[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

A legnagyobb talán, hogy minden ilyen adatnak meg kell felelnie a MiG-21SzMT a nukleáris bombázó nimbusznak. Az emberek MiG-21SzMT fetisiszták. Ami abból a szempontból érhető, hogy milyen szokatlan kinézete van ennek a változatnak. (legalábbis az első nagygerinces szériáknak)


Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.


Viszont egyrészt különleges külsejű az SzMT változat (ronda), másrész valaki a hidegháború végén leírta, hogy ez a NUKLEÁRIS BOMBÁZÓ, hiszen ennek a változatnak van a legnagyobb hatótávolsága és valóban szolgált a nyolcvanas években vadászbombázó alakulatoknál is. Majd szakírók elkezdték másolni és ez vésődött be az emberek agyába, ennek kell megfelelnie minden adatnak.

33-iap.jpg


A táblázat is ezt sugallja, hiszen a hetvenes években a Közép-Európában állomásozó négy MiG-21SzMT ezred helyett, itt csak az NDK-ra öt egységhez ír ilyen változatott. Ráadásul PFM, vagy bis-ből álltalában csak egy-egy századot ír nukleáris hordozónak, míg az SzMT-ből mind a három századot. Ez is azt sugallja, hogy az SzMT a ’leg’ nukleárisabb bombázó. Hogy konkrét legyek, a táblázatban mindhárom magyarországi frontvadász ezredhez ír a táblázat SzMT változatott, míg csak a tököli ezred használta ezt a változatott a valóságban.


De a többi típusváltozat, vagy a dátumok közül is sok pontatlan sajnos, például a lengyel és a bolgár adatok közül is van félreértelmezett.


Ettől függetlenül köszönjük HPASP, hogy feltetted. Látványos és számomra elgondolkodtató adathalmaz.
Van pár fotó, ahol az egyik tököli fedezékben, illetve leszállás közben egy bisz-gerinces SzMT van (az orra a PF....SzM/MF-é), viszont az R-25-300-asokra jellemző koncentrikus gyűrűs lángstabilizátorokkal. Vagy egy kései szériás, növelt teljesítményű hibrid R-13-as lehetett, vagy már R-25-ös volt benne.
Konkrétan a teflonszürke piros 35-ös és a lakkozott natúr fém piros 31-es volt ilyen... legalább.
Az SzMT-kre R13F-300-as hajtóművet mondanak a korábbi R13-300-as helyett. Lehet az F jelzi a különbséget? A te szaktudásoddal jobban megérted a leírásokat, én sajnos nem értek hozzá.
Nekem ebből az jön le, hogy mivel hibrid gépek voltak akkor most milyen típusjelzéssel tüntesse fel a táblázat? Tehát valahol furcsának tartom, hogy közlöd, hogy mennyi hiba van, aztán azon polemizáltok, hogy akkor mi is a típusjelzés és a műszaki tartalom.
 
Lehet félreérthetően fogalmaztam. Az SzMT típusváltozat beleillik a típus fejlődési folyamatába. Misztikussága inkább a kinézete, az hogy nem volt exportálva, tehát kevesebb a műszaki információ van róla és a köréje szőtt legendából adódik.

Viszont a gépek gyári száma és ez alapján, hogy melyik, hol és mikor szolgált, elég konkrét információt nyújt.

582-iap.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
4-nél bizony sokkal több.

A taszári Szu-22M3 vadászbombázóinkban 1990-ig benne volt a kabinban a spec. panel az atombombához, amit az oroszok távozáskor kiszereltek a gépeinkből.
A két belső szárnypilon volt alkalmas 1-1 csomag kézbesítésére.
A pilóták megkapták a szükséges kiképzést a célbajuttatáshoz 1983-ban Krasznodárban.

Az összes MiG-21bisz (Pápa,Taszár) rendelkezett a szükséges vezetékrendszerrel, félórás munkával alkalmassá tehetők voltak a gépeink a nukleáris csapásmérésre.
Négy 21-es pilótánk kapott spec képzést 1978-ban Bjerozán, ők dobtak ott gyak A-bombát, gyakorolták az összes lehetséges célbajuttatást, un.
ugrásból hajítással, ill 20-fokos siklásból.
A folytatás, miután ők négyen hazaérkeztek, és visszakerültek az ezredekhez...

MiG-23MF Pápán ugyanugy alkalmas volt az A-bomba célbajuttatására mint pl. a szovjet 23M-ek Sármelléken.
Hogy 1979-ben Lugovajában pilótáink tanulták e ezt a típusátképzésen ?
Az 1978-as Bjerozai "kirándulás" után egy évvel.... ez nem kérdés.

És, eltalálták a várost? :)
 
A legnagyobb talán, hogy minden ilyen adatnak meg kell felelnie a MiG-21SzMT a nukleáris bombázó nimbusznak. Az emberek MiG-21SzMT fetisiszták. Ami abból a szempontból érhető, hogy milyen szokatlan kinézete van ennek a változatnak. (legalábbis az első nagygerinces szériáknak)


Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.


Viszont egyrészt különleges külsejű az SzMT változat (ronda), másrész valaki a hidegháború végén leírta, hogy ez a NUKLEÁRIS BOMBÁZÓ, hiszen ennek a változatnak van a legnagyobb hatótávolsága és valóban szolgált a nyolcvanas években vadászbombázó alakulatoknál is. Majd szakírók elkezdték másolni és ez vésődött be az emberek agyába, ennek kell megfelelnie minden adatnak.

33-iap.jpg


A táblázat is ezt sugallja, hiszen a hetvenes években a Közép-Európában állomásozó négy MiG-21SzMT ezred helyett, itt csak az NDK-ra öt egységhez ír ilyen változatott. Ráadásul PFM, vagy bis-ből álltalában csak egy-egy századot ír nukleáris hordozónak, míg az SzMT-ből mind a három századot. Ez is azt sugallja, hogy az SzMT a ’leg’ nukleárisabb bombázó. Hogy konkrét legyek, a táblázatban mindhárom magyarországi frontvadász ezredhez ír a táblázat SzMT változatott, míg csak a tököli ezred használta ezt a változatott a valóságban.


De a többi típusváltozat, vagy a dátumok közül is sok pontatlan sajnos, például a lengyel és a bolgár adatok közül is van félreértelmezett.


Ettől függetlenül köszönjük HPASP, hogy feltetted. Látványos és számomra elgondolkodtató adathalmaz.

Tudtommal a következő MiG-21 változatok lehettek hordozók: PFM, S, SM, SMT, M, MF, MT, Bisz.
A 21-es azért különleges a többi géphez képest (Szu-22, MiG-23, MiG-29, stb) mert külön panelon voltak a kezelőszervek, a többi gépnél a spec kapcsolók a normál fegyverkezelő pulton kapott helyet.
Az SzMT egyedül extra hatótávolsága miatt volt erre a szerepre beosztva, ha éppen volt az aktuális ezredben.

A 60-as években, amikor az RN-24 -es gyártmány elkészült (a Szu-7-essel került rendszerbe), akkor jellemzően még csak a vadászbombázó ezredek egyetlen vadászbombázó százada adott készültséget spec bombával.
Ekkoriban épült Kunmadarason a Bazalt spec fegyver tároló.
(Meg a Duna objektum, de az itt off.)

A 70-es években változott az addigi koncepció, növelni kellett a csapásmérések számát, amit legkevésbé feltűnően a vadász ezredek egy-egy századának spec feladatra történő dedikálásával értek el. (Mivel ekkoriban jelent meg az SzMT, ezért innen az általad is említett legenda)
Megérkezik Lacházára a második spec bomba felkészítő alakulat, megépül ott 2 állandó, a többi vadász reptéren (Tököl, Sármellék) 1-1 ideiglenes Gránit tároló.

Jó lenne ha sorról sorra jeleznéd a hibákat, mert akkor tudnám én is ellenőrizni, másrészt írnék a szerzőnek, hogy javítsa a következő kiadásban.
Például egyértelmű typo a Tököli MiG-21bisz soron a 12-24 carrier, 36 - helyett.
 
Az SzMT-kre R13F-300-as hajtóművet mondanak a korábbi R13-300-as helyett. Lehet az F jelzi a különbséget? A te szaktudásoddal jobban megérted a leírásokat, én sajnos nem értek hozzá.

Az R-13F-300 (95F gyártmány) fő különbségei a korábbi R-13-300 hajtóműtől (95 gyártmány, ez volt a mi MF-jeinkben és később a PG-ben átépítve az UM-ekben is) :
- módosított kompresszor kissé megnövelt levegőszállítással,
- 1 fő (NR-21) +1 utánégető tüzelőanyag-szivattyú (NR-22) HELYETT 1fő (NR-21) + 2 utánégető-szivattyú (NR-22 + 1valamilyen, de még nem NR-44 mint a bisz R-25 hajtóművén)
- CSR (rendkívüli) utánégető-üzemmód
- más volt a szabályzási karakterisztikája mint a sima 300-nak (pl. mások voltak az utánégetés bekapcsolódásának automatikától függő feltételei)
- a turbina utáni szekció megegyezett a későbbi R-25-el, tehát körkörös és hullámos szélű láng-stabilizátor-gyűrűk, centrálisan elhelyezett utánégetés-gyújtókamra helyett baloldalt felül elhelyezett gyújtókamra (kb. 10 órás pozícióban)
- hosszabb hullámos belső fúvócső-burkolat - de még nem ért el a GSF-redőnyökig, mint a bisz R-25 hajtóművénél
Fotóanyag a témában a Makettinfó/fórum/MiG-21-en a 370062, 371098, 371102, 371104, 546267 hsz.-oknál, aki eléggé ért hozzá az átteheti de is, sajnos én nem vagyok akkora számítógép-zsonglőr.
 
Az R-13F-300 (95F gyártmány) fő különbségei a korábbi R-13-300 hajtóműtől (95 gyártmány, ez volt a mi MF-jeinkben és később a PG-ben átépítve az UM-ekben is) :
- módosított kompresszor kissé megnövelt levegőszállítással,
- 1 fő (NR-21) +1 utánégető tüzelőanyag-szivattyú (NR-22) HELYETT 1fő (NR-21) + 2 utánégető-szivattyú (NR-22 + 1valamilyen, de még nem NR-44 mint a bisz R-25 hajtóművén)
- CSR (rendkívüli) utánégető-üzemmód
- más volt a szabályzási karakterisztikája mint a sima 300-nak (pl. mások voltak az utánégetés bekapcsolódásának automatikától függő feltételei)
- a turbina utáni szekció megegyezett a későbbi R-25-el, tehát körkörös és hullámos szélű láng-stabilizátor-gyűrűk, centrálisan elhelyezett utánégetés-gyújtókamra helyett baloldalt felül elhelyezett gyújtókamra (kb. 10 órás pozícióban)
- hosszabb hullámos belső fúvócső-burkolat - de még nem ért el a GSF-redőnyökig, mint a bisz R-25 hajtóművénél
Fotóanyag a témában a Makettinfó/fórum/MiG-21-en a 370062, 371098, 371102, 371104, 546267 hsz.-oknál, aki eléggé ért hozzá az átteheti de is, sajnos én nem vagyok akkora számítógép-zsonglőr.

Íme.

https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370062#comment_370062
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370098#comment_370098
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370102#comment_370102
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370104#comment_370104
https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=546267#comment_546267
 
Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.
Ha máshonnan közelítjük meg: mindazok a MiG-21 változatok műszakilag képesek voltak atomfegyver bevetésére, amelyek képesek voltak az SzPRD-startrakétás felszállásra. Más kérdés hogy nem minden gép volt beosztva és nem minden pilóta volt kiképezve erre a feladatra. A szovjet front-légierőnél minden MiG-21 vadászezred egyik százada volt kijelölve atomcsapára, másik százada kísérte-védte volna a csapásmérő gépeket, a harmadik század meg védte volna a saját bázist az ellenséges légicsapásoktól.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)
 
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)

Mit tankoltak?Vagy a nyugati kerozinnal is ugyan olyan jól elmegy a 21-es?
 
Mit tankoltak?Vagy a nyugati kerozinnal is ugyan olyan jól elmegy a 21-es?
A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D
 
A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D


Nem értem,hogy ezt,hogy gondolták?Ki találta azt ki,hogy nem ad pénzt a kerozinra?
 
  • Tetszik
Reactions: honved
Meg volt az szervezve rendesen, csak a leromló időjárás és egyik gép műszaki problémája miatt odaúton nem Brüggenben szálltak le ahol várták őket a tankolásra.

Jaa.Így már értem.Nem volt akkora rugalmasság a rendszerben,hogy ezt tudja kezelni?
 
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)

Volt aki Taszárt írt volt aki Pápát, az eredeti külföldi forrásban Pápát írtak. 1993-ban mentek először volt szocialista országokból bemutató repülésre Fairfordba. Az egyik képen egy szlovák Albatros is látható.
 
Volt aki Taszárt írt volt aki Pápát, az eredeti külföldi forrásban Pápát írtak. 1993-ban mentek először volt szocialista országokból bemutató repülésre Fairfordba. Az egyik képen egy szlovák Albatros is látható.

Taszári gépek lesznek azok. A pápai gépek függőleges vezérsíkján volt az ezred jevénye, a taszári gépeken nem.

5002.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider
A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D

Az is ekkor volt, amikor átalakítót kellett esztergálni, mert nem volt kompatibilis az üzemanyagtöltő csatlakozója?
 
Hogy milyen rövid lett mára már az emlékezet...

93-ban az Égi Huszárok a taszári bázisról ment Fairfordba, ahogy voltak kinn cseh MiG-29-esek és Szu-25-ösök, és egy Szu-22-es is.
A szlovákoktól a komplett Biele Albatrosy L-39-es csapat és az őket kisérő An-26-os volt kinn.
Ez volt az első önnálló szlovák megjelenés, de ne csodálkozzunk, hiszen a kassai kiképzőbázist leszámítva 1993-ban nemigen volt a szlovák területen sok más gép.
Talán Szliácson voltak 21-esek.
Igazából 1993 január elsejével vált szét Csehszlovákia, de például az 1991-es taszári repülőnapon is a csehszlovák felségjelű MiG-29-es és Szu-25-ös is már úgy szerepelt a táblákon, hogy "Cseh és Szlovák Légierő".

Az első olyan RIAT volt az 1993-as, ahol már nem csak az oroszok képviseltették magukat, de ők ekkor is ellopták a showt, pedig nem akarták. Na nem is a Tu-95-ösükkel, hanem a levegőben összeütköző két sárga-kék MiG-29-esükkel.
Ennek ellenére maradandót alkotott a magyar Sky Hussars.
Csak sajnos a RIAT 1995-re már nem éltünk a meghívással és akkora már felébredtek a többiek is.

A RIAT '95-ön volt a cseh Duha Team a Szu-22-esekkel, volt szlovák MiG-29-es is, viszont cseh már nem.
A 97-esen megjelentek a lengyelek a 29-esükkel és itt debütált a magyar 29-es is, de nem jött el a szlovák. Viszont volt cseh MiG-23ML.