Azért tegyem hozzá, hogy jelenleg senki sem tudja - még a döntést hozók sem - hogy a vázolt kiképzési folyamat végén milyen lesz a növendékek "valódi!!" kiképzettsége. Hozzá kell tenni, hogy a Légi haderőnem szuperszonikus repülősei közül több meg az USA-ban T-38 Talonnal kapott kiképzés végén kerülnek vissza, de még ott sem lehet pontosan tudni, hogy milyen minőségű kiképzést kapnak ténylegesen.. Ezért kurva nagy a bizonytalanság, és ráadásul cca 2-4 év esik ki a folyamatos kiképzésből amiatt, hogy kanada úgy lett befejezve, hogy szokás szerint tervek voltak mi lesz utána, nem pedig egy komplett kiképzési folyamatra cserélték a kanadait.
Az optimális az lett volna,hogy kialakítják a folyamatot, majd beinditják a kiképzést, és közben leállítják Kanadát. Nem ez történt. Először egy európai közös kiképzés például Németország bevonásával, aztán mellette ez a cseh-olasz vonal, aztán mivel egyik sincs még bejáratva, és fogy az idő, az USA-ban találták a T-38-as kiképzést. Ami érdekes számomra, hogy a Brit Birodalmi vadásziskolai - amely JAS-39-est repül, az nem került számításra a Phase-k tekintetében... A Gripenre átképzésről kvázi semmi, hogy nálunk? (nincs elég gép), Cseheknél (nem lehet F-35 lesz) Svédországba (nem szereti a politika a svédeket), vagy hol a fenébe..
Ez a kiképzési mizéria azért tákolmny (bocsánat aki részt vesz benne, mert Ők legjobb tudásuk szerint dolgoznak), mert ismét a politika vette át a szerepet a józan ész, és a követelmények felett. A hajózok már most is hiányzonak Kecskeméten a harci típusnál is, (és persze a szállítóknál is). Utobbihoz, viszont az idősebb Griff hajózók átképzéssel mehetnének, ha lenne fiatalabb Griff pilóta de nincs utánpótlás éppen a kiképzés hiánya miatt..
Félő, hogy amint ez a kormány megbukik és vége a vészhelyzet , veszélyhelyzet faszságnak, akkor a pilóták és műszakiak egy része azonnal leszerel és a közforgalmi repülésben fog majd elhelyezkedni... Ez a realitás..