1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ebből is látszik,hogy melyik szervezet mire készült...
    A MALÉV "éles feladatvégrehajtásra"a Néphadsereg pedig csak papíron meglegyen végrehajtásra.
     
    KoviUbi, alali77 and fishbed like this.
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Lényegében Fülöp András idéjén elkezdték a Malév-nál meghonosítani az angol szakszavakat (bocsánat, az angol kommunikációt!) és akkor közeleződtek el a minél kisebb létszámú ekipázs (vagy ekvipázs, az is helyes) mellett, ami már jobban igazítható volt a kétfősre átállt nyugati, Boeing vagy Airbus gépekhez.
    És ahogy emel írta, mindez a progresszív szemlélet messze nem volt meg a Néphadseregnél.
     
  3. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Ez igaz, de az alapkerdest nem tesz hozza semmit. Nyilvan maradtak a Tupoljevek, de ha tegyuk fel el is kezdenek beerkezni az F-16-ok, gondolom nagyjavitas, atfestes es valamennyi atalakitas utan, attol a magyar legierö es a MN döntöen szovjet technika maradt volna meg egy ideig, tehat ott is parhuzamos uzemeles alakult volna ki, mint a MALEV-nal.

    Emel velemenye az angoltudas hianyarol, es az angoltudast elnyomo környezetröl sokkal praktikusabb problema, de a gepek elfogadasa es az uzlet nyilvanvaloan gyors szemleletvaltast kellett volna hozzon, minimum az erre kijelölt es összevalogatott alakulatnal. Az uzletkötes utan a gepek nyilvan nem masnap jöttek volna, addig pedig csak talaltak volna az akkor meg nagy legieröben 5-6-10 pilotat indulasnak, aki akar valamennyire mar tudott is angolul alapnak, es van annyira fiatal es intelligens, hogy par honap intenziv nyelvtanfolyammal idehaza felhozhato, azutan kezdetben tolmacsokkal is megtamogatva mar kikuldhetök tipusatkepzesre valahova.
    (Mielött Svedorszagba költöztunk, otthon a totalis nullarol indulva (meg azt sem tudtam addig svedul, hogy igen es nem) 3 honap alatt eljutottunk a közepfok szintjere, kb 75%-os eröbedobassal, napi kb 5-6 ora tanulassal.)
     
    alfa74 likes this.
  4. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Mondjuk a Varga Tömör Imrenek az Aranysasban megjelent cikksorozata azert eleg borus kepet festett az akkori viszonyokrol, es a meg elitnek gondolt vadaszpilotakat is ugy mutatta be, mint akik szinte 0-24 oraban isznak. Ök ott a valoszinuleg szinten valogatott MiG-23 csapat voltak, de vagy a Tömör szurta el nagyon a cikkek hangvetelet, vagy tenyleg ez volt a napi valosag, de a sorozatot elolvasva nem is ertettem, hogy ezek az eszem-iszom alkoholistanak bemutatott emberek miert nem zuhantak le mind meg ott kint a szovjeteknel.
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igazad van, ott vittem félre a gondolatkört, hogy abból indultam ki, amit a MiG-29.esek beszerzésekor (1993 nyarán) vizionáltak. Szóval Pápa és Taszár kapja az F-16-ost és Kecskemét a MiG-29-est.

    Ebből képzeltem, hogy a fene nagy lendület során egy az egyben szanálják nagy dirrel-durral az addigi szovjet technikát, már csak a darabszámok okán.
    De tény, hogy 22-24 F-16-os mind a két bázison elfért volna a szovjet technika mellett egy átmeneti időre, szóval valóban nem lett volna annyira vészes a helyzet, mint elsőre lefestettem.
    Azonban valamilyen mértékben mégis igaz, hogy szemben azzal a helyzettel, amikor a Gripenek megérkeztek (illetve a rákészülés éveiben), már volt NATO tagság, számos tisztnek amerikai továbbképzés, angol nyelvoktatás, mindez még sehol se volt 91-93 között.
     
  6. borisz

    borisz Well-Known Member

    Én nem hallottam olyan PG-s anekdotát, amiben valaki ne lett volna részeg. Munka közben.
     
    vilmoci likes this.
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Naná, hát az anekdoták mindig a bulizós-ivós eseményekből és következményeikből lesznek. ;):DAbból nem lesz anekdota hogy milyen jól beszereltem azt az alig beférő két gömbakkut a 20-22-es térbe, vagy elsőre "belőttem" a kúpot tengelybe és kitérés szerint is, esetleg milyen gyorsan sikerült 80%-ra felhántolni az orrfutó-ütközőt meg még az előírt hézagot is összehoztam fél műszak alatt!! :eek::mad:;)
     
    alfa74, ghostrider, fishbed and 4 others like this.
  8. borisz

    borisz Well-Known Member

    Csak abból, hogy a "Mafla" úgy bekúrt már megint a repszesztől, hogy összeesett a csarnokban...
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    "...A képeken látható MiG-21biszek a hetvenes évek második felében, a MiG-21UM-ek tíz évvel később kerültek Magyarországra és többségük a kivonásig, 2000-ig repült..."

    Nem tudok arról, hogy MiG-21UM-ek még érkeztek volna a nyolcvanas évek második felében a Néphadsereghez.
    Ahogy én tudom, az utolsó, kétszámjegyű biszek 1979-ben, míg az utolsó UM-ek 1980-ban kerültek hazánkba.
     
    fishbed, migfun and molnibalage like this.
  12. emel

    emel Well-Known Member

    A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
     
    alfa74, fishbed, vilmoci and 3 others like this.
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na akkor most már jól tudom.
     
    vilmoci likes this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
     
    emel likes this.
  15. borisz

    borisz Well-Known Member

    Ne csinálj úgy, mintha meglepő lenne. :D :\
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A kétszámjegyű UM-ekkel kevertem őket, azok 79-80-as gépek voltak.
    De tény, hogy a 900-asok azok frissebbek kellett hogy legyenek (és ezek szerint azok is voltak) mert ezek közül fog egy kimenni az külföldre, hogy újra repülőképes állapotba hozzák. De nem idehaza akarnak majd vele repülni.
     
    fishbed and emel like this.
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az egyik ENSZ dokumentumokban találtam egy olyan mondatot hogy 2013-ban Magyarország eladott egy MiG-21UM-et Romániának, Moldován/Moldávián keresztül. Erről tud valaki valamit? Valamelyik magánkézbe került gépet adták tovább egy másik "gyűjtőnek"? Vagy valamelyik múzeumba került esetleg?
     
  18. emel

    emel Well-Known Member

    Hát nem pont így volt az tervezve. Se az hogy 1 évig fog tartani a nagyjavítás, se nem volt hosszú távú repültetési/üzemeltetési tervezés, így az anyagi fedezetet (ill. annak hiányát) se látták előre, így azt se hogy mikor állítják majd le a 21-eseket. Így jött össze, így sikerült a "tűzoltás"... mert akkoriban főleg csak az volt ...
     
    fishbed, vilmoci and molnibalage like this.
  19. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    :eek:
    Nocsak..
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Szinte zsír új volt rajta minden. Ez az utolsó nyáron készült róla:

    [​IMG]

    [​IMG]

    A kabinbelső is patent volt:

    [​IMG]
     
    therob, alfa74, borisz and 7 others like this.

Ezen oldal megosztása