[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

A tovább olvasod a topik belinkelt májusi részét, akkor láthatod hogy mit nyilatkozott akkor Maróth az AMRAAM-ról...

Ha minden igaz, 2023-tól van AMRAAM ER rakétánk a NASAMS-hez. Ha azt a nagy upgrade-et akarjuk a gépeinkre, amit a svédek, akkor az is kb. 2023 után lesz végrehajtható. A két gyártó simán összedolgozhat addig, mert a C7/C8-at is integrálni kell, olyan se volt még a Gripenen soha.

Nyilván egyszerűbb lenne Meteor-t venni. Lehet, hogy jobb is lenne. Csak Maróth májusban már bemondta az új AMRAAM rakéták integrációját a Gripenhez.
Mindenképpen jobb a Meteor. Sokkal.
Az AMRAAM körüli kodosites szerintem szandrkos, igy senki nem tudja, hany lrgiharc raketa es hagy légvédelmi lesz konkrétan, mikozben meg a ramp down is opció ha jon a Meteor (Gripenrien megkínzott AMRAAM meg jo a NASAMSba.)
 
A politikai vezetésnek megnövekedett az igénye a missziós szerepvállalásra. Már bevállalták a baltikumi légi rendészetet 2022-re és 2025-re is. És közte még menni akarnak Izlandra is. Ez azt jelenti hogy ilyenkor a 14 gépből 4-5 kitelepül 4 hónapra külföldre. Marad itthon 9. Aminek általában a 80%-a, azaz 7 hadra fogható, 2 valamilyen kisebb karbantartáson van a hangárban, 1 pedig nagy karbantartáson a svédeknél. Így van itthon ideális esetben van 6 gépünk, amiből 2 + 2 tartalék állandóan készenléti szolgálatot ad. Azaz marad 2 gép, ezzel meg kell oldani az arra a 4 hónapra tervezett pilóták repültetését és gyakorlását, amíg a többi gép misszióban van. A jelenlegi gépmennyiséggel vagy másokat védünk vagy magunkat, de a kettő együtt nem mindig megy. Közben még itthonról védjük a szlovéneket, horvátokat, szlovákokat is.
Ha ennyire kifeszítik magukat, akkor az azt bizonyítja, hogy nincs háborús fenyegetés a kanyarban sem a vezetés szerint.
14 gép gyakorlásra és békeidős légi rendészkedésre elég - úgy tűnik egyelőre nincs igény többre vagy csak a priorításban a szárazföldi képességek fejlesztése a hangsúlyos - mindenre nincs pénz egyszerre...
Szerintem a közeljüvőben nem lesz mennyiségi bővítés csak minőségi - de majd kiderül! :)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles
A capability could be delivered three to four years after contract award. This timeline includes an estimate of one year for the operational testing of the new capability.

Tehát ha megrendelnénk a Raytheontól, akkor onnantól 3-4 év hogy rávarrják az AMRAAM-ER-t a Gripenre.
Szerintem előbb lesz Meteorunk.
Inkább a Meteort kéne integrálni a NASAMS-be - ha már rendszeresítettük a Gripenhez! :)

De a ramjet-et mivel hozod müködésbe? A Meteor mögé odakendácsolnál egy elsö fázist?
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
lehet, hogy egy szoftver frissítésnél nem kellene sokkal több: ARH fej lehethogy tudná venni a légvédelmi radarok jeleit..
Sokkal, sokkal....sokkal több kellene egy szimpla szoftvare cserénél.
Egy ARM rakétának teljesen más antennàja elektronikája van mint egy ARH rakétának.
Ezen kívül egy ma rendszerben àlló AARGM rakétának - a szélessávú passzív vevőantennákon kívül - még van egy GPS vevője, műholdas adatkapcdolata és egy végfázis MMWR radarja.
 
Akkor a 2017-ben megvett MS20 csak egy fapad csomag volt?
Az Amraam-er-t láttátok Kecskeméten? Nem egy kis cucc. Szerencsétlen Gripenre biztos, hogy rá kell rakni?
És a mostani Ms20B1 változatunk és a B2 között van 50szazalékos képességjavulás, amit Maróth emlegetett a rádióban?
Jó észrevétel. Nem tudjuk, hogy mire képes jelenleg ténylegesen a magyar Gripen és mire nem.
De ha a Meteor levegő-levegő hatótávolságot, a 4-8 GBU-39 a levegő-föld képességet megduplázza, az IRIS-T a sisakcélzóval sokkal nagyobb tartományban indítható mint az AIM-9L, lesz felderítő konténer ami a JAS-ból az S betű, esetleg más rendszereket (pl. TIDLS) is érint a szoftverfejlesztés, akkor lehet hogy már el lehet mondani hogy 50%-os a képességjavulás.

Most nézem hogy a Rafael szerint a Reccelite konténer már integrálva van a Gripenhez.
 
De a ramjet-et mivel hozod müködésbe? A Meteor mögé odakendácsolnál egy elsö fázist?
A Meteor rakétàt lehet akár a földről is indítani.
A hajtóműve két részből áll.
Van egy szilárd hajtóanyagú gyorsító fokozata aminek a kiégése után lép működésbe a RAMJET hajtómű
ss_orig.png
 
Ez ebben a formában nem egészen igaz.
Szakaszok kiakpcsolással megtéveszthető a HARM is, csak kevésbé hatékonyan, mint a AGM-45 és mivel oldalszirmon is be tud mászni és MINDEN ellen alkalmas, ami ellen n+1 AGM-45 változat volt...

A nagy sebessége egy eufemizmus, mert az átlagsebessége a legelső Dvináét sem éri el a rakétának.
A téma bővebben elérhető a Militavia egyik Patreon extra anyagában.

Az, hogy a mai HARM GPS alapján célba talál is egy barokkos túlzás.
Azt is használja a rávezetéshez.

azért szerintem egy Nyebo méretű radart ami még nem tudott összecsomagolni...azt simán elcsap GPS alapján
 
azért szerintem egy Nyebo méretű radart ami még nem tudott összecsomagolni...azt simán elcsap GPS alapján
A Nyebo ellen alkalmatlan a HARM, annak túl rövid a hullámhossza.

AGM-88A 2-20 GHz
AGM-88C 0.5-20 GHz

A Nyebo meg valami 0.15 GHz táján van, ha jól emlékszem.
Ha meg GPS kooridána van, akkor mehet az SDB salvo...

 
A Meteor rakétàt lehet akár a földről is indítani.
A hajtóműve két részből áll.
Van egy szilárd hajtóanyagú gyorsító fokozata aminek a kiégése után lép működésbe a RAMJET hajtómű
ss_orig.png
Most olvasok elöször a Meteor SAM képességeiröl. Nekem ez új, hogy a booster phase tengerszintröl, nulláról is felgyorsítja elegendö sebességre.
Köszi az infot. Forrást is adol?