[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-23 "Flogger"

Az akkori lokátorok (és más elektronikus berendezések) beszabályozásánál a legnagyobb problémát az jelentette, hogy amíg a szovjeteknél majdnem kímeríthetetlen mennyiségű alkatrészből gazdálkodhattak (mivel háborús helyzetnek megfelelő ellátásuk volt), addig a többi ország, legfőképpen mi magyarok, igen csak korlátozott alkatrész ellátottsággal rendelkeztünk. A technikuson nagyon sok múlt, főleg a "kapcsolatain", hogy maszekba tudott-e alkatrészhez jutni. Ha igazán szívén viselte a technikáját, akkor rengeteg üzemórát töltött folyamatosan! a beszabályozásokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Pápa, 1990 szeptember 16:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A MiG-23BN üzemeltetése a MiG-23-aséval volt rokon és még ha a saját M3-asainkhoz hasonlítjuk (aminek ugyanaz az R-29BSz hajtóműve volt), ugyanúgy drágább lett volna, kevesebb képességgel. Nyílván nincs értelme összevetni a Szu-22M4-essel, ahol egyfelől megjelent a TV-s rávezetés lehetősége, mint plusz képesség, másfelől az AL-21F3A hajtóművek magasabb élettartam mellett tudtak kedvezőbb fogyasztást, közel azonos tolóerő leadásával, de áramlástanilag kedvezőbb törzs keresztmetszettel és laval fúvócsővel..

Tán kevéssé ismert, de az AL-21F3 egy irgalmatlanul drága másolat volt.
Egyetlen AL-21F legyártása 45 ezer munkaórába került, ami négyszerese az előd AL-7F2-nek.
Összehasonlításként, a MiG-25-ös R15B-300-asát 19 ezer munkaóra alatt gyártották le.

1976-os árak...
AL-7F1 - 180 ezer Rubel
AL-21F3 - 600 ezer Rubel
R-15B-300 - 360 ezer Rubel
 
Én valamelyik oldalon, ami amúgy igen részletesen tárgyalja a 29-est, ott azzal kapcsolatban olvastam, hogy 1 29-es század fenntartásából 4-5, más források szerint 6-7 századnyi MiG-21 üzemeltethető. Aztán lehet, hogy rosszul emlékszem és csak [3,6] az intervallum, de na.
Szintén nem találom az ugyan csak magyar nyelvű forrást, ami a 23-assal foglalkozik, így megint csak szórvány emlékekből az rémlik, hogy noha a radarja már képes volt föld háttérben repülő célok felderítésére, a gyári adatokhoz képest valami bődületes eltérések voltak +- irányba. Talán 90%. Ennek pedig egészen egyszerűen az volt az oka, hogy ilyen volt a gyári minőségbiztosítás.
Emellett viszont volt egy bivaly hajtóműve, bár a szárnymozgató rendszer külön nehezítette az üzemeltetést.

(Néha eljátszom a gondolattal, hogy mennyivel lett volna olcsóbb SzU-22 helyett MiG-23BN-et tartani...)

Véleményem szerint, a Nagy Balhé esetén amire az MN a 80-as években készült, a 21-eseink gyakorlatilag csak a 244-es gyártmány egyszeri célba juttatására lettek volna alkalmasak, a nyugatról kis magasságon várt NSzK és Olasz Tornádókat egyedül a 23MF-eknek lett volna némi esélyük földháttérben kiszúrni.
(meg persze a DHdsCs 23/29-eseinek)
Ezért is értelmetlennek tartom az árak összehasonlítását.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
Véleményem szerint, a Nagy Balhé esetén amire az MN a 80-as években készült, a 21-eseink gyakorlatilag csak a 244-es gyártmány egyszeri célba juttatására lettek volna alkalmasak, a nyugatról kis magasságon várt NSzK és Olasz Tornádókat egyedül a 23MF-eknek lett volna némi esélyük földháttérben kiszúrni.
(meg persze a DHdsCs 23/29-eseinek)
Ezért is értelmetlennek tartom az árak összehasonlítását.
Nincs mit szépíteni, egyetlen szovjet 29-es ezred harcértéke nagyobb volt sanszosan, mint a teljes MNH légierejének, de talán mág kettő századnak is. Hiába van sok 21-es, ha a bisz alatt mind csak az ipari hulladék R-3Sz-t használhatta. A bisz R-60-jával sem mentek sokra, legfeljebb az R-60M-mel.
 
Talán R-3R-t akartál írni. A biszeinkhez az amúgy elég jó R-13M, R-3R, R-60 és R-60M volt renszeresítve. Az R-3Sz csak a MiG-21MF-eken volt nálunk.

Azt se feledjük, hogy 1989-ben mind a két 29-est üzemeltető szovjet ezred kb 40-40 géppel bírt (ez a közös szám valójában inkább volt közelebb a 90-hez), ennyi bevethető 21-es (PF, MF és bisz) és 23-as ekkorra pedig már nem volt nálunk hadrendben összesen a három ezredünknél.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
Talán R-3R-t akartál írni. A biszeinkhez az amúgy elég jó R-13M, R-3R, R-60 és R-60M volt renszeresítve. Az R-3Sz csak a MiG-21MF-eken volt nálunk.

Azt se feledjük, hogy 1989-ben mind a két 29-est üzemeltető szovjet ezred kb 40-40 géppel bírt (ez a közös szám valójában inkább volt közelebb a 90-hez), ennyi bevethető 21-es (PF, MF és bisz) és 23-as ekkorra pedig már nem volt nálunk hadrendben összesen a három ezredünknél.
Nem, R-3Sz-t. A bisz volt az egyetlen R-3R képes MiG-21 változat kivéve néhány kis számban tartott szovjet MF-et, amit említeni sem érdemes. Azért írtam bisz alattit... Alatti = MF, PF, F-13. stb.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Magyar 23-asok "akcióban":

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A linkelt jelenettől kezdve olyan példányok is láthatók még a klasszikus festéssel, mint a 04-es (Pápa, Soproni Károly+), 05-ös (Csömör, Störk József katapultált), vagy a 09-es (Ajka, Cseporán Mihály katapultált, az utolsó "teflonos" gép volt).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Magyar 23-asok "akcióban":

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A linkelt jelenettől kezdve olyan példányok is láthatók még a klasszikus festéssel, mint a 04-es (Pápa, Soproni Károly+), 05-ös (Csömör, Störk József katapultált), vagy a 09-es (Ajka, Cseporán Mihály katapultált, az utolsó "teflonos" gép volt).

Ebből megtudtuk 22:38-nál, hogy a Néphadsereg katonáját "tudományos alapon öltöztették".
 
Az utolsó képen a Gripenek ha jól látom, pontosan ott állnak, ahol az én fotóimon a MiG-ek és a Szuhojok.
A különbség csak annyi, hogy ma már a fogadó és az indító zóna ugyanaz. És ehhez a reptér is átalakult. Ezt a módit - mondhatni - Kecskemétről hozták magukkal, mert ha jól emlékszem, a 2000-es bázisbezárásig Pápa a régi módszer szerint dolgozott. De lehet, hogy tévedek.
Ugyanis 1996-ban még biztosan a régi módszer volt a reptérrend, pont mint Kecskeméten az 1995-ös átépítésig, vagy Taszáron a szintén 95-ös kiürítésig.
Azaz, a visszatérő gépek a pályáról legurulást követően a fogadó zónáig gurultak csak el, párhuzamosan állva meg a gurulóval és itt tankolták meg őket. Ahogy a képeimen is látszik, földi üzemanyag kutakról. Aki emlékszik még, hogy milyen volt a régi reptér Kecskeméten 95 előtt, az még láthatott így tankolni 29-eseket is. Taszáron ugyanígy.

Ugyanis valami nagyokos kitalálta, hogy éves szinten a Néphadsereg repülőcsapatai mennyi kerozint meg tudnak takarítani, ha a gépek a leszállás után nem gurulnak el az 1-es zónába, hanem majd az Ural-ok hurcibálják őket a fél reptéren át.
A műszaki meg úgyis katona, az meg gyalogoljon, ide-oda, mert az a dolga.
Aztán kiderült, hogy az Uralok legalább annyi gázolajat megettek, mintha a gépek alapjáraton saját maguk elgurultak volna a helyükre.
Nem beszélve arról, hogy ehhez külön tankoló rendszert is ki kellett építeni.
Érdekes, hogy ezt a szovjetek se így csinálták.
Később Pápán előkerült a piros Zetor is, mint olcsósított vontató, ami egész helyre kis vidéki sportreptér fílinget kölcsönzött a dolognak :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Volt 20-as oldalszámú Mig-23-asunk? Valami utólag beszerzett vas a lezuhant UB pótlására?
 
Volt 20-as oldalszámú Mig-23-asunk? Valami utólag beszerzett vas a lezuhant UB pótlására?
Igen, Sármellékről kaptuk Szergejéktől 91-ben. Mivel a 23-asok 01-16-ig voltak számozva, és 17-18-19-es már volt MiG-21, így lett az "új" 23UB 20-as. Ennek volt a beceneve a "Rettegett Iván", egy ideig fel is volt festve a gép orrára, csak a főnökség nem értette/szerette a viccet és át kellett mázolni. A 20-as most Kecelen van kiállítva, a lekopó átfestés miatt valamennyire látszik is a Rettegett Iván felirat (ha még látszik, vagy 10 éve jártam ott ...).