M
molnibalage
Guest
Biztosan volt már betéve, de ezen látszik a lökéshullám rendszer lényege, hogy dinamikus elősűrítést csinál amellett, hogy stabillá is teszi az áramképet.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Igen, az a kúp a szívócsatorna elején szűkítés IS, mégpedig változtatható szűkítés a beömlő keresztmetszetben. Egy sebesség alapján működő automatikus vezérlés hidraulikus munkahengerrel mozgatja előre-hátra a tartógörgőkön a kúpot tartó keretet, ezzel vezérli a hajtóműhöz bejutó levegőmennyiséget (ha nem műkszik az automata vezérlés, a pilóta is vezérelheti kézzel a sebességmérő alapján). A szűkítésen kívül van még egy nagyon fontos szerepe a kúpnak: hangsebesség fölött a gép körül kialakul egy ún. lökéshullám (összenyomott légréteg, amiben ugrásszerűen változik a nyomás, sebesség és hőmérséklet). Ez a lökéshullám hangsebességnél a repirányra pont merőleges, hangsebességen túl gyorsítva viszont egyre szűkülő kúpot alkot a gép körül (ha leér a földig, akkor ez okozza a hangrobbanást). A merőleges lökéshullám még jó a hajtóműnek, mert speciális tulajdonsága hogy ezen áthaladva a levegő sebessége mindig hangsebesség alá csökken, nyomása megnő, tehát van egy elősűrítés a szívócsatornában a hajtómű-kompresszor előtt! A további gyorsítás során a lökéshullám-kúp viszont előbb-utóbb bekerülne a szívócsatornába, ami azt jelenti, hogy a hajtóműhöz hangsebességnél gyorsabb légáramlattal, de túl kis nyomáson érkezne a levegő. A hajtóműnek viszont ez már túl sok, kívül esik az üzemi tartományon, így törvényszerűen vagy leállna (még ez a jobbik), vagy szétrobbanna (a repülési kísérletek, tesztek során ilyen is előfordult). A megoldás a kúp, ill. a rajta kialakított apró alak-megtörések sora, vagyis ez a valóságban egy csonka-kúpokra épített kúpban végződő test. A kúpon ugyanis hangsebesség fölötti repülésnél minden törési síkon kialakul egy újabb lökéshullám, és az egész aerodinamikailag úgy van megtervezve, hogy ez a lökéshullám-sor az áramlásra merőleges lökéshullámban végződjön!! Vagyis ez után ugye hangsebesség alá lassult, de megnőtt nyomású légáramlat érkezik a hajtómű-kompresszorra, és ez kell nekünk a stabil hajtómű-üzemmódhoz!
Kb. M1,4-1,6-ig megoldható mozgó szívócsatorna-vezérlés nélkül is a dolog (megfelelő géporr- és szívócsatorna-kialakítással), de ez fölött marad a mozgatható kúppal vagy terelő-lemezekkel vezérelt szívócsatorna-megoldás. Az már csak egy ráadás hogy ennek a kúpnak a belsejében van a fedélzeti lokátor antenna-egysége elhelyezve, a harcigépekben krónikus helyhiány van, ekkora teret nem lehet kihasználatlanul hagyni.
Nemcsak körzővel-vonalzóval találták ki, hanem tesztpilótával is - sajnos jó néhányan bele is haltak ennek a "tudásnak" a kitalálásába!! Szergejék pl. tapasztaltak egy nagyon furcsát az 50-es évek elején: géppárban szállt fel egy MiG-19Sz és egy 19PM - és a 19Sz nem tudta a sebességet tartani a másik géppel! Mi van?!! A PM a hosszabb orr és radar miatt nehezebb is, a rakétasínek miatt nagyobb is a légellenállása, mi van itt hogy az a gyorsabb?! Aztán rájöttek, hogy a szívócsatornába épített ellipsziskúp alakú radom miatt annyit javult a hajtóművekhez kerülő légáramlat, hogy ez okozta a nagyobb sebességet, pedig azt a kúpot aerodinamikailag nem is tervezték meg, csak beleférjen a radar és passz!! Ekkor jöttek rá, hogy a szívócsatornák belső kialakítását és áramlásának vezérlését ugyanúgy meg kell tervezni aerodinamikai szempontból, mint a gépek külalakját.Szenzációs!
Ezt egy analóg korban,körzővel,vonalzóval kitalálni,le a kalappal!
Már csak azt nem értem,hogy ha lecsökken a beáramló levegő sebessége,akkor miért nő a nyomása-változatlan keresztmetszetet/átmérőt feltételezve-hiszen a levegő sebessége "okozza" a nyomást?
Pontosan ezért. A gép halad előre mondjuk 1.6 sebességgel a kvázi álló légkörben - mínusz a szél - amit bekényszerítesz egy csatornába - hajtómű beömlő és kompresszor előtti tér - ahol hangsebesség alá lassítod a levegőt. Tehát a repülőgép szívócsatorna térfogatnál nagyobb levegőtömeg kerül be oda. Ha meg a tömeg állandó, és a térfogat kisebb, akkor nő a sűrűség. Ez a dinamikus elősűrítés lényege.Szenzációs!
Ezt egy analóg korban,körzővel,vonalzóval kitalálni,le a kalappal!
Már csak azt nem értem,hogy ha lecsökken a beáramló levegő sebessége,akkor miért nő a nyomása-változatlan keresztmetszetet/átmérőt feltételezve-hiszen a levegő sebessége "okozza" a nyomást?
Hát azért ma sem és főleg nem olyan méretűek, ahova legalább 1/10, 1/8, vagy legalább 3/8-ad méretű modellek beférnek. Az, hogy miért vannak lépcsők, arra az áramlástani hasonlósági számok adnak választ, de ez rohadt messzire vezet és szupeszonikus repülés terén ezek érvényességéről már lövésem sincs.Ja, a fentihez még hozzátenném, idővel kellettek ehhez szuperszonikus áramlási sebességre képes szélcsatornák is, és azért olyanok se minden sarkon köszöntek rá az aerodinamikusra az 50-es években!!
Ne lepődj meg ha ezért a kérdésért a volt repszerelők(akik ide írnak)kiátkoznak.
motor helyett hajtóművet szoktak mondani....Mi célt szolgált a motor előtt,a beömlőben az a kúp?
A többi/későbbi gépeken nem látni ilyesmit,akadály nélkül ömlik be a levegő a motorba,itt,nekem kvázi szűkítésnek tűnik.
Bármilyen gázturbinát „motor”-nak hívni továbbra is buzis....bár tudni szoktam,hogy itt hajtómű a motor.
Volt ott még logarlőcs is, de van egy olyan érzésem, hogy ha mondjuk nemlineáris diif.-egyenlettel találták magukat szembe, vagy olyan lineárissal, aminek nincs zárt alakban megoldása, akkor a numerikus számításokat rábízták az Ural, meg hasonló korai ámítógépekre. Ugyanis Gurjevics bácsi nem csak repülőmérnök volt, hanem matematikus is (Mikojan egyébként esztergályosként kezdte, aztán belőle is repülőmérnök lett. A diplomamunkája egy vitorlázógép tervezése és megépítése volt.. ő volt a gyakorlatias, míg Gurjevics az elméleti problémákat igyekezett legyűrni... na meg ott volt mögöttük még pár száz mérnök, technológus, műszaki rajzoló, stb.)Szenzációs!
Ezt egy analóg korban,körzővel,vonalzóval kitalálni,le a kalappal!
van baj...hiszen a levegő sebessége "okozza" a nyomást?
Ahogy írod: ennek szükséges feltétele, hogy értelmes legyen a kérdés. Ne legyenek benne ilyen „motor”, meg hasonló lelemények.Nem olyanok azok,értelmes kérdésre mindig kapok értelmes választ.
Van külön levegőbeömlő és külön szívócsatorna.beömlő helyett szívócsatornát...
és az is szívócsatorna.Van külön levegőbeömlő és külön szívócsatorna.
Utas- és teherszállító gépek modern, nagy kétáramúsági fokú hajtóművein ez gyakran egy rövid szerkezeti elem.
és az is szívócsatorna.
https://www.jetphotos.com/photo/9291539
- Aircraft
- Reg: 5531
- Aircraft:Mikoyan-Gurevich MiG-21bis Fishbed L
- Airline: Hungary - Air Force
- Serial #:75035531
- Photo Location
- Jurmala Airport - EVJA
- Latvia
Úgy látszik nem egy helyen tanultuk a szakmát...Mégegyszer: A levegőbeömlő az nem a szívócsatorna. A levegőbeömlő az egy definiált profilú és keresztmetszetű szerkezeti elem, amelyen keresztül a levegő beáramlik a szívócsatornába. A szívócsatorna köti össze a levegőbeömlőt a hajtómű belépő keresztmetszetével.
Vannak gépek, ahol a beömlő keresztmetszete változtatható és vannak gépek, ahol a szívócsatornáé.
Vannak gépek, ahol a beömlőnyílást követően a szívócsatornán még plusz pótbeömlőket helyeznek el.
Szóval a beömlő és a szívócsatorna nem ugyanaz.
De érted... logikusan a csatorna az két (ki- és belépő) keresztmetszet közti átmeneti elem, míg a beömlő nyílás, torok az az a szekció, ahová a közeg beáramlik.A kék hajtóműves könyv nekem is megvolt sokáig, csak kölcsönadtam valakinek és nem jött vissza...azóta meg nem tudtam beszerezni...
Szóval én nagyrészt ebből nyertem az ismereteimet és itt jellemzően nincs részekre osztva... legfeljebb a belépő keresztmetszet torok-kersztmetszetként van még megnevezve:
http://www.vrht.bme.hu/letoltes/Tanszeki_letoltheto_anyagok/Oktatok_anyagai/Beneda_Karoly_anyagai/BMEKORHA521/3. Szívócsatorna_2016.pdf
Egyébként pont ezt próbáltam magyarázni, hogy eltérő helyről szedtük fel az ismereteket... szóval, ami neked úgy létezik, hogy: „Mindkettőnek azonos a szívócsatornája, de eltérő a beömlője.”, az nekem azt jelenti, hogy az egyiknek hangsebesség feletti szabályzott (ék-típusú) szívócsatornája van, a másik meg hangsebesség alatti szívócsatorna...
Szerintem is megegyeztünk.De érted... logikusan a csatorna az két (ki- és belépő) keresztmetszet közti átmeneti elem, míg a beömlő nyílás, torok az az a szekció, ahová a közeg beáramlik.
Nem feltétlenül azonosak az áramló közeg fizikai paraméterei se a két helyen.
Például az F-22-esnek rombusz alakú beömlője van, S alakú szívócsatornával.
Angol szaknyelven a beömlő az intake vagy inlet, a szívócsatorna az air duct.
De, hogy neked is igazad legyen, kisebb kutatás után rájöttem, hogy ezt mára már mindenki szabadon keveri.
Szóval nagyot vitázni ezen valóban nem érdemes...