Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A mennyiség 180 C7 meg 60 ER. Le van írva betüvel is. A jovahagyas 1 évig érvényes, addig le kell hívni (meg kell rendelni), ezért volt a vásárlás 2020 augusztusában (hogy a C7 még benne legyen). A pontos összetételröl nincs infonk (valszeg ER-böl mindet megvettük), de a berendelt mennyiségröl volt valami elejtve. Ezt Terminator este kikeresi, azt igerte.
A vége emlékeim szerint nem 240, hanem kevesebb volt (180 v 120) és ez most nem is fog már nöni, mivel nincs ùjabb jóváhagyásunk.
A Nemzet anno ezt írta.
. Magyarország az augusztusban aláírt szerződés értelmében százhúsz közepes és hatvan darab megnövelt hatótávolságú rakétát vásárol.
NASAMS légvédelmi rakétarendszert kap a Magyar Honvédség
Eldőlt, hogy milyen korszerű, nyugati légvédelmi rakétarendszer váltja le a több mint negyvenéves Kubokat a Magyar Honvédségnél. Az amerikai–norvég fejlesztésű NASAMS rendszer elemei 2023-ban érkeznek meg Magyarországra. A XXI. századi színvonalat képviselő fegyverrendszer nagyobb területet...magyarnemzet.hu
Elolvastam, a HTÖ 119. oldaltól a 122-ig. Lényegében igazam van abban, hogy a Mistral rakéta (amennyiben arányos rávezetést használ) végig szem előtt (line-of-sight) tartja a célt és úgy repül felé. Önmagához képest figyeli a cél elmozdulását és aszerint kormányoz. Ebben az értelemben nem ballisztikus pályán repül. Ezzel szemben pl. az AMRAAM nem látja célt induláskor: magasra felrepül és ballisztikus pályán az előre kiszámolt találkozási pontra "zuhan". A végfázisban kezdi el keresni a célt illetve mentközben kap pálya korrekciós adatokat kívülről a NASAMS radarjaitól. Így értettem a ballisztikus pályát - nyilván a Mistral vagy egy Igla nem ilyen...Szerintem olvasd el először a HTÖ-t, hogy legalább az alapfogalmakkal tisztában legyél, és tudj egyáltalán értelmeseket kérdezni.
@Irsai Olivér @SilvioDOk, akkor nem is keresem tovább. Nem akkora élmény Novák András interjúkat újrahallgatni...
Elolvastam, a HTÖ 119. oldaltól a 122-ig. Lényegében igazam van abban, hogy a Mistral rakéta (amennyiben arányos rávezetést használ) végig szem előtt (line-of-sight) tartja a célt és úgy repül felé. Önmagához képest figyeli a cél elmozdulását és aszerint kormányoz. Ebben az értelemben nem ballisztikus pályán repül. Ezzel szemben pl. az AMRAAM nem látja célt induláskor: magasra felrepül és ballisztikus pályán az előre kiszámolt találkozási pontra "zuhan". A végfázisban kezdi el keresni a célt illetve mentközben kap pálya korrekciós adatokat kívülről a NASAMS radarjaitól. Így értettem a ballisztikus pályát - nyilván a Mistral vagy egy Igla nem ilyen...
Szóval volt érteleme a kérdésnek: néhány kilomtéeres távolságról nincs értelme "felrepülni" ritkább levegő miatt és "rázuhanni a célra": bőven van még az AMRAAMnak is annyi mozgási energiája hogy egyenesebb vonalon menjen egy találkozási pontra...
Ez a távolság lett volna a kérdés...
Szóval volt érteleme a kérdésnek: néhány kilomtéeres távolságról nincs értelme "felrepülni" ritkább levegő miatt és "rázuhanni a célra": bőven van még az AMRAAMnak is annyi mozgási energiája hogy egyenesebb vonalon menjen egy találkozási pontra...
Igen, igen..Mindig a ballisztikus pálya az ideális.
Az Iron Dome rakétája a harci rész és célpont jelleg miatt repül úgy, ahogy. A cél nem a max. kinematikai HMZ, hanem a magasabb Pk.Igen, igen..
Egy klasszikus példa arra hogy mindig a ballisztikus pálya az ideális...
Ehhez egy apró kiegészítés.1, Nem a ritkább levegő miatt repülnek ballisztikus pályán a lérakok, hanem mert ezen tudnak a legmesszebb elrepülni, illetve adott távolságon ezzel tartható meg a maximális mozgási energia, ami a végjátékhoz kell.
2, Már 1x leírtam, de nem olvasol.
Mindig a ballisztikus pálya az ideális.
Még egy 10m-re repülő pisztoly golyó is ezt használja.
Nincs ilyen minimális távolság amit kérdezel.
3, Ahhoz hogy egy lérak (bármekkora távolságra) az ideális ballisztikus pályát használhassa, viszont van pár feltétel:
3.1, pontosan ismerni kell a cél repülési paramétereit (távolságát, sebességét, irányát). <- ezt az Igla/Misztrál nem tudja
3.2, kell számítási kapacitás az indítás helyszögének ismeretéhez.
Csakhogy ONTOPIC-ok legyünk, a NASAMS általi alkalmazás esetén az AIM-9X Block II Sidewinder is ballisztikus pályán repül a cél felé, és csak a találkozás előtt csinál LoAL-t.
Még egyszer köszönöm az információkat!Ezt gondold át +1x.
Nem. Ballisztikus pályán indul el, aminek a végén a céllal való találkozási pont van. (ha a cél a rakéta repülési ideje alatt nem manőverezik)
Ez ugyan Sz-300PMU, de a röppályáinak logikája hasonló:
HTÖ 383-ik oldal (nem tudom most feltölteni)
Ez ebben a formában csak addig igaz, ameddig nem tiszta SARH a vezérlésül.Még egyszer köszönöm az információkat!
Remélem, nem fárasztalak nagyon, mert szeretném még egyszer körbejárni a témát. Most már tisztában vagyok vele, hogy indítás után a légiharc eredetű légvédelmi rakéták is a ballisztikus pályát vesznek fel a számított találkozási pont eléréséhez,
Még egyszer köszönöm az információkat!
Remélem, nem fárasztalak nagyon, mert szeretném még egyszer körbejárni a témát. Most már tisztában vagyok vele, hogy indítás után a légiharc eredetű légvédelmi rakéták is a ballisztikus pályát vesznek fel a számított találkozási pont eléréséhez, még akkor is, ha lenne energiája a lapos, viszonylag egyenes vonalú repülésre. Az én eredeti probléma felvetésem arra irányult, hogy leküzdhető-e a domborzat zavaró hatása. Tudom, hogy végtelenül kicsi a gyakorlati esélye egy ilyen szituációnak, de nem elképzelhetetlen. Tételezzük fel hogy az indító állvány közelében, legalább egyik irányból egy magaslat van. A felderítés átmeneti hiányossága, vagy az indító újra töltésének időszaka alatt (ez most részletkérdés) egy ellenséges helikopter eljut az indító közelébe és a hegy túloldalán készül a támadásra. Az FDC már ismeri a célpont helyzetét, de a 3D térkép alapján már nincs alkalmas ballisztikus pálya a rakéta számára, a célpont takarásban van. Ennek a helyzetnek a lehetséges megoldásán kezdtem agyalni.
Engedjük meg a gondolat kísérlet céljából, hogy van olyan rakétánk, amely repülési jellemzői alapján (manőverezőképesség, hajtómű működési idő, stb.) alkalmas az akadály függőleges kimanőverezésére. Kicsit hasonlóan, mint ahogy egy ismert koordinátájú és az indítás helyéről nem látható célt felülről támani tudó Spike (remélem most nem írtam nagy hülyeséget).
Itt az lehet a fő kérdés, hogyan vesszük rá a rakétát, hogy eltérjen a számára optimális, ballisztikus pályától.
A rakétánk gyári állapotban valószínűleg nem alkalmas arra, hogy közvetlen parancsközléssel lehessen irányítani.
Eredeti programmal valószínűleg arra sem alkalmas, hogy fogadja az akadály paramétereit és saját maga kiszámítsa a szükséges útvonalat.
Elméletileg olyat el tudnék képzelni, hogy már indítás során és közvetlenül utána is egy virtuális cél koordinátáit kapja, amely virtuális cél a megfelelő módon közeledik a valódihoz és a kellő időben fedésbe kerül vele. Ennek hatására fölé emelkedi az akadálynak és eljut arra a pontra ahol a saját szenzorával már érzékeli a célt.
A gyakorlat valószínűleg az lehet, hogy az indítók telepítése előtt az FDC összeveti a 3D térképet a rakéták lehetséges pályájával és meghatározza az indítás szempontjából optimális helyeket, megelőzendő a fenti szituáció kialakulását.
Mára befejezem az agymenést.
Valószínüleg így lesz.Még egyszer köszönöm az információkat!
Remélem, nem fárasztalak nagyon, mert szeretném még egyszer körbejárni a témát. Most már tisztában vagyok vele, hogy indítás után a légiharc eredetű légvédelmi rakéták is a ballisztikus pályát vesznek fel a számított találkozási pont eléréséhez, még akkor is, ha lenne energiája a lapos, viszonylag egyenes vonalú repülésre. Az én eredeti probléma felvetésem arra irányult, hogy leküzdhető-e a domborzat zavaró hatása. Tudom, hogy végtelenül kicsi a gyakorlati esélye egy ilyen szituációnak, de nem elképzelhetetlen. Tételezzük fel hogy az indító állvány közelében, legalább egyik irányból egy magaslat van. A felderítés átmeneti hiányossága, vagy az indító újra töltésének időszaka alatt (ez most részletkérdés) egy ellenséges helikopter eljut az indító közelébe és a hegy túloldalán készül a támadásra. Az FDC már ismeri a célpont helyzetét, de a 3D térkép alapján már nincs alkalmas ballisztikus pálya a rakéta számára, a célpont takarásban van. Ennek a helyzetnek a lehetséges megoldásán kezdtem agyalni.
Engedjük meg a gondolat kísérlet céljából, hogy van olyan rakétánk, amely repülési jellemzői alapján (manőverezőképesség, hajtómű működési idő, stb.) alkalmas az akadály függőleges kimanőverezésére. Kicsit hasonlóan, mint ahogy egy ismert koordinátájú és az indítás helyéről nem látható célt felülről támani tudó Spike (remélem most nem írtam nagy hülyeséget).
Itt az lehet a fő kérdés, hogyan vesszük rá a rakétát, hogy eltérjen a számára optimális, ballisztikus pályától.
A rakétánk gyári állapotban valószínűleg nem alkalmas arra, hogy közvetlen parancsközléssel lehessen irányítani.
Eredeti programmal valószínűleg arra sem alkalmas, hogy fogadja az akadály paramétereit és saját maga kiszámítsa a szükséges útvonalat.
Elméletileg olyat el tudnék képzelni, hogy már indítás során és közvetlenül utána is egy virtuális cél koordinátáit kapja, amely virtuális cél a megfelelő módon közeledik a valódihoz és a kellő időben fedésbe kerül vele. Ennek hatására fölé emelkedi az akadálynak és eljut arra a pontra ahol a saját szenzorával már érzékeli a célt.
A gyakorlat valószínűleg az lehet, hogy az indítók telepítése előtt az FDC összeveti a 3D térképet a rakéták lehetséges pályájával és meghatározza az indítás szempontjából optimális helyeket, megelőzendő a fenti szituáció kialakulását.
Mára befejezem az agymenést.
Túlbonyolítod a takarásban levő célt.Még egyszer köszönöm az információkat!
Remélem, nem fárasztalak nagyon, mert szeretném még egyszer körbejárni a témát. Most már tisztában vagyok vele, hogy indítás után a légiharc eredetű légvédelmi rakéták is a ballisztikus pályát vesznek fel a számított találkozási pont eléréséhez, még akkor is, ha lenne energiája a lapos, viszonylag egyenes vonalú repülésre. Az én eredeti probléma felvetésem arra irányult, hogy leküzdhető-e a domborzat zavaró hatása. Tudom, hogy végtelenül kicsi a gyakorlati esélye egy ilyen szituációnak, de nem elképzelhetetlen. Tételezzük fel hogy az indító állvány közelében, legalább egyik irányból egy magaslat van. A felderítés átmeneti hiányossága, vagy az indító újra töltésének időszaka alatt (ez most részletkérdés) egy ellenséges helikopter eljut az indító közelébe és a hegy túloldalán készül a támadásra. Az FDC már ismeri a célpont helyzetét, de a 3D térkép alapján már nincs alkalmas ballisztikus pálya a rakéta számára, a célpont takarásban van. Ennek a helyzetnek a lehetséges megoldásán kezdtem agyalni.
Engedjük meg a gondolat kísérlet céljából, hogy van olyan rakétánk, amely repülési jellemzői alapján (manőverezőképesség, hajtómű működési idő, stb.) alkalmas az akadály függőleges kimanőverezésére. Kicsit hasonlóan, mint ahogy egy ismert koordinátájú és az indítás helyéről nem látható célt felülről támani tudó Spike (remélem most nem írtam nagy hülyeséget).
Itt az lehet a fő kérdés, hogyan vesszük rá a rakétát, hogy eltérjen a számára optimális, ballisztikus pályától.
A rakétánk gyári állapotban valószínűleg nem alkalmas arra, hogy közvetlen parancsközléssel lehessen irányítani.
Eredeti programmal valószínűleg arra sem alkalmas, hogy fogadja az akadály paramétereit és saját maga kiszámítsa a szükséges útvonalat.
Elméletileg olyat el tudnék képzelni, hogy már indítás során és közvetlenül utána is egy virtuális cél koordinátáit kapja, amely virtuális cél a megfelelő módon közeledik a valódihoz és a kellő időben fedésbe kerül vele. Ennek hatására fölé emelkedi az akadálynak és eljut arra a pontra ahol a saját szenzorával már érzékeli a célt.
A gyakorlat valószínűleg az lehet, hogy az indítók telepítése előtt az FDC összeveti a 3D térképet a rakéták lehetséges pályájával és meghatározza az indítás szempontjából optimális helyeket, megelőzendő a fenti szituáció kialakulását.
Mára befejezem az agymenést.
Igen, értem a különbéget. A NASAMS képességén gondolkodtam, annak a rakétáira értettem.Ez ebben a formában csak addig igaz, ameddig nem tiszta SARH a vezérlésül.
A régi Sea Sparrow pl. ilyen.
Az, hogy az AIM-9X, aminek van LoAL képessége és az ARH, aminél a végfázis radar befogás gyakorlatilag ugyanez (csak senki nem hívta így soha) ez nem jelenti, hogy ez visszafelé is generálisan igaz.
Ne ilyen módszer szerint kategorizálj, mert ez tévútra vezet.
Ez nem attól függ, hogy légiharc eredetű vagy sem.
A vezérléstől függ.
Az ősrégi MiM-48 Chapparral is AIM-9-et használt, de mivel az sima nem LoAL IR volt, hát nem is ballisztikus pályán ment.
Ezt gyakran hallom, hogy túlbonyolítok valamit.Túlbonyolítod a takarásban levő célt.
Szerintem simán kiválasztja a legnagyobb mozgási energiát biztosító pályát, ami még elmegy az akadály felett és csá.
A LoAL IR befogás és az ARH felkapcsolása az akadályhoz közel történik úgy, hogy rálátás van, ergo nem fogja belekormányozni a rakéta magát az akadályba.
Ha nagyon magasra menne a rakéta "túllőve a célon", akkor úgyis lefelé kellene fordulni a rakétának és csak pazarolná a mozgási energiát és annál inkább csak földháttérben lenne a cél.
Ui.Amúgy egy ilyen rendszer lenne képes lelőni egy csak dómot használó AH-64D/E-t, ha képesek a heli helyét meghatározni.
Mert ez felülről támadná így a célt.
Ez az egyik legfőbb feladata!Ezt gyakran hallom, hogy túlbonyolítok valamit.
Mármint úgy érted, hogy az FDC tud pálya adatokat meghatározni a rakéta számára?
Az FDC mondja meg hová milyen pályán kell repülni és repülés küzben is kap pályakorrekciós adatokat. Lényegében a végfázisban önálló csak.Tudjuk, hogy ez működik egy gyári programú légiharc-rakétánál? Ezek nem teljesen önállóan számítják a saját útvonalukat, csak a célparamétereket kell biztosítani számukra?
Nem kell semmiféle fordulópont.Ezt gyakran hallom, hogy túlbonyolítok valamit.
Mármint úgy érted, hogy az FDC tud pálya adatokat meghatározni a rakéta számára?
Tudjuk, hogy ez működik egy gyári programú légiharc-rakétánál? Ezek nem teljesen önállóan számítják a saját útvonalukat, csak a célparamétereket kell biztosítani számukra?
Gyakorlatilag én is ezt fogalmaztam meg némileg másképpen az első körös ötletelésemben.
"Az lenne a legjobb, ha rendelkezne a körzet, vagy akár a használó ország teljes digitális térképével és akkor a domborzat figyelembe vételével küldhetne pályakorrekciós jeleket. Kevésbé tökéletes megoldás lehet, ha az adott térség domborzatát és lőirányait figyelembe véve, beállítható egy biztonsági magasság, amire felküldve a rakétát biztosítható a közvetlen, felülről rálátás a fedélzeti radar bekapcsolása után. "
Abban az esetben, ha ez működik, akkor már legjobb fordulópontokat is, vagy forduló sugarat megadni és programozott repüléssel eljutni a befogási zónába.
Mind.Mondjuk ez is sokkal több mint ahágy repülőeszköze van a szomszédainknak...
A Gripenekhez vett AMRAAM-okból mennyi lehet még meg?
Akkor ezekkel a sokat reptetett AMRAAM-C5-ösökkel lehet NASAMS éles lövészetet tartani.Mind.
Azzal nem volt lövészet.