[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
A legnagyobb talán, hogy minden ilyen adatnak meg kell felelnie a MiG-21SzMT a nukleáris bombázó nimbusznak. Az emberek MiG-21SzMT fetisiszták. Ami abból a szempontból érhető, hogy milyen szokatlan kinézete van ennek a változatnak. (legalábbis az első nagygerinces szériáknak)


Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.


Viszont egyrészt különleges külsejű az SzMT változat (ronda), másrész valaki a hidegháború végén leírta, hogy ez a NUKLEÁRIS BOMBÁZÓ, hiszen ennek a változatnak van a legnagyobb hatótávolsága és valóban szolgált a nyolcvanas években vadászbombázó alakulatoknál is. Majd szakírók elkezdték másolni és ez vésődött be az emberek agyába, ennek kell megfelelnie minden adatnak.

33-iap.jpg


A táblázat is ezt sugallja, hiszen a hetvenes években a Közép-Európában állomásozó négy MiG-21SzMT ezred helyett, itt csak az NDK-ra öt egységhez ír ilyen változatott. Ráadásul PFM, vagy bis-ből álltalában csak egy-egy századot ír nukleáris hordozónak, míg az SzMT-ből mind a három századot. Ez is azt sugallja, hogy az SzMT a ’leg’ nukleárisabb bombázó. Hogy konkrét legyek, a táblázatban mindhárom magyarországi frontvadász ezredhez ír a táblázat SzMT változatott, míg csak a tököli ezred használta ezt a változatott a valóságban.


De a többi típusváltozat, vagy a dátumok közül is sok pontatlan sajnos, például a lengyel és a bolgár adatok közül is van félreértelmezett.


Ettől függetlenül köszönjük HPASP, hogy feltetted. Látványos és számomra elgondolkodtató adathalmaz.
Van pár fotó, ahol az egyik tököli fedezékben, illetve leszállás közben egy bisz-gerinces SzMT van (az orra a PF....SzM/MF-é), viszont az R-25-300-asokra jellemző koncentrikus gyűrűs lángstabilizátorokkal. Vagy egy kései szériás, növelt teljesítményű hibrid R-13-as lehetett, vagy már R-25-ös volt benne.
Konkrétan a teflonszürke piros 35-ös és a lakkozott natúr fém piros 31-es volt ilyen... legalább.
Az SzMT-kre R13F-300-as hajtóművet mondanak a korábbi R13-300-as helyett. Lehet az F jelzi a különbséget? A te szaktudásoddal jobban megérted a leírásokat, én sajnos nem értek hozzá.
Nekem ebből az jön le, hogy mivel hibrid gépek voltak akkor most milyen típusjelzéssel tüntesse fel a táblázat? Tehát valahol furcsának tartom, hogy közlöd, hogy mennyi hiba van, aztán azon polemizáltok, hogy akkor mi is a típusjelzés és a műszaki tartalom.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Lehet félreérthetően fogalmaztam. Az SzMT típusváltozat beleillik a típus fejlődési folyamatába. Misztikussága inkább a kinézete, az hogy nem volt exportálva, tehát kevesebb a műszaki információ van róla és a köréje szőtt legendából adódik.

Viszont a gépek gyári száma és ez alapján, hogy melyik, hol és mikor szolgált, elég konkrét információt nyújt.

582-iap.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 289
113
4-nél bizony sokkal több.

A taszári Szu-22M3 vadászbombázóinkban 1990-ig benne volt a kabinban a spec. panel az atombombához, amit az oroszok távozáskor kiszereltek a gépeinkből.
A két belső szárnypilon volt alkalmas 1-1 csomag kézbesítésére.
A pilóták megkapták a szükséges kiképzést a célbajuttatáshoz 1983-ban Krasznodárban.

Az összes MiG-21bisz (Pápa,Taszár) rendelkezett a szükséges vezetékrendszerrel, félórás munkával alkalmassá tehetők voltak a gépeink a nukleáris csapásmérésre.
Négy 21-es pilótánk kapott spec képzést 1978-ban Bjerozán, ők dobtak ott gyak A-bombát, gyakorolták az összes lehetséges célbajuttatást, un.
ugrásból hajítással, ill 20-fokos siklásból.
A folytatás, miután ők négyen hazaérkeztek, és visszakerültek az ezredekhez...

MiG-23MF Pápán ugyanugy alkalmas volt az A-bomba célbajuttatására mint pl. a szovjet 23M-ek Sármelléken.
Hogy 1979-ben Lugovajában pilótáink tanulták e ezt a típusátképzésen ?
Az 1978-as Bjerozai "kirándulás" után egy évvel.... ez nem kérdés.

És, eltalálták a várost? :)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A legnagyobb talán, hogy minden ilyen adatnak meg kell felelnie a MiG-21SzMT a nukleáris bombázó nimbusznak. Az emberek MiG-21SzMT fetisiszták. Ami abból a szempontból érhető, hogy milyen szokatlan kinézete van ennek a változatnak. (legalábbis az első nagygerinces szériáknak)


Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.


Viszont egyrészt különleges külsejű az SzMT változat (ronda), másrész valaki a hidegháború végén leírta, hogy ez a NUKLEÁRIS BOMBÁZÓ, hiszen ennek a változatnak van a legnagyobb hatótávolsága és valóban szolgált a nyolcvanas években vadászbombázó alakulatoknál is. Majd szakírók elkezdték másolni és ez vésődött be az emberek agyába, ennek kell megfelelnie minden adatnak.

33-iap.jpg


A táblázat is ezt sugallja, hiszen a hetvenes években a Közép-Európában állomásozó négy MiG-21SzMT ezred helyett, itt csak az NDK-ra öt egységhez ír ilyen változatott. Ráadásul PFM, vagy bis-ből álltalában csak egy-egy századot ír nukleáris hordozónak, míg az SzMT-ből mind a három századot. Ez is azt sugallja, hogy az SzMT a ’leg’ nukleárisabb bombázó. Hogy konkrét legyek, a táblázatban mindhárom magyarországi frontvadász ezredhez ír a táblázat SzMT változatott, míg csak a tököli ezred használta ezt a változatott a valóságban.


De a többi típusváltozat, vagy a dátumok közül is sok pontatlan sajnos, például a lengyel és a bolgár adatok közül is van félreértelmezett.


Ettől függetlenül köszönjük HPASP, hogy feltetted. Látványos és számomra elgondolkodtató adathalmaz.

Tudtommal a következő MiG-21 változatok lehettek hordozók: PFM, S, SM, SMT, M, MF, MT, Bisz.
A 21-es azért különleges a többi géphez képest (Szu-22, MiG-23, MiG-29, stb) mert külön panelon voltak a kezelőszervek, a többi gépnél a spec kapcsolók a normál fegyverkezelő pulton kapott helyet.
Az SzMT egyedül extra hatótávolsága miatt volt erre a szerepre beosztva, ha éppen volt az aktuális ezredben.

A 60-as években, amikor az RN-24 -es gyártmány elkészült (a Szu-7-essel került rendszerbe), akkor jellemzően még csak a vadászbombázó ezredek egyetlen vadászbombázó százada adott készültséget spec bombával.
Ekkoriban épült Kunmadarason a Bazalt spec fegyver tároló.
(Meg a Duna objektum, de az itt off.)

A 70-es években változott az addigi koncepció, növelni kellett a csapásmérések számát, amit legkevésbé feltűnően a vadász ezredek egy-egy századának spec feladatra történő dedikálásával értek el. (Mivel ekkoriban jelent meg az SzMT, ezért innen az általad is említett legenda)
Megérkezik Lacházára a második spec bomba felkészítő alakulat, megépül ott 2 állandó, a többi vadász reptéren (Tököl, Sármellék) 1-1 ideiglenes Gránit tároló.

Jó lenne ha sorról sorra jeleznéd a hibákat, mert akkor tudnám én is ellenőrizni, másrészt írnék a szerzőnek, hogy javítsa a következő kiadásban.
Például egyértelmű typo a Tököli MiG-21bisz soron a 12-24 carrier, 36 - helyett.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az SzMT-kre R13F-300-as hajtóművet mondanak a korábbi R13-300-as helyett. Lehet az F jelzi a különbséget? A te szaktudásoddal jobban megérted a leírásokat, én sajnos nem értek hozzá.

Az R-13F-300 (95F gyártmány) fő különbségei a korábbi R-13-300 hajtóműtől (95 gyártmány, ez volt a mi MF-jeinkben és később a PG-ben átépítve az UM-ekben is) :
- módosított kompresszor kissé megnövelt levegőszállítással,
- 1 fő (NR-21) +1 utánégető tüzelőanyag-szivattyú (NR-22) HELYETT 1fő (NR-21) + 2 utánégető-szivattyú (NR-22 + 1valamilyen, de még nem NR-44 mint a bisz R-25 hajtóművén)
- CSR (rendkívüli) utánégető-üzemmód
- más volt a szabályzási karakterisztikája mint a sima 300-nak (pl. mások voltak az utánégetés bekapcsolódásának automatikától függő feltételei)
- a turbina utáni szekció megegyezett a későbbi R-25-el, tehát körkörös és hullámos szélű láng-stabilizátor-gyűrűk, centrálisan elhelyezett utánégetés-gyújtókamra helyett baloldalt felül elhelyezett gyújtókamra (kb. 10 órás pozícióban)
- hosszabb hullámos belső fúvócső-burkolat - de még nem ért el a GSF-redőnyökig, mint a bisz R-25 hajtóművénél
Fotóanyag a témában a Makettinfó/fórum/MiG-21-en a 370062, 371098, 371102, 371104, 546267 hsz.-oknál, aki eléggé ért hozzá az átteheti de is, sajnos én nem vagyok akkora számítógép-zsonglőr.
 
M

molnibalage

Guest
Az R-13F-300 (95F gyártmány) fő különbségei a korábbi R-13-300 hajtóműtől (95 gyártmány, ez volt a mi MF-jeinkben és később a PG-ben átépítve az UM-ekben is) :
- módosított kompresszor kissé megnövelt levegőszállítással,
- 1 fő (NR-21) +1 utánégető tüzelőanyag-szivattyú (NR-22) HELYETT 1fő (NR-21) + 2 utánégető-szivattyú (NR-22 + 1valamilyen, de még nem NR-44 mint a bisz R-25 hajtóművén)
- CSR (rendkívüli) utánégető-üzemmód
- más volt a szabályzási karakterisztikája mint a sima 300-nak (pl. mások voltak az utánégetés bekapcsolódásának automatikától függő feltételei)
- a turbina utáni szekció megegyezett a későbbi R-25-el, tehát körkörös és hullámos szélű láng-stabilizátor-gyűrűk, centrálisan elhelyezett utánégetés-gyújtókamra helyett baloldalt felül elhelyezett gyújtókamra (kb. 10 órás pozícióban)
- hosszabb hullámos belső fúvócső-burkolat - de még nem ért el a GSF-redőnyökig, mint a bisz R-25 hajtóművénél
Fotóanyag a témában a Makettinfó/fórum/MiG-21-en a 370062, 371098, 371102, 371104, 546267 hsz.-oknál, aki eléggé ért hozzá az átteheti de is, sajnos én nem vagyok akkora számítógép-zsonglőr.

Íme.

https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370062#comment_370062
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370098#comment_370098
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370102#comment_370102
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370104#comment_370104
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=546267#comment_546267
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.
Ha máshonnan közelítjük meg: mindazok a MiG-21 változatok műszakilag képesek voltak atomfegyver bevetésére, amelyek képesek voltak az SzPRD-startrakétás felszállásra. Más kérdés hogy nem minden gép volt beosztva és nem minden pilóta volt kiképezve erre a feladatra. A szovjet front-légierőnél minden MiG-21 vadászezred egyik százada volt kijelölve atomcsapára, másik százada kísérte-védte volna a csapásmérő gépeket, a harmadik század meg védte volna a saját bázist az ellenséges légicsapásoktól.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 473
84 546
113
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)

Mit tankoltak?Vagy a nyugati kerozinnal is ugyan olyan jól elmegy a 21-es?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mit tankoltak?Vagy a nyugati kerozinnal is ugyan olyan jól elmegy a 21-es?
A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 473
84 546
113
A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D


Nem értem,hogy ezt,hogy gondolták?Ki találta azt ki,hogy nem ad pénzt a kerozinra?
 
  • Tetszik
Reactions: honved

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 473
84 546
113
Meg volt az szervezve rendesen, csak a leromló időjárás és egyik gép műszaki problémája miatt odaúton nem Brüggenben szálltak le ahol várták őket a tankolásra.

Jaa.Így már értem.Nem volt akkora rugalmasság a rendszerben,hogy ezt tudja kezelni?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 579
85 091
113
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)

Volt aki Taszárt írt volt aki Pápát, az eredeti külföldi forrásban Pápát írtak. 1993-ban mentek először volt szocialista országokból bemutató repülésre Fairfordba. Az egyik képen egy szlovák Albatros is látható.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 829
113
Volt aki Taszárt írt volt aki Pápát, az eredeti külföldi forrásban Pápát írtak. 1993-ban mentek először volt szocialista országokból bemutató repülésre Fairfordba. Az egyik képen egy szlovák Albatros is látható.

Taszári gépek lesznek azok. A pápai gépek függőleges vezérsíkján volt az ezred jevénye, a taszári gépeken nem.

5002.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 263
113
A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D

Az is ekkor volt, amikor átalakítót kellett esztergálni, mert nem volt kompatibilis az üzemanyagtöltő csatlakozója?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Hogy milyen rövid lett mára már az emlékezet...

93-ban az Égi Huszárok a taszári bázisról ment Fairfordba, ahogy voltak kinn cseh MiG-29-esek és Szu-25-ösök, és egy Szu-22-es is.
A szlovákoktól a komplett Biele Albatrosy L-39-es csapat és az őket kisérő An-26-os volt kinn.
Ez volt az első önnálló szlovák megjelenés, de ne csodálkozzunk, hiszen a kassai kiképzőbázist leszámítva 1993-ban nemigen volt a szlovák területen sok más gép.
Talán Szliácson voltak 21-esek.
Igazából 1993 január elsejével vált szét Csehszlovákia, de például az 1991-es taszári repülőnapon is a csehszlovák felségjelű MiG-29-es és Szu-25-ös is már úgy szerepelt a táblákon, hogy "Cseh és Szlovák Légierő".

Az első olyan RIAT volt az 1993-as, ahol már nem csak az oroszok képviseltették magukat, de ők ekkor is ellopták a showt, pedig nem akarták. Na nem is a Tu-95-ösükkel, hanem a levegőben összeütköző két sárga-kék MiG-29-esükkel.
Ennek ellenére maradandót alkotott a magyar Sky Hussars.
Csak sajnos a RIAT 1995-re már nem éltünk a meghívással és akkora már felébredtek a többiek is.

A RIAT '95-ön volt a cseh Duha Team a Szu-22-esekkel, volt szlovák MiG-29-es is, viszont cseh már nem.
A 97-esen megjelentek a lengyelek a 29-esükkel és itt debütált a magyar 29-es is, de nem jött el a szlovák. Viszont volt cseh MiG-23ML.