[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 840
82 373
113
Én sem értem hogy miért software fejlesztésről beszél Maróth, hiszen az MS20-at már meg kellett hogy kapjuk vagy legalábbis a svédek mindenkinek adják a lizingeseknek ha jól olvastam egyszer valahol hogy könnyebb legyen nekik a karbantartás. Nekünk hardware fejlesztés kell, mint aesa radar, reccelite, sisak display, iris-t, meteor es fegyverzet CAS-ra.
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
1. Nem indokolt. Az általad felsorolt országok is hasonló mennyiségű és minőségű géppel rendelkeznek (fognak rendelkezni) és ebbe nagy változás nem várható.
14 darab gép az pont a legrosszabb mennyiség.
Egyetlen egy századnyi.
Erre sem rentábilis kiképzést, utánpótlás fenntartást, sem normális hazai tulajdonú ipari szintű javító-karbantartó bázist sem lehet felhúzni.
Ahhoz, hogy mind a két területen folyamatos megrendelések jöjjenek, legalább két századnyi gép kell.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 681
34 464
113
Ami azt illeti,minimális honi védelmi szükséglet lenne a 3 század.Harcászatilag meghogy komoly csatadöntő erőt jelentsen a térségűnkben a légierő,alsóhangon kéne 3 EZRED.Rendesen felszerelve,kistafirungozva,kiképezve és gyakorlatban tartva.Nahát,ez kb álom nekünk a belátható időben.....
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 137
113
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...

Akkor a 2017-ben megvett MS20 csak egy fapad csomag volt?
Az Amraam-er-t láttátok Kecskeméten? Nem egy kis cucc. Szerencsétlen Gripenre biztos, hogy rá kell rakni?
És a mostani Ms20B1 változatunk és a B2 között van 50szazalékos képességjavulás, amit Maróth emlegetett a rádióban?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Szerintem nem lesz mennyiségi bővítés:
1. Nem indokolt.
Mielőtt ilyeneket leírsz egy egész picit gondolkodni kéne...:oops:
- Egy a konfliktust közvetlen megelőző helyzetben a légierőnek folymatosan BARCAP bevetéseket kell repülni. Ez azt jelenti hogy 0-24 ben hetekig minimum 1 géppárnak a levegőben kell lennie AA fegyverzettel, egy géppárnak a földön ülőkészültségben és egy géppárnak tartalékban alacsonyabb szintű készültségben.
Tehát a 12 Gripen C gépből 6 folyamatosan be van táblázva.
2 gép javítás, karbantartás miatt mindig kiesik - ez az optimista verzió ami nagyon jó 80% fölötti hadrafoghatóságot feltételez.
Marad 4, azaz négy géped egyéb feladatokra - pl. HAVCAP vagy RECON bevetésekre - vagy arra hogy ha felmelegszik a helyzet akkor további gépekkel támogasd a levegőben őrjáratozó géppárt, vagy támadó bevetéseket repülj.
- ha felmelegszik a helyzet akkor légierő feladatai is ugrásszerűen nőnek. A BARCAP, HAVCAP, RECON, bevetések mellett kellenek gépek SEAD, CAS, STRIKE bevetésekre.
Közben nyilvánvalóan javítható és végleges veszteségeket fogsz elszenvedni.
A finnek a HX tender során azért ragaszkodnak 64 géphez mert ők úgy számítanak hogy az háború első hetében 16 (!!) gépet veszítenek egy "near peer" ellenséggel folytatott harcban.

Szerencsére a döntéshozók is látják a helyzetet és mostmár több mint valószínű hogy lesznek további Gripenek. A kérdés csupàn annyi hogy hány db és milyen ütemezésben.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 344
43 631
113
Nem azért kell második század, hogy vkit lerohanjunk. Azért kell, hogy régióban az ukránoknak se forduljanak meg a fejükben őrültségek. Illetve, hogy a mai tipuselőnyünket, amit most szépen ledolgoznak, mennyiségi és részben minőségi előnyként megtartsuk. Olyan konstrukcióban kell gondolkodni, ami anyagilag is vállalható és hadiipari szempontból is felépül vmi repülőgépipari potenciál. Nézve a Saab ajánlatait más tendereken, ők készen állnak.
Ukránok örülnek, ha saját magukat egyben tartják nem, hogy felénk kacsingassanak! :D
Biztos páran itt nem hisznek NATO kollektív védelmében, de Ukrajna pont az az ország, amit a NATO atomháború kockáztatása nélkül simán "helyre tesz". Az oroszok még meg is köszönnék - sőt keletről segítenek is! :D
Magyarországon egy szomszéd országnak sincsenek jelentős kisebbségei, nyersanyagaink alig vannak - semmi értelme vagy haszna minket megtámadni. Hacsak mi nem provokálunk ki ilyet (pl. Nagy-Magyarországot "visszaépítését" célzó törekvésekkel), baromira nem fog velünk foglalkozni senki!

A gazdasági összefonódás (EU) miatt nem is érné meg semmilyen háború a térségben. Sokkal nagyobb gazdasági, diplomáciai és társadalmi problémát okozna, mint amennyit nyerhetne vele bármelyik ország. Nyilván nem tudjuk mi lesz 10-15 év múlva, de a 20-as években nem hiszem, hogy nagyon félnünk kellene bármelyik szomszédtól.
Persze ez már biztonság politika témakör.

A Gripenhez visszakanyarodva: igazatok van, hogy műszakilag biztos megoldható lenne további Gripenek beszerzése a svéd állományból, de továbbra sem tűnik valószínűnek a bővítés. Nem égető ez a probléma, és földi technikára kell a pénz. Sok mindent megrendeltek, de ezek több év alatt lesznek kifizetve - a kifizetendő számla nagyobb része még hátra van szinte mindegyik beszerzésnél.

Vadászgépügyben fegyverzet fejlesztés, ami várható és tényleg szükséges is a már bejelentett modernizálás mellett.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 344
43 631
113
Mielőtt ilyeneket leírsz egy egész picit gondolkodni kéne...:oops:
- Egy a konfliktust közvetlen megelőző helyzetben a légierőnek folymatosan BARCAP bevetéseket kell repülni. Ez azt jelenti hogy 0-24 ben hetekig minimum 1 géppárnak a levegőben kell lennie AA fegyverzettel, egy géppárnak a földön ülőkészültségben és egy géppárnak tartalékban alacsonyabb szintű készültségben.
Tehát a 12 Gripen C gépből 6 folyamatosan be van táblázva.
2 gép javítás, karbantartás miatt mindig kiesik - ez az optimista verzió ami nagyon jó 80% fölötti hadrafoghatóságot feltételez.
Marad 4, azaz négy géped egyéb feladatokra - pl. HAVCAP vagy RECON bevetésekre - vagy arra hogy ha felmelegszik a helyzet akkor további gépekkel támogasd a levegőben őrjáratozó géppárt, vagy támadó bevetéseket repülj.
- ha felmelegszik a helyzet akkor légierő feladatai is ugrásszerűen nőnek. A BARCAP, HAVCAP, RECON, bevetések mellett kellenek gépek SEAD, CAS, STRIKE bevetésekre.
Közben nyilvánvalóan javítható és végleges veszteségeket fogsz elszenvedni.
A finnek a HX tender során azért ragaszkodnak 64 géphez mert ők úgy számítanak hogy az háború első hetében 16 (!!) gépet veszítenek egy "near peer" ellenséggel folytatott harcban.
Geopolitikai oldalról közelítem meg: nem látom a "konfliktus közeli" helyzetet a térségben. Egy esetlegs NATO-orosz konfliktusban a mi légierőnk marginális szerepet játszana méretéből adódóan.

Szerencsére a döntéshozók is látják a helyzetet és mostmár több mint valószínű hogy lesznek további Gripenek. A kérdés csupàn annyi hogy hány db és milyen ütemezésben.
Hangzott el valami hivatalos forrásból a bővítést illetően?
Simán lehet, hogy lemaradtam valamiről, de én eddig csak itt olvastam erről találgatásokat, érveléseket...

Nem vagyok az ellen, hogy legyen több Gripen, csak a következő 5-6 évben nem tartom valószínűnek hogy ez be következik...
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 516
5 459
113
Geopolitikai oldalról közelítem meg: nem látom a "konfliktus közeli" helyzetet a térségben. Egy esetlegs NATO-orosz konfliktusban a mi légierőnk marginális szerepet játszana méretéből adódóan.


Hangzott el valami hivatalos forrásból a bővítést illetően?
Simán lehet, hogy lemaradtam valamiről, de én eddig csak itt olvastam erről találgatásokat, érveléseket...

Nem vagyok az ellen, hogy legyen több Gripen, csak a következő 5-6 évben nem tartom valószínűnek hogy ez be következik...

Ha ez hivatalosnak tekinthető, akkor igen, bár azóta már változhatott:

 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Geopolitikai oldalról közelítem meg: nem látom a "konfliktus közeli" helyzetet a térségben.
Folyamatos konfliktus közeli helyzet van a térségben 1991 tavasza, a délszláv válság kitörése óta. Több mint 30 éve.
Tehát a Magyar Honvédség 1991 március 15-én lényegében egy három évtizede tartó folyamatos konflitus közeli geopolitikai légkörbe született bele.
De ha a haderő nagyobb arányú magasabb készültségi fokba helyezését nézzük, már a Magyar Néphadsereget is érte ilyen jellegű kihívás 1989 decemberében, a romániai forradalom idején.

Az a baj, hogy a korábbi “tévé-“ illetve újabban “youtube-háborúk” korában a térség aktuális konfliktusai csak elvont akciófilmekké silányulnak, így észre sem vesszük, hogy ami béke nálunk van, az mennyire törékeny.

Nekünk el kell rettenteni mindenkit, aki az aktuálisan kikiáltandó privát szemétdombját az országunk kárára akarja kiterjeszteni.
Ahogy a tárgyalóasztaloknál is fontos, hogy regionális szinten komoly szereplők lehessünk.
A 2000-es évek első évtizedének totálisan rossz, kontraproduktív külpolitikája volt, hogy az országunkat a fene nagy EU-NATO csatlakozás jegyében a “kis közép-kelet európai államok” szintjére próbálta defenzív-szervilis módon lealacsonyítani.
Ezzel behódolva a nyugati nagyok előtt, hogy mi aztán szót fogadunk és nem fogunk regionális egységfrontokba tömörülni, meg pláne nem akarunk az ilyesmi szerveződések élére állni.
Szent meggyőződés volt, hogy mi a “bezzeg Eurozóna” szlovákok mögött vagyunk, tehát a románoknak is csókolommal köszönünk.

Most meg próbálunk valahogy felépíteni valami önállóságot.
Kelleni is fog, ha a Gripenek üzemeltetésénél sem fogja már a kezünket majd senki.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 900
8 964
113

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 613
97 800
113

Rapesz

Well-Known Member
2021. május 9.
349
1 241
93
Jól gondolom, hogy a portfoliós cikkben említett mondat, miszerint:
A hazai merevszárnyasok például képesek lesznek kitérő manőverek közben csapásmérő műveletek kivitelezésére, illetve új generációs rakéták és célzórendszerek is integrálhatók lesznek a platformba.
egy az egyben IRIS-T-t és sisakcélzót jelent?
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 376
113
Az Amraam-er-t láttátok Kecskeméten? Nem egy kis cucc. Szerencsétlen Gripenre biztos, hogy rá kell rakni?
Nem lehet rárakni. De nem is cél, mert a Gripenen nincs rá szükség. És nem is igazi Amraam, mert csak a fej van rajta, a rakéta egy külön történet.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
A "D" változattal gondok lesznek.
A Svédek is szeretnék megtartani gyakorlatilag az összes D változatot mert Arexis konténerekkel felszerelve azokból lennének a SEAD gépeik.
el kell hozni kettőt dél afrikától, nekik van 9 , más megoldás nincs nagyon, ahogy mondtad a svédek fix megtartják őket, csehek fene se tudja , marad az utolsó grif használó (most még) vagy természtesen ott van az is (ha VPSZ van) hogy akkor F a D mellé , több opció nagyon úgy nincs
 
  • Tetszik
Reactions: Catles