A METISZ-ről volt szó.
Ja boccs...ignorálás miatt lemaradtam egy-két dologról...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A METISZ-ről volt szó.
Majd ha téged is ér árvíz, neked is fog változni az álláspontod...Ez a mentalitás vezetett idáig.
Látom nem sikerült megérteni. Ha lenne normális honvédelem helikkel, akkor az "árvizes képesség" is meg lenne off desgin. A legútobbi ilyes esetnél a pilóták vállalták, hogy lejárt papírozású géppel repülnek. Izé...Majd ha téged is ér árvíz, neked is fog változni az álláspontod...
Látom nem sikerült megérteni. Ha lenne normális honvédelem helikkel, akkor az "árvizes képesség" is meg lenne off desgin. A legútobbi ilyes esetnél a pilóták vállalták, hogy lejárt papírozású géppel repülnek. Izé...
Nincs ilyen idponttal komment ebben a topikban. A kommentek linkelhetőek a sorszámukon keresztül. Linkeld a kommentet és akkor tudom, hogy mire gondolsz.Szia!
A tegnapi 20:26-osra nem tudod véletlenül a választ?
19:26-as van.Egy korszerű katonai helikopter - harci heli/közepes szállító - egy repült órára kb. mennyi munkaerő ráfordítást igényel?
Mondjuk egy 12 aktív gépes alakulatnál a gépek melleltt mekkora szerelői/technikusi (kiszolgáló) állomány kell?
Nincs ilyen idponttal komment ebben a topikban. A kommentek linkelhetőek a sorszámukon keresztül. Linkeld a kommentet és akkor tudom, hogy mire gondolsz.
19:26-as van.
Ezekről nincs konkrét infóm, engem a fajlagos repóraköltség szokott érdekelni. Azt, hogy ez hány emberből jön össze nem tudom. A csupasz MI-8/17 fajlagos repüóra költsge valahol 4 ezer USD táján volt a források többsége szerint 8-10 éve. Ez az, ami tényleg csak annyit tud, hogy repül. Nincs NVG, nincs fegyverzet, csak egy 40+ évse szállító heli 0 védelemmel és harcászati avionikával.
Egy korszerű multirole könnyű szállító heli ennek cirka 2-3-sorosából repül, még ha kisebb is. Csak azon van MAWS, FLIR, NVG, RWR, GPS navigáció, IFF, beszédtitkosító meg amit még kérsz rá extraként.
Valószínűleg eltérő az időzóna beállításunk!
Hmm. Érdekes amit írsz, mert é még a tegnapi keresgélésemkor ezt találtam:
This, combined with a low tolerance for failure, results in high maintenance. Ratios of Maintenance Man Hours (MMH) to flight hours is often 3.5 to 4.5. That is, four hours of maintenance is conducted for every flight hour. Parts are replaced well before expected failure. Many parts are machined to very close tolerances. Metal used to manufacture parts have certifications regarding the source, treatments, and inspections. It is not unusual for spare parts to cost $5,000 to $15,000 with a few exceeding $50,000. Consequently, the current parts cost (in 1996) per flight hour of a Black Hawk is $1,602.70 ($351.54 consumable and $1,251.16 reparable). The Longbow Apache spares cost per flight hour is $3,851.18 ($444.20 consumable and $3,406.98 reparable).
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/rotary.htm
Nem tudom jól értem-e, de itt mintha kevesebbről írnának, mint te, bár nem biztos, hogy ugyanarról szól az itteni adat.
Itt azt is írják, hogy helikopternél1 repórára kb. 3,5-4 munkaóra jut, de ezzel kapcsolatban szkeptikus vagyok, mert korszerű merevszárnyú vadászoknál korábban 10-12 munkaóra/órákról olvastam, a tengerészgyalogos F--35-nél meg 40+ munkaóráról.
- Ez 20 éves adat, azóta volt némi infláció is.
- Az akkori Black Hawk kb. a csupasz Mi-17 szerűség volt.
- A dedikált harci helik ma 10-16k USD között repkednek.
- Egy multirole tisztességesen védett heli 7-10k táján repülne, ha azon van FLIR kupola, AGM képesség, stb.
Az első kérdésre az a válasz hogy ez erősen típusfüggő, de ha minden munkát beleszámítunk amit az alakulatnak kell elvégezni (tehát a nagyjavítás az külön keret), akkor szerintem 100-as nagyságrendű lehet a repórára eső munkaóra-szám. Ha kevés a tartalék-alkatrész és nem csak a polcról kell, levenni, hanem időnként egyikből kiszerelve kell a másikba beszerelni alkatrészt, berendezést, az növeli a ráfordított időt.Egy korszerű katonai helikopter - harci heli/közepes szállító - egy repült órára kb. mennyi munkaerő ráfordítást igényel?
Mondjuk egy 12 aktív gépes alakulatnál a gépek melleltt mekkora szerelői/technikusi (kiszolgáló) állomány kell?
Az első kérdésre az a válasz hogy ez erősen típusfüggő, de ha minden munkát beleszámítunk amit az alakulatnak kell elvégezni (tehát a nagyjavítás az külön keret), akkor szerintem 100-as nagyságrendű lehet a repórára eső munkaóra-szám. Ha kevés a tartalék-alkatrész és nem csak a polcról kell, levenni, hanem időnként egyikből kiszerelve kell a másikba beszerelni alkatrészt, berendezést, az növeli a ráfordított időt.
A másodikra: egy 6+6 teljes repülő és harcképességű Mi-17/Mi-24-ből álló vegyes századnál szerintem min 20-25 üzemeltető műszakira van szükség (sárkány-hajtómű, elektromos, műszerész, oxigénes-szakágak) + a fegyveres szakág létszáma szerintem 12-15 + az időszakos munkákat végző hangár-létszám kb. ugyanannyi. Ezek között létszámhiány esetén esetleg lehet némi átfedés, ide-oda mozgatás, de az már akkor messze van az ideálistól, kapkodáshoz vezethet ami nem a repbiztonságot fokozza. Ehhez szerintem az is kell, hogy a teljes létszám rendelkezzen mindkét típusra munkavégzési jogosítással. Figyelembe kell venni hogy egyszerre minden gép a legritkábban repül, jó időbeosztással és rotációval csak egyet-egyet kell a hangárba időszakos munkákra bevinni.
A jenki személet alapvetően a teljes élettartam kötségekkel együtt van és egy mozgó átlag eredménye. Volt egy olyan oldal - azóta megszűnt sajnos - ahol látszott az évenkén számolt költség a C-5 és mág gépekné. Ahol kis hupli volt, abban az évben kezdődött egy upgrade program van érte el egy batch gép az depot level maint, állapotot.A repóra ktg-ben benne van a már kifizetett vételár 1 repórára leosztott állandó költségek (pl. beszerzési ár) is, vagy csupán a változó költségelemek, amik kizárólag tényleges használatkor merülnek fel?
A jenki személet alapvetően a teljes élettartam kötségekkel együtt van és egy mozgó átlag eredménye. Volt egy olyan oldal - azóta megszűnt sajnos - ahol látszott az évenkén számolt költség a C-5 és mág gépekné. Ahol kis hupli volt, abban az évben kezdődött egy upgrade program van érte el egy batch gép az depot level maint, állapotot.
Ebből jön ki a 10k feletti harci heli repóra, a 25k-s F-16C/D és 40k körüli F-15E fajlagos repóra költség. Két repülés közöti ráköltött pénz az nem ennyi. Csak mikor mondjuk X ezer óra után jön a depot level és korszerűsítés, akkor a gépre ráköltesz dollármilliókat és a gép repül egészen pontosan 0 órát.
A 100-as nagyságrend az a hangármunkákkal együtt adódhat ki, a gépek közvetlen repültetése az ennek csak kb. 20%-a lehet. Én a szükséges létszámot becsültem meg, hogy van-e annyi az más kérdés, ráadásul ugye nincs meg a 12-gépes század se!!Thx. a 100 órát elég durvának érzem, bár tudom, hogy a forgószárnyas az munkaerő igényesebb.
Szóval akkor egy 12 közepes helis alakultnál olyan 50 fő körüli lehet a műszaki létszám.
Ezt nem értem.Értem. Számvitelileg ez így reális/korrekt. Pénzügyileg viszont nem.
Ezt nem értem.
Egyfeladatos??Szerintem itthon egyfeladatos harci helivel dolgozni a pénzkidobás szinonímája.
Majd 3 óra múlva kifejtem, hogy miért hatalmas mellé a kommented nagy része... Most dolgom van.Egyfeladatos??
Harci helikopter ami páncélozott tudja pusztítani az ellenség páncélos erőit( ha van megfelelő rakéta) és élőerejét. Ez az egy feladata van alapból. A Mi-24-es azért ennél jóval többet tud:
-külső függesztett teher szállítása(homokzsák, bambi bucket, terepjárók, emlékeim szerint az UAZ-t elbírja,és ez eddig 3 plusz funkció ahhoz képest amit más harcihelikopter típusok tudnak tud)
-kommandós alegység kirakása, majd annak olyan fokú védelmezése amire egy szállítóhelikopter nem képes
-vegyi és surgárfelderítő konténer alkamazása amire a szállítóhelikopterek alkalmatlanok, ez a típus pedig jóval olcsóbban tudja megtenni, mint a Gripen tenné (amihez integrálva sincsen), közelebb is tud a szennyezett területhez települni, kisebb sebessége révén részletesebb,felderítést tud végezni olcsóbban. Megnézném egy Gripen pilóta fejét, amikor azt kérné tőle a rendszer képernyőét figyelő például atomerőműves szakember, hogy na itt meg kéne most függeszkedni a pont fölött, mert valami nagyon érdekeset jelez a berendezés...
- kutatás mentés szakorvosokkal, kutató mentő eje-sekkel és komoly mentő felszerléssel a fedélzeten( a felvehető sérültek betegek száma nyilván kisebb mint egy szállítóheli esetében)
Az említett egy feladatán kívül felsoroltam még 6 funkciót amit ez a gép el tud látni.
Miért is egyfeladatú??? Ahhoz képest, hogy Gripen FAQ-kat írsz ami dícséretes, plusz hatalmas arccal kreténezel, egybitesezel, stb mindenkit,(ami már kevésbé) ahhoz képest ez igen gyenge írás ez tőled.
A magyar pilóták ezt a típust a katonai helikopterek "svájci bicskájának" szokták nevezni, pontosan azért mert egyáltalán nem csak egy egyfeladatos gép. Békeidőben is alkalmas a civil lakosságot segítő feladatok elvégzésére:erdőtűz oltás, vegyi/nukleáris katasztrófa felderítése, homokzsák cipelés árvíz idején, lakosság menekítése a deszanttérben árvíz vagy épp ipari katasztrófa idején.
Ezt az egy feladatos dumát hende rakta be a köztudatba, de az ügyvéd úr kb semmit nem tudott a gépről azután sem, hogy megrepültették, és részletesen elmondták neki,hogy mire képes a lövöldözésen kívül. Így "bölcsen" leállítatta a típust. Azt hittem, hogy te, mint "elméleti szakember", aki tényleg sokat foglalkozol ezekkel az eszközökkel többet tudsz erről a szállító-harci helikopter típusról(ugyanis ez az eredeti orosz megnevezése:транспортно-боевой вертолёт) mint egy ügyvéd, akit kineveztek honvédelmi miniszternek. Én csak egy mezei user vagyok, amit tudok a típusról azt könyvekből,dokumentumfilmekből és olyan, a típussal Afganisztánban is repült magyar pilótáktól tudom akik repültek több száz/ezer órát a típuson. Ők használják a "svájci bicska" megnevezést is a típusra.Persze nyilván nincsenek tisztában annyira jól a típus képességeivel mint te, aki otthon/munkahelyen a PC mögött ülve kijelented, hogy "egyfeladatú, pénzkidobás"...
A magam részéről nagyon örülök a típus újraélesztésének. Remélem gyors és sikeres lesz.Kimondottan szimpatikus lépés ez Simicskótól. Talán ő a rendszerváltás óta az első honvédelmi miniszter aki, nem csak folyamatosan kivonat bezárat, felszámoltat megszüntet fegyvernemeket, alakulatokat, hanem a lehetőségek adta határon belül próbál fejleszteni/ képességet fenntartani, újra teremteni.