Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Elviekben a MiG-21bisz-einkhez is volt, úgy mint a jugóknak, de nem használtuk.
Egyszer függesztettek 21-esre a dupla tartókra R-60-asokat, de több hátránya volt, mint előnye. Legalábbis itthon ez lett a konklúzió.
Ezzel szemben a dupla R-60-as a MiG-23MF-jeink normál keszi javadalmazása volt az R-23-asok mellé, egészen a típus kivonásáig.
Igen, én is úgy tudom, hogy szárnyanként "csak" az egyik tartóra ment a dupla indító, így az össz javadalmazás az megállt hat darab légiharc rakétában. De ez utóbbi esetben is lehetett kombinálni R-13M-el, vagy R-3R-el az R-60-asokat.
Ez a "monsun" pilon, két R-3 rakétához, az NDK és a lengyelek használták, a PFM-ek elégtelen 2db-os javadalmazásának kompenzálására. Így 4db rakétát tudtak függeszteni.
Nem az össz-súly miatt nem vihetett a MiG-21 8xR-60 fegyverzetet, hiszen az R-60 csak 45kg volt, a 21-en meg a belső függesztőre mehetett 500kg-os bomba, és a külső is elbírta az 500l-es póttankot (persze nem egyszerre, itt tényleg korlát volt a max felszállósúly). Bombából elvitt a gép 4x250kg-ot, ezt pedig a 8xR-60 meg se közelítette volna még a kettős függesztőkkel sem. A probléma szerintem inkább a méretekkel lehetett, a 21-en a külső és belső függesztő közti távolság alig 600mm körül van. Így a belső függesztőgerendára szerelve a dupla indítót az oldalra kilógó rakéta valószínűleg belelógott volna a külső függesztő "légterébe". Esetleg a MiG-21bisz-be éppen ezért be sem volt beépítve olyan elektronika, kábelezés és a kabinban kezelőpult, ami a 8 rakétát kezelni tudta volna.Elvileg a dupla R60-as tartóból a külső vagy akár a belső fegyver felfüggesztő párra lehetett (de egyszerre csak) kettőt felszerelni, így a MiG-21bisz maximálisan 6db R60 rakétát hordozhatott. (R60 + 2xR60 + 2xR60 + R60 vagy 2xR60 + R60 + R60 + 2xR60)
Négy dupla tartót nem lehetett függeszteni, mert azok a 8db R60 súlyával már meghaladták a bisz maximális terhelhetőségét.
Gondolom a légellenállásnak rendesen odavághatott...
Igen, az elhelyezés és nem a tömeg volt a probléma. Még, ha fel is ment volna az indítókkal együtt sanszosan a gép hullámellenállását is rendesen hazavágta volna. Reálisan nézve annak esélye sem volt amúgy, hogy a MiG-21bisz tudja használni a 8 db rakétáját, ez még 6 db rakétánál is kérdéses.Nem az össz-súly miatt nem vihetett a MiG-21 8xR-60 fegyverzetet, hiszen az R-60 csak 45kg volt, a 21-en meg a belső függesztőre mehetett 500kg-os bomba, és a külső is elbírta az 500l-es póttankot (persze nem egyszerre, itt tényleg korlát volt a max felszállósúly). Bombából elvitt a gép 4x250kg-ot, ezt pedig a 8xR-60 meg se közelítette volna még a kettős függesztőkkel sem. A probléma szerintem inkább a méretekkel lehetett, a 21-en a külső és belső függesztő közti távolság alig 600mm körül van. Így a belső függesztőgerendára szerelve a dupla indítót az oldalra kilógó rakéta valószínűleg belelógott volna a külső függesztő "légterébe". Esetleg a MiG-21bisz-be éppen ezért be sem volt beépítve olyan elektronika, kábelezés és a kabinban kezelőpult, ami a 8 rakétát kezelni tudta volna.
Nem így értem. Annak esélye, hogy a MiG-21bisz hosszan olyan pozícióban legyen, hogy 3 db célra indítson 2-2 db rakétát az igen elméleti. Egy ponton túl inkább többet ér a kisebb légellenállás, a nagyobb hatósugár, mint +2 db rakéta. A 4 db R-60M már nem volt rossz azért egy olyan alapvetően régi gépen. Az az M igen hangsúlyos.Tudja használni, az adott pilonra kapcsolva ugyanis tudott ismételni a rendszer.
Nem így értem. Annak esélye, hogy a MiG-21bisz hosszan olyan pozícióban legyen, hogy 3 db célra indítson 2-2 db rakétát az igen elméleti. Egy ponton túl inkább többet ér a kisebb légellenállás, a nagyobb hatósugár, mint +2 db rakéta. A 4 db R-60M már nem volt rossz azért egy olyan alapvetően régi gépen. Az az M igen hangsúlyos.
Igen. a MiG-23ML számára szerintem elemi fontosságú volt.Nagyobb gépeken a dupla R-60-asnak mindenképpen több értelme volt.
Hát igen, azoknál nem sok vizet zavartak, akkora batár gépeken. Ahogy az F-15-nél is a 2-4 db AIM-9-cel még egész szép szuperszonikus száguldásra képesek. A gond azon túl kezdődik.Szu-17M4-eseken, a hatalmas Szu-24M-eken is volt, de a MiG-23-asoknak MF-től felfelé csak a dupla R-60-assal jött ki a harcértéke, a MiG-25PD és MiG-31-esek esetében pedig szerintem nem sokat rontott a gép össz-ellenállásán.
A MiG-25-ösnél volt, hogy a négy R-40-esekre méretezett pilonra mentek fel a dupla R-60-as indítók (összesen nyolc rakéta), szinte el is vesztek rajtuk.
Speciel szerintem mi jobban jártunk volna anno,ha az adóság fejében a 29ek helyett inkább a 21-93 korszerűsitést rendeljük meg a Biszeinknek.Amúgy, ha az ember kicsit komolyabban végigpróbálgatta a MiG-21-est a DCS-ben, akkor rájött, hogy annak a gépnek az R-60-asból a 16 is kevés lehetett, hiszen ott nincs elegáns sisakcélzó, a gép meg annyira nem manőverezik jól, hogy a rakéta fejével mindig biztos befogásra mehessen.
Ami plusz pont volt, az az, hogy relatíve nagy szögeltéréssel elindított R-60-as is hozhatott találatot.
Ugyanakkor egálban levő gépek ellen (F-5, MiG-23, valami nehezebb gép... -> és figyelembe véve a DCS program AI gépeinek manőverező légiharc eszköztárát) sokszor a gyorsabb és a nagyobb hatótávú R-13M többet ért.
Hogy ez hány százalékban DCS és hány százalékban élethű szimuláció, azt nem tudom, de az azért látszik, hogy az R-73-asoknál lényegében az R-13M-et és az R-60M-et ötvözték, plusz TVC.
Ha innen nézzük (plusz hozzáadjuk a jobb kilátást biztosító kabintetőt, a sisakcélzót és a jobb radart) a MiG-21-93 egy teljesen logikus evolúciós lépcső, csak az időzítéssel voltak gondok. Elkésett.
Folytatva a "mi lett volna ha" történelmietlen polémiát, abból kiindulva, hogy a jugó küldöttségnek már 1986-ban mutogatták a szovjetek nagy büszkén Kubinka repterén az R-77-esek súlymakettjeit az exportra felajánlott 9.12-esek mellé kirakva (amelyek ekkor még inkább voltak K-77-esek, hiszen pont ekkor kezdett meghasalni az egész fegyvertípus fejlesztése), egy R-77/R-73-assal, KOLSz-szal, és Kopjo radarral felvértezett, RD-33-assal megtoldott és FbW-vel áthekkelt, buborék kabintetővel megáldott MiG-21-86, vagy MiG-21-88 nagyon ütőképes kis vadászgép lehetett volna.
Abszolút egyetértek.Speciel szerintem mi jobban jártunk volna anno,ha az adóság fejében a 29ek helyett inkább a 21-93 korszerűsitést rendeljük meg a Biszeinknek.
MiG 21-2000 nem az izraeli modernizációs változat volt?Nem tudtam rola,hogy volt orosz 2000 korszerüsitési tervezet RD hajtóművel.Abszolút egyetértek.
A MiG-29 a légierőnek nem megváltója, hanem sírásója volt.
(utána meg a -2000 változatra felhúzni - az RD-33-as hajtóművekkel)
Igazad van, rosszat írtam, de jóra gondoltam.MiG 21-2000 nem az izraeli modernizációs változat volt?Nem tudtam rola,hogy volt orosz 2000 korszerüsitési tervezet RD hajtóművel.
Hát speciel,én arrol sem tudtam.Semmilyen hajtóműcserés 21es korszerűsitésről nem tudtam.Igazad van, rosszat írtam, de jóra gondoltam.
A MiG-21-97-re gondoltam.
Erre mondták akkoriban, hogy "minek a Trabantba színes display". De emlékeim szerint az IAI- féle modernizációval szemeztünk egy darabig, nem az orosszal.Speciel szerintem mi jobban jártunk volna anno,ha az adóság fejében a 29ek helyett inkább a 21-93 korszerűsitést rendeljük meg a Biszeinknek.
Talán inkább MiG-21-93.Igazad van, rosszat írtam, de jóra gondoltam.
A MiG-21-97-re gondoltam.