[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 419
113
Az első részével egyetértek. Fogalmunk sincs mi a koncepció, ezek találgatások.
Viszont a sugárhajtású kiképzőgépek beszerzése a Z2026 része volt. Most lényegében egy homályos folt lett tisztább és a Honvédség egy korábban elveszett képességét szerzi vissza.

Ez sztem teljesen független a vadászgépbeszerzéstől, bővítéstől, nem is válthatja ki. És ennyiben sántít a hasonlat a T72 felújítás vs. Leo beszerzéssel. Tehát fölösleges 2 Gripen beszerzéssel összevetni.

Az állandó légtér rendészeti feladatok kapcsán meg többször felvetődött, hogy mennyire gazdaságos mindig a Gripeneket riadóztatni, ha már az adóforintokat nézzük.

Ami meg extra a repülőgyár. Időzítés tökéletes, valszeg nyomott áron, egy több repülőtipúsba részegységbeszállító cég, most az L-39NG gyártása és kiképzőprogija mellett.
Sztem ez egy nagy meglepetés, mert még pletykaszinten sem volt sehol emlitve.
Hát pont a Gripen az egyik legalkalmasabb AP gép, a feladatra. Nagyon gyors az álló motortól a levegőben lévő gépig a reakciója, valamint a legkedvezőbb a repült óra költsége a 4. Gen (és persze az a feletti) gépek között. Ráadásul nem túl régen egy olyan szabályt vezettek be, hogy a magyar légtérben bekövetkezett riasztások esetén a MH kiszámlázza a repülő üzemeltetőjének a riasztás költségét.
Szóval nem probléma a Gripenek használata.
NG a 800km/h alatti max. sebességével alkalmatlan is lenne az elfogasra. Ahhoz az egyel nagyobb M-346 kellene.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 989
14 013
113
Leírtam az imént az én találgatasomat. Annyit tennék még hozzá, hogy én annak idején már írtam a közös pilótaképzésről PESCO pénzekkel megfűszerezve. (Jó ötletnek tartottam!:rolleyes::hadonaszos:)
De az nyilvánvaló, hogy légtérrendészkedni felesleges velük számolni. Használni kell őket kiképzésre, meg CAS-ra, de ennyi. Rázós szituba ezzel együtt is szükségünk lenne csapasmérésre is alkalmas drónokra is. Minimum 8-12 db Reaper szintű gépre (2-3 csoport).
El is tudom fogadni. A drónokat én is nagy hiányosságként látom.
De egy kiképző prognamnál miért nem szempont az ami a Leoknál volt? Mármint a top kategória? Azért nem szempont mert hirtelen valakik érdekeltek lettek a gyárban!
Így mondjuk lesz 8db vagy akár több L39NG a 4db M346 helyett. (Csak példa)
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 938
18 426
113
Kiképzőgépként lesz nálunk alkalmazva a típus,kétlem,hogy a magyar légierő légi rendészként vagy könnyű vadászként alkalmazná.

A kiképzővel egyetértek. Azonban a szárazföldi csapatok harcát támogatandó gépként nem jöhet számításba ? Mert 14 Gripennel nem váltjuk meg a világot háborús helyzetben. Annyi gép kell a légi harcokra, vagy kevés is lesz rá. A szárazföldi csapatoknak kellene egy jó támogató. Ez a gép mennyire lenne alkalmas rá ? Kérdezném a hozzáértőket.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 446
113
Meglepetésnek tényleg meglepetés! A 72es felújítása nem a leok helyett gondoltam hanem a mellé, ahogy ha lesz L39NG a Grippen melett. De csak a mostani helyzet furcsaságára és pár hozzászólas miatt példaként irtam.
De nem azzal van bajom ha veszünk párat, csak ezzel a gyárvásárlással inkább valakik zsebét tömjük, és még nem is topkategóriat kapunk érte.
Van jobb gép az Albánál? Naná! Akkor itt miért nem szempont az ami a tankbeszerzéseknél volt?
A két grippent meg csak arra írtam, hogy aki vadász meg légtérrendészt lát ezekbe annal akár két Griff is többet ér.
Sztem fogadd el alapadottságként, hogy mindig a kormányzópártok üzleti körének a zsebe lesz tömve. Ezen én nem akadok fenn, ha közben hasznos dolgok is történnek a zsebtömés kapcsán.

A helyzet sohasem fekete-fehér. Top fegyverek vs. hazai / V4(3) hadiipar. Mind a kettő fontos és egy jó egyensúlyt kell megtalálni közte. Ebben a kategóriában ez egy jó kompromisszumnak tűnik. Jobb mintha a lengyelekkel A4-et tuningoltatnák fel A7HU helyett.
Azt se feledjük ez a cég más hazai beszerzésbe is bedolgozhat. Ezzel a gyárral 2 legyet is üthetünk 1 csapásra. Hazai haditechnikai repülőgyár és sugárhajtásű kiképzőgépek. Persze csak akkor ha 3-5 év viszonylatában nyereséges lesz.... Ez erősen kérdőjeles!!!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 446
113
Hát pont a Gripen az egyik legalkalmasabb AP gép, a feladatra. Nagyon gyors az álló motortól a levegőben lévő gépig a reakciója, valamint a legkedvezőbb a repült óra költsége a 4. Gen (és persze az a feletti) gépek között. Ráadásul nem túl régen egy olyan szabályt vezettek be, hogy a magyar légtérben bekövetkezett riasztások esetén a MH kiszámlázza a repülő üzemeltetőjének a riasztás költségét.
Szóval nem probléma a Gripenek használata.
NG a 800km/h alatti max. sebességével alkalmatlan is lenne az elfogasra. Ahhoz az egyel nagyobb M-346 kellene.
Oké, köszi a választ. Bedobtam a kérdést mert érdekelt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 419
113
Meglepetésnek tényleg meglepetés! A 72es felújítása nem a leok helyett gondoltam hanem a mellé, ahogy ha lesz L39NG a Grippen melett. De csak a mostani helyzet furcsaságára és pár hozzászólas miatt példaként irtam.
De nem azzal van bajom ha veszünk párat, csak ezzel a gyárvásárlással inkább valakik zsebét tömjük, és még nem is topkategóriat kapunk érte.
Van jobb gép az Albánál? Naná! Akkor itt miért nem szempont az ami a tankbeszerzéseknél volt?
A két grippent meg csak arra írtam, hogy aki vadász meg légtérrendészt lát ezekbe annal akár két Griff is többet ér.
Az a gond, hogy egy Masterrel vagy egy T-50-nel persze hogy nagyobb tudást kapnánk, azonban nem elég, hogy jóval drággábbak, de nem is ültethetsz beléjük egy Zlinről kikerült növendéket. Oda még kell vagy egy PC-21, vagy egy NG. Ez utóbbi 2 gép viszont meg tudja oldani, hogy összeköti az iskolagépek és akar a Gripen közti tudásbeli "rést".
Azt gondolom, hogy lesz még egy nagy puzzle kocka a Z2026-ban, ha az advanced jet trainer feletti gépet is veszünk (pl.: M-346, T-50,Redback,) akkor azt gondolom, hogy van esély az F-35-re. Ha viszont maradunk az NG-nél, mint sugárhajtású gépnél, akkor szinte biztos, hogy marad idehaza a Gripen (E/F?) a top. Az F-35 alá kell egy előkészítő gép. A Gripennél nem. Erre jó példa a svéd vadász képzés is. De az angolok is fighter előkészítőnek vettek Gripeneket.
A legtöbb (minden?) F-35 üzemeltetőnél megvan ez a szuperszónikus kiképző gép.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 989
14 013
113
Sztem fogadd el alapadottságként, hogy mindig a kormányzópártok üzleti körének a zsebe lesz tömve. Ezen én nem akadok fenn, ha közben hasznos dolgok is történnek a zsebtömés kapcsán.

A helyzet sohasem fekete-fehér. Top fegyverek vs. hazai / V4(3) hadiipar. Mind a kettő fontos és egy jó egyensúlyt kell megtalálni közte. Ebben a kategóriában ez egy jó kompromisszumnak tűnik. Jobb mintha a lengyelekkel A4-et tuningoltatnák fel A7HU helyett.
Azt se feledjük ez a cég más hazai beszerzésbe is bedolgozhat. Ezzel a gyárral 2 legyet is üthetünk 1 csapásra. Hazai haditechnikai repülőgyár és sugárhajtásű kiképzőgépek. Persze csak akkor ha 3-5 év viszonylatában nyereséges lesz.... Ez erősen kérdőjeles!!!
Nincsenek illúzióim a politikával és a Ner elmúlt 10éves működésével kapcsolatban. És nem tartozok azokhoz akik élből minden intézkedésüket ellene vannak. De azért jelen állás szerint ez inkább tűnik egy nagy fehér elefántnak, amin valaki-k biztos jól fog-nak járni. De hogy pénzt ebből mi nem látunk az is biztos, jobb esetben lesz pár csak kiképzésre való új gépe a honvédségnek.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 888
12 437
113
A kiképzővel egyetértek. Azonban a szárazföldi csapatok harcát támogatandó gépként nem jöhet számításba ? Mert 14 Gripennel nem váltjuk meg a világot háborús helyzetben. Annyi gép kell a légi harcokra, vagy kevés is lesz rá. A szárazföldi csapatoknak kellene egy jó támogató. Ez a gép mennyire lenne alkalmas rá ? Kérdezném a hozzáértőket.

Tegnap kivancsisagbol megneztem hogy legalebb egy Taurus-t elbirna-e. Nem.
Ha harci gepet akarnank akkor ott a 159-est kene (nagyon) komolyabban butykolni, kerdes hogy ennek egyaltalan lenne-e ertelme.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca#Operators

2010-ben valami miatt nem vettunk.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 989
14 013
113
Az a gond, hogy egy Masterrel vagy egy T-50-nel persze hogy nagyobb tudást kapnánk, azonban nem elég, hogy jóval drággábbak, de nem is ültethetsz beléjük egy Zlinről kikerült növendéket. Oda még kell vagy egy PC-21, vagy egy NG. Ez utóbbi 2 gép viszont meg tudja oldani, hogy összeköti az iskolagépek és akar a Gripen közti tudásbeli "rést".
Azt gondolom, hogy lesz még egy nagy puzzle kocka a Z2026-ban, ha az advanced jet trainer feletti gépet is veszünk (pl.: M-346, T-50,Redback,) akkor azt gondolom, hogy van esély az F-35-re. Ha viszont maradunk az NG-nél, mint sugárhajtású gépnél, akkor szinte biztos, hogy marad idehaza a Gripen (E/F?) a top. Az F-35 alá kell egy előkészítő gép. A Gripennél nem. Erre jó példa a svéd vadász képzés is. De az angolok is fighter előkészítőnek vettek Gripeneket.
A legtöbb (minden?) F-35 üzemeltetőnél megvan ez a szuperszónikus kiképző gép.
Ha ez így van akkor meg ez az egész kiképzősdi kérdőjeleződik meg. Hosszabb távon "olcsóbb" nekünk egy minőségi Kanadai kiképzés, mint itthon kinlódni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 419
113
El is tudom fogadni. A drónokat én is nagy hiányosságként látom.
De egy kiképző prognamnál miért nem szempont az ami a Leoknál volt? Mármint a top kategória? Azért nem szempont mert hirtelen valakik érdekeltek lettek a gyárban!
Így mondjuk lesz 8db vagy akár több L39NG a 4db M346 helyett. (Csak példa)
Ha jobban megnézed, advanced jet trainer kategóriában nem nagyon van korszerűbb. (Ez nekem sem túl régen esett le :rolleyes:) Mondom neki nem a M-346, T-50-es kategóriában kell virítani, hanem egyel (kettővel lejjebb).
Ő már a továbbfejlesztett képzési formák között versenyez. Ahol a PC-21 is azzal virít, hogy le lehet tudni vele 2-3 szintet is. Nagy előnye az NG-nek a sokkal jobb CAS képesség, és üzletileg az egy nagyon komoly előny, hogy a jelenlegi üzemeltetők a meglévő gyakran korszerűtlen gépeiket is fel lehet húzni majd NG szintre.
Nem ismerjük még hogy éppen mire gondol a "költő", de az NG sokoldalúsága sokat segíthet Magyar Légierőnek a kis pénzből való építkezéshez.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 152
73 727
113
A NFTC-ben is 4 szint van, mint a hagyományos képzésekben. Nem mindegy anyagilag, hogy melyik szintről kezdve küldöd ki a pilótákat. Ráadásul nincs is minden szintre szükséged ha pl. szállítópilótát képzel. Eddig a kelet-európai pilóták a Zlin (vagy az azzal egyenértékű iskolagép) után mentek ki egyből a 2. szinttől fölfelé minden szintet végigtolva, ha vadászpilótát akartak képezni. A cseheknek, és azoknak, akiknek volt esetleg komolyabb turbopropjuk, vagy L-39-ük, azoknak elég volt csak a 4. szintre kiküldeni (bár akkor is volt valami ellenőrző folyamat a tudásszint felmérésére). Tehát ők sokat spóroltak a saját képzéssel.
Az az igazság, hogy a L-39NG (és a mellé fejlesztett szimulátoros háttér) tudja helyettesíteni a 2., 3., és egyes esetekben a 4. szintet is. A növendékek alkalmasak lehetnek arra, hogy onnan már egyből a Gripen D-re kerüljenek. A svédek is ezt a módszert alkalmazták a saját SAAB 105-öseikkel.
Ez akár azt jelentheti, hogy nem is lesz szükségünk az NFTC-re, és a megfelelő mennyiségű Gripennel lerövidíthetjük akár a svéd képzést is.
Azt tudom, hogy valamikor tavaly volt egy riport egy olyan magyar Gripen pilótával, aki több évet dolgozott odakint az NFTC-ben oktatóként, és azóta itthon van állományban (sajnos a nevét nem tudom) Ha lesz megfelelő számban erre alkalmas pilótánk, akkor ezen nagyon sokat spórolhatunk. Ezen pilóták értéke elég nagy lehet.
Arról nem is beszélve, hogy nem csak nekünk lesz szükségünk pilóta képzésre, de ha közös iskola jön létra a V3-ban, akkor a kelet-európaiak mind hozzánk küldhetik a pilótákat. És nem csak a vadászképzést, de a szállítók képzése is mehet majd nálunk.
Ezek mellett nagyon nagyon fontos - és már említettem is - lehet az NG-vel együtt érkező képzési rendszer, és főleg a szimulátorok. Ezekkel valamint a NG-kkel szerintem jóval nagyobb mennyiséget "repülhetnek" a Gripen pilótáink is, és irdatlan pénzeket spórolhatunk ezzel. Ez különösen akkor válik fontossá, ha bővítjük a gépek számát, és ehhez törvényszerűen bővül a pilóták száma is.
Továbbá ne feledjük a gép CAS képességét sem!!! Ugyan az erősebb hajtóműves L-259 majd alkalmasabb lehet erre a feladatra a 5 helyett 7 függesztési ponttal, de ha azt nézzük, hogy a gép tulajdonképpen olcsóbb, mint egy H-145M, egy Apache árából meg 4-5 is kijön, akkor szerintem egyértelműen lehet a létjogosultsága.
Tehát simán lehet, hogy a Mi-24-esek távozása után nem is lesz klasszikus harci helikopterünk. A KFIR-nek nincs létjogosultsága (Bocs @Negan ), de egy ilyen 2 feladatú (kiképző, CAS) gépnek mindenképpen. Pláne, ha 3-ad annyiért mérik! ;)
Tehát nem csak 8 (?) kiképző gépet vehetünk velük, de alkalmasak lesznek a támogató feladatokra is.
/Megjegyzem a cseheknek 16db együléses és 8db 2 üléses ALCA-juk van.:rolleyes:/

A kanadai képzés előnyei pl. a korlátlan légtér akár mélyrepülésre is, a sok gép miatt összetett feladatok és a nagyon sok repülési lehetőség.

Az F-16 képzés a külföldieknek Amerikában az mindig "nyelvtanfolyam, T-6, T-38, F-16", függetlenül attól hogy előtte Szu-25, MiG-29 vagy akármilyen pilóta voltál.

A szállítógépes pilótaképzéshez nincs semmink. A cseheknél és a szlovákoknál meg legalább 30 éve csinálják. A magyar A319 pilóták is Csehországban voltak képzésen...

A Gripenhez van Gripen szimulátor. NG szimulátor helyett valódi repüléssel kellene a pilótajelöltet Gripen képzésre alkalmassá tenni. Épp az a jelenlegi magyar rendszernek a problémája hogy nincs elég tényleges repülési lehetőség. Ezért gondolják megoldásnak az NG-t, mert az olcsóbban repül mint a Gripen.

És kik ellen akarod küldeni az L-39-et csapást mérni, a szerb Pancir-ok ellen vagy a román Gepardok ellen? Még radar sincs a gépen...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 989
14 013
113
...Nem ismerjük még hogy éppen mire gondol a "költő", de az NG sokoldalúsága sokat segíthet Magyar Légierőnek a kis pénzből való építkezéshez.

Ezt sokoldalúságot részletezhetnéd, mert én csak egy kizárólag képzésre használható gépet látok. Igen, klassz a technika, de a képességek nagyon alacsonyak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 419
113
Ha ez így van akkor meg ez az egész kiképzősdi kérdőjeleződik meg. Hosszabb távon "olcsóbb" nekünk egy minőségi Kanadai kiképzés, mint itthon kinlódni.
Egyáltalán nem. Az NFTC addig megfelelő, amíg évi 10 alatti pilótát képzel. Korlátozott helyeid vannak a programban, korlátozott időben. A vadászgépre alkalmas jelölteket is 20x meggondolod, hogy végigtold a teljes képzésen. Ez egy teljesen rugalmatlan dolog. A korlátozott keret miatt csak azt tudsz képezni, akire SOS szükséged. Itt jön elő Zoltai Lea esete....o_O
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 989
14 013
113
Egyáltalán nem. Az NFTC addig megfelelő, amíg évi 10 alatti pilótát képzel. Korlátozott helyeid vannak a programban, korlátozott időben. A vadászgépre alkalmas jelölteket is 20x meggondolod, hogy végigtold a teljes képzésen. Ez egy teljesen rugalmatlan dolog. A korlátozott keret miatt csak azt tudsz képezni, akire SOS szükséged. Itt jön elő Zoltai Lea esete....o_O
Oké, tehát akkor az az alapfelállás, hogy több vadászunk is lesz, mondjuk egy másik grippen század? Király! Akkor meg jöhet 8-12 L39NG meg ugyanennyi ami a kettő tipus közé kell.
Csak fel ne ébredjünk az álomból!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 419
113
Ezt sokoldalúságot részletezhetnéd, mert én csak egy kizárólag képzésre használható gépet látok. Igen, klassz a technika, de a képességek nagyon alacsonyak.
Akkor kezdj el utánanézni az új pilóta képzési formáknak (PC-21 alkalmazása pl. a francia vagy a spanyol pilóta képzésben). Megjelentek a multi level training gépek. Amivel 1 gépet veszel és közben 2-3 képzési szintet tudhatsz le vele. Ha emelett még CAS célokat is szolgál a gép, akkor az egy főnyeremény.
Ugyan az, mint pl. az A400M vagy a KC-390 a szállítógépenél, vagy az MRTT programok. Egy gépet veszel, de egy csomó feladatot megoldasz vele. És persze ezekkel vastagonpénzt is spórolsz. Mert pl. minek nekünk külön-külön utántöltő, taktikai szállító, meg mondjum deszant szállító gép, ha mindezt egyben megkapjuk?!
 

fenntartható fejlövés

Well-Known Member
2019. május 31.
305
648
93
Az a gond, hogy egy Masterrel vagy egy T-50-nel persze hogy nagyobb tudást kapnánk, azonban nem elég, hogy jóval drággábbak, de nem is ültethetsz beléjük egy Zlinről kikerült növendéket. Oda még kell vagy egy PC-21, vagy egy NG. Ez utóbbi 2 gép viszont meg tudja oldani, hogy összeköti az iskolagépek és akar a Gripen közti tudásbeli "rést".
Azt gondolom, hogy lesz még egy nagy puzzle kocka a Z2026-ban, ha az advanced jet trainer feletti gépet is veszünk (pl.: M-346, T-50,Redback,) akkor azt gondolom, hogy van esély az F-35-re. Ha viszont maradunk az NG-nél, mint sugárhajtású gépnél, akkor szinte biztos, hogy marad idehaza a Gripen (E/F?) a top. Az F-35 alá kell egy előkészítő gép. A Gripennél nem. Erre jó példa a svéd vadász képzés is. De az angolok is fighter előkészítőnek vettek Gripeneket.
A legtöbb (minden?) F-35 üzemeltetőnél megvan ez a szuperszónikus kiképző gép.
Ha az F35 mellett döntünk, az is egy opció, hogy 2026-ban becseréljük a 12 Gripen C-t 8-10 D-re és így lesz 10-12 szuperszónikus adv. trainerünk. Ha veszünk 6-8 NG-t, akkor a Zlinekkel meg lenne a három lépcsőfok.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Akkor kezdj el utánanézni az új pilóta képzési formáknak (PC-21 alkalmazása pl. a francia vagy a spanyol pilóta képzésben). Megjelentek a multi level training gépek. Amivel 1 gépet veszel és közben 2-3 képzési szintet tudhatsz le vele. Ha emelett még CAS célokat is szolgál a gép, akkor az egy főnyeremény.
Ugyan az, mint pl. az A400M vagy a KC-390 a szállítógépenél, vagy az MRTT programok. Egy gépet veszel, de egy csomó feladatot megoldasz vele. És persze ezekkel vastagonpénzt is spórolsz. Mert pl. minek nekünk külön-külön utántöltő, taktikai szállító, meg mondjum deszant szállító gép, ha mindezt egyben megkapjuk?!
És mi van, ha az utántöltő gépnek a desszant szállító gépet kellene utántölteni?