Úgyhogy szerződést módosítottunk, nátósítottuk a Gripeneket, de a végösszeg így a duplájára emelkedett. Ezért a pénzért akkori áron legalább 20 darab vadiúj F-16-ost adtak volna az amik teljes fegyverzettel + ingyen pilótaképzés, de nekünk a Gripen előnyösebb…
Kétlem, hogy 20 db új gépet vehettünk volna belőle nem beszélve arról, hogy azokhoz is pont ugyanúgy fegyverzet és a kiszolgáló háttér megteremtése is pénzbe került volt. Ingyen pilótaképzés..? Hol él az, aki ezt leírtra...?
Egyébként a Gripeneket használtan kaptuk, és 2018-ban vissza kell adnunk őket, vagy megvehetjük maradvány értéken, ami gondolom nem lesz olcsó. Tehát kétszer fizetünk azért, ami alapból nem ér sokat.
A 2018-as dátum sehogy nem jön ki, mert sem az első sem a második 10 év nem ekkor ér véget... A mostani szerződés szerit sem maradnak itt a gépek a második 10 év után...
Néhány dolog a Gripenről: Légi utántölthető képességet kértünk hozzá, de a pilótáink olyan keveset repülnek, hogy ennyi repült óraszámmal meg sem közelíthetik a tankergépeket, nemhogy üzemanyagot vegyenek fel.
Ez úgy tűnik hogy téves, a jelek szerint évi 100+ órás pilótáknál ez szóba jöhet. Itthon talán van ilyen pilóta a differenciált (?) óraszámrepülés miatt. (Vagy nem, ezt nem tudom sem megerősíteni sem cáfolni..)
Az infravörös légiharc rakéták AIM-9L-1 típusúak, ami biztos nagyon jó volt a 70’-es években, csak az a baj velük, hogy a Gripenek szárnyvégeire függesztve olyan aerodinamikai erők keletkeznek, melyek elcsavarják a szárnyprofilt, és anyagfáradásos repedések jelennek meg a szárnyon, mindössze 40-50 repült óra alatt.
A szárnyvégi fárasztás igaz, de a teendő csak annyi, hogy békeidőben akkor nem oda rakod. A háborúban meg senki nem érdekel, hogy akkor nagyobb t erhelést kap. Hari cselekmények alatt nem ez a plusz terhelés az, ami dominál hanem az, ha modjuk full AG fegyverzettel megrakva jól megrántják a gépet.
Az AIM-9L tényleg nem mai gyerek, csak ezek felújtott rakéták. Tehát egyes részei tényleg régebbiek, de a szenzor képességei tudtommal az AIM-9M kései szériához mérhetőek. Ez tényleg nem a no 1. légiharcrakéta, de azért 40 évvel ezelőtti színvonalúnak hívi szeritnem kicsit erős. Szenzor képesség és élettartam szempontjából felülmúlja véleményem szeritn a szovjet időkből származó R-73-at, a HOBS képesség hiánya azonban az már más tészta...
A légtér feletti uralom alapvető követelménye, hogy kikapcsoljuk az ellenség légvédelmét. Az AGM-88 HARM radargyilkos rakétát fel sem lehet rakni a Gripenre, mert egyszerűen nincs integrálva a megfelelő szoftver az indításhoz. (De úgy tudom, méreténél fogva sem fér el a gépen.)
Nagyon kevés és gazdag országnak van SEAD képessége, nekünk ez nem fér bele, de szeritnem erre szükségünk sincs középtávon. A mai gépek elektornikai képességei mellett egyébként már nem csak "klasszikus" ARM (anti radiation missile) rakékkal lehet itt domborítani. Persze nem rossza, ha ilyen van, de akkor ennyi erővel miért nem egyből Super Hornetet vagy F-15K gépekkel azonos konfigú gépet vettünk. Azért ismerje már fel az ember a korlátait...
Földi célpontok ellen az AGM-65 Maverick rakétát használja, abból mondjuk a legmodernebb változatokat vettük meg, mindössze hatszoros(!!!) áron. A rakéták „piaci” ára 60 ezer dollár körül volt a szerződés aláírásakor, de mi darabjáért 400 000 dollárt fizettünk!!!! A rakétákat megvásárló, HM alvállalkozó biztos tudja kinek ment ez a sok pénz.
Nem tudom, hogy mibe kerültek, azonban az a jelek szerint elfelejti aki írta, hogy a karbantartási hátterük is kiépült, bár azt tényleg nem értem, hogy olyan kevés rakétához mi értelme volt nagyjavítási képesség kiépítése. (Most fejből nem tudom, hogy hol van az üzem, de anno videó is volt fent róla valahol.)
Az már csak hab a tortán, hogy Gripenjeink igencsak gyengécske – ám rendkívül takarékos – hajtóművel repülnek, de hiába a modern elektronika, mikroprocesszorral nem lehet bombát cipeltetni…”
A Gripen tényleg a legharmatosabb repteljesítmény szempontjából, de azért ennyire fitymánli nem kéne. A gép képes teljesen más szinten csapásmérése, mint bármi, amivel valaha az MH rendelkezett. A Mi-24 és a kivnot Szu-22 hozzá képest olyan röhejesen elavultak, hogy az ember legszívesebben sírna...