[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Egy hosszabbb Gripen cikk

Gripen-export: Brazília és Thaiföld - 2. rész
Kővári László


Érdekesség a kínai vs. thai erőfelmérőről. Szu-27 vs. Gripen C
Közeli légiharcban alulmaradtak a Gripenek, de...
"Egy pihenőnap beiktatása után következtek a BVR (Beyond Visual Range) azaz nagy távolságú összecsapások, amelyek során fordult a kocka. A november 19-23 között végrehajtott repülések során a Gripenek 41:9 arányban „győztek”, nem kis részben a jobb fedélzeti radarnak, az adatátviteli rendszernek és az AMRAAM rakétáknak köszönhetően."


Némi magyar vonatkozással.

svédek
"Ha döntés születik, akkor ez érinti a jelenlegi Gripen-flottát, vagyis a C/D verziók egy részének az eredeti elképzeléssel szemben akár 2038-ig szolgálatban kell állniuk. Ez jó lenne a két európai „típustestvér”, a cseh és a magyar légierő számára is, hiszen ha a gyártó országban üzemel még a régebbi verziójú Gripen, az kedvezően hat a logisztikai háttér biztosítására."
....
Nálunk azonban sajnos egyelőre nincs szó a közeli légiharc-fegyverzet igencsak szükséges cseréjéről, a „kőkorszaki” AIM-9L a légi rendészeti feladatoknál erő mutatásán kívül másra csak korlátozottan alkalmas. Eddig a magyar gépek fedélzeti szoftverkészletét folyamatosan frissítették, ennek azonban az MS20-assal állítólag vége szakadt. Ez már biztosítaná egy sor új fegyverfajta alkalmazását, amelyek beszerzéséről nincs szó. Pedig ma már alapvető képesség lenne a felhőzeten keresztül végzett csapásmérés, amihez nincs megfelelő bombánk.

A C/D verziók számára kidolgoztak egy további fontos újdonságot. A jelenlegi mechanikusan mozgatott radarantenna helyére AESA berendezés szerelhető, változatlan többi blokkal és természetesen új szoftverekkel. Mindez nagyságrendekkel jobb képességeket biztosíthatna, de természetesen nem ingyen. Hogy lesz-e rá igény és pénz, nem tudni."
 
Egy hosszabbb Gripen cikk

Gripen-export: Brazília és Thaiföld - 2. rész
Kővári László


Érdekesség a kínai vs. thai erőfelmérőről. Szu-27 vs. Gripen C
Közeli légiharcban alulmaradtak a Gripenek, de...
"Egy pihenőnap beiktatása után következtek a BVR (Beyond Visual Range) azaz nagy távolságú összecsapások, amelyek során fordult a kocka. A november 19-23 között végrehajtott repülések során a Gripenek 41:9 arányban „győztek”, nem kis részben a jobb fedélzeti radarnak, az adatátviteli rendszernek és az AMRAAM rakétáknak köszönhetően."


Némi magyar vonatkozással.

svédek
"Ha döntés születik, akkor ez érinti a jelenlegi Gripen-flottát, vagyis a C/D verziók egy részének az eredeti elképzeléssel szemben akár 2038-ig szolgálatban kell állniuk. Ez jó lenne a két európai „típustestvér”, a cseh és a magyar légierő számára is, hiszen ha a gyártó országban üzemel még a régebbi verziójú Gripen, az kedvezően hat a logisztikai háttér biztosítására."
....
Nálunk azonban sajnos egyelőre nincs szó a közeli légiharc-fegyverzet igencsak szükséges cseréjéről, a „kőkorszaki” AIM-9L a légi rendészeti feladatoknál erő mutatásán kívül másra csak korlátozottan alkalmas. Eddig a magyar gépek fedélzeti szoftverkészletét folyamatosan frissítették, ennek azonban az MS20-assal állítólag vége szakadt. Ez már biztosítaná egy sor új fegyverfajta alkalmazását, amelyek beszerzéséről nincs szó. Pedig ma már alapvető képesség lenne a felhőzeten keresztül végzett csapásmérés, amihez nincs megfelelő bombánk.

A C/D verziók számára kidolgoztak egy további fontos újdonságot. A jelenlegi mechanikusan mozgatott radarantenna helyére AESA berendezés szerelhető, változatlan többi blokkal és természetesen új szoftverekkel. Mindez nagyságrendekkel jobb képességeket biztosíthatna, de természetesen nem ingyen. Hogy lesz-e rá igény és pénz, nem tudni."
Ez az Aranysas komolyan szakmai lapként szerepel a köztudatban?
Az MS20-at megrendeltük 2017-ben a legutolsó szerződésmódosítással.
Forrás
Forrás
Ez az upgrade pénzbe is került!
Elvileg folyamatosan csinálják/ták a nagyjavítások alkalmával az upgrade-et.
A csehek is megrendelték természetesen.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Ez az Aranysas komolyan szakmai lapként szerepel a köztudatban?
Az MS20-at megrendeltük 2017-ben a legutolsó szerződésmódosítással.
Forrás
Forrás
Ez az upgrade pénzbe is került!
Elvileg folyamatosan csinálják/ták a nagyjavítások alkalmával az upgrade-et.
A csehek is megrendelték természetesen.

Ja, ezen az MS20-as reszen nekem is kikerekedtek a szemeim. :)
 
Hétköznapi üzem Kecskeméten...

"A szárnyvégeken lévő rakétaindító síneknek van egyéb funkciója is. A mellső és hátsó részükben helyezték el a besugárzásjelző rendszer antennáit. Ezek detektálják a gépet érő sugárzást, a hozzá tartozó rendszer megállapítja a veszélyforrás jellegét (repülőgép fedélzeti, földi felderítő, vagy tűzvezető radar, stb.). Amikor újak voltak a gépeink, ez még másképpen nézett ki, azóta korszerűsítették a rendszert, amiből külsőre csak annyi látszik, hogy megváltozott az antenna."
A jó hír hogy a Svéd Gripenen u.olyan a WTU mint a Magyar gépen...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ez az Aranysas komolyan szakmai lapként szerepel a köztudatban?
Az MS20-at megrendeltük 2017-ben a legutolsó szerződésmódosítással.
Forrás
Forrás
Ez az upgrade pénzbe is került!
Elvileg folyamatosan csinálják/ták a nagyjavítások alkalmával az upgrade-et.
A csehek is megrendelték természetesen.
És ezt hol tagadja az írás...? Sehol.
De az nem nyilvános, hogy melyik részét, mert ott is van alap és feláras rész. Pl. az, hogy akkor az SDB I vagy SDB II alkalmazható-e a Griffről.

Egyébként meg nem szakmai lap. Soha senki nem hívta annak.
A HT magazin meg a MH kiadványa és mégis sokszor elképesztő baromságok vannak benne, meg igen érdekes hozzáállás arról, hogy hogyan kell csinálnia dolgokat.

Az F-104-es írásom is tervbe volt, hogy megjelenik ott, de aztán hagytam a francba. Az egyik kedves lektor félreértette a lektor lét fogalmát és olyan vicces kommenteket fogalmazott meg, hogy inkább elálltam attól, hogy csigalassú sebességgel hozzanak le egy írást.
 
És ezt hol tagadja az írás...? Sehol.
De az nem nyilvános, hogy melyik részét, mert ott is van alap és feláras rész. Pl. az, hogy akkor az SDB I vagy SDB II alkalmazható-e a Griffről.
Eddig a magyar gépek fedélzeti szoftverkészletét folyamatosan frissítették, ennek azonban az MS20-assal állítólag vége szakadt. Ez már biztosítaná egy sor új fegyverfajta alkalmazását, amelyek beszerzéséről nincs szó.
Mi az hogy "biztosítaNÁ"?
Ez azt jelenti, hogy akkor biztosítaná, ha megrendeltük volna. De mivel meg is rendeltük, és részben/egészben telepítve is van, így jelenleg is biztosítja. Amennyiben megrendelik az MS20 által elérhetővé váló fegyvereket, azokat azonnal használhatnánk is.
Bár igen, elismerem egy kicsit félreértettem a dolgot (fejben összevontam kicsit a radar upgrade kétséges pénzügyét és az MS 20- upgradet), de ez így is egy csúsztatás. Mert nem a folyamatosság szakadt meg az MS20-szal, hanem az ingyenesség. Mitöbb, biztos vagyok benne, hogy azoknak, akik az MS20-at megvették, azoknak is ingyen lesz az MS 20.1 is. Meg is indokolták, hogy miért került pénzbe az MS20!
De azt gondolom, hogy az meg megint egy rosszindulatú kiszólás így 2020 őszén, hogy nem látszik a fejlesztési hajlandóság. Ha nem lenne fejlesztési akarat, akkor rápipálnánk az MS20-ra is, nem? Pedig azt megvettük! Miért is? Pedig pénzbe került, és nem volt kötelező!
De a Z2026-nak az egyik alap célkitűzése is volt a Gripen képességeinek fejlesztése.

Szerk.: @SilvioD : Félreértések elkerülése érdekében nem feled vitázom! Még csak nem is @molnibalage -zsal, hanem az Aranysas szerzőjével!
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
De az nem nyilvános, hogy melyik részét, mert ott is van alap és feláras rész. Pl. az, hogy akkor az SDB I vagy SDB II alkalmazható-e a Griffről.
Tudtommal pont ez volt az MS20 upgrade lényege, hogy aki pénzért megrendelte a "huge" csomagot, az megkapta a teljes upgrade-et. Értelmetlen is szerintem modulokra bontani (még ha meg is tehették volna!). Meg hát ugye így egyben könnyebb érte pénzt kérni. Ráadásul szerintem a modulokra bontás még további melóval járt volna, meg egy csomó egyenkénti tesztelésbe.
Ez az elv a nagy szoftverfejlesztőknél is elő szokott jönni. Az apróbb változtatások, biztonsági javítások gyakran ingyen vannak, míg egy komolyabb képességnövelő csomagért gyakran pénzt kérnek, még ha nem is sokat.
Ezt csinálja az Apple, a Microsoft, az Adobe, de a játékfejlesztők is. Ha a 19-re jön is még frissítés, akkor az is - fondolom - ingyenes lehet. Nem tudom, hogy Dél-Afrika, vagy Thaiföld megvette-e az MS20-at, de ha nem akkor ők hasonlóan a te Win7-esedhez évekig elkaristolnak még a 19-es verziókkal.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Tudtommal pont ez volt az MS20 upgrade lényege, hogy aki pénzért megrendelte a "huge" csomagot, az megkapta a teljes upgrade-et. Értelmetlen is szerintem modulokra bontani (még ha meg is tehették volna!). Meg hát ugye így egyben könnyebb érte pénzt kérni. Ráadásul szerintem a modulokra bontás még további melóval járt volna, meg egy csomó egyenkénti tesztelésbe.
Ez az elv a nagy szoftverfejlesztőknél is elő szokott jönni. Az apróbb változtatások, biztonsági javítások gyakran ingyen vannak, míg egy komolyabb képességnövelő csomagért gyakran pénzt kérnek, még ha nem is sokat.
Ezt csinálja az Apple, a Microsoft, az Adobe, de a játékfejlesztők is. Ha a 19-re jön is még frissítés, akkor az is - fondolom - ingyenes lehet. Nem tudom, hogy Dél-Afrika, vagy Thaiföld megvette-e az MS20-at, de ha nem akkor ők hasonlóan a te Win7-esedhez évekig elkaristolnak még a 19-es verziókkal.

Err, konkretan evtizedekig a major (verzio) upgrade mindig penzbe kerult, minor update (so-called dot-update) szinte sosem. Hogy az upgrade nem kerult sokba, azt erosen vitatnam. :D
Aztan a profibb sw bevezettek, hogy legyen maintenance & support egyutt es akkor a major update is ingyen van, de ez opcios volt.
Aztan vegul a SaaS modellel ment minden ki az ablakon, ma mar "minden ingyen!" jelszoval valojaban teljesen havidijas berlet lett a szoftver, a tobbseget nem tudod mar tobbe megvenni es hasznalni, amig jolesik. :(
(A kivetelek kozott pl a MS javara irhato a desktop Office verzio letezese, azt tovabbra is egyszer megveszed es hasznalhatod, ameddig csak tudod.)
 
Hány Gripen pilótánk lehet? Régről dereng valami csoportkép ahol összeszámoltátok, de nem találom.
 
Hány Gripen pilótánk lehet? Régről dereng valami csoportkép ahol összeszámoltátok, de nem találom.
Valójában ez olyan kérdés, hogy ha bárki is tudja a választ nem feltétlen szerencsés kitenni az ablakba...
A pilóta stratégiai rendszer eleme és a mai világban talán az sem szerencsés, hogy név szerint ismertek.
Ha az ellen nagyon komolyan gondolja, akkor szépen civilben levadássza őket és egy pilóta nélküli légierő harcértéke 0.

Nem tudsz nagy létszámú erőt így megritkítani, de ha ez a szám kb. 20 alatti, akkor jujjuj..
Az IAF okkal nem nagyon mutogatja a pilótáit....
 
Valójában ez olyan kérdés, hogy ha bárki is tudja a választ nem feltétlen szerencsés kitenni az ablakba...
A pilóta stratégiai rendszer eleme és a mai világban talán az sem szerencsés, hogy név szerint ismertek.
Ha az ellen nagyon komolyan gondolja, akkor szépen civilben levadássza őket és egy pilóta nélküli légierő harcértéke 0.

Nem tudsz nagy létszámú erőt így megritkítani, de ha ez a szám kb. 20 alatti, akkor jujjuj..
Az IAF okkal nem nagyon mutogatja a pilótáit....
Jogos amit írsz! Csak érdekelt volna, hogy lenne-e elég pilóta, ha jönne egy második század.
Ha másnak nem, de a légierő tagjainak tuti létrehoznék amerikai mintára egy védett lakóparkot, bázist, saját ovival, bolttal stb.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74