[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 816
113
Nincs ebben egyesség a civil vagy katonai szaknyelvben?Esetleg egy rep. műszaki értelmező szótár?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Elhunyt Edelényi Gábor, számos híres magyar repüléssel kapcsolatos film készítője.


1994-es budaörsi repülőnaphoz is ő készített számos kiváló légi felvételt az akkor még vadonat új MiG-29-eseinkről is:

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
https://www.jetfly.hu/katonai-tipus...UmK1Xfjv8OSa6rbWVfJR4PQpCwRG68mBMBpq_2UHbBiFc

Nagyon jó cikk, az utolsó bekezdésben ott van a lényeg:

"A stafétabotot ezennel tisztelettel átadjuk a MiG-29-esek utolsó repülésekor (és egyben a hazai MiG-korszak lezárásakor) Kecskeméten lezajlott, a médiából kimaradt, de a kitiltott sajtó képeivel amúgy sem illusztrált, az érintett kollégákat és családtagjaikat mellőző ceremóniáról írni hajlandó személynek. Ha ez megtörténik, talán lezárulhat egy korszak, amiben ez az ország a repülőgépeit felgyújtatta, képeit retusálta, múlt rendszerének pilótáit kivégeztette, a légierő helyzetéről hamis képet festett, az emberi és technikai értékek megőrzéséről, hasznosításáról nem gondoskodott, az emberek hivatásszeretetével visszaélt, a katonáival kéret elnézést a lakosságtól, hogy kiképzés folytat és zajongani merészel."

Hát igen. Remélem, hogy ezt a kéretlen szervilizmust végleg sikerül elhagyni. A katona egyik legfontosabb fegyvere a magabiztossága, de idehaza a rendszerváltás után olyan önalázásba kezdett a Honvédség, aminek napjainkra igen drága vonzatai lettek.
cleardot.gif
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
https://www.jetfly.hu/katonai-tipus...UmK1Xfjv8OSa6rbWVfJR4PQpCwRG68mBMBpq_2UHbBiFc

Nagyon jó cikk, az utolsó bekezdésben ott van a lényeg:

"A stafétabotot ezennel tisztelettel átadjuk a MiG-29-esek utolsó repülésekor (és egyben a hazai MiG-korszak lezárásakor) Kecskeméten lezajlott, a médiából kimaradt, de a kitiltott sajtó képeivel amúgy sem illusztrált, az érintett kollégákat és családtagjaikat mellőző ceremóniáról írni hajlandó személynek. Ha ez megtörténik, talán lezárulhat egy korszak, amiben ez az ország a repülőgépeit felgyújtatta, képeit retusálta, múlt rendszerének pilótáit kivégeztette, a légierő helyzetéről hamis képet festett, az emberi és technikai értékek megőrzéséről, hasznosításáról nem gondoskodott, az emberek hivatásszeretetével visszaélt, a katonáival kéret elnézést a lakosságtól, hogy kiképzés folytat és zajongani merészel."

Hát igen. Remélem, hogy ezt a kéretlen szervilizmust végleg sikerül elhagyni. A katona egyik legfontosabb fegyvere a magabiztossága, de idehaza a rendszerváltás után olyan önalázásba kezdett a Honvédség, aminek napjainkra igen drága vonzatai lettek.
cleardot.gif

A bekezdés második fele...

"Kezdődhetne egy olyan korszak, amiben az adófizető állampolgár pontosan tudja, milyen katonai eszközei vannak, azok milyen célt szolgálnak, milyen állapotban vannak, mennyi a havi számla, és azért mit várhat. Ahol a munkáltató kiáll a katonák védelmében, és ahol a életükben is megbecsülik őket, nemcsak megemlékezésekben."
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Szolnokon szép állapotú MiG-21bisz a Reptárban.

20190609-110543.jpg


Érdekessége a konkrét példánynak, hogy ez az egyik magyar gép, ami fel volt készítve atomfegyver hordozására, megtalálható rajta a BD 3-66-21N speciális fegyvergerenda csatlakozója.
(ráadásul magyar felirattal)
:cool:

20190609-110131.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Múlt pénteken a csökkentési eljárás befejezése után elhoztuk és szombaton Berekfürdőn, a Szovjet Repülőtér Titkai kiállítás területén összeraktuk a 41-es oldalszámú MiG-21bisz (75AP) gépünket. Ez több hónapnyi előkészítés volt idáig, de még nagyon sok munka van hátra.
A célunk a teljes restaurálás, terveink szerint az idén negyven éves gépet az érkezés szerinti festéssel (teflonszürke, orosz technikai feliratozás, régi csillag alakú magyar felségel) és oldalszám típussal (szögletes, fehér szegélyes, vörös számok) állítjuk helyre.
Érdekes érzés volt úgy végigkísérni a szállítmányt keresztben az országon, hogy a tréleren szállított vadászgépnek részben én is tulajdonosa vagyok
1f642.png

A 41-es is érdekes életű gép volt, többek között ez volt az a gép, amelyik Soproni Károly őrnagy 04-es MiG-23-asával együtt szállt fel bemutatóra azon a tragikus napon.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez a négyrészes cikk nekünk is új, a tartalma nem mindenhol fedi a valóságot, nem is volt velünk leegyeztetve. A fotók egy része az enyém.
A 21-es tulajdonosai sincsenek megemlítve, vagyis tévesen a Kareszt adják meg a gép vásárlójaként. Ő az egyetlen, aki nem része a tulajdonosi körnek. Viszont egy külön bekezdés csak az ő életéről szól, amihez legalább engedélyt illett volna kérniük tőle...

Ahogy látom, a negyedik rész szól arról, hogy hogyan is fogjuk restaurálni, bár ha ez alapján kéne, akkor nagyon el lennék veszve! :)
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 821
31 810
113
A videóban elmondottak összefoglalva magyarul:

Jyrki Laukannen mérnöknek tanult, először mérnökként vették fel a légierőhöz 1966-ban, még a tanulmányai befejezése előtt, bár pilóta szeretett volna lenni, de az egyik szemére rövidlátó volt, ezért nem találták alkalmasnak. Később a szemproblémája eltűnt (vagy nem vették észre?) és elkezdhette a pilótakarrierjét 1968-ban. Nem tiszti, hanem kifejezetten pilóta kiképzést kapott, alhadnagyként szolgált, miután végzett (legalacsonyabb rendfokozat volt a légierőben). Először Saab Safiron majd a Fouga Magisteren repült. Barátilag megengedték neki, hogy a hátsó ülésből vezesse a Fouga-t, amikor hivatalosan elkezdte a kiképzést, az oktatót igencsak meglepte, hogy milyen jól megy neki a repülés, megengedte neki, hogy a hátsó ülésből vezesse és leszálljon, megdicsérte, hogy milyen ügyes, aztán amikor kiderült, hogy már volt vagy 100 órája a hátsó ülésben, jól le is hordta, hogy miért nem szólt neki, hogy már repült a típussal. Azt válaszolta, hogy "nem kérdezted". :)
A Magister után egyenesen a MiG-21F-13-ason folytatta, kihagyva a MiG-15-öst, mert az kivonás előtt állt (ez is szokatlan volt addig). Azonban sikeresnak bizonyult a 21-es kiképzése így is, egy évvel előbb "végzett" a 15-ös kihagyása miatt. Természetesen a kétüléses változaton kapott kiképzést.
A kiképzés során előbb kívülről megtanulták minden műszer, kezelőszerv helyét. Mielőtt repülhettek volna, mindent vakon meg kellett tudniuk találni a kabinban.
A 21-est elmondása szerint a szovjetek nyomására kellett megvennie a finneknek, mivel akkoriban jelentős "együttműködés" volt a két ország között. A szovjetek közölték, hogy vagy megveszik a 21-est, vagy a szovjetek "átvállalják a finn légtér védelmét". Szóval nem tenderen választották ki a típust, hanem gyekorlatilag rájuk tukmálták a ruszkik. Később a MiG-21bisz-t is így, "kötelezően" vetették meg velük, választhattak, hogy Szu-22-est, MiG-23-ast vagy ezt "kérik", az utóbbit választották, mert már ismerték az elődjét.
Az F-13 irányítása nagyon érzékeny volt az orsózó mozgást tekintve. Az oldalkormányt nagy sebességnél nehéz volt mozgatni. A fő hátránya az volt, hogy hamar kifogyott az üzemanyag. Érdekes módon a bisz esetében is ugyanezt mondta, nem említette, hogy az tovább tudott volna a levegőben maradni.
Az újonc pilótáknak kávéval kellett kínálniuk az öregeket, miután túllépték a 2 Machot, így az első adandó alkalomal túl is léptették velük. A megengedett maximum 2,05 Mach volt az iránystabilitás miatt.
A fizetés alacsony volt, annak idején nem volt kocsija, se barátnője a csórósága miatt. A legalacsonyabb fizetési kategóriában volt, ami a finn állami alkalmazottak között létezett.
Ezután berepülő pilótának jelentkezett át, a mérnök végzettsége miatt erre megfelelőnek találtatott, és elvégezte az 1 éves berepülő pilótai tanfolyamot. Később ő repülte be az összes MiG-21bisz-t, amit az oroszok repültek át Finnországba, mert azokban minden felirat csak oroszul volt meg, és ő volt az egyetlen, aki eléggé tudott oroszul, hogy el tudja olvasni azokat. :)
A bisz-re az oroszoknál kaptak kiképzést, de csak tanteremben, nem repültek vele ott (először az átvételkor repült vele). Az oktatók oroszul beszéltek, ők meg nem tudtak oroszul, de egy idő után jól megértették az előadást (ő is ott szedte fel az orosz nyelvtudását), és leállították a tolmácsot.
A bisz már rendelkezett radarral, és a finnek nyugati avionikát is szereltek bele. A kerekei nagyobbak voltak, így már nem kellett fékernyőt nyitniuk a leszálláskor. Repülni viszont már nem volt olyan jó vele, mint az F-13-assal. A kilátás is rosszabb volt a pilótafülkéből, a visszapillantó arra volt csak jó, hogy lássa, hogy megvan még a vezérsík. :)
A bisz végesebessége is 2,05 Machra volt korlátozva az iránystabilitás miatt, és 18 ezer m volt a csúcsmagasság, de tudott többet is, volt 21 ezer m-en is, és a gép ott még tovább emelkedett volna. De 21 ezer m-en már a "coffin corner" lépett fel, ezért veszélyes volt. A bisz ötven percet tudott a levegőben maradni. Ha utánégetővel felment 21 ezer m-re és 2 Mach sebességre (ehhez 7 perc kellett), már világított is az 500 liter maradék kerozinra figyelmeztető lámpa. 15 perc volt így a teljes repidő a landolásig. Ezt persze csak berepüléseken csinálták.
Később a Hawk géppel repült, ami a legjobb volt az összes közül, amivel repült szerinte (vezethetőség, kényelem szempontjából)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
Hatalmas köszönet a fordításért!

AA szovjetek közölték, hogy vagy megveszik a 21-est, vagy a szovjetek "átvállalják a finn légtér védelmét".

Ez új megvilágításba helyezi a sztorit.
Eddig azt hittem, hogy az "álljunk több lábon" elv alapján döntöttek a szovjet eszközök üzemeltetése mellett is.
Különösebben nem izgathatta a szovjeteket a titkos fegyverük titka, ha így a finnekre lőcsölték...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Hatalmas köszönet a fordításért!

Különösebben nem izgathatta a szovjeteket a titkos fegyverük titka, ha így a finnekre lőcsölték...

Helló! Egy gondolat ezzel kapcsolatban.

Ez a titkolózás érdekes dolog, időszakonként változott a paranoia. A MiG-21F-13-ast az oroszok nem kezelték annyira titkosnak, mint itt nálunk látszott/kellett. Az F-13-ast (74-est) már a hatvanas évek elején tömegével adták el az angol és amerikai hírszerzéssel sűrűn behálózott arab országokba, vagy például Jugoszláviába is. Ami titkos típusváltozat volt, az a fedélzeti radarral felszerelt MiG-21PF (76-as) volt, amit szigorúan csak a VSz tagálamok kaphattak meg 1964-től. Abból nem is kaptak sem az arabok, sem Ázsia, sem az el nem kötelezett európai államok (Jugoszlávia és Finnország) Mindez természetesen csak a hatvanas évek első felére vonatkozott. 1966-tól már kb. bárki megkapta a MiG-21PFM fedélzeti radaros változatott.

A MiG-21bis már más tészta volt. 1978-ban amikor eladták a Finneknek, már a fél Afrika és Közel-Kelet repülte, gyakorlatilag már csak kevés titok maradt benne.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Hatalmas köszönet a fordításért!



Ez új megvilágításba helyezi a sztorit.
Eddig azt hittem, hogy az "álljunk több lábon" elv alapján döntöttek a szovjet eszközök üzemeltetése mellett is.
Különösebben nem izgathatta a szovjeteket a titkos fegyverük titka, ha így a finnekre lőcsölték...

A Párizsi békeszerződés (1947) eltiltotta Finnországot a légvédelmi rakéták rendszeresítésétől, a légvédelmet 88 mm-es Rheinmetall-Borsig ágyúk képviselték.
Mivel az USA / angol felderítők rendszeresen „használták” a finn légteret Leningrád felé menet, így a '60-as évek elején a szovjetek elkezdték győzködni a finneket a korszerű légvédelem beszerzésére.

22 db MiG-21F13 (74-es típus) vadászgépet 2 db MiG-21U (66-os típus) gyakorlót, és 3 db SzA-75M Dvina (SA-2B) komplexumot ajánlottak fel.
A MiG-21 vadászgépek 4,7 billió Márkába, mai értéken 89 millió Euróba kerültek összesen (3,7 millió darabonként), míg a 3 db Dvina osztályért 4,6 billió Márkát (87 millió Eurót) kértek a Szovjetek.

Mivel USA és a britek jobban tartottak a légvédelmi rakétáktól mint a MiG-ektől, így csak azzal a feltétellel járultak hozzá a Párizsi békeszerződés semmissé tekintéséhez, ha a légvédelmi komplexumokat tőlük veszik meg.
A finnek nem akartak 3 féle (szovjet/amcsi/britt) komplexumot rendszeresíteni 3 országból, így a békesség kedvéért a Dvinák beszerzésétől eltekintettek, és így akkoriban csak a MiG-ek érkeztek.
 
M

molnibalage

Guest
Hatalmas köszönet a fordításért!
Ez új megvilágításba helyezi a sztorit.
Eddig azt hittem, hogy az "álljunk több lábon" elv alapján döntöttek a szovjet eszközök üzemeltetése mellett is.
Különösebben nem izgathatta a szovjeteket a titkos fegyverük titka, ha így a finnekre lőcsölték...
Anno ennek összefoglalására nem volt erőm, de egy apróságra azért igen.
https://forum.htka.hu/threads/mikoj...shbed-csengdu-j-7-f-7.178/page-18#post-479999
10 ezer órát repült katonai gépeken, 23 típuson, 1968-2002 között. Nem gyenge. Ezt nem egy finn pilótától várná az ember.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Elviekben a MiG-21bisz-einkhez is volt, úgy mint a jugóknak, de nem használtuk.
Egyszer függesztettek 21-esre a dupla tartókra R-60-asokat, de több hátránya volt, mint előnye. Legalábbis itthon ez lett a konklúzió.

Ezzel szemben a dupla R-60-as a MiG-23MF-jeink normál keszi javadalmazása volt az R-23-asok mellé, egészen a típus kivonásáig.

Elvileg a dupla R60-as tartóból a külső vagy akár a belső fegyver felfüggesztő párra lehetett (de egyszerre csak) kettőt felszerelni, így a MiG-21bisz maximálisan 6db R60 rakétát hordozhatott. (R60 + 2xR60 + 2xR60 + R60 vagy 2xR60 + R60 + R60 + 2xR60)
Négy dupla tartót nem lehetett függeszteni, mert azok a 8db R60 súlyával már meghaladták a bisz maximális terhelhetőségét.

Gondolom a légellenállásnak rendesen odavághatott...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Igen, én is úgy tudom, hogy szárnyanként "csak" az egyik tartóra ment a dupla indító, így az össz javadalmazás az megállt hat darab légiharc rakétában. De ez utóbbi esetben is lehetett kombinálni R-13M-el, vagy R-3R-el az R-60-asokat.