[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Azt írod:

"A MIG-MAPO felajánlotta a „Turul” csomagot,
Zsuk-M radarral aktív radarvezérlésű R-77 rakétákkal, NATO szabvány bombafüggesztő sínekkel, RD-33-III
hajtóművekkel – csökkentett füstölés és gazdaságosabb üzemanyag-felhasználás – és a sárkányszerkezet
élettartamának kitolásával."

Ezzel szemben az Aranysasban lejött nemrég egy cikk a Turul projectről, és ott nagyon szerénynek tűnt ez a dolog: se Zsuk-M, se R-77, se új hajtómű, se glass cockpit, leginkább a nagy gerinctartály kialakítása, új rádió, GPS lett volna a dolog lényege.

Melyik info a helyes?
 
A Duna Tv-n a hírekben most volt egy rövid riport a 2012-es légtérsértésekről. Gondolom az m1-en 19:30-as hírekben is benne lesz.
 
Végső fázisában a magyar Gripen szimulátor fejlesztése
http://www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/vegso_fazisaban_a_magyar_gripen_szimulator_fejlesztese/

 

 
 
Az aktuális Aranysasban van egy rövidhír miszerint egy kezdeményezés indul tucatnyi Eu-s és NATO tagállam részvételével egy közös légi utántöltő flotta létrehozásáról!

Ehhez hazánk is csatlakozik a tervek szerint.

Annak idején amikor beszereztük a gépeinket sok-sok  fejtegetés indult többek között ezen a fórumon is hogy mennyire felesleges és drága a magyar gépeken az ezirányú képesség ,sokan a korrupciót is biztosra vették!

Nos ha ez a közös flotta megvalósul a pápai ezred mintájára(vagy mellett) elvárnék pár mea culpa-t itt a kommentelők jelentős többségétől...  :D

 
 
Inkább azt fejtsétek meg, hogy mit keresett az ETPS Gripenje ma Kecskeméten.
 
Románoknál bevállt ??  Hogy hogy ? Azok a MIG-ek 50% nem hadra fogható már megint  és mondjuk szerintem egy Gripen vs Mig-21 találkozóbol igen csak alul maradnának légfölény kivívásnak kérdése , nem kérdéses.
Az hogy megpöckölöd a Ladádat , attól még a legújabb BMW m3 al körbe autózlak.

egy Kis gripen humor:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bSvoG78g4C8
 
A linkelt videód meg a HTKA facebook oldaláról van, amelynek tartalma megjelenik itt a jobb oldali sávban is :)
 
Köszönöm,hogy felnyitottad a szemem a Gripen-el kapcsolatban, régen hatalmas nagy Mig fanatikus voltam,elég durván elfogult. De a cikked után és általa inspirálva, utána néztem a Gripen-nek,azért nem olyan rossz kis gép, csak hát a mi felszereléseinkel...

Viszont azt szeretném kérdezni,hogy a következő cikkből mi igaz?

"A Gripenek.
Ez még egy hosszú történet. Eredetileg – ha jól emlékszem – 168 milliárd forintért kaptunk volna 14 darabot (10 együlésest, 4 kétülésest), 100%-os ipari ellentételezéssel. Nyélbe ütötték a boltot, majd kiderült, hogy ezek a szerkentyűk nem is tudják azt, amit a NATO-ban tudni kellene. Úgyhogy szerződést módosítottunk, nátósítottuk a Gripeneket, de a végösszeg így a duplájára emelkedett. Ezért a pénzért akkori áron legalább 20 darab vadiúj F-16-ost adtak volna az amik teljes fegyverzettel + ingyen pilótaképzés, de nekünk a Gripen előnyösebb… Egyébként a Gripeneket használtan kaptuk, és 2018-ban vissza kell adnunk őket, vagy megvehetjük maradvány értéken, ami gondolom nem lesz olcsó. Tehát kétszer fizetünk azért, ami alapból nem ér sokat.
Néhány dolog a Gripenről: Légi utántölthető képességet kértünk hozzá, de a pilótáink olyan keveset repülnek, hogy ennyi repült óraszámmal meg sem közelíthetik a tankergépeket, nemhogy üzemanyagot vegyenek fel.
Az infravörös légiharc rakéták AIM-9L-1 típusúak, ami biztos nagyon jó volt a 70’-es években, csak az a baj velük, hogy a Gripenek szárnyvégeire függesztve olyan aerodinamikai erők keletkeznek, melyek elcsavarják a szárnyprofilt, és anyagfáradásos repedések jelennek meg a szárnyon, mindössze 40-50 repült óra alatt. Ezt alighanem elfelejtették mondani a svédek, mikor ránksózták a szarjukat. De biztos nem is kérdeztük.
A légtér feletti uralom alapvető követelménye, hogy kikapcsoljuk az ellenség légvédelmét. Az AGM-88 HARM radargyilkos rakétát fel sem lehet rakni a Gripenre, mert egyszerűen nincs integrálva a megfelelő szoftver az indításhoz. (De úgy tudom, méreténél fogva sem fér el a gépen.)
Földi célpontok ellen az AGM-65 Maverick rakétát használja, abból mondjuk a legmodernebb változatokat vettük meg, mindössze hatszoros(!!!) áron. A rakéták „piaci” ára 60 ezer dollár körül volt a szerződés aláírásakor, de mi darabjáért 400 000 dollárt fizettünk!!!! A rakétákat megvásárló, HM alvállalkozó biztos tudja kinek ment ez a sok pénz.
Az már csak hab a tortán, hogy Gripenjeink igencsak gyengécske – ám rendkívül takarékos - hajtóművel repülnek, de hiába a modern elektronika, mikroprocesszorral nem lehet bombát cipeltetni…"

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=oKlQyPOiRuE&w=560&h=315]
 
Úgyhogy szerződést módosítottunk, nátósítottuk a Gripeneket, de a végösszeg így a duplájára emelkedett. Ezért a pénzért akkori áron legalább 20 darab vadiúj F-16-ost adtak volna az amik teljes fegyverzettel + ingyen pilótaképzés, de nekünk a Gripen előnyösebb…

Kétlem, hogy 20 db új gépet vehettünk volna belőle nem beszélve arról, hogy azokhoz is pont ugyanúgy fegyverzet és a kiszolgáló háttér megteremtése is pénzbe került volt. Ingyen pilótaképzés..? Hol él az, aki ezt leírtra...?

Egyébként a Gripeneket használtan kaptuk, és 2018-ban vissza kell adnunk őket, vagy megvehetjük maradvány értéken, ami gondolom nem lesz olcsó. Tehát kétszer fizetünk azért, ami alapból nem ér sokat.

A 2018-as dátum sehogy nem jön ki, mert sem az első sem a második 10 év nem ekkor ér véget... A mostani szerződés szerit sem maradnak itt a gépek a második 10 év után...
Néhány dolog a Gripenről: Légi utántölthető képességet kértünk hozzá, de a pilótáink olyan keveset repülnek, hogy ennyi repült óraszámmal meg sem közelíthetik a tankergépeket, nemhogy üzemanyagot vegyenek fel.

Ez úgy tűnik hogy téves, a jelek szerint évi 100+ órás pilótáknál ez szóba jöhet. Itthon talán van ilyen pilóta a differenciált (?) óraszámrepülés miatt. (Vagy nem, ezt nem tudom sem megerősíteni sem cáfolni..)
Az infravörös légiharc rakéták AIM-9L-1 típusúak, ami biztos nagyon jó volt a 70’-es években, csak az a baj velük, hogy a Gripenek szárnyvégeire függesztve olyan aerodinamikai erők keletkeznek, melyek elcsavarják a szárnyprofilt, és anyagfáradásos repedések jelennek meg a szárnyon, mindössze 40-50 repült óra alatt.

A szárnyvégi fárasztás igaz, de a teendő csak annyi, hogy békeidőben akkor nem oda rakod. A háborúban meg senki nem érdekel, hogy akkor nagyobb t erhelést kap. Hari cselekmények alatt nem ez a plusz terhelés az, ami dominál hanem az, ha modjuk full AG fegyverzettel megrakva jól megrántják a gépet.

Az AIM-9L tényleg nem mai gyerek, csak ezek felújtott rakéták. Tehát egyes részei tényleg régebbiek, de a szenzor képességei tudtommal az AIM-9M kései szériához mérhetőek. Ez tényleg nem a no 1. légiharcrakéta, de azért 40 évvel ezelőtti színvonalúnak hívi szeritnem kicsit erős. Szenzor képesség és élettartam szempontjából felülmúlja véleményem szeritn a szovjet időkből származó R-73-at, a HOBS képesség hiánya azonban az már más tészta...

A légtér feletti uralom alapvető követelménye, hogy kikapcsoljuk az ellenség légvédelmét. Az AGM-88 HARM radargyilkos rakétát fel sem lehet rakni a Gripenre, mert egyszerűen nincs integrálva a megfelelő szoftver az indításhoz. (De úgy tudom, méreténél fogva sem fér el a gépen.)

Nagyon kevés és gazdag országnak van SEAD képessége, nekünk ez nem fér bele, de szeritnem erre szükségünk sincs középtávon. A mai gépek elektornikai képességei mellett egyébként már nem csak "klasszikus" ARM (anti radiation missile) rakékkal lehet itt domborítani. Persze nem rossza, ha ilyen van, de akkor ennyi erővel miért nem egyből Super Hornetet vagy F-15K gépekkel azonos konfigú gépet vettünk. Azért ismerje már fel az ember a korlátait...
Földi célpontok ellen az AGM-65 Maverick rakétát használja, abból mondjuk a legmodernebb változatokat vettük meg, mindössze hatszoros(!!!) áron. A rakéták „piaci” ára 60 ezer dollár körül volt a szerződés aláírásakor, de mi darabjáért 400 000 dollárt fizettünk!!!! A rakétákat megvásárló, HM alvállalkozó biztos tudja kinek ment ez a sok pénz.

Nem tudom, hogy mibe kerültek, azonban az a jelek szerint elfelejti aki írta, hogy a karbantartási hátterük is kiépült, bár azt tényleg nem értem, hogy olyan kevés rakétához mi értelme volt nagyjavítási képesség kiépítése. (Most fejből nem tudom, hogy hol van az üzem, de anno videó is volt fent róla valahol.)
Az már csak hab a tortán, hogy Gripenjeink igencsak gyengécske – ám rendkívül takarékos – hajtóművel repülnek, de hiába a modern elektronika, mikroprocesszorral nem lehet bombát cipeltetni…”

A Gripen tényleg a legharmatosabb repteljesítmény szempontjából, de azért ennyire fitymánli nem kéne. A gép képes teljesen más szinten csapásmérése, mint bármi, amivel valaha az MH rendelkezett. A Mi-24 és a kivnot Szu-22 hozzá képest olyan röhejesen elavultak, hogy az ember legszívesebben sírna...
 
A Gripen nagy hibája az, mint az összes 4. gen európai gépnek. Túl későn, túl drágán, és ezek minden hozadékával. A bennük levő potenciál nem volt kiaknázva soha, talán majd egyszer. Pedig repteljesítményben egy EF és Rafale bizony kismértékben, de felülmúlja meglátásom szerint bármelyik tömegesen szolgáló F-16 variánsét.
 
Köszönöm a választ, hát nem tudom igazából ez az anyagfáradásos dolog azért eléggé zavaró..

Amúgy ez egy 2010-es publikáció!

 

Hát nem tudom szerintem azok a felújított 22-eseink nem voltak olyan rosszak a 24-es sem olyan rossz,csak megfelelő számító gépek kellenének bele szerintem.

Nem csodálom a Gripen-t azért annyira de legalább levegő-föld harcra is képes,ami azért tényleg jelentős lépés a levegő-levegő képességhez képest.

Egy választ még nem kaptam az pedig a számítógép-es rész.

 

Amúgy az ilyen irományok szerintem mindig is jók,ha más nem figyelem felhívásra és a dolgok tisztázására :D
 
A Szu-22-nek soha nem volt olyan szintű precíziós csapásmérő-képessége, mint egy TGP podos C Griffnek. Mert neknük hiába volt X-29 (H-29), csak a hozzá való indító sín nem volt meg...

Még, ha lett is volna, akkor is max. a fegyver pusztító ereje mérhető az AGM-65-höz, de TGP podja nem volt a vasalónak, ahogy elektornikai zavaró képessége sem, mert tudtommal zavarókonténert sem szereztünk be. A Griffnek integrált ECM-je van és nem zskat szintű. A szovjet vas több fegyverezetet képes hordozni talán egy kicsit messzebre, de jóval kevésbé "éles" a kardja. A gép képes éjszaka kis magasságban is csapásmérésre, legalábbis haza területen terepkövető radar nélkül is, stb. Nem egy kategória képességek terén a Szuojjal, hiszen a két gép közt laza 25-30 év van... 

A Mi-24-nek kicsivel több kellne, mint "számítógépek"... Infravörös kamerarendszer, lézeres célmegjelelő, új fegyverzet, MAWS, NVG és azzal kompatibilis pilótafülke, stb.
 
"A mostani szerződés szerit sem maradnak itt a gépek a második 10 év után"

Ebben biztos vagy? Minek kellenének a svédeknek a 20 éves gépek? Van nekik is elég.  Másrészt a havi részletekben kifizetjük a gépek árát is. Hende titokzatos nyilatkozatából is ezt vezettük le. Illetve épp ez a különbség a cseh bérlés és a magyar lízing között, hogy mi a végén megkapjuk a gépeket. Az első szoci módosítás és a második Hende módosítás után is a végén a miénk lettek volna a gépek, csak az Orbán féle verzióban nem.

>A szárnyvégi fárasztás igaz, de a teendő csak annyi, hogy békeidőben akkor nem oda rakod.

Ezt már kérdeztem többször. A cseh és magyar készültségi gépek is szárnyvégen viszik az AIM-9-et évek óta.  Ha nincs az éles rakétán rolleron, akkor minek viszik. Ha meg rajta van, akkor miért nem kellett még szárnyat cserélni sehol?

 

 
 
@HTKA: felajánlottátok az Indexnek a segítségeteket vagy elegük lett a sok negatív kritikából és ők kerestek meg?
 
44375 said:
“A mostani szerződés szerit sem maradnak itt a gépek a második 10 év után” Ebben biztos vagy? Minek kellenének a svédeknek a 20 éves gépek? Van nekik is elég. Másrészt a havi részletekben kifizetjük a gépek árát is. Hende titokzatos nyilatkozatából is ezt vezettük le. Illetve épp ez a különbség a cseh bérlés és a magyar lízing között, hogy mi a végén megkapjuk a gépeket. Az első szoci módosítás és a második Hende módosítás után is a végén a miénk lettek volna a gépek, csak az Orbán féle verzióban nem. >A szárnyvégi fárasztás igaz, de a teendő csak annyi, hogy békeidőben akkor nem oda rakod. Ezt már kérdeztem többször. A cseh és magyar készültségi gépek is szárnyvégen viszik az AIM-9-et évek óta. Ha nincs az éles rakétán rolleron, akkor minek viszik. Ha meg rajta van, akkor miért nem kellett még szárnyat cserélni sehol?

Lásd itt, Zordtól.

http://legiero.blog.hu/2013/01/05/air_power_news_442/fullcommentlist/1#c18782665