[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

Mondott már nekem olyat volt MiG-21 pilóta úgy 4-5 éve, hogy a 21-estúl még mindig retteg a NATO, és nem hiába ragaszkodnak a típushoz annyianm csak mi voltunk olyan balfaszok, hogy kivontuk. (Ja, meg az ukránok, a szlovákok, a lengyelek meg a finnek...)
Másik szerint meg Oroszországban még mindig ezrével állnak ugrásra készen a 21-esek, mert az amerikaiak azoktól félnek igazán, mert az az igazi vadászgép, nincs jobb azóta.
Volt maléves mechanikus szerint meg az Il-18 "Csak erkölcsileg elavult".

Nem kötözködésből, csak úgy mondom.

Tudom, ismerős az élmény :)

Nekem is mondanak néha a katonák olyan dolgokat... és tudom, hogy felesleges velük vitatkozni, mert a vége úgy is mindig az lesz, hogy az interneten hülyeséget írnak, ő tudja jól, ő ezt csinálja/csinálta x éve. Én meg sok esetben nem tudom eldönteni hogy tájékozatlan az illető vagy tényleg igaza van. Az biztos, hogy komolyan gondolja és elhiszi, amit mond.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Mondott már nekem olyat volt MiG-21 pilóta úgy 4-5 éve, hogy a 21-estúl még mindig retteg a NATO, és nem hiába ragaszkodnak a típushoz annyianm csak mi voltunk olyan balfaszok, hogy kivontuk. (Ja, meg az ukránok, a szlovákok, a lengyelek meg a finnek...)
Másik szerint meg Oroszországban még mindig ezrével állnak ugrásra készen a 21-esek, mert az amerikaiak azoktól félnek igazán, mert az az igazi vadászgép, nincs jobb azóta.
Volt maléves mechanikus szerint meg az Il-18 "Csak erkölcsileg elavult".

Nem kötözködésből, csak úgy mondom.
Igen, YT-n olvastam ezt a baromságot én is. Sajnos egyeseknek idős korára nem csak a háta, hanem az elméje is meghajlik.

Mondjuk volt olyan vita, ahol a "vitapartner" érve az volt, hogy ő képben van és MiG-21/29 az isten, nem a Gripen. Miért? Merthogy ő volt sorkatona...

2 napig ezen röhögtem és sírtam egyszerre... A kijelentésen röhögtem, azon meg sírtam, hogy egyesek ennyire nem ismerik saját korlátaikat..
 
Tudom, ismerős az élmény :)

Nekem is mondanak néha a katonák olyan dolgokat... és tudom, hogy felesleges velük vitatkozni, mert a vége úgy is mindig az lesz, hogy az interneten hülyeséget írnak, ő tudja jól, ő ezt csinálja/csinálta x éve. Én meg sok esetben nem tudom eldönteni hogy tájékozatlan az illető vagy tényleg igaza van. Az biztos, hogy komolyan gondolja és elhiszi, amit mond.
Szerintem a volt pilóták véleménye is megoszlik a MIG-21 kontra MIG-29 ügyben. És nem feltétlenül a repülési jellemzők, hanem a Fulcrumokra elköltött dollármilliók miatt. Kérdés, hogy ha nem erre, akkor mire költjük az államadósság fejében elköltött 800 millió dollárt? Ha maradnak a MIG-21-ek, mennyibe kerül a felújításuk, korszerűsítésük, és új fegyverzet hozzájuk? A fegyverzetből tudnánk-e még felhasználni valamit az újabb típushoz? Mire terveztük őket használni? Gondolom repülési jellemzőiben a 29-es jobb volt, de ez leginkább csak közelharcban volt előny, a Lancerekhez képest. Főleg a fegyverzetbeli különbségek miatt. És gondolom a Fulcrumokat is lehetett volna modernizálni, de ahogy ismerjük az előzményeket, még alkatrészekre sem futotta sokszor, ezért maradt ott is a kannibalizmus. Gondolom a délszláv válság volt a döntő a 29-esek beszerzésekor, mert akkor (még) a biztonságunk volt a legfontosabb, az átlagembernél is.
 
Szerintem a volt pilóták véleménye is megoszlik a MIG-21 kontra MIG-29 ügyben. És nem feltétlenül a repülési jellemzők, hanem a Fulcrumokra elköltött dollármilliók miatt. Kérdés, hogy ha nem erre, akkor mire költjük az államadósság fejében elköltött 800 millió dollárt? Ha maradnak a MIG-21-ek, mennyibe kerül a felújításuk, korszerűsítésük, és új fegyverzet hozzájuk? A fegyverzetből tudnánk-e még felhasználni valamit az újabb típushoz? Mire terveztük őket használni? Gondolom repülési jellemzőiben a 29-es jobb volt, de ez leginkább csak közelharcban volt előny, a Lancerekhez képest. Főleg a fegyverzetbeli különbségek miatt. És gondolom a Fulcrumokat is lehetett volna modernizálni, de ahogy ismerjük az előzményeket, még alkatrészekre sem futotta sokszor, ezért maradt ott is a kannibalizmus. Gondolom a délszláv válság volt a döntő a 29-esek beszerzésekor, mert akkor (még) a biztonságunk volt a legfontosabb, az átlagembernél is.
HOBS képessége lehet a 21-esnek is. Azzal meg közelharcban az is igen veszélyes tud ám lenni. Főleg, hogy a hajtóműve nem is füstöl.
 
Miota.... 2003-ban mar rendelkezett legialkalmassagival az RD-33MK, én a levegőben 2005-ben lattam először, a HTKA-n rengetegszer irtam róla, de volt mar sokszor az Aranysasban is. Furcsa, hogy pont ez elkerülte a figyelmeteket. Hogy be lehet-e építeni a 9.12-esbe, vagy a 9.13-asba, azt nem tudom, mivel nagyobb a levegőátfutása. Ezért csak a nagyobb beömlős változatokon látni. Ez utóbbiaknak viszont noncs kopoltyúja, felszálláskor pedig egy szűrőrács le is nyílik a beömlőben.

Nem, az RD-33MK távklról se füstöl úgy mint az alap RD-33-as. Markáns a különbség.

Kb úgy füstöl egy RD-33MK-val szerelt K/KR/KUB/KUBR/M2 vagy MiG-35, mint ez a vadonat új szingapúri F-15SG:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Hajtomuvek teruleten tudasom kozel nulla igy csak a szubjektiv emlekeimre tudok tamaszkodni. Ez alapjan az Indiai es a Magyar 29 sek kozott fustoles tekinteteben nem volt nagy kulonbseg.
 
Szerintem a volt pilóták véleménye is megoszlik a MIG-21 kontra MIG-29 ügyben. És nem feltétlenül a repülési jellemzők, hanem a Fulcrumokra elköltött dollármilliók miatt. Kérdés, hogy ha nem erre, akkor mire költjük az államadósság fejében elköltött 800 millió dollárt? Ha maradnak a MIG-21-ek, mennyibe kerül a felújításuk, korszerűsítésük, és új fegyverzet hozzájuk? A fegyverzetből tudnánk-e még felhasználni valamit az újabb típushoz? Mire terveztük őket használni? Gondolom repülési jellemzőiben a 29-es jobb volt, de ez leginkább csak közelharcban volt előny, a Lancerekhez képest. Főleg a fegyverzetbeli különbségek miatt. És gondolom a Fulcrumokat is lehetett volna modernizálni, de ahogy ismerjük az előzményeket, még alkatrészekre sem futotta sokszor, ezért maradt ott is a kannibalizmus. Gondolom a délszláv válság volt a döntő a 29-esek beszerzésekor, mert akkor (még) a biztonságunk volt a legfontosabb, az átlagembernél is.
Ahogy MiG-29-et elfogadtunk szovjet adósság EGY KIS RÉSZÉNEK fejében, ugyanúgy beszerezhettünk volna hozzájuk tartalék-alkatrészeket is. Szóval így nem igaz hogy nem volt rájuk pénz, inkább az az igazság hogy nem kellett volna azt az adósságot elmutyizni/leírni. Attól még modernizálni is lehetett volna, senki nem tiltotta, és voltak rá kidolgozott csomagok több cég részéről is keletről/nyugatról egyaránt. Politikai szándék és szakmai hozzáértés kérdése volt amit leírtam, nem pénzkérdés, csak azt mondták/hazudták. Viszont a probléma "megoldásából" látható, hogy nincs nálunk gazdagabb ország a világon, senki más nem engedheti meg magának hogy 17 éves és fiatalabb!!! harcigépeket minimális repidővel kukázzon :(:mad:. Mindenki inkább modernizálja a gépeit, az ilyen kategóriás gépeket 30-35 évig használják - mármint pl. a nálunk szegényebb USA, Svájc, Németország, Japán, stb... :D:p
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Ebben egyet értünk. Én a közelharcnál a manőverezőképességre gondoltam. Igen ott egy sisakcélzó/megjelenítő megléte, hiánya is sokat számít.
Mezei MiG-21bisz gépek is megfogták 2v1-ben a 29-est. Fotogéppuska fotó is van róla. HOBS rakétával 2v1-ben, ha megvan a VID akkor kb. imádkozni elhet a 29-es sikeréért dogban. Annyira a 21-es se szar, hogy ne sikerültjön 2v1-ben behúzni a HOBS zónába. Nem véletlenül van az, hogy az egész F-35 és korszerű légi harcászat alapja az, hogy jó SA legyen és ne engedd közel az ellenfelett, mert az onnantól fogva rulettasztal, amin csak súlyosbít az ilyen szintű aránytalanság az alig zavarható (?) AAM-ek korában.

Egy F-15-nek még arra is reális eseélye volt, hogy 4 db MiG-21-es (akár bisz is) ellövi a teljes AAM mennyiséget és nem talál egyik sem. Ezt R-73/74, Python-4/5, IRIS-T és AIM-9X szintű rakéták ellen remélni nettó szereptévesztés.
 
Ahogy MiG-29-et elfogadtunk szovjet adósság EGY KIS RÉSZÉNEK fejében, ugyanúgy beszerezhettünk volna hozzájuk tartalék-alkatrészeket is. Szóval így nem igaz hogy nem volt rájuk pénz, inkább az az igazság hogy nem kellett volna azt az adósságot elmutyizni/leírni. Attól még modernizálni is lehetett volna, senki nem tiltotta, és voltak rá kidolgozott csomagok több cég részéről is keletről/nyugatról egyaránt. Politikai szándék és szakmai hozzáértés kérdése volt amit leírtam, nem pénzkérdés, csak azt mondták/hazudták. Viszont a probléma "megoldásából" látható, hogy nincs nálunk gazdagabb ország a világon, senki más nem engedheti meg magának hogy 17 éves és fiatalabb!!! harcigépeket minimális repidővel kukázzon :(:mad:. Mindenki inkább modernizálja a gépeit, az ilyen kategóriás gépeket 30-35 évig használják - mármint pl. a nálunk szegényebb USA, Svájc, Németország, Japán, stb... :D:p
Hát igen, volt olyan 29-es ami jenkiknél az első depot level maint. időig sem jutott el. (~800 óra)
 
Ahogy MiG-29-et elfogadtunk szovjet adósság EGY KIS RÉSZÉNEK fejében, ugyanúgy beszerezhettünk volna hozzájuk tartalék-alkatrészeket is. Szóval így nem igaz hogy nem volt rájuk pénz, inkább az az igazság hogy nem kellett volna azt az adósságot elmutyizni/leírni. Attól még modernizálni is lehetett volna, senki nem tiltotta, és voltak rá kidolgozott csomagok több cég részéről is keletről/nyugatról egyaránt. Politikai szándék és szakmai hozzáértés kérdése volt amit leírtam, nem pénzkérdés, csak azt mondták/hazudták. Viszont a probléma "megoldásából" látható, hogy nincs nálunk gazdagabb ország a világon, senki más nem engedheti meg magának hogy 17 éves és fiatalabb!!! harcigépeket minimális repidővel kukázzon :(:mad:. Mindenki inkább modernizálja a gépeit, az ilyen kategóriás gépeket 30-35 évig használják - mármint pl. a nálunk szegényebb USA, Svájc, Németország, Japán, stb... :D:p
Ha jól emlékszem, időhöz volt kötve, hogy meddig nyújthatjuk be az igényünket az adósságrendezés módjára. A végén ezért is lett elengedve/leírva belőle egy jókora rész, mert nem tudtunk/akartunk dönteni. Azt a maradványt akkor lehetett volna pótalkatrészekre költeni, viszont a korszerűsítés a beszerzéskor szerintem még nem merült fel itthon a döntéshozóknál.
 
Ha jól emlékszem, időhöz volt kötve, hogy meddig nyújthatjuk be az igényünket az adósságrendezés módjára. A végén ezért is lett elengedve/leírva belőle egy jókora rész, mert nem tudtunk/akartunk dönteni. Azt a maradványt akkor lehetett volna pótalkatrészekre költeni, viszont a korszerűsítés a beszerzéskor szerintem még nem merült fel itthon a döntéshozóknál.
Nem is sárkány-hajtómű szempontból kellett volna korszerűsíteni elsősorban, hanem elektronika/kommunikáció/fegyverzet tekintetében, és a pótalkatrészeket meg lehetett volna rendelni adósságtörlesztés fejében későbbi szállításra is. A modernizálás meg ráért volna az első nagyjavításkor, de a kannibalizáció meg a túlterhelt bemutatórepülések miatt addigra már csak a gépek fele volt repülőképes.
 
Ez nem tűnik életszerűnek. Azon a gurulón, amihez a földhányások „bekötőútjai” csatlakoznak, akadálytalan volt a forgalom korábban is. A nagyrepülő meg a Delta gurulón szokott megállni.

Igazad van, de nem jutott más ok eszembe. Nem tudom, hogy a helikoptereket szállító nyerges vontatók a bázison belül merre mentek, hol parkoltak, amíg megjött az An-124. Úgy tűnik, valakinek valamiért nagyon "útban lettek" a MiG-29-esek.
 
Igazad van, de nem jutott más ok eszembe. Nem tudom, hogy a helikoptereket szállító nyerges vontatók a bázison belül merre mentek, hol parkoltak, amíg megjött az An-124. Úgy tűnik, valakinek valamiért nagyon "útban lettek" a MiG-29-esek.
Talán oda épülnek az új betonfedezékek, föld alatti hangárok! :);)
 
Egyetlen MiG-29-est se nagyjavítottak...

Azt gondoltam, hogy az "üzemidő hosszabbítás" az nagyjavítással történik, és 14 db volt üzemidő hosszabbításon, 2004.01.30-al jöttek vissza (02,03,04,06,08,09,10,11,15,16,18,21,26,27) - ezek közül a 04 és 06 soha többé nem is repült.