1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Talán inkább MiG-21-93.
    Volt még olyan, hogy MiG-23-98, de MiG-21-97 nem volt.
    Abban az évben épp nem jutott semmi izgalmas a MiG MAPO eszébe :)
     
  2. tonyo

    tonyo Well-Known Member

  3. ravenlord

    ravenlord Well-Known Member

    MiG-21-97 = MiG-21-93 + RD33
    MiG-21 BISON = MiG-21-97, lokalizálva.
     
  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Ha már alternatív múlt és jövő a téma...
    Ez a MiG-21 változat elég lett volna a szerbeknek 1986-ban ajánlott MiG-29 változat ellen a 90-es évek közepén-végén?

    Ha jól emlékszem az volt a fő indok a MiG-29-esek beszerzése mellett, hogy minden potenciális ellenségünknek már van MiG-29-ese.
     
    Gaudi likes this.
  5. Gaudi

    Gaudi Well-Known Member

    Nahh, akkor még ki lehetett mondani, hogy ezek potenciális ellenségek?
    Habár most is kimondta a (ide ízlés szerint mindenki odagondolja az általa preferált jelzőt), hogy regionális konfliktusban kell tudni megvédeni magunkat, mondjuk. Szóval talán még nem veszett ki teljesen az egészséges önvédelmi ösztön.
     
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Régen volt. Lehet hogy már akkor is úgy mondták, hogy "már minden szomszédunknak" van... :rolleyes:
     
    Gaudi likes this.
  7. Gaudi

    Gaudi Well-Known Member

    Ehhe, lehet. :-D
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az RD-33 gépbe applikálásával kapcsolatban komoly kétségeim vannak...
     
    emel likes this.
  9. Negan

    Negan Well-Known Member

    Igen.Sokkal jobb harcelektronikája volt(van,lásd indiai Bisonok),mint az akkori export MiG29B-nek.Ráadásul sokkal több modrenizált Bisz-ünk lett volna(volt vagy 5század),amelyeket mivel olcsóbban és egyszerűbben üzemeltethetőek,talán jobban fent tudtunk volna tartani,mint a 29eket.És ahoz már adták az R-77 rakétát.
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Teljesen jogosan. A MiG-21 minden változatán és mindegyik hajtóművén a segédberendezés-meghajtásház és az összes segédberendezés a hajtómű alján volt (hidraulika-szivattyúk, generátorok, olajtartály, olaj-tüzelőanyag radiátor és olajszivattyú, olajtúlnyomás és szellőzés berendezései, tüzelőanyag-előnyomás szivattyú + fő és utánégető-szivattyú-automatikák), a hajtómű fölött csak egy tenyérnyi rés volt a törzs-üzemanyag tartályok alatt. Az RD-33-on meg a segédberendezések a hajtómű tetején voltak. Szóval egy lehetetlen házasság lett volna ... persze egyesek szerint elméletben minden megoldható, de ha nincs az a pénz ...
     
    fishbed and Rotten878 like this.
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nos, a szívócsatorna+orrkúp (központi test) lehetett volna az egyik szűk keresztmetszet és ez most ide egy találó kifejezés.
    Hanem az RD-33-as "kiegyenesített" verzióját, ami anno a dél-afrikai Mirage F-1-esekhez készült, használja most a pakisztáni JF-17-es. Itt a segédberendezések is lekerültek a hajtómű aljára.

    Azért fals a teóriám, ott vérzik el a dolog, hogy még ha a 21-es törzshátsórésze le is szerehető a forszázskamra vonalában, az előtte levő szekció kialakítása egészen más.
    És itt nem csak a keresztmetszetre gondolok, hanem a bekötési pontokra is.
    Vagyis a MiG-nek úgy 1986-88 táján komplett törzs átépítéseket és ehhez új törzs elemeket kellett volna legyártani, beépíteni.
    Az orr-szekció átalakításáról nem is beszélve.

    Nem nagy ügy, csak ekkorra már senki se gyártotta a 21-est a Szovjetúnióban, holott egy ilyen mérvű átalakítás már nem közepes szintű ipari nagyjavítás, hanem kvázi repülőgép építés.

    Akkor működött volna ez a dolog, ha anno a MiG-23-as helyett az alaktényező és a nagy sebességű hosszanti stabilizás jegyében úgy kb a MiG-21M-től kezdve a gép hossza megnőtt volna valamivel, majd ezzel a belső kerokészlet is nőtt volna. Így meglett volna bátran a Mach 2.5 is akár.
    Aztán a hetvenes évektől második felétől kezdve rájöttek volna a manőverezőképesség és a bővebb fegyverzet fontosságára, ennek fényében előbb kikerült volna a belépőélből a csűrő rudazata, mozgatható úgynevezett manőverezőlapot kapott volna a belépőél.
    A bisz R-25-300-asa helyett a Tumanszkij R-67-300-asa került volna, ami úgy vonult volna be a történelemkönyvekbe, mint a Tumanszkijék első kétáramú utánégetős hajtóműve.
    1978-79-ben jött volna a MiG-21D (Dorabotannij), ami az YF-16/YF-17 párosra adott válasz értelmében buborék kabintetővel, egyrészes front szélvédővel, hat szárny alatt felfüggesztővel, enyhén előrenyilazott kilépőélű, kettős nyilazású belépőéllel, farkasfoggal ellátott, növelt fesztávú szárnnyal és LERX-szel szerelt, FbW kormányvezérlésű gép lett volna.
    Ebben az alternatív világban nem lett volna se MiG-23-as, se MiG-29-es, ellenben a Szu-7/17-es evolúció hamarabb ért volna véget, mivel egyfelöl a Szu-25-ös, másfelöl a multirole Szu-27-es gépek lettek volna a nagy darabszámú MiG-21D-k mellett a nyolcvanas években a szovjet Front Légierő és a VSz igáslovai is.

    Fikció.
     
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "Az átalakított MiG-21-93 1995. május 25-én repült először Nyizsníj Novgorodban."

    India volt az első megrendelő:
    "1996 májusában kettő indiai gyártású „biszt”, a C2769 és C2777 számút Nyizsníj Novgorodba szállították. Ez lett a két prototípus, és az optimista tervek szerint 1999 végéig már 30 további gépnek is el kellett volna készülnie. Ezzel szemben a szerződést csak 1998. május 3-án írta alá az indiai védelmi miniszter, ennek értelmében 428 millió dolláros költséggel 125 darab MiG-21bisz korszerűsítése történik meg, mégpedig indiai kivitelezésben."

    Tegyük fel hogy a magyar féllel kicsit gördülékenyebben ment volna az együttműködés és a PG felkészítése a munkákra... 1999-re talán lett volna néhány átalakított MiG-21-ese a Honvédségnek. Csak ezalatt a Balkánon lezajlott volna a délszláv háború, a szerbeknek meg MiG-29-ese lett volna R77 rakétákkal ebben az elképzelt valóságban. Persze utólag, az elmúlt 30 év ismeretében könnyű azt mondani, hogy jobb lett volna. Amikor a szerb gépek állítólag a Balatonig is berepültek és csak néhány elfogás történt, akkor kicsit máshogy érezték és máshogy döntöttek.
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Inkabb az aramlastani szuk km az, ami értelmetlenné teszi.
    Az emlitett mig 21 változat benne van a Yefim Gordon féle konyvben?
     
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Áramlástanilag lett volna a legkisebb rizikó.
    Az R-25-300-as levegőátfutása 68kg/sec az RD-33-asé pedig 72-77kg másodpercenként.

    Melyik MiG-21 változatra gondolsz?
     
  15. borisz

    borisz Well-Known Member

    Gyak. elérkeztünk oda, hogy a MiG-29-nek egyhajtóművesnek kellett volna lennie.
     
  16. Negan

    Negan Well-Known Member

    A programot 93ban mutatták be,de aztán nem kapkodtak vele.Elöször az izraeliek jelentkeztek a 21-2000rel,amihez már igérték az akkor még csak fejlesztés alatt lévő Derbyt is,ha elkészöl.Ráadásul úgy,hogy ha jön még a világbol megrendelés,azt is a PG csinálhatja.Ezt kellett volna elfogadnunk.Helyettük lett a 29,ami viszont nem egy sikertörténet minálunk.
    Ha meg a hipotetikus dolgoknál tartunk,akkor ugyanúgy ejteniük kellet volna a 23t,mint a franciák a varia Miraget.Helyette az R25 hajtóműre csinálni egy komolyabban fejlesztett 21 továbbfejlesztést.Kb mint a kinai amerikai Super 7,a 70es évek elejére.[​IMG]
     
  17. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Ahogy olvasom a tudásokat, azt látom, hogy többen még nagyon fiatalok voltak/ha voltak a témában..
    Nekünk 29-est és Szu-27-est ajánlottak fel Moszkvában az Sz300 helyett (merthogy egyrészt nem volt exportra még, másik meg, hogy adósságért kaptuk, és nekik is kemény valuta kellett volna). Kosiczky Attila vezette a küldöttséget és azért választották a 29-est, mert a Szu-27-ből egy századot ajánlottak fel, és az üzemeltetési költsége sokkal nagyobb volt. (Később Horn idején megkaptuk volna a lérakot is, de mi akkor már nem kértünk orosz tecnikát - sajnos)..

    Az izraeli 21-2000 és a LanceR két külön cég fejlesztése volt. Előbbi az AIA-é volt és láttam protoként LeBourgeten.(még repülni is) A Lancer viszont Elbit-es. A két cég basztatta is egymást keményen (egymás ellen). Ennek áldozata volt a IAR Soim izraeliekkel fejlesztett változata a Fecske is.

    https://military-technology.blog.hu/2019/11/15/delkeleti_szomszedunk_solymai_iar-99_99c_soim

    A szerbeknek sem a 29-es kiváltására, hanem a 21-esek helytt ajánlotta fel az akkori MIG iroda és szovjet vezetés a modernizált 21-est (akkor annyira költségvetési problémáik voltak, hogy kvázi mindent bevállaltak és elvállaltak volna).
     
    alfa74 and borisz like this.
  18. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Ja a 29-es beszerzése az akkori Balkáni helyzet miatt szükséges volt, mert a "körkörös védelem" doktrinája volt akkoriban nálunk, és mivel az USA kongresszus elutasította F-16 beszerzését hazánknak, ekkor fordultunk a másik oldal felé. A 21-esek és a Pápa 23-ok nem voltak megfeleőek a déli fenyegetés ellen (lásd Barcs, lásd Németh Zoli szefes feletti szerb 21-es elfogását..)
    Csak költeni kellett volna a 29-re utána is, meg hangárokat építeni... ezek nem a kiválasztó küldöttség hibái voltak..
     
    fishbed, alfa74, svajcibeka and 2 others like this.
  19. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Szerintem az S-300 nem volt rossz probalkozas, hiszen addigra Csehszlovakianak mar volt S-300 rendszere, ill akkorra mar Szlovakianak.
     
    borisz likes this.
  20. ravenlord

    ravenlord Well-Known Member

    Köszönöm a kiegészítő infót.

    A MiG-29 vs. SzU-27-ról láttam egy jutúb videót, amiben orosz szakértők azt mondták, A MiG-29 nem volt annyival olcsóbb és gazdaságosabb, mint amennyivel kevesebbet tudott, mint a SzU-27. (illetve fordítva, a SzU-27 nem volt annyival drágább, mint amennyivel többet tudott). Tehát lehet, hogy az egy századnyi SzU-27-tel jobban jártunk volna. Ez nem tudom, hogy mennyire lehet igaz? (Szomália és Etiópia között háborúban pl. a SzU-27-esek nyertem a MiG-29-cel szemben, előbbinek nagyobb üzemanyagtartaléka miatt.)

    A másik, hogy dodonai módon lehetett volna az adósság felét egy MiG-29 századra, a másik felét a MiG-21-93 (később a -97 verzióra upgradelni) modernizációra költeni, így mindenki örülhetett volna.
     

Ezen oldal megosztása