1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. migfun

    migfun Well-Known Member

    Úgy érzem, Ő is "dekoratív" festést fog kapni... :(. De legalább nem rohad szét a pápai betonon :D
     
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    A Mi-24-esük is Magyarországról származik.
     
  3. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Úgy látszik nem egy helyen tanultuk a szakmát... :)
    Legalábbis nekem máshogy magyarázták anno. És nem voltam lusta diák...
    Mifelénk beömlőnek max. olyan csatornákat hívtak, ahol pl.hűtő levegőt vesz fel generátor, ill. egyéb berendezés, vagy elem.
    Éppenséggel, amit „pótbeömlő”-nek hívsz, azt én felszálló-redőnyként ismerem. Szóval máshogy szocializálódtunk... ezért is volt idegen, amiket leírtál...
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Vass Balázs: Hajtómű Szerkezettan III. 1987. 171. oldal, 16. fejezet, Beömlőnyílás (Szívótorok) szerkezete.
    Még ő is beömlőnyílásnak nevezi azt, ami a hajtóműgondola belépő keresztmetszete.
    Ő belépőrészre (légfelvevő torok) és bevezetőcsatornára osztja.
    De ilyen archaikus kifejezést senki se használ már.
    Maga a szerző a 171. oldal harmadik bekezdése végén szívócsatornaként jelöli meg a köztes részt.
    Ezután következő oldalakon a beömlőnyílás szerkezeti sajátossságait taglalja.

    De, ha nem lenne igazam, kérlek fejtsd meg a következőt:

    MiG-23MF vs MiG-27. Mindkettőnek azonos a szívócsatornája, de eltérő a beömlője.
     
  5. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    A kék hajtóműves könyv nekem is megvolt sokáig, csak kölcsönadtam valakinek és nem jött vissza...azóta meg nem tudtam beszerezni...
    Szóval én nagyrészt ebből nyertem az ismereteimet és itt jellemzően nincs részekre osztva... legfeljebb a belépő keresztmetszet torok-kersztmetszetként van még megnevezve:
    http://www.vrht.bme.hu/letoltes/Tan...anyagai/BMEKORHA521/3. Szívócsatorna_2016.pdf
    Egyébként pont ezt próbáltam magyarázni, hogy eltérő helyről szedtük fel az ismereteket... szóval, ami neked úgy létezik, hogy: „Mindkettőnek azonos a szívócsatornája, de eltérő a beömlője.”, az nekem azt jelenti, hogy az egyiknek hangsebesség feletti szabályzott (ék-típusú) szívócsatornája van, a másik meg hangsebesség alatti szívócsatorna...
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    De érted... logikusan a csatorna az két (ki- és belépő) keresztmetszet közti átmeneti elem, míg a beömlő nyílás, torok az az a szekció, ahová a közeg beáramlik.
    Nem feltétlenül azonosak az áramló közeg fizikai paraméterei se a két helyen.
    Például az F-22-esnek rombusz alakú beömlője van, S alakú szívócsatornával.
    Angol szaknyelven a beömlő az intake vagy inlet, a szívócsatorna az air duct.

    De, hogy neked is igazad legyen, kisebb kutatás után rájöttem, hogy ezt mára már mindenki szabadon keveri.
    Szóval nagyot vitázni ezen valóban nem érdemes...
     
    pöcshuszár likes this.
  7. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Szerintem is megegyeztünk. :)
    Hasonlóan logikusan az F-22-nek adott geometriájú szívócsatornája van, aminél a belépő keresztmetszet rombusz, a kilépő keresztmetszet meg kör.
    Magában az általad elkülönített szívócsatorna részben is folyamatosan változnak a levegő paraméterei keresztmetszetről keresztmetszetre, innéttől kezdve ugyanúgy logikus nem megkülönböztetni egy beömlő nyílást, ahol szintén folyamatosan keresztmetszetről keresztmetszetre változnak a paraméterek és az átmenet úgymond folytonos a két szerkezeti elem „határán”.
     
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nincs ebben egyesség a civil vagy katonai szaknyelvben?Esetleg egy rep. műszaki értelmező szótár?
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    https://www.jetfly.hu/katonai-tipus...UmK1Xfjv8OSa6rbWVfJR4PQpCwRG68mBMBpq_2UHbBiFc

    Nagyon jó cikk, az utolsó bekezdésben ott van a lényeg:

    "A stafétabotot ezennel tisztelettel átadjuk a MiG-29-esek utolsó repülésekor (és egyben a hazai MiG-korszak lezárásakor) Kecskeméten lezajlott, a médiából kimaradt, de a kitiltott sajtó képeivel amúgy sem illusztrált, az érintett kollégákat és családtagjaikat mellőző ceremóniáról írni hajlandó személynek. Ha ez megtörténik, talán lezárulhat egy korszak, amiben ez az ország a repülőgépeit felgyújtatta, képeit retusálta, múlt rendszerének pilótáit kivégeztette, a légierő helyzetéről hamis képet festett, az emberi és technikai értékek megőrzéséről, hasznosításáról nem gondoskodott, az emberek hivatásszeretetével visszaélt, a katonáival kéret elnézést a lakosságtól, hogy kiképzés folytat és zajongani merészel."

    Hát igen. Remélem, hogy ezt a kéretlen szervilizmust végleg sikerül elhagyni. A katona egyik legfontosabb fegyvere a magabiztossága, de idehaza a rendszerváltás után olyan önalázásba kezdett a Honvédség, aminek napjainkra igen drága vonzatai lettek.
    [​IMG]
     
    ravenlord, fishbed, vilmoci and 2 others like this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    A bekezdés második fele...

    "Kezdődhetne egy olyan korszak, amiben az adófizető állampolgár pontosan tudja, milyen katonai eszközei vannak, azok milyen célt szolgálnak, milyen állapotban vannak, mennyi a havi számla, és azért mit várhat. Ahol a munkáltató kiáll a katonák védelmében, és ahol a életükben is megbecsülik őket, nemcsak megemlékezésekben."
     
    fishbed, molnibalage and migfun like this.
  11. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Szolnokon szép állapotú MiG-21bisz a Reptárban.

    [​IMG]

    Érdekessége a konkrét példánynak, hogy ez az egyik magyar gép, ami fel volt készítve atomfegyver hordozására, megtalálható rajta a BD 3-66-21N speciális fegyvergerenda csatlakozója.
    (ráadásul magyar felirattal)
    :cool:

    [​IMG]
     
    megazez, gacsat, Nemerson and 8 others like this.
  12. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Múlt pénteken a csökkentési eljárás befejezése után elhoztuk és szombaton Berekfürdőn, a Szovjet Repülőtér Titkai kiállítás területén összeraktuk a 41-es oldalszámú MiG-21bisz (75AP) gépünket. Ez több hónapnyi előkészítés volt idáig, de még nagyon sok munka van hátra.
    A célunk a teljes restaurálás, terveink szerint az idén negyven éves gépet az érkezés szerinti festéssel (teflonszürke, orosz technikai feliratozás, régi csillag alakú magyar felségel) és oldalszám típussal (szögletes, fehér szegélyes, vörös számok) állítjuk helyre.
    Érdekes érzés volt úgy végigkísérni a szállítmányt keresztben az országon, hogy a tréleren szállított vadászgépnek részben én is tulajdonosa vagyok [​IMG]
    A 41-es is érdekes életű gép volt, többek között ez volt az a gép, amelyik Soproni Károly őrnagy 04-es MiG-23-asával együtt szállt fel bemutatóra azon a tragikus napon.
     
    KoviUbi, fip7, papajoe and 15 others like this.
  14. ravenlord

    ravenlord Well-Known Member

  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez a négyrészes cikk nekünk is új, a tartalma nem mindenhol fedi a valóságot, nem is volt velünk leegyeztetve. A fotók egy része az enyém.
    A 21-es tulajdonosai sincsenek megemlítve, vagyis tévesen a Kareszt adják meg a gép vásárlójaként. Ő az egyetlen, aki nem része a tulajdonosi körnek. Viszont egy külön bekezdés csak az ő életéről szól, amihez legalább engedélyt illett volna kérniük tőle...

    Ahogy látom, a negyedik rész szól arról, hogy hogyan is fogjuk restaurálni, bár ha ez alapján kéne, akkor nagyon el lennék veszve! :)
     
    nyugger, svajcibeka, fip7 and 4 others like this.
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Bár így megint átfutva, a restaurálásos infók fedik az elképzeléseinket.
     
    vilmoci likes this.
  17. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

  18. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    A videóban elmondottak összefoglalva magyarul:

    Jyrki Laukannen mérnöknek tanult, először mérnökként vették fel a légierőhöz 1966-ban, még a tanulmányai befejezése előtt, bár pilóta szeretett volna lenni, de az egyik szemére rövidlátó volt, ezért nem találták alkalmasnak. Később a szemproblémája eltűnt (vagy nem vették észre?) és elkezdhette a pilótakarrierjét 1968-ban. Nem tiszti, hanem kifejezetten pilóta kiképzést kapott, alhadnagyként szolgált, miután végzett (legalacsonyabb rendfokozat volt a légierőben). Először Saab Safiron majd a Fouga Magisteren repült. Barátilag megengedték neki, hogy a hátsó ülésből vezesse a Fouga-t, amikor hivatalosan elkezdte a kiképzést, az oktatót igencsak meglepte, hogy milyen jól megy neki a repülés, megengedte neki, hogy a hátsó ülésből vezesse és leszálljon, megdicsérte, hogy milyen ügyes, aztán amikor kiderült, hogy már volt vagy 100 órája a hátsó ülésben, jól le is hordta, hogy miért nem szólt neki, hogy már repült a típussal. Azt válaszolta, hogy "nem kérdezted". :)
    A Magister után egyenesen a MiG-21F-13-ason folytatta, kihagyva a MiG-15-öst, mert az kivonás előtt állt (ez is szokatlan volt addig). Azonban sikeresnak bizonyult a 21-es kiképzése így is, egy évvel előbb "végzett" a 15-ös kihagyása miatt. Természetesen a kétüléses változaton kapott kiképzést.
    A kiképzés során előbb kívülről megtanulták minden műszer, kezelőszerv helyét. Mielőtt repülhettek volna, mindent vakon meg kellett tudniuk találni a kabinban.
    A 21-est elmondása szerint a szovjetek nyomására kellett megvennie a finneknek, mivel akkoriban jelentős "együttműködés" volt a két ország között. A szovjetek közölték, hogy vagy megveszik a 21-est, vagy a szovjetek "átvállalják a finn légtér védelmét". Szóval nem tenderen választották ki a típust, hanem gyekorlatilag rájuk tukmálták a ruszkik. Később a MiG-21bisz-t is így, "kötelezően" vetették meg velük, választhattak, hogy Szu-22-est, MiG-23-ast vagy ezt "kérik", az utóbbit választották, mert már ismerték az elődjét.
    Az F-13 irányítása nagyon érzékeny volt az orsózó mozgást tekintve. Az oldalkormányt nagy sebességnél nehéz volt mozgatni. A fő hátránya az volt, hogy hamar kifogyott az üzemanyag. Érdekes módon a bisz esetében is ugyanezt mondta, nem említette, hogy az tovább tudott volna a levegőben maradni.
    Az újonc pilótáknak kávéval kellett kínálniuk az öregeket, miután túllépték a 2 Machot, így az első adandó alkalomal túl is léptették velük. A megengedett maximum 2,05 Mach volt az iránystabilitás miatt.
    A fizetés alacsony volt, annak idején nem volt kocsija, se barátnője a csórósága miatt. A legalacsonyabb fizetési kategóriában volt, ami a finn állami alkalmazottak között létezett.
    Ezután berepülő pilótának jelentkezett át, a mérnök végzettsége miatt erre megfelelőnek találtatott, és elvégezte az 1 éves berepülő pilótai tanfolyamot. Később ő repülte be az összes MiG-21bisz-t, amit az oroszok repültek át Finnországba, mert azokban minden felirat csak oroszul volt meg, és ő volt az egyetlen, aki eléggé tudott oroszul, hogy el tudja olvasni azokat. :)
    A bisz-re az oroszoknál kaptak kiképzést, de csak tanteremben, nem repültek vele ott (először az átvételkor repült vele). Az oktatók oroszul beszéltek, ők meg nem tudtak oroszul, de egy idő után jól megértették az előadást (ő is ott szedte fel az orosz nyelvtudását), és leállították a tolmácsot.
    A bisz már rendelkezett radarral, és a finnek nyugati avionikát is szereltek bele. A kerekei nagyobbak voltak, így már nem kellett fékernyőt nyitniuk a leszálláskor. Repülni viszont már nem volt olyan jó vele, mint az F-13-assal. A kilátás is rosszabb volt a pilótafülkéből, a visszapillantó arra volt csak jó, hogy lássa, hogy megvan még a vezérsík. :)
    A bisz végesebessége is 2,05 Machra volt korlátozva az iránystabilitás miatt, és 18 ezer m volt a csúcsmagasság, de tudott többet is, volt 21 ezer m-en is, és a gép ott még tovább emelkedett volna. De 21 ezer m-en már a "coffin corner" lépett fel, ezért veszélyes volt. A bisz ötven percet tudott a levegőben maradni. Ha utánégetővel felment 21 ezer m-re és 2 Mach sebességre (ehhez 7 perc kellett), már világított is az 500 liter maradék kerozinra figyelmeztető lámpa. 15 perc volt így a teljes repidő a landolásig. Ezt persze csak berepüléseken csinálták.
    Később a Hawk géppel repült, ami a legjobb volt az összes közül, amivel repült szerinte (vezethetőség, kényelem szempontjából)
     
    Bleroka, vilmoci, therob and 4 others like this.
  19. misinator

    misinator Well-Known Member

    Hatalmas köszönet a fordításért!

    Ez új megvilágításba helyezi a sztorit.
    Eddig azt hittem, hogy az "álljunk több lábon" elv alapján döntöttek a szovjet eszközök üzemeltetése mellett is.
    Különösebben nem izgathatta a szovjeteket a titkos fegyverük titka, ha így a finnekre lőcsölték...
     
  20. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Helló! Egy gondolat ezzel kapcsolatban.

    Ez a titkolózás érdekes dolog, időszakonként változott a paranoia. A MiG-21F-13-ast az oroszok nem kezelték annyira titkosnak, mint itt nálunk látszott/kellett. Az F-13-ast (74-est) már a hatvanas évek elején tömegével adták el az angol és amerikai hírszerzéssel sűrűn behálózott arab országokba, vagy például Jugoszláviába is. Ami titkos típusváltozat volt, az a fedélzeti radarral felszerelt MiG-21PF (76-as) volt, amit szigorúan csak a VSz tagálamok kaphattak meg 1964-től. Abból nem is kaptak sem az arabok, sem Ázsia, sem az el nem kötelezett európai államok (Jugoszlávia és Finnország) Mindez természetesen csak a hatvanas évek első felére vonatkozott. 1966-tól már kb. bárki megkapta a MiG-21PFM fedélzeti radaros változatott.

    A MiG-21bis már más tészta volt. 1978-ban amikor eladták a Finneknek, már a fél Afrika és Közel-Kelet repülte, gyakorlatilag már csak kevés titok maradt benne.
     
    alfa74, vilmoci, therob and 6 others like this.

Ezen oldal megosztása