[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
27 402
21 825
113
Nem kötözködésként írom, de
- a MALÉV állományának jelentős része hivatalból volt köteles profi szinten angolul beszélni már a gengszterváltás előtt is
- nem nézték rossz szemmel azokat akik maguktól angolul tanultak, angol nyelvű repülős szaksajtót olvastak
- utóbbit elő is segítették, a MALÉV-könyvtárban bőséges választék volt az egyébként magas áruk miatt eléggé elérhetetlen angol nyelvű repülős szakirodalomból
A fentiek közül egyik se mondható el a Magyar Néphadseregről, sőt, ott inkább üldözték a hasonlóan irányulókat.

Ebből is látszik,hogy melyik szervezet mire készült...
A MALÉV "éles feladatvégrehajtásra"a Néphadsereg pedig csak papíron meglegyen végrehajtásra.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 690
23 021
113
Lényegében Fülöp András idéjén elkezdték a Malév-nál meghonosítani az angol szakszavakat (bocsánat, az angol kommunikációt!) és akkor közeleződtek el a minél kisebb létszámú ekipázs (vagy ekvipázs, az is helyes) mellett, ami már jobban igazítható volt a kétfősre átállt nyugati, Boeing vagy Airbus gépekhez.
És ahogy emel írta, mindez a progresszív szemlélet messze nem volt meg a Néphadseregnél.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
796
803
93
Ismét hangsúlyoznám, mert már megtettem fentebb
A Malév a Tupoljevek mellett állította vonalszolgálatba a Boeingeket és nem utánuk. Sőt, ha nagyon kekec akarnék lenni, azt mondanám, hogy még repült (igaz, már csak egy évig) az Il-18-as is, mikor az első B737-200-asok megjöttek. És ekkortájt voltak a Bae-146-osok is, de a szovjet technika mellett és igen kis számban csak.
Különbség.
.
.
Ez igaz, de az alapkerdest nem tesz hozza semmit. Nyilvan maradtak a Tupoljevek, de ha tegyuk fel el is kezdenek beerkezni az F-16-ok, gondolom nagyjavitas, atfestes es valamennyi atalakitas utan, attol a magyar legierö es a MN döntöen szovjet technika maradt volna meg egy ideig, tehat ott is parhuzamos uzemeles alakult volna ki, mint a MALEV-nal.

Emel velemenye az angoltudas hianyarol, es az angoltudast elnyomo környezetröl sokkal praktikusabb problema, de a gepek elfogadasa es az uzlet nyilvanvaloan gyors szemleletvaltast kellett volna hozzon, minimum az erre kijelölt es összevalogatott alakulatnal. Az uzletkötes utan a gepek nyilvan nem masnap jöttek volna, addig pedig csak talaltak volna az akkor meg nagy legieröben 5-6-10 pilotat indulasnak, aki akar valamennyire mar tudott is angolul alapnak, es van annyira fiatal es intelligens, hogy par honap intenziv nyelvtanfolyammal idehaza felhozhato, azutan kezdetben tolmacsokkal is megtamogatva mar kikuldhetök tipusatkepzesre valahova.
(Mielött Svedorszagba költöztunk, otthon a totalis nullarol indulva (meg azt sem tudtam addig svedul, hogy igen es nem) 3 honap alatt eljutottunk a közepfok szintjere, kb 75%-os eröbedobassal, napi kb 5-6 ora tanulassal.)
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
796
803
93
.
Emel velemenye az angoltudas hianyarol, es az angoltudast elnyomo környezetröl sokkal praktikusabb problema, de a gepek elfogadasa es az uzlet nyilvanvaloan gyors szemleletvaltast kellett volna hozzon, minimum az erre kijelölt es összevalogatott alakulatnal.
.
.
Mondjuk a Varga Tömör Imrenek az Aranysasban megjelent cikksorozata azert eleg borus kepet festett az akkori viszonyokrol, es a meg elitnek gondolt vadaszpilotakat is ugy mutatta be, mint akik szinte 0-24 oraban isznak. Ök ott a valoszinuleg szinten valogatott MiG-23 csapat voltak, de vagy a Tömör szurta el nagyon a cikkek hangvetelet, vagy tenyleg ez volt a napi valosag, de a sorozatot elolvasva nem is ertettem, hogy ezek az eszem-iszom alkoholistanak bemutatott emberek miert nem zuhantak le mind meg ott kint a szovjeteknel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 690
23 021
113
Igazad van, ott vittem félre a gondolatkört, hogy abból indultam ki, amit a MiG-29.esek beszerzésekor (1993 nyarán) vizionáltak. Szóval Pápa és Taszár kapja az F-16-ost és Kecskemét a MiG-29-est.

Ebből képzeltem, hogy a fene nagy lendület során egy az egyben szanálják nagy dirrel-durral az addigi szovjet technikát, már csak a darabszámok okán.
De tény, hogy 22-24 F-16-os mind a két bázison elfért volna a szovjet technika mellett egy átmeneti időre, szóval valóban nem lett volna annyira vészes a helyzet, mint elsőre lefestettem.
Azonban valamilyen mértékben mégis igaz, hogy szemben azzal a helyzettel, amikor a Gripenek megérkeztek (illetve a rákészülés éveiben), már volt NATO tagság, számos tisztnek amerikai továbbképzés, angol nyelvoktatás, mindez még sehol se volt 91-93 között.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
4 766
3 875
113
.
.
Mondjuk a Varga Tömör Imrenek az Aranysasban megjelent cikksorozata azert eleg borus kepet festett az akkori viszonyokrol, es a meg elitnek gondolt vadaszpilotakat is ugy mutatta be, mint akik szinte 0-24 oraban isznak. Ök ott a valoszinuleg szinten valogatott MiG-23 csapat voltak, de vagy a Tömör szurta el nagyon a cikkek hangvetelet, vagy tenyleg ez volt a napi valosag, de a sorozatot elolvasva nem is ertettem, hogy ezek az eszem-iszom alkoholistanak bemutatott emberek miert nem zuhantak le mind meg ott kint a szovjeteknel.

Én nem hallottam olyan PG-s anekdotát, amiben valaki ne lett volna részeg. Munka közben.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 992
113
Én nem hallottam olyan PG-s anekdotát, amiben valaki ne lett volna részeg. Munka közben.
Naná, hát az anekdoták mindig a bulizós-ivós eseményekből és következményeikből lesznek. ;):DAbból nem lesz anekdota hogy milyen jól beszereltem azt az alig beférő két gömbakkut a 20-22-es térbe, vagy elsőre "belőttem" a kúpot tengelybe és kitérés szerint is, esetleg milyen gyorsan sikerült 80%-ra felhántolni az orrfutó-ütközőt meg még az előírt hézagot is összehoztam fél műszak alatt!! :eek::mad:;)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
4 766
3 875
113
Naná, hát az anekdoták mindig a bulizós-ivós eseményekből és következményeikből lesznek. ;):DAbból nem lesz anekdota hogy milyen jól beszereltem azt az alig beférő két gömbakkut a 20-22-es térbe, vagy elsőre "belőttem" a kúpot tengelybe és kitérés szerint is, esetleg milyen gyorsan sikerült 80%-ra felhántolni az orrfutó-ütközőt meg még az előírt hézagot is összehoztam fél műszak alatt!! :eek::mad:;)

Csak abból, hogy a "Mafla" úgy bekúrt már megint a repszesztől, hogy összeesett a csarnokban...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 690
23 021
113
"...A képeken látható MiG-21biszek a hetvenes évek második felében, a MiG-21UM-ek tíz évvel később kerültek Magyarországra és többségük a kivonásig, 2000-ig repült..."

Nem tudok arról, hogy MiG-21UM-ek még érkeztek volna a nyolcvanas évek második felében a Néphadsereghez.
Ahogy én tudom, az utolsó, kétszámjegyű biszek 1979-ben, míg az utolsó UM-ek 1980-ban kerültek hazánkba.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 992
113
"...A képeken látható MiG-21biszek a hetvenes évek második felében, a MiG-21UM-ek tíz évvel később kerültek Magyarországra és többségük a kivonásig, 2000-ig repült..."

Nem tudok arról, hogy MiG-21UM-ek még érkeztek volna a nyolcvanas évek második felében a Néphadsereghez.
Ahogy én tudom, az utolsó, kétszámjegyű biszek 1979-ben, míg az utolsó UM-ek 1980-ban kerültek hazánkba.
A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 690
23 021
113
A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
Na akkor most már jól tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 255
35 398
113
A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
 
  • Tetszik
Reactions: emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 690
23 021
113
Na akkor most már jól tudom.
A kétszámjegyű UM-ekkel kevertem őket, azok 79-80-as gépek voltak.
De tény, hogy a 900-asok azok frissebbek kellett hogy legyenek (és ezek szerint azok is voltak) mert ezek közül fog egy kimenni az külföldre, hogy újra repülőképes állapotba hozzák. De nem idehaza akarnak majd vele repülni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 440
18 134
113
Az egyik ENSZ dokumentumokban találtam egy olyan mondatot hogy 2013-ban Magyarország eladott egy MiG-21UM-et Romániának, Moldován/Moldávián keresztül. Erről tud valaki valamit? Valamelyik magánkézbe került gépet adták tovább egy másik "gyűjtőnek"? Vagy valamelyik múzeumba került esetleg?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 992
113
99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
Hát nem pont így volt az tervezve. Se az hogy 1 évig fog tartani a nagyjavítás, se nem volt hosszú távú repültetési/üzemeltetési tervezés, így az anyagi fedezetet (ill. annak hiányát) se látták előre, így azt se hogy mikor állítják majd le a 21-eseket. Így jött össze, így sikerült a "tűzoltás"... mert akkoriban főleg csak az volt ...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 690
23 021
113
99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
Szinte zsír új volt rajta minden. Ez az utolsó nyáron készült róla:





A kabinbelső is patent volt: