1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. sulyid

    sulyid New Member

    Molni

    Csak mert annyira utálod a grippent. :)

    http://airbase.blog.hu/2011/04/05/libia_log_5
     
  2. snakeye

    snakeye New Member

    griPen egy P!
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezek szerint mégsem értetted meg a logikát. Összekeverd a gép harcértékét a bevethetőséggel.

    1. Lépés. Döntés, hogy milyen képesség kell.
    2. Források meghatározása ehhez.
    3. Tender.
    4. Gép kiválasztás.
    5. Felkészülés a rendszeresítésre. Pilóta és földi személyzet is kiképzés / átképzés alatt.
    6. Az alapfokú és mindenféle képzés után van egy pilótád, aki a gépet tudka vezetni, de nem combat ready. Ez még nem képesség.
    7. A pilüta felkészítése során folyamatosan forrás kell, hogy a képesség meteremtőjön és fentartasson. Ebban a rendszerben a pilóta csak az utolsó láncszem.

    Az külön téma, hogy a pilóta mennyire erős láncszem. A képességnek is vannak fokozatai.
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egyébként nem utálom. A gép képességei minőségi szinten jók a t/w arányt leszámítva. Nekem a mennyiséggel van a bajom. Terhelhetőség, hatótáv. Nem annyival olcsóbb és gazdaságosabb, mint amennyivel a méret indokolná és ez logikus is.
     
  5. de facto

    de facto New Member

    Gratula, szép munka. Ugyanakkor nem változtatott azon a véleményemen, hogy egy ekkora darabszámú légierő operett feladatokra képes.

    Persze most már elvetettük a sulykot, tehát megyünk a rossz döntés által kikövezett úton. Persze nem ez volt az első és nem is az utolsó rossz döntés. Ugye eleve kár volt az orosz államadósság terhére 28 MIG 29-est beszerezni, végül is alig 16 évre. Ezt a rossz döntést fejelte meg a leváltásuk erre a mini Gripen flottára.

    Egy szövetség tagjaként egy olyan sereget kellene kialakítani, ami az anyagi erőnkből következően a maximális hatékonysággal kiállítható lenne. Ez pedig akkor lehetne, ha a NATO kis államai a nagyokat kiegészítő komplementer erőket fejlesztenének ki. Tradícióikra, lehetőségeikre építve. Félre ne értsen senki, jó hallani a tankok dübörgését, a nehéztüzérség dörejét, a vadászgépek sivítását, de az nem hadsereg, legalábbis komolyan vehető hadsereg, ahol 10 tank dübörög, hat ágyú dörög és nyolc gép sivít az égen. Ahol látva egy Dunán úszó AM-et, az a hadiflottán harmadát jelenti. Ahol dandárnak neveznek egy olyan katonai szervezetet aminek két zászlóalja van, vagy ezrednek aminek négy százada. Ahol több a tábornok, mint ahány zászlóalj és sorolhatnám.
     
  6. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    A PDF-ek frissítve!
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Egyébként svájci F-5 már nincs. Az orsztrákok az Wunderwaffe érkezéséig béreltek pár gépet. Már azok sem repülnek tudtommal.

    Drága Molni barátom egy egyáltalán nincs így. A svájci Tigerek a mai napig szolgálatban vannak. Amíg az F-18 gépeken profi katonai pilóták repülnek, addig az F-5 hajózói tartalékosok, kereskedelmi pilóták, hatalmas tapasztalattal. Nézd meg egyszer őket az AXALP-on.

    Másik érdekesség, hogy az F-5-ös gépek több országban (elsősorban dél-amerika, és ázsia) légi utántöltési lehetőséggel, sőt BVR képességgel is rendelkeznek,új olasz vagy izraeli lokátorral. Más kérdés, hogy ekkor is csak 4 L-L rakétát hordozhatnak..

    Kele
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Bocs, akkor tévedtem. Régen néztem utána. Csak nem a tender csúszása / el nem döntése miatt késik a kivonás? Népszavazást is akartak. Azzal mi lett?

    <i>Más kérdés, hogy ekkor is csak 4 L-L rakétát hordozhatnak..</i>

    A Griff is csak max. 6-ot, de inkább 4 a jellemző. Nagy hatótávolságú csapásmérő konfigban meg kettő db...
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Megvárják amíg a Horneteket is le kell váltani és utána döntenek új típusról.
    Szvsz, nem F-35 lesz, mert túl hangos, svájc zöld ország, az SH meg túl nagy. Marad Rafale, Eurofighter, Gripen.. (inkább Gripen NG lesz szerintem, vagy Rafale) felturbózva..
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A hangosság nem múlt idő már?

    Egyébként szerintem röhejes hangosság alapjáv választani gépet...
     
  11. chimera

    chimera New Member

    Molni a Svájci F-5 azért lett említve, akárcsak a német(török)(Brazil)F-4 ,mert régi gépekkel is lehet minőségi és komoly légierőt fentartani!Ez csak egy igen kis észrevétel volt a pdf-hez ami komoly hiánypótló munka és mégegyszer grat.
     
  12. bnero

    bnero New Member

    Jó cikk lett, köszönjük

    Az ismereteim és a leírtak alapján a legnagyobb gondnak azt látom, hogy a meglévő képességeinket sem használjuk ki (kevés repidő) ahogy az anyagban is szerepel. Ennek nyilván anyagi okai (is) vannak.

    Már korábban írtam, hogy jó ötlet lehetne szerintem, ha felajánlanánk a gépeinket közös használatra a horvátoknak meg a szlovéneknek.
    Vad ötletnek tűnhet de a 3 ország ilyen kevés gépet hatékonyabban üzemeltethetne.
     
  13. broad

    broad New Member

    Lehet, hogy a svájci pusztákon nincs akkora előnye a BVR képességnek?
     
  14. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    bnero: kicsit részleteznéd az elképzelésedet a közös használatról? thx.
     
  15. bnero

    bnero New Member

    Terminator:

    Jelengegi állapotok: nekünk van 14db 4. generációs gépünk, horvátoknak 12 Mig 21 a szlovének meg légtérvédelmet vásárolnak az olaszoktól.

    A közös légierőt a Magyar Gripenek alkotnák
    Mi nem tudjuk hatékonyan üzemeltetni a gépeket pénzhiány miatt. A három ország együttesen többen tudna fordítani rájuk, még ha a horvátok csak a Migekre költött pénzt, a szlovének meg a légtérvédelem árát adnák bele.

    A horvátok most tervezik 4. generációs gép vásárlását, amit nyilván ők sem tudnak majd üzemeltetni, vagy csak drágán. (kis darabszámban drágább a gépek költsége), így kisebb költségen lehetne 4. generációs gépük nekik is.

    Nyilván az átállásnak lennének költségei a horvátoknak de egy új gépnek is vannak.

    A kérdés a politika. A horvátok, szlovénak nemrég szálltak ki a Jugoszláviából.
     
  16. bnero

    bnero New Member

    Az önálló, erős hadsereg náluk sokkal fontosabb. Amikor majd megkapják az új gépek árának, üzemeltetésének költségeit akkor szvsz a horvátok is jónak találják az öteletet.
     
  17. bnero

    bnero New Member

    Az ötlet egyébként nem új. A hollandok és belgák is így csinálják csak ők a haditengerészetnél lépték meg. A különbség annyi, hogy minkét fél adott hajókat a közös flottába.
     
  18. honved

    honved Well-Known Member

    A honvédelem.hu-n van egy videointerjú sorozat, a vezérkari főnökkel.
    Ebben, katonai felső vezetőtől szokatlan nyíltsággal beszél a vezérezredes úr, a Honvédség siralmas állapotáról.
    Kifejti kicsit burkoltan, alaprendeltetésének sem tud most eleget tenni a sereg. ( haza védelme )
    Valamint, fegyvernemi kultúra fenntartása nem elég. 8 12 db harckocsi és néhány tarack, stb., ... )
    Konkrét képességek kellenek, páncélos, tüzérségi, stb.
    Elmondja, a BTR harcjárművek, még afganisztáni bevetésre sem voltak alkalmasak igazán.
    Ezért kellettek a Toyota páncélozott terepjárók, majd Humwe, aztán a MRAP járművek.
    Tehát a BTR-eket is cserélni kellene majd.
    No meg az összes többi eszközt....
    Gondolatai elgondolkoztatóak és talán kicsit biztatóak.
    Persze, hogy mi lehet a fejlesztések esetleges következő lépése, arról semmit nem tudunk meg, hisz erős demokráciánkba minden ilyen irányú elképzelés, továbbra is titok. :)
     
  19. bnero

    bnero New Member

    honved:

    Igen, valahol itt kell kezdeni, a katonák egyéni felszerelésén.

    Az alapoktól...
     
  20. bnero

    bnero New Member

    ... hogy ide eljussunk

    http://www.military-today.com/artillery/donar.htm
     

Ezen oldal megosztása