[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 335
43 596
113
NATO Flight Training Europe receives three new training campuses...

Three training campuses - in Greece, Hungary and North Macedonia - have been added to the NATO Flight Training Europe (NFTE) High Visibility Project.
The 120 Flying Training Wing in Kalamata, the Kecskemét Air Base and the Pilot Training Centre near Skopje have joined facilities in Czechia and Italy on the list of official training campuses for Allied military pilots.
Akkor ezért kell nekünk tucatnyi L-39NG! Már minden világos... :rolleyes:

Amúgy nem rég mondta Koller tábornok, hogy amerikaiakkal szerződtünk le vadászpilóta-képzésre ("Texasba"), szóval NFTE szerepe nem világos nekem a hazai pilóta képzés terén...
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 829
82 357
113
Akkor ezért kell nekünk tucatnyi L-39NG! Már minden világos... :rolleyes:
Mintha néhányan ezt már mondtuk volna néhányszor...
Amúgy nem rég mondta Koller tábornok, hogy amerikaiakkal szerződtünk le vadászpilóta-képzésre ("Texasba"), szóval NFTE szerepe nem világos nekem a hazai pilóta képzés terén...
Nincs még itthon hozzá a gép, nincs még képzési program, nincs még tapasztalat... majd ha lesz, akkor már nem kell külföldre menni, csak az M346 képzésre az olaszokhoz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Akkor ezért kell nekünk tucatnyi L-39NG! Már minden világos... :rolleyes:

Amúgy nem rég mondta Koller tábornok, hogy amerikaiakkal szerződtünk le vadászpilóta-képzésre ("Texasba"), szóval NFTE szerepe nem világos nekem a hazai pilóta képzés terén...
Nem ezt mondta!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Mintha néhányan ezt már mondtuk volna néhányszor...

Nincs még itthon hozzá a gép, nincs még képzési program, nincs még tapasztalat... majd ha lesz, akkor már nem kell külföldre menni, csak az M346 képzésre az olaszokhoz.
Miii?
A terv az, hogy az NG-vel a 3. szintig elképzik itthon az embereket, majd mennek Olaszországba M346-ra.
Hogyhogy nincs itthon program, meg tapasztalat. A Gripen pilótáink közül egy csomóan kint oktattak 2. és 3. szinten éveken keresztül. Azt gondoljuk, hogy nem tudnák ugyan azt a programot itthon is megcsinálni? Ugye az 1. szint az eddig is itthon volt.
Az egyetlen ok, amiért az amerikaiakhoz kell menni, az az, amit írtál. Hogy nincsen egyelőre 2.-3. szintre gépünk.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 829
82 357
113
Miii?
A terv az, hogy az NG-vel a 3. szintig elképzik itthon az embereket, majd mennek Olaszországba M346-ra.
Hogyhogy nincs itthon program, meg tapasztalat. A Gripen pilótáink közül egy csomóan kint oktattak 2. és 3. szinten éveken keresztül. Azt gondoljuk, hogy nem tudnák ugyan azt a programot itthon is megcsinálni? Ugye az 1. szint az eddig is itthon volt.
Az egyetlen ok, amiért az amerikaiakhoz kell menni, az az, amit írtál. Hogy nincsen egyelőre 2.-3. szintre gépünk.
Az L-39NG-vel nincs itthon még tapasztalat. Eddig csak a 2 prototípus repült. Így a típusképzésre vonatkozó program sem lehet kész és a típusra alapozott pilóta képző program is csak vázlatosan létezhet (ha jól emlékszem a korlátozott légtér, időjárás, gépszám, pénzügyi lehetőségek miatt kisebb óraszámú lesz a képzés mint a kanadai). És ehhez is kell majd a tapasztalat, hogy ez így jó és elég lesz-e. Szimulátor sincs még itthon. Nyilván papíron össze tudjuk állítani és lehet beszélni a csehekkel is, az Aero most kapott meg valamilyen cseh engedélyt ezzel kapcsolatban, de gép nélkül nehéz véglegesíteni...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 600
97 780
113
A TURUL KITÁRJA SZÁRNYAIT

Azelmúlt év számos változást hozott a Magyar Honvédség életében, új szervezeti elemek jöttek létre, amelyek közül magazinunk számára a Légierő Parancsnokság a legfontosabb. A parancsnoki teendőkkel megbízott dr. Koller József dandártábornok nevét olvasóink korábban az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vezetőjeként ismerhették meg.

Kötelezővé tettem az új típusok megtanulását és repülését, tehát nem lesz olyan elöljáró, aki ne ismerné az új Airbus helikoptert, vagy az új merevszárnyú repülőgépeket a saját területének megfelelő mértékben. Úgy gondolom, így tudnak igazán megalapozott és jó döntéseket hozni az elöljárók.

2018-ban 20 fővel indult a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen a légijárművezető-képzés, jelenleg 36 fiatal pilótajelölt készül a hivatásra és jövőre már 40 főt várunk.

A harcászatirepülő-képzést 2024-ig folytatjuk a kanadai NFTC tanfolyamon, de már vannak kint oktatóink San Antonioban is, ahonnan az átképzések után Oklahomába kerülnek majd át a gyakorlati repülések végrehajtására. Az USA-ban az NFTC-hez hasonló módon, de T-6A Texan II-n - ami a kanadai CT156 Harvard II-nek felel meg - és T-38 Talonokkal repülhetnek a szerencsés jelöltek és oktatók. A harcászati képzésre - ez a negyedik fázis - terveink szerint az olaszországi központban kerül majd sor.

Az európai közös gondolkodás alapján létrejöhet egy NFTE szervezet (NATO Flying Training Europe), amelynek keretében több ország működne együtt, felajánlva mindehhez a saját képességeiket. A Magyarországra érkező L-39NG repülőgépre szintén kidolgozható egy módszer, amellyel hallgatóink itthon is eljuthatnak a harmadik fázis végéig, és akkor már csak a harcászati képzésre kellene külföldre utazniuk a vadászpilóta-jelölteknek. Amit büszkén és elismeréssel kell, hogy megemlítsünk, az a hazai helikopteres képzésünk, amelyre a „zero to hero” elv érvényesül. A helikoptervezetőinket a nulláról a combat ready szint eléréséig tudjuk felkészíteni, köszönhetően az új Airbus helikoptereknek, a szimulátoroknak, a kiváló oktatóknak és a kipróbált képzési tematikának.

Még szolnoki parancsnokként sikerült megtalálni a hazai szállítórepülőgép-képzés lehetséges helyét Nyíregyházán, ahol azóta már a felkészítés közepén tartanak a jelöltjeink. A következő, közepes szállítóhelikopter-típusunkra is megkezdődött a felkészülés. Tavasszal már indulnak ki a műszaki szakemberek, hogy amikorra megérkeznek a H225M-ek, már üzemeltetni tudják azokat.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 600
97 780
113
Kötelezővé tettem az új típusok megtanulását és repülését, tehát nem lesz olyan elöljáró, aki ne ismerné az új Airbus helikoptert, vagy az új merevszárnyú repülőgépeket a saját területének megfelelő mértékben. Úgy gondolom, így tudnak igazán megalapozott és jó döntéseket hozni az elöljárók.

2018-ban 20 fővel indult a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen a légijárművezető-képzés, jelenleg 36 fiatal pilótajelölt készül a hivatásra és jövőre már 40 főt várunk.

A harcászatirepülő-képzést 2024-ig folytatjuk a kanadai NFTC tanfolyamon, de már vannak kint oktatóink San Antonioban is, ahonnan az átképzések után Oklahomába kerülnek majd át a gyakorlati repülések végrehajtására. Az USA-ban az NFTC-hez hasonló módon, de T-6A Texan II-n - ami a kanadai CT156 Harvard II-nek felel meg - és T-38 Talonokkal repülhetnek a szerencsés jelöltek és oktatók. A harcászati képzésre - ez a negyedik fázis - terveink szerint az olaszországi központban kerül majd sor.


Az európai közös gondolkodás alapján létrejöhet egy NFTE szervezet (NATO Flying Training Europe), amelynek keretében több ország működne együtt, felajánlva mindehhez a saját képességeiket. A Magyarországra érkező L-39NG repülőgépre szintén kidolgozható egy módszer, amellyel hallgatóink itthon is eljuthatnak a harmadik fázis végéig, és akkor már csak a harcászati képzésre kellene külföldre utazniuk a vadászpilóta-jelölteknek. Amit büszkén és elismeréssel kell, hogy megemlítsünk, az a hazai helikopteres képzésünk, amelyre a „zero to hero” elv érvényesül. A helikoptervezetőinket a nulláról a combat ready szint eléréséig tudjuk felkészíteni, köszönhetően az új Airbus helikoptereknek, a szimulátoroknak, a kiváló oktatóknak és a kipróbált képzési tematikának.

Még szolnoki parancsnokként sikerült megtalálni a hazai szállítórepülőgép-képzés lehetséges helyét Nyíregyházán, ahol azóta már a felkészítés közepén tartanak a jelöltjeink. A következő, közepes szállítóhelikopter-típusunkra is megkezdődött a felkészülés. Tavasszal már indulnak ki a műszaki szakemberek, hogy amikorra megérkeznek a H225M-ek, már üzemeltetni tudják azokat.
Tehát a kanadait követő Amerikai képzés az L-39NG-n itthon teljesen kiváltható és csak a negyedik fázist fogjuk az olaszoknál csinálni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 335
43 596
113
Miért pont Nyíregyházán van a szállító-pilóta képzés? Mi van ott ami ezt lehetővé teszi?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Az amcsiknak ott a T-38 Talon X-szer modernizálva, glass cockpitos is van. Visszavásároltak egy csomó svájci gépet is. ( a tengrészeknek ott van a Goshawk. Ne beszéljünk már zöldségeket..
CSak most volt energiám erre a zagyvaságra válaszolni.
Mit vásároltak vissza az amerikaiak?
Ember! Az amerikaiak, a svájci F-5-ösöket agresszornak vették vissza, és nem növendékek kiképzését végző típusnak.
Az amerikai T-38-asok legfiatalabbját is 1972-ben gyártották le. Mindenki rettegve várja, hogy mikor esik le a következő.
Itt nem T72-esekről van szó, hanem légijárművekről, amelyek ráadásul műrepülnek.

A T-45-ről meg (wikiről):
In 2017, the USN grounded the T-45 fleet for a three-day "safety pause" after more than 100 instructor pilots refused to fly the aircraft.
Ennyire nagy a baj az amerikai kiképző gépek körül! A T-7 már így is vagy 10 éves késésben van.

Lehet hogy szerinted tényeket írsz, csak összefüggéstelenül, és nem a témába vágót.

A pilótakiképzés San Antonioban néhány főre van kitalálva, átmenetileg, de még csak elképzelések vannak a HM-ben, hogy az egész nagysebességű kiképzési rendszerről. És ahogy leírtad így van, amíg kidolgozzák a NG-s rendszert... Amíg nem lesz a NG század megfelelő repült órákkal a típussal az oktatók számára "combat ready", addig nincs a fiataloknak sem egyértelműen. Nos ez nem két év lesz. Ameddig nem lesz NG-s oktatás, addig Szardíniai pilótaiskolában sem tudnak repülni a fiatalok a Zlin után, raadásul az olasz képzés is csak most kezdődik, maga a nemzetközi pilótaiskola sem volt még meg tavaly. Én nem kinlódók, tényeket írok le, amit ráadásul nem én fogalmaztam meg, csak elfogadtam olyanok véleményét akik ehhez nálam sokkal jobban értenek. Gondolom az is megkérdőjelezed, hogy 2010 óta nem volt kihasználva az a létszámkeret Kanadában, amelyet egyébként betölthettünk volna, így is segítve az egy-két év múlva esetlegesen bekövetkező nagysebességű repülőgép-vezető problémákat.
Mi köze van az NG rendszerének kidolgozása, és a NG-nek, mint típusnak a frissességéhez.
Az NG 2015-ben repült először. Vajon mire kellene még tovább várni? Vagy azt gondolod, hogy még vagy 20 évet elröpködnek az oktatók, hogy minden kétséget kizárólag elég kiérlelt típus legyen?
Arról nem is beszélve, hogy ugyebár itt egy már ismert típus upgrade-jéről van szó.

Ez a kedvencem:
Ameddig nem lesz NG-s oktatás, addig Szardíniai pilótaiskolában sem tudnak repülni a fiatalok a Zlin után, raadásul az olasz képzés is csak most kezdődik, maga a nemzetközi pilótaiskola sem volt még meg tavaly.
Miii??
Tehát azért nem repülhetnek 2025-ben a növendékeink az olasz pilótaképzőben, mert most kezdődik? Kit érdekel, hogy mi volt tavaly? Miben releváns az?
2025-től (vagy inkább azutáni időszakról beszélünk!)
Ez kb. olyan, mintha azt mondanád, hogy holnapután biztosan nem leszel éhes, mer' tegnap este már reggeliztél....
Tehát hogy tisztázzuk!

Jelenleg:
Még él az NFTC -
itthon Zlin,
majd kint lvl. 2-4 Kanada

Közel jövő -
itthon Zlin, lvl.
2-3. San Antonio,
lvl. 4. Olaszország M-346

Ezt váltja majd idővel az NG-s rendszer -
itthon Zlin,
lvl. 2-3. itthon NG-n,
lvl. 4. Olaszország M-346

Mi a problémád?
Tudom az NG egy szar, meg NER.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
Mondjuk 14/18 vadászgépre nem is kell igazán több mint évi 4 pilóta, ha tényleg olyan jelölteket küldünk ki akiből vadászpilóta lesz ez ennyi gépre már túl sok is szinte.
(Igen, tudom hogy kell szállítórepülőre is pilota, de azokat a vadászpilóták közül kiszedegetni egy pazarló baromság, még ha meg is csinálták itthon mikor jöttek a Falconok és Airbusok pár képzésen lévő fiatallal.)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Mondjuk 14/18 vadászgépre nem is kell igazán több mint évi 4 pilóta, ha tényleg olyan jelölteket küldünk ki akiből vadászpilóta lesz ez ennyi gépre már túl sok is szinte.
(Igen, tudom hogy kell szállítórepülőre is pilota, de azokat a vadászpilóták közül kiszedegetni egy pazarló baromság, még ha meg is csinálták itthon mikor jöttek a Falconok és Airbusok pár képzésen lévő fiatallal.)
Félreérted.
A pazarlás abból adódik, hogy eddig a kevés jelölt/alkalmas közül itthon nem nagyon tudtunk válogatni.
Ezért mindenki, aki repülni akart merevszárnyún, azt kiküldtük az NFTC-re, hogy majd ott elválik, hogy mi lesz belőle.
Aki nem volt elég jó (vagy csak a templom egerének szintjén tengődő MH nem engedhette meg a további vadászpilóta képzést), az picit vissazfordulva mehetett helikopter, vagy 2 hajtóműves, nagygépes képzésre. Miközben maga az NFTC sem olcsó mulatság.
Azaz a mi szállítópilótáink erősen túlképezve (volt aki már lvl. 3-ról visszalépve) kerültek már a 2 hajtóműves képzére is.

Jobb helyen a szállítógép képzés esetén már nem is kellett volna a Zlin után máshova menniük, csak direkt a szállítógép képzésre.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
Félreérted.
A pazarlás abból adódik, hogy eddig a kevés jelölt/alkalmas közül itthon nem nagyon tudtunk válogatni.
Ezért mindenki, aki repülni akart merevszárnyún, azt kiküldtük az NFTC-re, hogy majd ott elválik, hogy mi lesz belőle.
Aki nem volt elég jó (vagy csak a templom egerének szintjén tengődő MH nem engedhette meg a további vadászpilóta képzést), az picit vissazfordulva mehetett helikopter, vagy 2 hajtóműves, nagygépes képzésre. Miközben maga az NFTC sem olcsó mulatság.
Azaz a mi szállítópilótáink erősen túlképezve (volt aki már lvl. 3-ról visszalépve) kerültek már a 2 hajtóműves képzére is.

Jobb helyen a szállítógép képzés esetén már nem is kellett volna a Zlin után máshova menniük, csak direkt a szállítógép képzésre.
Nem értettem félre, szinte pont ezt írtam én is, most pont pont teljesen egyetértünk.
Van ilyen nap is. :)
14/18 vadászgépre kb elég évi 4 pilóta, ezért baromság 12 darab kiképző gépet venni itthonra.
Kanadában évi öt-hat fő végzett átlagosan ha jól emlékszem, egy részük helikopter vagy szállítórepülő pilóta lett.

(nem, nekem nem büdös minden ami NER, csak az ami rothad vagy szaros, csináltak jót is 12 év alatt, csak sokkal többet is tehettek volna, kevesebb károkozással. És azt is utálom ha Orbánt vajdázzák meg a NER-t fasisztázzák. Kritikát csak megfontoltan, megalapozva szabad szórni, különben a jogos kritika is érvényét veszti. Kelepisti itt száll el, hogy neki vörös köd van már a szeme előtt. Bobót utálom, ez tény, ő beindít bennem már ránézésre egy nagy adag utálatot, még nem annyit mint Ágnes volt államtitkár asszony, de felzárkózóban van minden megjelenésével)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
14/18 vadászgépre kb elég évi 4 pilóta, ezért baromság 12 darab kiképző gépet venni itthonra.
A 9 lőszer is elég az alap lőgyakorlatra - állítólag.
Esetleg nem lehet, hogy nem ennyi a cél?
Különben vigyázó szemedet a Cseh Légierőre vesd! Egy század Gripen melett 1 század "kiképző" vagy "előszoba" század van.

Ugyan ez az osztrákoknál: Az egy század EF-re jutott egy 12 gépes Saab 105 kiképző század.
Mindezt úgy tartották fenn, hogy ha van valaki, aki még nálunk is lejjebb volt/van haderő szempontból, akkor az az osztrák Bundesheer.

De tessék megnézni a szerbeket. 11db Mig-29-es, 17db J-22B, meg 20db G4.
Mindenki hülye, csak mi vagyunk a helikopterek.
Kanadában évi öt-hat fő végzett átlagosan ha jól emlékszem, egy részük helikopter vagy szállítórepülő pilóta lett.
Mindezt úgy, hogy sem rendes helikopter, sem szállítógép nem volt.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
A 9 lőszer is elég az alap lőgyakorlatra - állítólag.
Esetleg nem lehet, hogy nem ennyi a cél?
Különben vigyázó szemedet a Cseh Légierőre vesd! Egy század Gripen melett 1 század "kiképző" vagy "előszoba" század van.

Ugyan ez az osztrákoknál: Az egy század EF-re jutott egy 12 gépes Saab 105 kiképző század.
Mindezt úgy tartották fenn, hogy ha van valaki, aki még nálunk is lejjebb volt/van haderő szempontból, akkor az az osztrák Bundesheer.

De tessék megnézni a szerbeket. 11db Mig-29-es, 17db J-22B, meg 20db G4.
Mindenki hülye, csak mi vagyunk a helikopterek.

Mindezt úgy, hogy sem rendes helikopter, sem szállítógép nem volt.
Azért ezek így ferdítések, ugye tudod te is?
Ausztriában 40 darab Saab 105 volt, és az volt könnyű támadó és vadászgépük is, egészen a délszláv háborúig, ahol mindenki tojt a légterükre az öreg svéd vas meg nyilván nem tudta elfogni a Mig-eket és ezért lett Draken-jük, majd pár évre F-5 (átmenetnek az EF-re) és utána szépen ki is kopott a 105-ös. Történelmi örökségük volt.

A szerbeknek meg megmaradtak a J-22 meg G4 a szétesés előtti időkből, amikor még ezek könnyű támadó gépként is megállták a helyüket. A NATO-ban is repültek ilyen tudású gépek. És 200 Mig-21-re kellett képezni pilótát. Ott is történelmi örökség. A J-22 más kávéház amúgy is mint az Albatros.

Csehek meg azt remélik hogy így tudják eladni a gépeket, valamint az L-159-et könnyű támadóként használják.

Belgium, Norvégia, Hollandia és Portugália sem tart rendszerben ilyen oktató gépet, szerintem rájuk is lehet figyelni.
Finnország igen, de ök már kicsit más kávéház, és a Hawk-ok egy része ott is ki fog kopni lassan.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Azért ezek így ferdítések, ugye tudod te is?
:)
Kur@ra nem!
Minden felsorolt országban koncepcionálisan tartják ezeket a gépeket, hogy a "félig kész" pilótáiknak legyen min repülni.
Én javasolnám azért, hogy olvasgasd ezen országok aktuális military belügyeiről szóló híreket.
A szerbeknek meg megmaradtak a J-22 meg G4 a szétesés előtti időkből, amikor még ezek könnyű támadó gépként is megállták a helyüket. A NATO-ban is repültek ilyen tudású gépek. És 200 Mig-21-re kellett képezni pilótát. Ott is történelmi örökség. A J-22 más kávéház amúgy is mint az Albatros.
Ha a szerbek nem aktívan használnák a G4-eket kiképzésre, akkor minek tartják fenn őket, ha ki is vonhatnák?
A G4-ek jelenleg is kiképző századba vannak szervezve.
Ausztriában 40 darab Saab 105 volt, és az volt könnyű támadó és vadászgépük is, egészen a délszláv háborúig, ahol mindenki tojt a légterükre az öreg svéd vas meg nyilván nem tudta elfogni a Mig-eket és ezért lett Draken-jük, majd pár évre F-5 (átmenetnek az EF-re) és utána szépen ki is kopott a 105-ös. Történelmi örökségük volt.
Már nagyon régen nincs más, csak kiképző funkciója az osztrákoknál a SAAB 105-nek. és nem kikopott, hanem folyamatosan fentartott 12 gépes kiképző század volt belőle szervezve. Ahogy írtam is "előszoba" típusnak. Az hogy 2020-ban kivonták őket, az nem jelenti, hogy nem lesz utódja, egy másodvonalas gép képében. Hogy végül mégis mi lesz, azt nem tudni, mert az M246 elvileg el lett fogadva, de azt elsővonalasnak tervezték, csakhát ahhoz meg kevés.
Az EF-ek egyelőre maradnak....
Csehek meg azt remélik hogy így tudják eladni a gépeket, valamint az L-159-et könnyű támadóként használják.
Mondom, hogy nagyon nem vagy képben.
Belgium, Norvégia, Hollandia és Portugália sem tart rendszerben ilyen oktató gépet, szerintem rájuk is lehet figyelni.
Finnország igen, de ök már kicsit más kávéház, és a Hawk-ok egy része ott is ki fog kopni lassan.
Tekintve, hogy az első 3 ország F-35-össel lesz felszerelve, ezen ne is nagyon lepődj meg. NINCSEN csak Amerikában F-35-re kiképzés.
Még Izraelnek is oda kell zarándokolnia emiatt!
Portugália meg épp azon van, hogy visszaállítsa a hazai nagysebességű pilóta képzését. A hülyék! Nem tudják, hogy nem éri meg! :cool:
Mitadisten még az NG-nél is gyengébb képességű turboprop gépen tervezik ezt. Éppen 28db F-16-ost hajtanak per pillanat...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 149
9 307
113
Tekintve, hogy az első 3 ország F-35-össel lesz felszerelve, ezen ne is nagyon lepődj meg. NINCSEN csak Amerikában F-35-re kiképzés.
Még Izraelnek is oda kell zarándokolnia emiatt!
Portugália meg épp azon van, hogy visszaállítsa a hazai nagysebességű pilóta képzését. A hülyék! Nem tudják, hogy nem éri meg! :cool:
Mitadisten még az NG-nél is gyengébb képességű turboprop gépen tervezik ezt. Éppen 28db F-16-ost hajtanak per pillanat...
Ordas hazugság, mert Belgium, Norvégia, Hollandia amikor Falconnal repült akkor sem tartotta meg a sugaras gépeit, és mint minden rendes F-16 üzemeltető Hill AFB-n képezte pilótáit.
A csehek csapásmérőként repülik az L-159-est, de aki megfelelő és akar az mehet a L-159 után a Griffre. Azért van viszonylag sok kétülésesük, bár többet belőlük az együléses ALCA harciból építettek át. A L-39C-kel pedig polgári cég végzi a katonai előkiképzést A LOM Praha.. ha jól emlékszem.
A Szerbek bár a neve kiképző század könnyű harci támogató feladatra is használják a Super Galbereket, de Őket ne szabad hozzánk minősíteni, mert mi a faszon repülnének a leendő 29-est pilóták a Lasta/Utva propelleresek után?? Ja és Orao pilóákat is oktattnak Nekik nincs más sugaras gépük,nem mehetnek orosz pilótaiskolába különösen az Orao-sok..
A SAAB 105 igen könnyű csapásmérők voltak, és a Draken hajózókat képezték vele. (svéd-svéd) Utána a svájci F-5-re nem is kellett új pilóta mert átmeneti típus volt, Az EF2000 pilóták viszont bár onna kerültek ki, de azonnal mentek tovább a németekhez.. Különben is kivonták a típust, és látsz másikat helyette?? Nem mert nem kell nekik.
Porrtugálokról nincs infom, de Ők Alpha Jet-el repültek amelyet kivontak, tehát egy ideig nem volt nekik sem sugaras gyakorló gépük. ÉN nem láttam még Portugál tender??? Kérem a linket... A turboprop gépek közül a Pilatus 21-ese több országban egy sima kompozit kisgép utáni lépcső és utána azonnal mennek a nagyvasra. Lásd svájc..