[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 838
80 320
113
Mondott már nekem olyat volt MiG-21 pilóta úgy 4-5 éve, hogy a 21-estúl még mindig retteg a NATO, és nem hiába ragaszkodnak a típushoz annyianm csak mi voltunk olyan balfaszok, hogy kivontuk. (Ja, meg az ukránok, a szlovákok, a lengyelek meg a finnek...)
Másik szerint meg Oroszországban még mindig ezrével állnak ugrásra készen a 21-esek, mert az amerikaiak azoktól félnek igazán, mert az az igazi vadászgép, nincs jobb azóta.
Volt maléves mechanikus szerint meg az Il-18 "Csak erkölcsileg elavult".

Nem kötözködésből, csak úgy mondom.

Tudom, ismerős az élmény :)

Nekem is mondanak néha a katonák olyan dolgokat... és tudom, hogy felesleges velük vitatkozni, mert a vége úgy is mindig az lesz, hogy az interneten hülyeséget írnak, ő tudja jól, ő ezt csinálja/csinálta x éve. Én meg sok esetben nem tudom eldönteni hogy tájékozatlan az illető vagy tényleg igaza van. Az biztos, hogy komolyan gondolja és elhiszi, amit mond.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Mondott már nekem olyat volt MiG-21 pilóta úgy 4-5 éve, hogy a 21-estúl még mindig retteg a NATO, és nem hiába ragaszkodnak a típushoz annyianm csak mi voltunk olyan balfaszok, hogy kivontuk. (Ja, meg az ukránok, a szlovákok, a lengyelek meg a finnek...)
Másik szerint meg Oroszországban még mindig ezrével állnak ugrásra készen a 21-esek, mert az amerikaiak azoktól félnek igazán, mert az az igazi vadászgép, nincs jobb azóta.
Volt maléves mechanikus szerint meg az Il-18 "Csak erkölcsileg elavult".

Nem kötözködésből, csak úgy mondom.
Igen, YT-n olvastam ezt a baromságot én is. Sajnos egyeseknek idős korára nem csak a háta, hanem az elméje is meghajlik.

Mondjuk volt olyan vita, ahol a "vitapartner" érve az volt, hogy ő képben van és MiG-21/29 az isten, nem a Gripen. Miért? Merthogy ő volt sorkatona...

2 napig ezen röhögtem és sírtam egyszerre... A kijelentésen röhögtem, azon meg sírtam, hogy egyesek ennyire nem ismerik saját korlátaikat..
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 394
5 050
113
Tudom, ismerős az élmény :)

Nekem is mondanak néha a katonák olyan dolgokat... és tudom, hogy felesleges velük vitatkozni, mert a vége úgy is mindig az lesz, hogy az interneten hülyeséget írnak, ő tudja jól, ő ezt csinálja/csinálta x éve. Én meg sok esetben nem tudom eldönteni hogy tájékozatlan az illető vagy tényleg igaza van. Az biztos, hogy komolyan gondolja és elhiszi, amit mond.
Szerintem a volt pilóták véleménye is megoszlik a MIG-21 kontra MIG-29 ügyben. És nem feltétlenül a repülési jellemzők, hanem a Fulcrumokra elköltött dollármilliók miatt. Kérdés, hogy ha nem erre, akkor mire költjük az államadósság fejében elköltött 800 millió dollárt? Ha maradnak a MIG-21-ek, mennyibe kerül a felújításuk, korszerűsítésük, és új fegyverzet hozzájuk? A fegyverzetből tudnánk-e még felhasználni valamit az újabb típushoz? Mire terveztük őket használni? Gondolom repülési jellemzőiben a 29-es jobb volt, de ez leginkább csak közelharcban volt előny, a Lancerekhez képest. Főleg a fegyverzetbeli különbségek miatt. És gondolom a Fulcrumokat is lehetett volna modernizálni, de ahogy ismerjük az előzményeket, még alkatrészekre sem futotta sokszor, ezért maradt ott is a kannibalizmus. Gondolom a délszláv válság volt a döntő a 29-esek beszerzésekor, mert akkor (még) a biztonságunk volt a legfontosabb, az átlagembernél is.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem a volt pilóták véleménye is megoszlik a MIG-21 kontra MIG-29 ügyben. És nem feltétlenül a repülési jellemzők, hanem a Fulcrumokra elköltött dollármilliók miatt. Kérdés, hogy ha nem erre, akkor mire költjük az államadósság fejében elköltött 800 millió dollárt? Ha maradnak a MIG-21-ek, mennyibe kerül a felújításuk, korszerűsítésük, és új fegyverzet hozzájuk? A fegyverzetből tudnánk-e még felhasználni valamit az újabb típushoz? Mire terveztük őket használni? Gondolom repülési jellemzőiben a 29-es jobb volt, de ez leginkább csak közelharcban volt előny, a Lancerekhez képest. Főleg a fegyverzetbeli különbségek miatt. És gondolom a Fulcrumokat is lehetett volna modernizálni, de ahogy ismerjük az előzményeket, még alkatrészekre sem futotta sokszor, ezért maradt ott is a kannibalizmus. Gondolom a délszláv válság volt a döntő a 29-esek beszerzésekor, mert akkor (még) a biztonságunk volt a legfontosabb, az átlagembernél is.
HOBS képessége lehet a 21-esnek is. Azzal meg közelharcban az is igen veszélyes tud ám lenni. Főleg, hogy a hajtóműve nem is füstöl.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Miota.... 2003-ban mar rendelkezett legialkalmassagival az RD-33MK, én a levegőben 2005-ben lattam először, a HTKA-n rengetegszer irtam róla, de volt mar sokszor az Aranysasban is. Furcsa, hogy pont ez elkerülte a figyelmeteket. Hogy be lehet-e építeni a 9.12-esbe, vagy a 9.13-asba, azt nem tudom, mivel nagyobb a levegőátfutása. Ezért csak a nagyobb beömlős változatokon látni. Ez utóbbiaknak viszont noncs kopoltyúja, felszálláskor pedig egy szűrőrács le is nyílik a beömlőben.

Nem, az RD-33MK távklról se füstöl úgy mint az alap RD-33-as. Markáns a különbség.

Kb úgy füstöl egy RD-33MK-val szerelt K/KR/KUB/KUBR/M2 vagy MiG-35, mint ez a vadonat új szingapúri F-15SG:



Hajtomuvek teruleten tudasom kozel nulla igy csak a szubjektiv emlekeimre tudok tamaszkodni. Ez alapjan az Indiai es a Magyar 29 sek kozott fustoles tekinteteben nem volt nagy kulonbseg.
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 394
5 050
113
HOBS képessége lehet a 21-esnek is. Azzal meg közelharcban az is igen veszélyes tud ám lenni. Főleg, hogy a hajtóműve nem is füstöl.
Ebben egyet értünk. Én a közelharcnál a manőverezőképességre gondoltam. Igen ott egy sisakcélzó/megjelenítő megléte, hiánya is sokat számít.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szerintem a volt pilóták véleménye is megoszlik a MIG-21 kontra MIG-29 ügyben. És nem feltétlenül a repülési jellemzők, hanem a Fulcrumokra elköltött dollármilliók miatt. Kérdés, hogy ha nem erre, akkor mire költjük az államadósság fejében elköltött 800 millió dollárt? Ha maradnak a MIG-21-ek, mennyibe kerül a felújításuk, korszerűsítésük, és új fegyverzet hozzájuk? A fegyverzetből tudnánk-e még felhasználni valamit az újabb típushoz? Mire terveztük őket használni? Gondolom repülési jellemzőiben a 29-es jobb volt, de ez leginkább csak közelharcban volt előny, a Lancerekhez képest. Főleg a fegyverzetbeli különbségek miatt. És gondolom a Fulcrumokat is lehetett volna modernizálni, de ahogy ismerjük az előzményeket, még alkatrészekre sem futotta sokszor, ezért maradt ott is a kannibalizmus. Gondolom a délszláv válság volt a döntő a 29-esek beszerzésekor, mert akkor (még) a biztonságunk volt a legfontosabb, az átlagembernél is.
Ahogy MiG-29-et elfogadtunk szovjet adósság EGY KIS RÉSZÉNEK fejében, ugyanúgy beszerezhettünk volna hozzájuk tartalék-alkatrészeket is. Szóval így nem igaz hogy nem volt rájuk pénz, inkább az az igazság hogy nem kellett volna azt az adósságot elmutyizni/leírni. Attól még modernizálni is lehetett volna, senki nem tiltotta, és voltak rá kidolgozott csomagok több cég részéről is keletről/nyugatról egyaránt. Politikai szándék és szakmai hozzáértés kérdése volt amit leírtam, nem pénzkérdés, csak azt mondták/hazudták. Viszont a probléma "megoldásából" látható, hogy nincs nálunk gazdagabb ország a világon, senki más nem engedheti meg magának hogy 17 éves és fiatalabb!!! harcigépeket minimális repidővel kukázzon :(:mad:. Mindenki inkább modernizálja a gépeit, az ilyen kategóriás gépeket 30-35 évig használják - mármint pl. a nálunk szegényebb USA, Svájc, Németország, Japán, stb... :D:p
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
M

molnibalage

Guest
Ebben egyet értünk. Én a közelharcnál a manőverezőképességre gondoltam. Igen ott egy sisakcélzó/megjelenítő megléte, hiánya is sokat számít.
Mezei MiG-21bisz gépek is megfogták 2v1-ben a 29-est. Fotogéppuska fotó is van róla. HOBS rakétával 2v1-ben, ha megvan a VID akkor kb. imádkozni elhet a 29-es sikeréért dogban. Annyira a 21-es se szar, hogy ne sikerültjön 2v1-ben behúzni a HOBS zónába. Nem véletlenül van az, hogy az egész F-35 és korszerű légi harcászat alapja az, hogy jó SA legyen és ne engedd közel az ellenfelett, mert az onnantól fogva rulettasztal, amin csak súlyosbít az ilyen szintű aránytalanság az alig zavarható (?) AAM-ek korában.

Egy F-15-nek még arra is reális eseélye volt, hogy 4 db MiG-21-es (akár bisz is) ellövi a teljes AAM mennyiséget és nem talál egyik sem. Ezt R-73/74, Python-4/5, IRIS-T és AIM-9X szintű rakéták ellen remélni nettó szereptévesztés.
 
M

molnibalage

Guest
Ahogy MiG-29-et elfogadtunk szovjet adósság EGY KIS RÉSZÉNEK fejében, ugyanúgy beszerezhettünk volna hozzájuk tartalék-alkatrészeket is. Szóval így nem igaz hogy nem volt rájuk pénz, inkább az az igazság hogy nem kellett volna azt az adósságot elmutyizni/leírni. Attól még modernizálni is lehetett volna, senki nem tiltotta, és voltak rá kidolgozott csomagok több cég részéről is keletről/nyugatról egyaránt. Politikai szándék és szakmai hozzáértés kérdése volt amit leírtam, nem pénzkérdés, csak azt mondták/hazudták. Viszont a probléma "megoldásából" látható, hogy nincs nálunk gazdagabb ország a világon, senki más nem engedheti meg magának hogy 17 éves és fiatalabb!!! harcigépeket minimális repidővel kukázzon :(:mad:. Mindenki inkább modernizálja a gépeit, az ilyen kategóriás gépeket 30-35 évig használják - mármint pl. a nálunk szegényebb USA, Svájc, Németország, Japán, stb... :D:p
Hát igen, volt olyan 29-es ami jenkiknél az első depot level maint. időig sem jutott el. (~800 óra)
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 394
5 050
113
Ahogy MiG-29-et elfogadtunk szovjet adósság EGY KIS RÉSZÉNEK fejében, ugyanúgy beszerezhettünk volna hozzájuk tartalék-alkatrészeket is. Szóval így nem igaz hogy nem volt rájuk pénz, inkább az az igazság hogy nem kellett volna azt az adósságot elmutyizni/leírni. Attól még modernizálni is lehetett volna, senki nem tiltotta, és voltak rá kidolgozott csomagok több cég részéről is keletről/nyugatról egyaránt. Politikai szándék és szakmai hozzáértés kérdése volt amit leírtam, nem pénzkérdés, csak azt mondták/hazudták. Viszont a probléma "megoldásából" látható, hogy nincs nálunk gazdagabb ország a világon, senki más nem engedheti meg magának hogy 17 éves és fiatalabb!!! harcigépeket minimális repidővel kukázzon :(:mad:. Mindenki inkább modernizálja a gépeit, az ilyen kategóriás gépeket 30-35 évig használják - mármint pl. a nálunk szegényebb USA, Svájc, Németország, Japán, stb... :D:p
Ha jól emlékszem, időhöz volt kötve, hogy meddig nyújthatjuk be az igényünket az adósságrendezés módjára. A végén ezért is lett elengedve/leírva belőle egy jókora rész, mert nem tudtunk/akartunk dönteni. Azt a maradványt akkor lehetett volna pótalkatrészekre költeni, viszont a korszerűsítés a beszerzéskor szerintem még nem merült fel itthon a döntéshozóknál.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha jól emlékszem, időhöz volt kötve, hogy meddig nyújthatjuk be az igényünket az adósságrendezés módjára. A végén ezért is lett elengedve/leírva belőle egy jókora rész, mert nem tudtunk/akartunk dönteni. Azt a maradványt akkor lehetett volna pótalkatrészekre költeni, viszont a korszerűsítés a beszerzéskor szerintem még nem merült fel itthon a döntéshozóknál.
Nem is sárkány-hajtómű szempontból kellett volna korszerűsíteni elsősorban, hanem elektronika/kommunikáció/fegyverzet tekintetében, és a pótalkatrészeket meg lehetett volna rendelni adósságtörlesztés fejében későbbi szállításra is. A modernizálás meg ráért volna az első nagyjavításkor, de a kannibalizáció meg a túlterhelt bemutatórepülések miatt addigra már csak a gépek fele volt repülőképes.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 838
80 320
113
Ez nem tűnik életszerűnek. Azon a gurulón, amihez a földhányások „bekötőútjai” csatlakoznak, akadálytalan volt a forgalom korábban is. A nagyrepülő meg a Delta gurulón szokott megállni.

Igazad van, de nem jutott más ok eszembe. Nem tudom, hogy a helikoptereket szállító nyerges vontatók a bázison belül merre mentek, hol parkoltak, amíg megjött az An-124. Úgy tűnik, valakinek valamiért nagyon "útban lettek" a MiG-29-esek.
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 394
5 050
113
Igazad van, de nem jutott más ok eszembe. Nem tudom, hogy a helikoptereket szállító nyerges vontatók a bázison belül merre mentek, hol parkoltak, amíg megjött az An-124. Úgy tűnik, valakinek valamiért nagyon "útban lettek" a MiG-29-esek.
Talán oda épülnek az új betonfedezékek, föld alatti hangárok! :);)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 838
80 320
113

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 250
8 382
113
Egyetlen MiG-29-est se nagyjavítottak...

Azt gondoltam, hogy az "üzemidő hosszabbítás" az nagyjavítással történik, és 14 db volt üzemidő hosszabbításon, 2004.01.30-al jöttek vissza (02,03,04,06,08,09,10,11,15,16,18,21,26,27) - ezek közül a 04 és 06 soha többé nem is repült.