M
molnibalage
Guest
A legnagyobb talán, hogy minden ilyen adatnak meg kell felelnie a MiG-21SzMT a nukleáris bombázó nimbusznak. Az emberek MiG-21SzMT fetisiszták. Ami abból a szempontból érhető, hogy milyen szokatlan kinézete van ennek a változatnak. (legalábbis az első nagygerinces szériáknak)
Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.
Viszont egyrészt különleges külsejű az SzMT változat (ronda), másrész valaki a hidegháború végén leírta, hogy ez a NUKLEÁRIS BOMBÁZÓ, hiszen ennek a változatnak van a legnagyobb hatótávolsága és valóban szolgált a nyolcvanas években vadászbombázó alakulatoknál is. Majd szakírók elkezdték másolni és ez vésődött be az emberek agyába, ennek kell megfelelnie minden adatnak.
A táblázat is ezt sugallja, hiszen a hetvenes években a Közép-Európában állomásozó négy MiG-21SzMT ezred helyett, itt csak az NDK-ra öt egységhez ír ilyen változatott. Ráadásul PFM, vagy bis-ből álltalában csak egy-egy századot ír nukleáris hordozónak, míg az SzMT-ből mind a három századot. Ez is azt sugallja, hogy az SzMT a ’leg’ nukleárisabb bombázó. Hogy konkrét legyek, a táblázatban mindhárom magyarországi frontvadász ezredhez ír a táblázat SzMT változatott, míg csak a tököli ezred használta ezt a változatott a valóságban.
De a többi típusváltozat, vagy a dátumok közül is sok pontatlan sajnos, például a lengyel és a bolgár adatok közül is van félreértelmezett.
Ettől függetlenül köszönjük HPASP, hogy feltetted. Látványos és számomra elgondolkodtató adathalmaz.
Van pár fotó, ahol az egyik tököli fedezékben, illetve leszállás közben egy bisz-gerinces SzMT van (az orra a PF....SzM/MF-é), viszont az R-25-300-asokra jellemző koncentrikus gyűrűs lángstabilizátorokkal. Vagy egy kései szériás, növelt teljesítményű hibrid R-13-as lehetett, vagy már R-25-ös volt benne.
Konkrétan a teflonszürke piros 35-ös és a lakkozott natúr fém piros 31-es volt ilyen... legalább.
Nekem ebből az jön le, hogy mivel hibrid gépek voltak akkor most milyen típusjelzéssel tüntesse fel a táblázat? Tehát valahol furcsának tartom, hogy közlöd, hogy mennyi hiba van, aztán azon polemizáltok, hogy akkor mi is a típusjelzés és a műszaki tartalom.Az SzMT-kre R13F-300-as hajtóművet mondanak a korábbi R13-300-as helyett. Lehet az F jelzi a különbséget? A te szaktudásoddal jobban megérted a leírásokat, én sajnos nem értek hozzá.