1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. migfun

    migfun Well-Known Member

    Úgy érzem, Ő is "dekoratív" festést fog kapni... :(. De legalább nem rohad szét a pápai betonon :D
     
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    A Mi-24-esük is Magyarországról származik.
     
  3. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Úgy látszik nem egy helyen tanultuk a szakmát... :)
    Legalábbis nekem máshogy magyarázták anno. És nem voltam lusta diák...
    Mifelénk beömlőnek max. olyan csatornákat hívtak, ahol pl.hűtő levegőt vesz fel generátor, ill. egyéb berendezés, vagy elem.
    Éppenséggel, amit „pótbeömlő”-nek hívsz, azt én felszálló-redőnyként ismerem. Szóval máshogy szocializálódtunk... ezért is volt idegen, amiket leírtál...
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Vass Balázs: Hajtómű Szerkezettan III. 1987. 171. oldal, 16. fejezet, Beömlőnyílás (Szívótorok) szerkezete.
    Még ő is beömlőnyílásnak nevezi azt, ami a hajtóműgondola belépő keresztmetszete.
    Ő belépőrészre (légfelvevő torok) és bevezetőcsatornára osztja.
    De ilyen archaikus kifejezést senki se használ már.
    Maga a szerző a 171. oldal harmadik bekezdése végén szívócsatornaként jelöli meg a köztes részt.
    Ezután következő oldalakon a beömlőnyílás szerkezeti sajátossságait taglalja.

    De, ha nem lenne igazam, kérlek fejtsd meg a következőt:

    MiG-23MF vs MiG-27. Mindkettőnek azonos a szívócsatornája, de eltérő a beömlője.
     
  5. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    A kék hajtóműves könyv nekem is megvolt sokáig, csak kölcsönadtam valakinek és nem jött vissza...azóta meg nem tudtam beszerezni...
    Szóval én nagyrészt ebből nyertem az ismereteimet és itt jellemzően nincs részekre osztva... legfeljebb a belépő keresztmetszet torok-kersztmetszetként van még megnevezve:
    http://www.vrht.bme.hu/letoltes/Tan...anyagai/BMEKORHA521/3. Szívócsatorna_2016.pdf
    Egyébként pont ezt próbáltam magyarázni, hogy eltérő helyről szedtük fel az ismereteket... szóval, ami neked úgy létezik, hogy: „Mindkettőnek azonos a szívócsatornája, de eltérő a beömlője.”, az nekem azt jelenti, hogy az egyiknek hangsebesség feletti szabályzott (ék-típusú) szívócsatornája van, a másik meg hangsebesség alatti szívócsatorna...
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    De érted... logikusan a csatorna az két (ki- és belépő) keresztmetszet közti átmeneti elem, míg a beömlő nyílás, torok az az a szekció, ahová a közeg beáramlik.
    Nem feltétlenül azonosak az áramló közeg fizikai paraméterei se a két helyen.
    Például az F-22-esnek rombusz alakú beömlője van, S alakú szívócsatornával.
    Angol szaknyelven a beömlő az intake vagy inlet, a szívócsatorna az air duct.

    De, hogy neked is igazad legyen, kisebb kutatás után rájöttem, hogy ezt mára már mindenki szabadon keveri.
    Szóval nagyot vitázni ezen valóban nem érdemes...
     
    pöcshuszár likes this.
  7. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Szerintem is megegyeztünk. :)
    Hasonlóan logikusan az F-22-nek adott geometriájú szívócsatornája van, aminél a belépő keresztmetszet rombusz, a kilépő keresztmetszet meg kör.
    Magában az általad elkülönített szívócsatorna részben is folyamatosan változnak a levegő paraméterei keresztmetszetről keresztmetszetre, innéttől kezdve ugyanúgy logikus nem megkülönböztetni egy beömlő nyílást, ahol szintén folyamatosan keresztmetszetről keresztmetszetre változnak a paraméterek és az átmenet úgymond folytonos a két szerkezeti elem „határán”.
     
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nincs ebben egyesség a civil vagy katonai szaknyelvben?Esetleg egy rep. műszaki értelmező szótár?
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    https://www.jetfly.hu/katonai-tipus...UmK1Xfjv8OSa6rbWVfJR4PQpCwRG68mBMBpq_2UHbBiFc

    Nagyon jó cikk, az utolsó bekezdésben ott van a lényeg:

    "A stafétabotot ezennel tisztelettel átadjuk a MiG-29-esek utolsó repülésekor (és egyben a hazai MiG-korszak lezárásakor) Kecskeméten lezajlott, a médiából kimaradt, de a kitiltott sajtó képeivel amúgy sem illusztrált, az érintett kollégákat és családtagjaikat mellőző ceremóniáról írni hajlandó személynek. Ha ez megtörténik, talán lezárulhat egy korszak, amiben ez az ország a repülőgépeit felgyújtatta, képeit retusálta, múlt rendszerének pilótáit kivégeztette, a légierő helyzetéről hamis képet festett, az emberi és technikai értékek megőrzéséről, hasznosításáról nem gondoskodott, az emberek hivatásszeretetével visszaélt, a katonáival kéret elnézést a lakosságtól, hogy kiképzés folytat és zajongani merészel."

    Hát igen. Remélem, hogy ezt a kéretlen szervilizmust végleg sikerül elhagyni. A katona egyik legfontosabb fegyvere a magabiztossága, de idehaza a rendszerváltás után olyan önalázásba kezdett a Honvédség, aminek napjainkra igen drága vonzatai lettek.
    [​IMG]
     
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    A bekezdés második fele...

    "Kezdődhetne egy olyan korszak, amiben az adófizető állampolgár pontosan tudja, milyen katonai eszközei vannak, azok milyen célt szolgálnak, milyen állapotban vannak, mennyi a havi számla, és azért mit várhat. Ahol a munkáltató kiáll a katonák védelmében, és ahol a életükben is megbecsülik őket, nemcsak megemlékezésekben."
     
    fishbed, molnibalage and migfun like this.
  11. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Szolnokon szép állapotú MiG-21bisz a Reptárban.

    [​IMG]

    Érdekessége a konkrét példánynak, hogy ez az egyik magyar gép, ami fel volt készítve atomfegyver hordozására, megtalálható rajta a BD 3-66-21N speciális fegyvergerenda csatlakozója.
    (ráadásul magyar felirattal)
    :cool:

    [​IMG]
     
    Rotten878, hurci10, fishbed and 4 others like this.

Ezen oldal megosztása