[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása...

A HS bíráló bizottságának döntése alapján első körben öt sportrepülő egyesületnél, Börgöndön, Budaörsön, Nyíregyházán, Szegeden és Szolnokon indulnak meg a honvéd kadétokra épülő képzések. Miután az elméleti képzések megkezdődtek, amelyek befejeztével a kadétok megkezdhetik vitorlázórepülő gyakorlati képzésüket. A gyakorlati képzések megkezdése előtt kiemelt jelentőséggel bírt a programban résztvevő oktatók egységes elvekre épülő módszertani felkészítése. A Honvéd Kadét Pilóta Program első oktatói módszertani foglalkozását 2024. március 2-án, Szolnokon tartották. Idén a program keretein belül 87 különböző szintű képesítés megszerzésére van lehetősége a fiataloknak.


Honvéd Kadét Pilóta Program
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Ez egy nagyon jó cikk!
Elég sok témát említ, ami állandó csörtéket eredményez itt a fórumon.
Tessék találgatni, hogy most miért kell nekünk hirtelen megint oktatásban jártas (nem is akárhogyan) pilóta.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113
441318582_903461281791816_7819088627601675542_n.jpg


"Áron és Balázs jelenleg négy társával az Amerikai Egyesült Államokban készülnek jövőbeni hivatásukra...

A képzésnek több fázisa van: egy nyelvi képzés Texasban, majd ezt követi három repülési fázis, három különböző géptípussal.

Első repülési fázis az Initial Flight Training Coloradoban, amelyet Diamond DA20-as típusú géppel kell teljesíteni.
Ezután következik az Undergraduate Pilot Training, amelyet már T-6 Texan II típusú kiképző géppel kell abszolválni.
Amennyiben sikeresen teljesítik hallgatóink ezt a közel 8 hónapos fázist, kiérdemlik az amerikai szárnyakat.
Az utolsó fázis géptípusa a sugárhajtású T-38, itt egy alapszintű képzést kapnak a tisztjelöltek.

A fázisok alatt folyamatosak a számonkérések, tesztek, vizsgák és vizsgarepülések formájában. Ha nem sikerül egy vizsga, akkor nagyon fel kell készülni a következőre, mert sajnos a legtöbb esetben csak egy, vagy két javítási lehetőség áll a pilótajelölt rendelkezésére.

Na de a folyamat mely szakaszában járnak hallgatóink? Egyik hallgatónk a nyelvi képzés szakaszában, ketten a repülési fázis kettes szakaszában, és hárman az utolsó repülési szakaszban vannak. Áron a kettes, Balázs pedig a harmadik repülési fázisban szeli az eget."

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113
441318582_903461281791816_7819088627601675542_n.jpg


"Áron és Balázs jelenleg négy társával az Amerikai Egyesült Államokban készülnek jövőbeni hivatásukra...

A képzésnek több fázisa van: egy nyelvi képzés Texasban, majd ezt követi három repülési fázis, három különböző géptípussal.

Első repülési fázis az Initial Flight Training Coloradoban, amelyet Diamond DA20-as típusú géppel kell teljesíteni.
Ezután következik az Undergraduate Pilot Training, amelyet már T-6 Texan II típusú kiképző géppel kell abszolválni.
Amennyiben sikeresen teljesítik hallgatóink ezt a közel 8 hónapos fázist, kiérdemlik az amerikai szárnyakat.
Az utolsó fázis géptípusa a sugárhajtású T-38, itt egy alapszintű képzést kapnak a tisztjelöltek.

A fázisok alatt folyamatosak a számonkérések, tesztek, vizsgák és vizsgarepülések formájában. Ha nem sikerül egy vizsga, akkor nagyon fel kell készülni a következőre, mert sajnos a legtöbb esetben csak egy, vagy két javítási lehetőség áll a pilótajelölt rendelkezésére.

Na de a folyamat mely szakaszában járnak hallgatóink? Egyik hallgatónk a nyelvi képzés szakaszában, ketten a repülési fázis kettes szakaszában, és hárman az utolsó repülési szakaszban vannak. Áron a kettes, Balázs pedig a harmadik repülési fázisban szeli az eget."

 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 389
113
"A hajózó személyzet kiválasztásához szükség volt átszervezésekre is, hiszen négy kapitányt és négy első tisztet kell kiképezni és felkészíteni a KC-390-es irányítására. Így kerül majd a Falconról is, az Airbusról is a brazil fél elvárásainak megfelelő repülőgépvezető, de az első tiszti beosztásra indítunk nemrég Kanadából hazatért hajózót is. A jövő tervezésénél már számítunk a vezérkari főnök úr engedélye alapján egykori kollégáink számításba vételére is. Van aki jelenleg Németországban A400-ason repül, így szerzett már a rampás repülésből is tapasztalatot. De van olyan An-26-os pilótánk is, aki a pápai Nehézszállító Ezrednél töltött évek után a civil életet cseréli fel ismét a magyar hajózó dzsekire."
Kanadába nem vadász pilótának képeztek embereket?
Mert ha igen akkor azokat kár lenne KC390-be ültetni...

Szerintetek lehet/van olyan hogy valaki két típust is repül: egyszer Airbuson kapitány, máskor meg KC390-esen?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Kanadába nem vadász pilótának képeztek embereket?
Mert ha igen akkor azokat kár lenne KC390-be ültetni...

Szerintetek lehet/van olyan hogy valaki két típust is repül: egyszer Airbuson kapitány, máskor meg KC390-esen?
Nem Csak vadászpilóta kat képeznek ki kanadaba. Sőt gripenre nem is ott zajlik a képzés. Az még csak Kanada után kovetkezik
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 315
24 780
113
Kanadába nem vadász pilótának képeztek embereket?
Mert ha igen akkor azokat kár lenne KC390-be ültetni...

Szerintetek lehet/van olyan hogy valaki két típust is repül: egyszer Airbuson kapitány, máskor meg KC390-esen?
Le(he)tt volna Kanadából hölgy vadászpilótánk is Zolnai Lea személyében, de ezek a x%z+!§ ráültették Airbus-ra:

"Vadászpilóta szerettem volna lenni, amire meg is volt minden esélyem....San Antonióban részt vettem egy kéthónapos nyelvi továbbképzésen, a gyakorlati oktatásunk pedig Columbusban volt. Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt." (2018)
1000x76902-2.jpg
 
  • Tetszik
  • Szomorú
Reactions: bel and fishbed

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Helikopter és szállító repülőgépek pilótáinak képzése is zajlik kint. Ezért is kellenek az albatroszok mert qva sok embert kell kiképezni csak forgoszarnyasra többet mint korábban az összes forgoszarnyas és merwvszarnyas pilóta volt együtt
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 389
113
Le(he)tt volna Kanadából hölgy vadászpilótánk is Zolnai Lea személyében, de ezek a x%z+!§ ráültették Airbus-ra:

"Vadászpilóta szerettem volna lenni, amire meg is volt minden esélyem....San Antonióban részt vettem egy kéthónapos nyelvi továbbképzésen, a gyakorlati oktatásunk pedig Columbusban volt. Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt." (2018)
1000x76902-2.jpg
most lehet hogy tovább léphet vadászpilóta irányba: +4 Gripenhez, legalább kell 6-8 új pilóta.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Van még rajta kívül néhány női jelentkező vadaszgepre. De csak azért mert nő senki nem fog plussz pontot kapni. Vadaszgepre a legjobbak legjobbjai kerülnek mert kevés a gépünk. Más repülő eszközön több női pilóta is repül.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 523
113
Le(he)tt volna Kanadából hölgy vadászpilótánk is Zolnai Lea személyében, de ezek a x%z+!§ ráültették Airbus-ra:

"Vadászpilóta szerettem volna lenni, amire meg is volt minden esélyem....San Antonióban részt vettem egy kéthónapos nyelvi továbbképzésen, a gyakorlati oktatásunk pedig Columbusban volt. Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt." (2018)
1000x76902-2.jpg

Ebben az a pláne, hogy ahogy öregszik, egyre kevéssé lesz alkalmas Gripenre, ellenben a kiöregedő vadászok még jó sokáig buszsofőrködhetnek ezeken.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113
Cél a "solo flight"!

Az Egyesült Államokban vesz részt pilótaképzésen negyedéves honvédtisztjelöltünk, Vimpek Balázs. Az oktatóval repült gyakorló órák után, most kapott először lehetőséget arra, hogy önállóan hajtson végre repülési feladatot a T38-C sugárhajtóműves típusú, merevszárnyas repülőn. A repülési feladat második szakaszában az iskolakörökön, valamint a leszállások gyakorlásán van a hangsúly.

 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 537
97 576
113

Harcihelikopter blog (HH): Hogy kerültél a pályára? Milyenek voltak a kezdetek?
Varga Boglárka (VB): 2018-ban kerültem a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Karára és ezen belül az Állami Légijárművezető szakirányon kezdtem el tanulni. Nekem nem gyerekkori álmom volt, hogy pilóta szeretnék lenni, mivel gyerekként sok minden érdekelt és gimnáziumban is jó jegyeim voltak. Ami egyedüli kötődést jelentett a repüléshez az az volt, hogy nagybátyám légiforgalmi irányító volt, szintén itt a honvédségen belül, igazából először Ő hozta meg a kedvemet, hogy légiforgalmi irányító legyek, de akkor még nem voltak hírek arról, hogy újraindítják a hajózó képzést. Nagybátyám mesélte, hogy az Ő idejében nagyon megszűrték az embereket az orvosi alkalmassági vizsgálatokon, kevés embernek sikerült abszolválni ezeket a feltételeket, ezért kicsit félve mentem el az első ROB vizsgálatra. Az orvosi vizsgálaton I/B minősítéssel lettem alkalmas. Ez azt jelentette, hogy hangsebesség feletti géppel nem repülhetek. Nálunk az évfolyamon nagyon sok I/A-s jelölt volt, ezért akik I/B-s minősítést kaptak, őket automatikusan a forgószárnyas technika felé irányították a képzésünk alatt, ezért Én a Zlin-143-as típussal kezdtem el repülni, mivel nem műrepülhető, ellentétben a Zlin-242-essel. Az egyetem alatt ezen a típuson 45 órás képzést kaptunk, utána kerültünk át az AS350B típusra, amin 10 órát repültünk. Ezt követően kerültem át a H145M helikopterre, ma pedig már a H225M típuson repülök. Összességében tehát az egyetem alatt kezdtem el repülni, civil tapasztalatom nem volt, így a Honvédség keretein belül repültem először.

HH: Milyen tantárgyból kellett erősnek lenni, mikor ezen a képzésen gondolkodtál?
VB: Amikor jelentkeztem 2018-ban, akkor a fizika és matematika emelt szintű érettségit számították be többletpontként. Az első két évben Budapesten közös modulos tárgyaink voltak, ekkor még kevés repüléssel kapcsolatos tárgyunk volt. A repüléssel harmad, illetve negyed évben kezdtünk el mélységeiben foglalkozni. Általánosságban elmondható, a többi szakiránnyal egyetemben, hogy nagy szűrő volt a matematika, de ugyancsak komoly megpróbáltatást jelentett a testnevelés is.

HH: Ti voltatok a kezdő évfolyam?
VB: Igen, 20 év után mi voltunk az első évfolyam, aki egyetemi képzés keretein belül kapott ilyen képzést.

HH: Hogy élted meg az 1/B minősítés után a helikopteres vonalat?
VB: Amikor Zlinnel repültünk, akkor az oktatók mindenkivel beszéltek egyenként, hogy milyen pályát képzel el magának az adott illető, forgószárnyas vagy merevszárnyú géppel szeretne repülni a Zlines képzés után. Az oktatók döntötték el közös megbeszélés után, hogy ők kit választanak ki arra, hogy maradjon merevszárnyas, vagy menjen tovább forgószárnyas technikára. Forgószárnyas tapasztalatom addig nem volt, ezért nem tudtam mihez viszonyítani, éppen ezért nem tudtam mivel szeretnék repülni. Ezután kezdtünk el repülni AS-el és nagyon megtetszett és őszinte leszek nekem jobban tetszik a helikopteres repülés, mint a merevszárnyas. Véleményem szerint a Zlines 45 óra viszonylag soknak számít, a végére ügyes lehet az ember a kezdeti ügyetlenkedés után, viszont az AS350B-vel való repülés, az első helikopteres tapasztalatok után úgy gondoltam, hogy a helikopteres repülés sokkal jobban illik hozzám és az ezt követő H145M képzés tovább erősítette ezt a gondolatot.

HH: Volt elvárásod a honvédséggel szemben, volt valami hívó szó, például az, hogy missziókban vehetsz részt?
VB: A hadtudományi karra való jelentkezéssel mi kettős jogállásúak lettünk, ez annyit jelentett, hogy egyszerre voltunk hallgatók és katonák. Ma már ez nem teljes mértékben így történik, mivel mi voltunk az utolsó évfolyam, aki hivatásosként végzett. Utánunk következő évfolyam már szerződésesként végzett. Szerintem ezt mindenki mérlegelte magában az elején, hogy katonai pilóta lesz és nem civil. Így benne van a pakliban egy esetleges misszió vagy, hogy külföldre kell menni, viszont ehhez hozzátartozik, hogy olyan dolgokat is csinálhatunk, amit a civil pilóták sosem fognak. Nem fognak például a Bakonyban lövészeten részt és nem nagyon repülnek olyan alacsonyan, mint mi. Ezek például olyan dolgok, amiket én nagyon élvezek.

HH: Az ejtőernyős ugrást, hogy élted meg?
VB: 1 db tandem és 8 db bekötött ugrásom volt. Egészséges félelem az elején természetesen megvolt, de az ugrások teljesíthetőek voltak.

HH: Zlines és AS képzésetek mennyi időn belül történt meg?
VB: 2020. nyár végén volt meg az ejtőernyős képzésünk és utána kezdtük meg Zlinnel repülni, de a rossz idő és vizsgaidőszak miatt az első önálló repülésekig 2021. májusában jutottunk el. Nálunk az első önálló (merevszárnyú – megjegyzés HH) repülés még 16 órában volt megkötve. 2021. nyarán fejeztük be a képzést Zlinen, majd a képzést követően 4 embert választottak ki, akik Zlinen folytatták a repüléseket, a többiek forgószárnyas technikán képződtek tovább.

HH: Jelenleg a Harcihelikopter Zászlóaljnál repülsz, miért itt?
VB: Egyetem alatt a Szállítóhelikopter Zászlóaljnál képeztek ki minket hallgatókként. A 4. évben a tanulmányi rangsor alapján dőlt el, hogy ki hova kerül. Nálunk még rugalmas volt a rendszer, elvégre mi voltunk az első évfolyam, így egymás között megbeszélhettük ki hova szeretne kerülni, kinek milyen irányultsága van. Aki a szállítás, és kutató-mentő irányba vágyott az szállító, akit a lövészet érdekelt az harci lett.

Hogy sikerült ez a választás, ki mi alapján döntött a szállító és harci vonalon?
VB: A zászlóaljak feladatrendszerei alapján döntöttünk, a mi évfolyamunkon mindenki oda került, ahova szeretett volna.

HH: Nálatok az orosz típus szóba sem jött?
VB: Egyetem alatt már elkezdtük a H145-ös repülést, majd ezt folytattuk egyetem után is. Illetve amikor mi a H145-ösön elkezdtük a repüléseket, akkor már benne volt a levegőben a H225-es képzés lehetősége, emiatt a zászlóaljamnál a Mi-24-es harcihelikopterre történő képzésem elmaradt.

HH: A H145 típuson jelenleg milyen képzettségi szinten állsz – nyilván, ami publikus ebből?
VB: Jelenleg 250 óránál állok a Zlines és AS350B repüléssel együtt. A H145-ösön nappal és éjszaka jó időben repülhetek, plusz megkaptam a HForce képzést is. Mostanra már a H225M lett a fő, a H145M a másod típusom, így az előbbivel aktívabb a kiképzésem.

HH: A kettő típus között van kedvenced?
VB: Nem mondanám, hogy van kedvencem. Nagyon sok dologban hasonlítanak és különböznek egymástól, nem tudnám azt mondani, hogy miért ez, vagy miért az a kedvencem. Az elején furcsa volt átszokni a H145-ösről a H225-ösre, pont amiatt, hogy sok a hasonlóság a két forgószárnyas között. A H225-ös azonban más jellegű feladatokra használható, viszont mindkét típus HForce rendszerrel integrálható, és alkalmazható kutató-mentő feladatokra is, csak más dimenziókkal.

HH: Kutató mentésre is kaptok képzést?
VB: Jelenleg én nem vagyok kutató mentő feladatokra kiképezve.

HH: Lövészeten voltál már?
VB: Igen, H145-tel éles lövészetet hajtottam végre.

HH: Mi a célod a közeljövőben?
VB: Szakszolgálati engedély előtt állunk, az óraszámunk megvan hozzá, kérelmeket benyújtottuk. Cél, hogy minél több tudást szedjünk össze a lehető legmagasabb szinten, minél jobban kiképzett emberek legyünk, hasznosak és tényleg valós tudással rendelkezzünk, amit tudunk alkalmazni egy műveleti repülés során.

HH: Mi a véleményed az oktató képzettségű hajózókról, akarsz-e oktató lenni valaha?
VB: Lényegében a legnagyobb szakmai elismerés az, ha valakit oktatónak alkalmasnak ítélnek meg, szeretnék én is mély szakmai tudással rendelkezni majd a jövőben.

HH: Orvosi alkalmasságit milyen gyakorisággal ellenőrzik?
VB: Félévente járunk Kecskemétre (ROB) ellenőrzésre.