[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
Nem egészen ez a mondókám lényege.
Hogy értsétek, a cikk elolvasása után fogalmazódott meg bennem, hogy egész egyszerűen a Kanadából (tök mindegy, hogy Szolnokról, vagy Lengyelországból) hazatérő pilótákat nem tudja a rendszer egyből beintegrálni. És ennek csak az egyik oka, hogy nincs elég repülőgép.

Anno, 1988-90 között volt egy rendszer a Magyar Néphadseregben. Tudvalevő, egyedül hazánknak nem volt dedikált kiépzőgépe a VSz-ben a Delfinek kivonása után.
Így a Szovjetúnióból és Csehszlovákiából frissen hazatért hajózóink bár mind a két helyről érvényes MiG-21-es típusvizsgával rendelkeztek, a tudásuk még kevés volt a rendszerbe álláshoz, így a különféle alap harcfeladatok és készenléti szolgálat ellátásának kiképzése is a harci alakulatok állományára hárult.
Ezért jött az ötlet, hogy bár Gerecsével mintegy egy ezrednyi hajózó és műszaki került ki a rendszerből (ez 1989-ben történt, de már 88-ban lehetett látni bizonyos szintekről előre a dolgot), az államközi szerződések miatt továbbra is fent kellet tartani a szovjet és csehszlovák kiképzéseket, így az onnan jövők beintegrálását meg kell valahogy oldani. Mivel 1989-ben jelentősen csökkent a létszám, így a megszüntetett harmadik (kiképző) századok helyett pont jól jött, hogy Kecskeméten, a második lépcsős ezrednél létrehoztak egy utóképzős századot, hozzájuk pedig a többi ezredtől vontak át MiG-21UM-eket.
Ez az extra egy év aztán pont annyit javított a helyzeten, hogy mikor a pápai és taszári ezredekhez kikerültek a pilóták, már sokkal előrébb jártak a kiképzésben, mint a korábbi kezdők.

Na most, senkit se tévesszen meg az 1993-as Albatros-beszerzés. Egyrészt a szolnoki hajózóképzés újraindítása azért esett meg, mert egy évvel korábban lejárt a csekszlovákiai képzés (a szovjet már régebben), másrészt, mert Für Lajos meghirdette a "Körkörös Védelem" doktrínáját és ebben a teljes önellátáson alapuló nemzetvédelem volt a cél.
Ez utóbbi volt a legkevésbé reális elképzelés és ezt sajnos az idő is igazolta, hiszen alig három évvel később. 1996-ban már döntés született a képzés leállításáról, és 1998-ban ki is futott az egész. Nem feltétlenül kellett volna ennek így megtörténnie, mert ebben az 1994-98 közötti, alapvetően Honvédelem-ellenes és egyúttal pénzszűkébe került kormány szándéka is megnyilvánult.
Másrészt ez az egész hazai kiképzés nem lett volna sehol, ha a megvásárolt román Jak-52-esek mellé nem kapjuk meg ajándékba az ex-NDK-s Albatrosokat a német kormánytól.
Jól mutatja a helyzetet, hogy a szolnoki pilótaképzés befuccsolása (befuccsoltatása) után az L-39-esek egészen a kivonásukig nem kaptak értelmes feladatkört.

Namost, az 1992 előtti helyzettel ekvivalens a mostani, kanadai kiképzés utáni helyzet, amikor elviekben "kulcsrakész", de a gyakorlatban még komoly utóképzést igánylő pilótákat kap a légierő.
Innen nézve látszik, hogy egy esetleges Master-rendszeresítés független a Gripen-kiképzőszázad meglététől.

Hosszabíthatunk Kanadában, vásárolhatunk M346-ost, vagy akármit, ezeket reptethetjük Szolnokon, vagy Kecskeméten, netán a lengyeleknél, teljesen mindegy.
Ha jobban akarjuk szabályozni a pilóták és gépek kihasználtságát, kiképzettségét, jártasságát és hadrafoghatóságát, akkor kell még jónéhány kétüléses Gripen.

Nem a zsemle kicsi,a pofátok nagy!A gépszám adott,ahhoz kell pilótákat kiküldeni.Azért küldenek többet mert számolnak azzal,hogy kiesnek és ebben persze az is benne vagy,hogy így a szükségesnél több pilóta végez.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
És ne feledjük, 1988 előtt idehaza megvoltak még a harmadik (kiképző) századok, 1988-92 között a kecskeméti utóképzős század, de MiG-21 szakszós emberekre!

Most meg hazajön az ember gyereke egy Hawk szakszóval és kezdheti a Gripen átképzést az össz-vissz két D egyikén. Ha jut neki felszállás.
Értem én, hogy van szimulátor, meg igen jó is, de azért na...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 993
29 505
113
Nem egészen ez a mondókám lényege.
Hogy értsétek, a cikk elolvasása után fogalmazódott meg bennem, hogy egész egyszerűen a Kanadából (tök mindegy, hogy Szolnokról, vagy Lengyelországból) hazatérő pilótákat nem tudja a rendszer egyből beintegrálni. És ennek csak az egyik oka, hogy nincs elég repülőgép.

Anno, 1988-90 között volt egy rendszer a Magyar Néphadseregben. Tudvalevő, egyedül hazánknak nem volt dedikált kiépzőgépe a VSz-ben a Delfinek kivonása után.
Így a Szovjetúnióból és Csehszlovákiából frissen hazatért hajózóink bár mind a két helyről érvényes MiG-21-es típusvizsgával rendelkeztek, a tudásuk még kevés volt a rendszerbe álláshoz, így a különféle alap harcfeladatok és készenléti szolgálat ellátásának kiképzése is a harci alakulatok állományára hárult.
Ezért jött az ötlet, hogy bár Gerecsével mintegy egy ezrednyi hajózó és műszaki került ki a rendszerből (ez 1989-ben történt, de már 88-ban lehetett látni bizonyos szintekről előre a dolgot), az államközi szerződések miatt továbbra is fent kellet tartani a szovjet és csehszlovák kiképzéseket, így az onnan jövők beintegrálását meg kell valahogy oldani. Mivel 1989-ben jelentősen csökkent a létszám, így a megszüntetett harmadik (kiképző) századok helyett pont jól jött, hogy Kecskeméten, a második lépcsős ezrednél létrehoztak egy utóképzős századot, hozzájuk pedig a többi ezredtől vontak át MiG-21UM-eket.
Ez az extra egy év aztán pont annyit javított a helyzeten, hogy mikor a pápai és taszári ezredekhez kikerültek a pilóták, már sokkal előrébb jártak a kiképzésben, mint a korábbi kezdők.

Na most, senkit se tévesszen meg az 1993-as Albatros-beszerzés. Egyrészt a szolnoki hajózóképzés újraindítása azért esett meg, mert egy évvel korábban lejárt a csekszlovákiai képzés (a szovjet már régebben), másrészt, mert Für Lajos meghirdette a "Körkörös Védelem" doktrínáját és ebben a teljes önellátáson alapuló nemzetvédelem volt a cél.
Ez utóbbi volt a legkevésbé reális elképzelés és ezt sajnos az idő is igazolta, hiszen alig három évvel később. 1996-ban már döntés született a képzés leállításáról, és 1998-ban ki is futott az egész. Nem feltétlenül kellett volna ennek így megtörténnie, mert ebben az 1994-98 közötti, alapvetően Honvédelem-ellenes és egyúttal pénzszűkébe került kormány szándéka is megnyilvánult.
Másrészt ez az egész hazai kiképzés nem lett volna sehol, ha a megvásárolt román Jak-52-esek mellé nem kapjuk meg ajándékba az ex-NDK-s Albatrosokat a német kormánytól.
Jól mutatja a helyzetet, hogy a szolnoki pilótaképzés befuccsolása (befuccsoltatása) után az L-39-esek egészen a kivonásukig nem kaptak értelmes feladatkört.

Namost, az 1992 előtti helyzettel ekvivalens a mostani, kanadai kiképzés utáni helyzet, amikor elviekben "kulcsrakész", de a gyakorlatban még komoly utóképzést igánylő pilótákat kap a légierő.
Innen nézve látszik, hogy egy esetleges Master-rendszeresítés független a Gripen-kiképzőszázad meglététől.

Hosszabíthatunk Kanadában, vásárolhatunk M346-ost, vagy akármit, ezeket reptethetjük Szolnokon, vagy Kecskeméten, netán a lengyeleknél, teljesen mindegy.
Ha jobban akarjuk szabályozni a pilóták és gépek kihasználtságát, kiképzettségét, jártasságát és hadrafoghatóságát, akkor kell még jónéhány kétüléses Gripen.
Értem, hogy miért szeretnél és megfontolandó, hogy több kétüléses gépünk legyen! De nem fogják kiváltani a modern képzési láncot: motoros kiképző --> turboprop harci/gyakorló --> sugárhajtóműves harci/gyakorló, mad mósoíthatják úgy, hogy a sugárhajtóműves kiképzőn töltött időből kikerül a harci gyakorlás ideje és az átkerül a kétüléses Gripenre, csak ezzel nem fogunk spórolni, mert korszerű sugárhajtóműves kiképzőgépet is vennünk kell féltucatot, ha nem tudunk valami közös programhoz csatlakozni (én a közös programot javasolnám, a lengyelekkel, mert ők eleve üzemeltetik ehhez a legpengébb gépet, a Mastert, nekünk csak azt a hat darabot kellene megvennünk és fizetnünk a támogatásért a lengyel műszakiaknak)! Viszont azt be kell látni, hogy a második századnál majdnem minden fontosabb jelenleg a repülőtéri infrastruktúrák fejlesztésétől a légvédelemen át a szárazföldi erők minden elemének fejlesztéséig. A második század az hab a tortán és F-35-ből amúgy sincs kétüléses, mert annak nem lenne értelme, hogy új vadászgépet vegyünk, ami nem ötödik generációs. Ezt a luxust nem engedhetjük meg magunknak 2030 környékén!
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
Értem, hogy miért szeretnél és megfontolandó, hogy több kétüléses gépünk legyen! De nem fogják kiváltani a modern képzési láncot: motoros kiképző --> turboprop harci/gyakorló --> sugárhajtóműves harci/gyakorló, mad mósoíthatják úgy, hogy a sugárhajtóműves kiképzőn töltött időből kikerül a harci gyakorlás ideje és az átkerül a kétüléses Gripenre, csak ezzel nem fogunk spórolni, mert korszerű sugárhajtóműves kiképzőgépet is vennünk kell féltucatot, ha nem tudunk valami közös programhoz csatlakozni (én a közös programot javasolnám, a lengyelekkel, mert ők eleve üzemeltetik ehhez a legpengébb gépet, a Mastert, nekünk csak azt a hat darabot kellene megvennünk és fizetnünk a támogatásért a lengyel műszakiaknak)! Viszont azt be kell látni, hogy a második századnál majdnem minden fontosabb jelenleg a repülőtéri infrastruktúrák fejlesztésétől a légvédelemen át a szárazföldi erők minden elemének fejlesztéséig. A második század az hab a tortán és F-35-ből amúgy sincs kétüléses, mert annak nem lenne értelme, hogy új vadászgépet vegyünk, ami nem ötödik generációs. Ezt a luxust nem engedhetjük meg magunknak 2030 környékén!

Kiképzésre ott az NFTC. Teljes komplett, modern kiképzést ad. Már bevált és bejáratott, miért akarunk fél tucat kikepzőgéppel bohockodni?? Ez pont ugyan az az est lenne mint a 14 db Gripen.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and endre

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 993
29 505
113
Kiképzésre ott az NFTC. Teljes komplett, modern kiképzést ad. Már bevált és bejáratott, miért akarunk fél tucat kikepzőgéppel bohockodni?? Ez pont ugyan az az est lenne mint a 14 db Gripen.
A magyar igényeknek hat sugárhajtású kiképzőgép is sok, ahogy az NFTC is kihasználatlan és használhatatlan is, mert saját turboprop kiképzőgép hijján full amatőröket küldünk ki, akiknek jó részéről csak kinnt derül ki, hogy nem valók komoly gépre!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Kiképzésre ott az NFTC. Teljes komplett, modern kiképzést ad. Már bevált és bejáratott, miért akarunk fél tucat kikepzőgéppel bohockodni?? Ez pont ugyan az az est lenne mint a 14 db Gripen.
Az NFTC haldoklik, a gépek sorban repülik ki az idejüket, a kiküldött pilóták meg sorban állnak a repülőképes gépekért. Úgy néz ki, a kanadaiak nem akarnak rájuk többet költeni, tart ameddig tart aztán konyec ... (legalábbis néhány hónapja ez volt a helyzet).
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Az NFTC haldoklik, a gépek sorban repülik ki az idejüket, a kiküldött pilóták meg sorban állnak a repülőképes gépekért. Úgy néz ki, a kanadaiak nem akarnak rájuk többet költeni, tart ameddig tart aztán konyec ... (legalábbis néhány hónapja ez volt a helyzet).
Az NFTC nem haldoklik csak hamarosan lejár a szerződése a kanadai kormánnyal.
A 2000 ben indult program eredetileg 21 évre szólt amit meghosszabbítottak 2023 ig (esetleg 2024 ig).
Szerintem utána sem számilják fel az iskolát hanem u.úgy ahogy 2017 ben, újra hosszabbítani fognak.
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
Az NFTC haldoklik, a gépek sorban repülik ki az idejüket, a kiküldött pilóták meg sorban állnak a repülőképes gépekért. Úgy néz ki, a kanadaiak nem akarnak rájuk többet költeni, tart ameddig tart aztán konyec ... (legalábbis néhány hónapja ez volt a helyzet).
Ez nekem új információ, még nem olvastam erről ☹️
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
A magyar igényeknek hat sugárhajtású kiképzőgép is sok, ahogy az NFTC is kihasználatlan és használhatatlan is, mert saját turboprop kiképzőgép hijján full amatőröket küldünk ki, akiknek jó részéről csak kinnt derül ki, hogy nem valók komoly gépre!
Akkor az előző lengyel közös programot amit említettél nem nagyon értem, ahol 6 gépet említettél. De az biztos hogy közös kiképzésbe kell gondolkodni valakivel, ekkora vagy kicsivel nagyobb légierő esetén.
És még egy gondolat, a Szolnoki fázis nem azért van hogy szűrjön? Rostálodás pedig természetes ebben a folyamatban. Sajnos ez egy drága mulatság.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez nekem új információ, még nem olvastam erről ☹️
Fontos lehet még az összképhez hogy az NFTC-t 2015-ben eladták a CAE-nek (A CAE a világ legnagyobb pilóta képzéssel foglalkozó vállalkozása)
A CAE nyilván akkor fog beruházni új gépekbe a szétrepült régiek helyett ha van egy hosszútávú szerződése ami garantálja a beruházás megtérülését.
Erről már voltak is hírek...
Nyilván a kanadaiakon áll vagy bukik a dolog mert továbbra is ők küldik a legtöbb növendéket az iskolába.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Nem hiszek abban, hogy sugárhajtású kiképzőt ki lehetne iktatni a rendszerből! Én továbbra is azt mondom, hogy venni kellene hat Mastert és Lengyelországba telepíteni a lengyel század mellé, bérelve a műszaki infrastruktúrát a fenntartásukhoz. Itthon meg mehetne egy Zlin-Super Tucano vonalon az alapkézés, amiből az utóbbi nem csak turboprop tréner, hanem a Mi-24 gépek utódja is lenne valamilyen szinten.

Hosszabíthatunk Kanadában, vásárolhatunk M346-ost, vagy akármit, ezeket reptethetjük Szolnokon, vagy Kecskeméten, netán a lengyeleknél, teljesen mindegy.
Ha jobban akarjuk szabályozni a pilóták és gépek kihasználtságát, kiképzettségét, jártasságát és hadrafoghatóságát, akkor kell még jónéhány kétüléses Gripen.
Bár ez a téma már inkább a fejlesztési topikba kívánkozna, de majd ha a moderátorok akarják átrakják.
Ez a légierő fejlesztéses dolog mindenképpen nagyon érik, és el kellene döntenünk, hogy mit is akarunk tulajdonképpen.
Jelenleg az a helyzet, hogy egyre növekszik azon NATO tagállamok a száma, akik nem tudnak még csak saját légtérrendészetet sem felmutatni.
Annak ellenére, hogy most - újra - az a módi, hogy mindenki mindenhez ért, talán nem lenne olyan nagy baj, ha mi picit specializálódnánk a légierőre. Mert lassan ott tartunk, hogy 2-3 többfunkciós vadászgéppel már "regionális tényezők" lehetünk.
Teljesen logikus volt, hogy 14 Gripenre, meg 3 AN-26-ra felesleges komoly pilótaképzést alapítani, de a Zrínyi céljai szerint a viszonylag közeli jövőben 100-150-es nagyságrendben kell különböző képességű pilótákat a MH-nek kinevelnie. Ideértve a különböző helikopter vagy merevszárnyú pilóták. És ezen mennyiséget a fluktuáció ellenére fenn is kellene tartani. Ezt figyelembe véve, talán nem lenne ördögtől való, ha egy sajár programot indíthatnánk ( amihez akár további országok is csatlakozhatnának a V4-ből). MIvel mint tudjuk " A pénz a legkevesebb", talán egy költséghatékony megoldás kimondottan üdvös lenne.
Mivel kevéssé értek a kiképzés szintjeinek igényeihez, de mégis szeretek beleugatni, bedobnám a Pilatus PC-21-et, mint all-around mindenre IS jó kiképzőgépet.
Ez ugyan nem helyettesíti az AO által bedobott további 2 üléses Gripenek beszerzését, de addig talán minden mást igen.
Ugyebár a svájciak kidolgoztak egy komplex trainer rendszert, aminek lényege, hogy egy kellően erős, és modern rendszerekkel ellátott turboprop ellátná a teljes képzési vertikumot egészen a 2 üléses Gripenig.
Ezt valahogy így képzelik:
capture14.jpg

Ez egy komplett rendszer. Szimulátorostul, fedélzeti oktató rendszerestül, akár harci kiképzésig is.
Úgy néz ki, hogy ez annyira bejön a különböző megrendelőknek, hogy egymás után veszik a PC-21-et, mint a cukrot. Ugye legutóbbi megrendelő a Francia Légierő volt, de a spanyolok is bevásároltak 2018-ban 24db-ot. Ez nem jelenti azt, hogy mindenki full spektrumban ezt használja, de pl. a spanyolok T-35C-t és a C-101EB-t is ezekkel váltják le. És mindezért a 24 gépért fizettek 225,5M USD-t. De ebben már benne van:
an integrated training system (ITS) with two networked flight simulators, an ejection trainer, two cockpit simulators and an initial logistics package.
És ha még azt is hozzátesszük, hogy a PC-21 rendszerei lehetővé teszik - a Tucano-hoz hasonlóan - a könnyű támadó szerepkört, akkor szerintem egy 10-12 gépet én azért alaposan meggondolnék.
Aki a PC-21-ről többet meg szeretne tudni, itt egy elég komplett összefoglaló.
És hogy ez miért alternatíva? Mert ezzel a géppel - és főleg a vele együtt érkező képzési rendszerrel - szerintem a második Gripen századdal egy elég komplett multifunkci rendszert lehetne kialakítani, hihetetlenül kevés pénzből.
Értem ezalatt 24db maximumra húzott Gripen C, 2+4 (új) Gripen D, 12db PC-21 trainer/light attack, + a 4 Zlin a beugró trainer.
Ezzel a 36 géppel (Zlinek nélkül) lefedhető lenne a kiképzés, az olcsó légtérrendészet, a D-k nem csak a kiképzésben segítenének, de 2-3 Arexis konténerrel megoldanák az EW-t is. Ha pedig CAS-ra kerül a sor, akkor gyakorlatilag minden gép részt vehet a melóban. Jelenleg a gépek lízing díja 30 Mrd körül mozog évente. Ha a jelenlegi gépek saját tulajdonba kerülnek, akkor egy esetleges második eresztés + a jelenlegiek supportja összesen is ki kell jöjjön - szerintem - 40-45 Mrd Forintból. Ha pedig a PC-21-esek spanyol szerződését nézem, akkor 110M USD-ből kijönne a 12 gép a hozzájuk való minden jóval.
Ez összehasonlítás képpen, kicsit több, mint 1 F-35 árának fele programon kívüli országnak. ;)
Az M346, T-50 alternatíva azért meredek, mert ott olyan 40M USD magasságában alakul csak a gépek darabára. Ami azért meredek, mert a jelenlegi C/D-ink áránál nem sokkal kevesebb lehet. o_O
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 071
15 240
113
Nem látom értelmét, hogy alapkiképzésre külön tartsunk kiképző pilótákat, szerelőket, infrastruktúrát.
Egy PPL szintű képzés 2-2,5 millióba kerül, a helikopteres azért jóval drágább (kb. duplája).
Hiány van műszakiból, pilótából, miért pazaroljuk az emberi erőforrást ilyen piszlicsáré dolgokra?
A PPL szinten kiderül, hogy ki alkalmas, ki nem, utána érdemes csak vele már a MH berkein belül foglalkozni.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Nem látom értelmét, hogy alapkiképzésre külön tartsunk kiképző pilótákat, szerelőket, infrastruktúrát.
Egy PPL szintű képzés 2-2,5 millióba kerül, a helikopteres azért jóval drágább (kb. duplája).
Hiány van műszakiból, pilótából, miért pazaroljuk az emberi erőforrást ilyen piszlicsáré dolgokra?
A PPL szinten kiderül, hogy ki alkalmas, ki nem, utána érdemes csak vele már a MH berkein belül foglalkozni.
Az általam fentebb leírt rendszerben a PC-21 kiképző pilóták feladata nem csak a kiképzés lenne, hanem a light-attackká felszerelt gépek harci repülése is.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 071
15 240
113
Az általam fentebb leírt rendszerben a PC-21 kiképző pilóták feladata nem csak a kiképzés lenne, hanem a light-attackká felszerelt gépek harci repülése is.
Egyetértek annyiban, hogy a PPL szint felett már a MH kereteiben legyen a képzés turbóprop gépen.
De a PPL mehet dugattyús gépen is, piaci alapon..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Jelenleg akármilyen kiképzőgépről beszélünk, akárhol elvégzett alapkiképzéssel, a Gripen szakszót idehaza lehet csak megszerezni a két darab Delta egyikén.
Ez a szűk keresztmetszet.
A Hawk után is lehet, hogy valaki Airbus-ra kerül, vagy Falcon-ra, egyszerűen a kanadai, vagy azzal egyenértékű akármilyen jövőbeni pilótaképzés nem helyettesíti a Gripen típusképzést.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 848
12 572
113
Mégtovább megyek.
Molnibalage a “négy Gripen árából..” véleményével behozta a képbe a reálpolitikát. Jól tette? Jól tette, mondhatná most mindenki.

A helyzet az, hogy nem. A reálpolitika az mindig az adott kor realitásán alapszik, azaz végignézünk a kül- és belpolitika horizontján és ameddig ellátunk, az a reálpolitika hatótávja.
Ez ma, idehaza, az immáron tíz éves Fidesz 2/3 ellenére sem több egy-két évnél.
Egy, már üzemelő Gripen mellé továbbiak beszerzése is alsó hangon öt év, miközben a típussal a saját jól felfogott érdekünk, hogy legalább húsz évre, de inkább többre tervezzünk.
(...)

Szóval látszik, hogy ide távolról sem az aktuális reálpolitika szerinti koncepció kell, mert azzal csak a földbe áll az üzemeltető.
Ide legalább két további évtizednyi terv kell, azt meg nekem ne mondja senki, hogy ezt a következő húsz évet is ilyen kis darabszámmal akarjuk végigszerencsétlenkedni.

Szerintem ez inkább aktuálpolitika, vagy egyszerű rövidlátás. Ami nagyon hiányzik, az a stratégiai tervezés.

Ha maradnának a Griffek, mint "nehéz vasak", akkor olasz Mastert vagy két Hyundai autó és Samsung teló között 20 db KAI Golden Eagle-t is vehetnénk. Modern, olcsóbb a griffnél. Ide pont jó akár légirendésznek vagy könnyű harcinak vagy trainernek is. Néhány drónnal és némi légvédelemmel kiegészítve combos kis kombó lenne. Árban meg a másik század Gripen E-vel pariban lenne..... Sőt, amennyire csípnek minket Koreában, még ide is hozhatnák a gyártást.... Lehet, hülyeség, de nekem szimpi lenne...

Sajnos hülyeség. :D
Nem jók az ilyenek légirendészetre. Úgy egyáltalán csak az erőforrások szétforgácsolása lenne. A drónok teljesen más tészta, abból kellene több kategória is, de momentán kb. semmi sincs abból se.

Az általam fentebb leírt rendszerben a PC-21 kiképző pilóták feladata nem csak a kiképzés lenne, hanem a light-attackká felszerelt gépek harci repülése is.

Úgy látom, hogy ez a PC-21 rendszer inkább ilyen marketing süketelés.
Szimulátorról kurva élet, hogy nem engednék senkit egy ilyen gépre. szépen körözgessen Zlinnel, DA-20-al, akármivel, amíg kiderül, hogy van-e hozzá érzéke, és ha igen, akkor mire lehet majd jó. Teherszállítókra meg inkább kiöregedett vadászokat raknék, vagy legalább is fenntartanám a lehetőséget, hogy egy részük oda kerüljön, ott repkedjenek még 5-10 évet, ha már jó pénzért ki lettek képezve és rendszerben tartva.

Visszatérve a PC-21-hez, erős csúsztatás a rajz, hogy a hagyományos modellben 4 külön típus lenne. Hárommal simán összejön, de akár kettővel is. Vadászt képezni, meg igen is vadászon kell.

Szerintem még legalább 2 D kellene itthon egy rendes utóképzéshez. Nyilván, hogy ebből legalább kettő mindig elérhető legyen. De az egésznek feltétele, hogy legyen, aki üzemben tartja ezeket. És akkor beszélhetünk a bázis védelmének a megerősítéséről is már. Én első körben mondjuk néhány NASAMS indítót telepítenék, meg persze a szükséges hozzávalókat, így azonos rakétákat lehetne használni a vadászokkal. Vagy csöves légvédelmet drónok ellen, akár több kaliberrel vegyesen. Nem tudom, van-e értelme mondjuk egy 80 ezres kis bolti quadkopterre 23-mm-essel lőni, pl.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
T

Törölt tag 1586

Guest
Úgy látom, hogy ez a PC-21 rendszer inkább ilyen marketing süketelés.
Szimulátorról kurva élet, hogy nem engednék senkit egy ilyen gépre. szépen körözgessen Zlinnel, DA-20-al, akármivel, amíg kiderül, hogy van-e hozzá érzéke, és ha igen, akkor mire lehet majd jó. Teherszállítókra meg inkább kiöregedett vadászokat raknék, vagy legalább is fenntartanám a lehetőséget, hogy egy részük oda kerüljön, ott repkedjenek még 5-10 évet, ha már jó pénzért ki lettek képezve és rendszerben tartva.
Ezzel abszolút egyet értek.
A kiképzésben a leg fontosabb a fokozatosság.
Az hogy majd PC-21-gyel végigoktatják szoktató repüléstől vadászgépig tökéletes marhaság.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 993
29 505
113
Ezzel abszolút egyet értek.
A kiképzésben a leg fontosabb a fokozatosság.
Az hogy majd PC-21-gyel végigoktatják szoktató repüléstől vadászgépig tökéletes marhaság.
Turboproppal meg lehet és kell is spórolni, hogy sugárhajtású trénerre küldjünk valakit, aki alkalmatlan. Túl nagy a szakadék egy kis Zlin és egy sugárhajtású között! A Zlin vezetése amolyan B jogsi, bárki megugorja, de a sugárhajtású harci gép egy Forma egyes versenyautó, legalább egy sportkocsit tudjon uralni az, aki ebbe az irányba megy, ez lenne a turboprop szerepe!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Úgy látom, hogy ez a PC-21 rendszer inkább ilyen marketing süketelés.
Szimulátorról kurva élet, hogy nem engednék senkit egy ilyen gépre. szépen körözgessen Zlinnel, DA-20-al, akármivel, amíg kiderül, hogy van-e hozzá érzéke, és ha igen, akkor mire lehet majd jó. Teherszállítókra meg inkább kiöregedett vadászokat raknék, vagy legalább is fenntartanám a lehetőséget, hogy egy részük oda kerüljön, ott repkedjenek még 5-10 évet, ha már jó pénzért ki lettek képezve és rendszerben tartva.
Az a baj, hogy okosabb akarsz lenni a különböző légierőknél.
Nem elég, hogy a spanyolok is sugárhajtású kiképző gépeket IS váltanak ki vele, de a franciák is éppen azon dolgoznak, hogy a teljes kiképzési sémát áttegyék turbopropra. Ők az Alphajeteket váltják ki vele.
A PC-21 fedélzeti integrált kiképző rendszeribe szimulálják a Rafale fedélzeti rendszereit, és teljes fegyverzetét. De a svájciak vállalják pl.a Gripen ilyen jellegű integrációját is. A gép képességeiről meg annyit, hogy -4/+8G terhelésre van hitelesítve.
Természetesen nem lehet PC-21 után azonnal együléses Gripenre kerülni, de ez az NFTC-ből visszatért pilótáknál sincs így. Tehát a D-n való képzés így sem kivehető a rendszerből. Ne feledjük, hogy az angolok advanced fast jet trainernek vették. ;)
A szimulátor egy opció a Zlin jellegű dugattyús iskolagépekre. Akinek már van az azt használja.
A Pc-21 előnye pont az, hogy a gép digitális/ programozható kijelzőit a képzési szintek szerint lehet konfigurálni. Akár arra is képes, hogy a hátul ülő oktató teljes műszeres információ tartalmat kap, mígy a növendék csak azon műszereket, amire a szintjéhez szükség van.
Én el tudnék egy olyan rendszert képzelni, hogy az iskolagépekkel és a szimulátorokkal meg lehet szűrni a jelentkezőket, hogy mennyire alkalmasak egyáltalán a repülésre. A PC-21-en történő többlépcsős képzésen pedig el lehet dönteni, hogy ki mire alkalmas.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 848
12 572
113
Az a baj, hogy okosabb akarsz lenni a különböző légierőknél.
Nem elég, hogy a spanyolok is sugárhajtású kiképző gépeket IS váltanak ki vele, de a franciák is éppen azon dolgoznak, hogy a teljes kiképzési sémát áttegyék turbopropra. Ők az Alphajeteket váltják ki vele.
A PC-21 fedélzeti integrált kiképző rendszeribe szimulálják a Rafale fedélzeti rendszereit, és teljes fegyverzetét. De a svájciak vállalják pl.a Gripen ilyen jellegű integrációját is. A gép képességeiről meg annyit, hogy -4/+8G terhelésre van hitelesítve.
Természetesen nem lehet PC-21 után azonnal együléses Gripenre kerülni, de ez az NFTC-ből visszatért pilótáknál sincs így. Tehát a D-n való képzés így sem kivehető a rendszerből. Ne feledjük, hogy az angolok advanced fast jet trainernek vették. ;)
A szimulátor egy opció a Zlin jellegű dugattyús iskolagépekre. Akinek már van az azt használja.
A Pc-21 előnye pont az, hogy a gép digitális/ programozható kijelzőit a képzési szintek szerint lehet konfigurálni. Akár arra is képes, hogy a hátul ülő oktató teljes műszeres információ tartalmat kap, mígy a növendék csak azon műszereket, amire a szintjéhez szükség van.
Én el tudnék egy olyan rendszert képzelni, hogy az iskolagépekkel és a szimulátorokkal meg lehet szűrni a jelentkezőket, hogy mennyire alkalmasak egyáltalán a repülésre. A PC-21-en történő többlépcsős képzésen pedig el lehet dönteni, hogy ki mire alkalmas.


Nem igazán.
Nincs velem baj, és nem én akarok okosabb lenni náluk. A baj az, hogy meggyőződésed, hogy helyes az éppen aktuális divat-hóbortjuk, holott kb. minden légierőnél volt már példa óriási baromságra. Mert ez is csak egy modernista hübrisz.
Értem én, hogy jól műrepülhető, de ezt nem is vitattam. Meg az sem, hogy mit mire lehet integrálni, meg szimulálni.
Egy büdös szóval nem írtam, hogy, HAWK-ról együléses Gripenre tennék bárkit is. Honnan vetted?
A szimulátor nem lehet alternatívája a valódi repülőgépnek. Kiegészítésnek, előszűrésnek, megfelel, de nem valódi.
Motorozni sem úgy tanul az ember, hogy felül egy 250-esre, aztán mambó.