Jól értem, h egy közönséges "srapnel gránátot" emelsz piedesztálra, mint jövőbemutató fegyvert? Persze megvan a létjogosultsága, de mennyi is a maximális lőtávolság? Ne tegyünk úgy, mintha majdnem minden gyártó hülye lenne, akik lézerfegyvert fejlesztenek. Van pár komoly előnye (nincs visszahatása, "lövedék" sebesség, energiaszint, pontosság, lőtáv), ami kecsegtető. Ne egy poros csatatérre tegyük (pl. repülőgép, műhold!...egyik sem saját ötlet) és máris életképes lehet.
Lássuk csak.
A lézer esetén szükséged van
egy dedikált járműre, ami önmagában költség és magára a minden, csak nem filléres lézeres cuccra.
De drónok ellen kell a célfelderítő radar is, ez azonos mindkét alapelvű rendszernél.
Cserébe az egész lézeres cucc tűzereje egy vicc.
Ezzel szemben az AHEAD lőszerrel operáló IFV és hk.
az amúgy is szükséges adatkapcsolatot felhasználva a most is meglevő fegyvertornyát használja. Képes lelőni ezzel nem csak drónt, de helit is erőlködés nélkül 4 km távolságig. A hk valójában még egy 8 km-re függeszkedő helit is elcsapna, mert a 120 mm--es löveg szórása ekkora távon 10 méter alatt van és egy 120 mm-es gránát repeszhatása iszonyatos. Ma egy AHEAD lőszeres IFV jobb SP AAA heli ellen, mint régi csapódó gyújtós AAA-k, ha van felderítő radar mellette. Ami ugyebár a Silkán nem is volt A Flakpanzeren igen.
Az AHEAD lőszer fedezékben levő földi célok ellen is használható és ugyanaz a löveg pct gránátot is képes kilőni. Tehát elképesztően többfunkciós eszköz.
A lézeres dedikált méregdrága jármű, meg ma kb. ez kézből indítható drónt tudna stabilan lelőni kb. 4 km-ig. Szép napsütéses időben. Minden más ellen meg használhatatlan.
Bocs, de nem értem, a lézer hypeot. 40+ éc alatt sikerült az alkalmazhatóság terén egy métert talál előrehaladni.
Csak közben az AEAD lőszer miatt amit elértek, az is 0.
(Lásd belsőégésű autók vs. villany fejlődése.)
Sőt, a legdurvább az, hogy az AHEAD lőszer ma az
EGYETLEN épkézláb eszköz, ami koncepcionálisan képes lenne elcsapni egy AH-64D/E-t, akkor is, ha csak a radom látszik ki. Mindenki fantáziájára bízom azt, hogy ha lenne, ha a heli felett 10 m-re robbana fel egy 120 mm-es AHEAD lőszer. Akinek gyenge a fantáziája segítek. Instakill. Ok, ezt is észre kellene venni, de pusztán elvi szinten. Ezzel mit kezdene egy lézer?
Költséghatékonyságról csak annyit hogy klasszisokkal kedvezőbb az üzemeltetése. " Lövésenkén kb " 10 dollár...! Ugye nevetséges!!??
Pedig ennyi,ráadásul elméletileg kifogyhatatlan lövést tud le adni. Az őskori pufogtatás már a múlté lassan. Ezért írtam a Carl Gustaf hasonlatot,amibe megint csak belekötött a " kolléga" mintha nem tudná mire írtam.
LOL
A dedikált jármű és maga a lézer beruházási költsége meg az ugye smafu...?
Ez pont akkora méretes hülyeség, mint a Gripen 4000 dolláros repóra költsége. A valóság nevetséges elferdítése. Ez korszerű IFV esetén az AHEAD lőszerre alkalmassá tétel kell és data link. Ennyi.
A lézer esetén meg egy sokmilliós új jármű és plusz személyzet kell. Ez hol is olcsóbb, mint egy meglevő járművet picit kiegészíteni és adni neki más lőszert?
Mert mindkét rendszernél kell a felderítő radar.
Szóval attól, mert a lézer fúdemodernnek és progresszívnek hat, attól lényegében ma - már bocsánat - az AHEAD lőszer hülyére pofozza úgy, hogy a taknyán csúszik a sarokba a lézer.
Ne jelzőkkel és ikonokban gondolkodjunk. Műszaki paraméterekben. Ez az, ahol a lézer lazán elhasal. És a láthatáron nincs az, hogy hajón kívül hol lenne szerepe, mert akkora energiaigénye van. Hajók esetén is az ASM elég szép tömeg, amit fel kéne melegíteni és túl sok idő arra sincs.
Az AHEAD lőszer létezik.
A data link létezik.
A digitális vezérlésű fegyvertorony létezik.
Én erre szavazok. A lézeren meg ma biztosan röhögök és azon is, aki azt mondja, hogy most ezt komolyan kéne venni.
BTW ez a topik hogyhogy nincs listázva sehol...?