[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Ha majd 2014-től bekapcsolódunk a Balti államok légvédelmébe, akkor az biztos emelni fogja a repült órák számát, főleg mivel a három érintett Balti állam kifizeti a résztvevők költségeit, lásd:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Baltikumi_l%C3%A9gi_rend%C3%A9szet
2008 januárja óta költségtérítéses a művelet, tehát az érintett három ország fizet az elvégzett szolgáltatásokért.
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
@imike: honnan szedted a 2014-es dátumot? a korábbi bejelentés szerint 2015 és 2018 között kerül ránk a sor.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Bocs, tényleg 2015-től, de akkor meg állítólag még többet fizetnek majd:
http://www.galamuscsoport.hu/tartalom/cikk/138956
A három balti állam fokozódó, 2015-től pedig jelentősen megnövelt mértékben fog anyagilag hozzájárulni légterének ellenőrzéséhez. Ez azt jelenti, hogy a helyszínre települő magyar repülőgépek üzemanyagköltségéhez, az odaküldött katonák, pilóták, műszaki szakemberek ellátásához hozzájárulnak majd a balti országok.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Jobb lenne ha a lízindíjhoz járulnának hozza, az teszi ki a nagyobb költségtételt, nem pedig az üzemanyag meg a személyzet ellátása.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szerintem ez korrekt. A szövetségeseink, és még hozzánk képest is kicsi országok. A gépek meg akkor sem az övéik, ha éppen náluk állomásoznak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 107
113
Egy kis Hende, egy kis Gripen:
http://mno.hu/belfold/ezert-kell-repulniuk-a-magyar-pilotaknak-1201281
 

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
Egy kis Hende, egy kis Gripen:
http://mno.hu/belfold/ezert-kell-repulniuk-a-magyar-pilotaknak-1201281

Fontos, hogy ez előkerüljön (+ ugye némi földi célok elleni fegyverzet is kéne).

Meg az is, hogy 2012-től végképp a béka feneke alatt van a honvédségi költségvetés. A többi alakulatra is nagyon ráférne már, hogy működhessenek, ne csak vegetáljanak.

B.
 

Star Trek

Active Member
2010. április 19.
1 251
6
36
Nagyon jó kérdést tett fel moli!
Egyik pilóta nekem még azt mesélte Kecskeméten ,hogy Szlovénokat is lassan védenünk kell + a 3 balti államot.
Magyarul 12 gép 5 országot nem tud védeni még ha nem is egyszerre lesz akkor is nagy a távolság reakció idő.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 235
81 118
113
Ha a csehek meg tudták oldani, nekünk is meg kell tudnunk oldani.

>Szlovénokat is lassan védenünk kell + a 3 balti államot.

Nem egyszerre lesz Szlovénia és a kitelepülés a Baltikumba. A három balti állam akkora mint két Magyarország, a bázis pedig majdnem középen van.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Baltikumi_l%C3%A9gi_rend%C3%A9szet

Általában 4 gépet küldenek ki az országok a Baltikumba. 4 gép bőven elég a hazai légi rendészetre is. Ha 1 gép épp javításon lesz, még 3 marad kiképzésre is.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szerintem egy ilyen kitelepülés csak jót tehet. Mivel viszik a cuccokat? NATO C141esekkel?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Hát akkor mi a neve annak a bazi nagy amerikai teherszállítónak, ami Pápán állomásozik?
 

szanszi

New Member
2013. december 21.
13
0
1
Fostalicska szar gripenek! 7 év alatt csak 10000 óra? Cseheknél meg már repedéseket találtak a szárnyvégeknél, nem bírja el a Sidewinder 100 kg tömegét ez a szar. F-16 os kellett volna. Ez majdnem a legrosszabb döntés volt. Szívből remélem hogy nem vesszük meg véglegesbe ezeket a kisteljesítményű fostalicska gépeket. Ha 2023 után nem lesz pénzünk f-35 -re, akkor legalább Super Horneteket vennének, de semmiképpen sem kéne leragadni ezek mellett a méregdrága vackok mellett.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
szanszi

Hát, én azért nagyon nem nevezném "fostalicskának"... És arról sem vagyok meggyőződve, hogy a vadászgépbeszerzés idején kínált F-16-osokkal jobban jártunk volna.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 216
24 304
113
Fostalicska szar gripenek! 7 év alatt csak 10000 óra? Cseheknél meg már repedéseket találtak a szárnyvégeknél, nem bírja el a Sidewinder 100 kg tömegét ez a szar. F-16 os kellett volna. Ez majdnem a legrosszabb döntés volt. Szívből remélem hogy nem vesszük meg véglegesbe ezeket a kisteljesítményű fostalicska gépeket. Ha 2023 után nem lesz pénzünk f-35 -re, akkor legalább Super Horneteket vennének, de semmiképpen sem kéne leragadni ezek mellett a méregdrága vackok mellett.

Uuuu...kedves szanszi!
Fröcsögésed ferditésekkel van tele....a csehek már a kezdetek óta szárny alatti tartón hordozzák a Sidewindereket,de nem azért mert nem birja el rakéta tömegét, hanem a rakéta szárnyain elhelyezett "roller-on"-ok vibrációja és csavaró-hatása végett!Ez okozhat (!) repedéseket a szárnyon amit x-száz repült óránként evégett ellenőrizni kell (mármint a szárnyat)! Magyarországon előszeretettel repültetik az éles fegyvert is szárnyvégen - nem tudok róla, hogy ezért a lerepült 10.000 óra alatt valaha is szárnyat cseréltek volna!
Azt látva,hogy olykor még a gyakorló is szárnyakkal-sőt a kis "rollerekkel" repül arra következtetek,hogy ez a régen felfedezett kellemetlen jelenség már nem okoz akkora problémát mint azt Te feljebb "taglaltad".
Bármennyire az én szivem csucske is a Falcon, a többi ostobaságodhoz hasonlókkal én nem fárasztom itt a többieket...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 235
81 118
113
<blockquote rel="szanszi">Fostalicska szar gripenek! 7 év alatt csak 10000 óra? Cseheknél meg már repedéseket találtak a szárnyvégeknél, nem bírja el a Sidewinder 100 kg tömegét ez a szar. F-16 os kellett volna. Ez majdnem a legrosszabb döntés volt. Szívből remélem hogy nem vesszük meg véglegesbe ezeket a kisteljesítményű fostalicska gépeket. Ha 2023 után nem lesz pénzünk f-35 -re, akkor legalább Super Horneteket vennének, de semmiképpen sem kéne leragadni ezek mellett a méregdrága vackok mellett.

Uuuu...kedves szanszi!
Fröcsögésed ferditésekkel van tele....a csehek már a kezdetek óta szárny alatti tartón hordozzák a Sidewindereket,de nem azért mert nem birja el rakéta tömegét, hanem a rakéta szárnyain elhelyezett "roller-on"-ok vibrációja és csavaró-hatása végett!Ez okozhat (!) repedéseket a szárnyon amit x-száz repült óránként evégett ellenőrizni kell (mármint a szárnyat)! Magyarországon előszeretettel repültetik az éles fegyvert is szárnyvégen - nem tudok róla, hogy ezért a lerepült 10.000 óra alatt valaha is szárnyat cseréltek volna!
Azt látva,hogy olykor még a gyakorló is szárnyakkal-sőt a kis "rollerekkel" repül arra következtetek,hogy ez a régen felfedezett kellemetlen jelenség már nem okoz akkora problémát mint azt Te feljebb "taglaltad".
Bármennyire az én szivem csucske is a Falcon, a többi ostobaságodhoz hasonlókkal én nem fárasztom itt a többieket...</blockquote>


Ezt a szárnyvégi AIM-9 miatti szárnyrepedést egyszer valaki leírta egy repülős újságban vagy 10 évvel ezelőtt és azóta ezen lovagolnak sokan. Lehet hogy nagyon jól titkolják az üzemeltetők, de eddig nem írtak sehol emiatt szárnycseréről. Pedig a cseheknél láttuk hogy mire képesek a C-295 problémáival kapcsolatban, még az EADS-t is megtörték végül. Ha lett volna ilyen probléma, valószínűleg benne lett volna a hírekben.

A cseheknél lehet látni a szárnyvégeken is az AIM-9-eseket, hordozzák itt is- ott is.


http://www.airplane-pictures.net/photo/319199/9238-czech-air-force-saab-jas-39c-gripen/

http://www.airfighters.com/photo/114552/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9241/

http://www.airliners.net/photo/Czech-Republic--/Saab-JAS-39C-Gripen/1968863/&sid=b4af94196d88f2a9607dee0253aa67ba


http://www.airfighters.com/photo/81939/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39D-Gripen/9820/

http://www.airfighters.com/photo/83891/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9236/

http://www.airfighters.com/photo/59235/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9237/

http://www.airfighters.com/photo/56748/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/

http://www.airfighters.com/photo/53841/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39D-Gripen/9819/

http://www.airliners.net/photo/Czech-Republic--/Saab-JAS-39D-Gripen/1833562/&sid=b4af94196d88f2a9607dee0253aa67ba

http://czechairspotters.com/photo.php?id=309&generic_type=t12&airline=18&airport=c1&order=1&per_page=90

http://czechairspotters.com/photo.php?id=185&generic_type=t12&airline=18&airport=c1&order=1&per_page=90

http://czechairspotters.com/photo.php?id=150&generic_type=t12&airline=18&airport=c1&order=1&per_page=90


http://www.airfighters.com/photo/102792/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9237/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 235
81 118
113
A magyar Gripenekkel kapcsolatban ezt is érdemes rendszeresen olvasni:

http://airbase.blog.hu/tags/gripen
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 235
81 118
113
Eredetileg egy spotter csapat készítette a riportot, de magyarul csak a jetfly-on jelent meg:

http://www.jetfly.hu/rovatok/legter/mh59/hirek/interju_varga_szabolcs_ornaggyal/

http://www.jetfly.hu/rovatok/legter/mh59/hirek/interju_ugrik_csaba_ezredessel/




"Magyarország légtere igen szűkös, úgyhogy rövid a holtidő, amíg az ember kirepül a légtérbe és visszarepül, ezért nem állja meg a helyét az összehasonlítás a „bezzeg 180 órát repülő” amerikaiakkal, mivel náluk akár 40 perc is elmegy arra, hogy ki- és visszarepüljenek a feladat végrehajtás légterébe, ami lényegében holtidő, és amit általában robotpilótával repülnek. Ezért mondom azt, hogy a 100 repült óra teljesen megfelel arra, hogy a képességünket, jártasságunkat akár air-to-air, akár air-to-ground részben fenn tudjuk tartani."

Hogy legyen min vitatkozni :)