[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 4082

Guest
"Ha a nők depressziósak, esznek vagy elmennek vásárolni. Ha a férfiak depressziósak, megtámadnak egy másik országot."

Von Hózentróger tbr szavai Hildegard főnővérhez a glottertali hadikorházban 1918- van..

Kérlek kriss ne légy depressziós:):):)
"Akik szerint a világ békésebb lett volna, ha nők irányítják, még sosem dolgoztak együtt egy csapat nővel"
Őfelsége Edmund Feketevipera az Egyesült Királyság uralkodója Baldricknak az első miniszterének koronázása után
 

Fundin

Well-Known Member
2019. június 22.
712
2 710
93

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 810
8 751
113
Józan döntés! Ezt valószínűsítettem eddig is, álmodozás helyett. A gép mostani képességeit se használjuk ki.
"Időt kell nyernünk, hogy megfelelő döntést tudjunk hozni. Nincs annyi pénzünk, hogy hibázzunk – mondta Maróth Gáspár."
Kár, hogy plusz példányokról nem esett szó.
Jó és fontos cikk, köszi, @Green Leader ( a cím kissé megtréfált engem).
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 634
42 044
113
Kicsik Click-bait a cikk címe, mert pont hogy maradnak a Gripenek...szoftverfrissítéssel.
Ezt vártam, "jósoltam" és bejött. :)
Új fegyverek jöhetnének rá még mondjuk... :)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Oké, hogy időt nyerünk, de 14 gép kevés lesz 2026 után. Muszáj lenne 25 körül elkezdeni a flottabővítést évi 2 géppel. Ez anyagilag vállalható lenne, előtte meg lenne zsé a szoftverupgrade-re és a fegyverek beszerzésére, infrastruktúra kiépítésére. Mivel ez ügyben semmi sem hangzott el, vagy nincsenek ilyen tervek, vagy optimistaként még tárgyalás alatt, azaz a Saab-AV-Emreaer együttműködés letárgyalásáig ez homályban marad. Ez még évek kérdése lesz, de ahogy haladunk tisztábban látjuk majd a célt.

2-3 fontos lépés megszületett.
1. Embraer iroda Budapesten, feláll majd egy magyar mérnöki gárda.
2. Saab upgrade, stratégiai együttműködések a svéd vedelmi miniszteriummal. K+F stb..
2 és fél. Stratégiai együttműködések az angolokkal. (talán benne van 5-6.gen.Tempest progi, ami a Saabbal közösen fut. Most megdobták egy kezdőtőkével a brittek.)

Még folyamatban.
3. AV átvétele.
4. AV szerepét a jövőben meghatarozni.
4a. lesz magyar telephely és mit akatunk ott csinálni. Karbantartani, felújítani, gyártani?
4b. Veszünk vmilyen kiképzőgépet?? Ha igen, akkor a 2.vadászgépszázad várható. (sztem fontos hogy ez a hazai láb ne kizárólagos legyen, csak erősödjön, maradjon pl. az olasz képzés is.)
4c. AV-t bekapcsolni további Airbus, Saab, Embraer projektekbe. (akár Gripen E, akár Tempest projekt, illetve mindkettő.)

Ez biztató irány.

Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel, mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.

Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 634
42 044
113
Oké, hogy időt nyerünk, de 14 gép kevés lesz 2026 után. Muszáj lenne 25 körül elkezdeni a flottabővítést évi 2 géppel. Ez anyagilag vállalható lenne, előtte meg lenne zsé a szoftverupgrade-re és a fegyverek beszerzésére, infrastruktúra kiépítésére. Mivel ez ügyben semmi sem hangzott el, vagy nincsenek ilyen tervek, vagy optimistaként még tárgyalás alatt, azaz a Saab-AV-Emreaer együttműködés letárgyalásáig ez homályban marad. Ez még évek kérdése lesz, de ahogy haladunk tisztábban látjuk majd a célt.

2-3 fontos lépés megszületett.
1. Embraer iroda Budapesten, feláll majd egy magyar mérnöki gárda.
2. Saab upgrade, stratégiai együttműködések a svéd vedelmi miniszteriummal. K+F stb..
2 és fél. Stratégiai együttműködések az angolokkal. (talán benne van 5-6.gen.Tempest progi, ami a Saabbal közösen fut. Most megdobták egy kezdőtőkével a brittek.)

Még folyamatban.
3. AV átvétele.
4. AV szerepét a jövőben meghatarozni.
4a. lesz magyar telephely és mit akatunk ott csinálni. Karbantartani, felújítani, gyártani?
4b. Veszünk vmilyen kiképzőgépet?? Ha igen, akkor a 2.vadászgépszázad várható. (sztem fontos hogy ez a hazai láb ne kizárólagos legyen, csak erősödjön, maradjon pl. az olasz képzés is.)
4c. AV-t bekapcsolni további Airbus, Saab, Embraer projektekbe. (akár Gripen E, akár Tempest projekt, illetve mindkettő.)

Ez biztató irány.

Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel, mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.

Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.
Miért csak '26 után lesz kevés a mostani Gripen szám? Most nem az?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Oké, hogy időt nyerünk, de 14 gép kevés lesz 2026 után. Muszáj lenne 25 körül elkezdeni a flottabővítést évi 2 géppel. Ez anyagilag vállalható lenne, előtte meg lenne zsé a szoftverupgrade-re és a fegyverek beszerzésére, infrastruktúra kiépítésére. Mivel ez ügyben semmi sem hangzott el, vagy nincsenek ilyen tervek, vagy optimistaként még tárgyalás alatt, azaz a Saab-AV-Emreaer együttműködés letárgyalásáig ez homályban marad. Ez még évek kérdése lesz, de ahogy haladunk tisztábban látjuk majd a célt.

2-3 fontos lépés megszületett.
1. Embraer iroda Budapesten, feláll majd egy magyar mérnöki gárda.
2. Saab upgrade, stratégiai együttműködések a svéd vedelmi miniszteriummal. K+F stb..
2 és fél. Stratégiai együttműködések az angolokkal. (talán benne van 5-6.gen.Tempest progi, ami a Saabbal közösen fut. Most megdobták egy kezdőtőkével a brittek.)

Még folyamatban.
3. AV átvétele.
4. AV szerepét a jövőben meghatarozni.
4a. lesz magyar telephely és mit akatunk ott csinálni. Karbantartani, felújítani, gyártani?
4b. Veszünk vmilyen kiképzőgépet?? Ha igen, akkor a 2.vadászgépszázad várható. (sztem fontos hogy ez a hazai láb ne kizárólagos legyen, csak erősödjön, maradjon pl. az olasz képzés is.)
4c. AV-t bekapcsolni további Airbus, Saab, Embraer projektekbe. (akár Gripen E, akár Tempest projekt, illetve mindkettő.)

Ez biztató irány.

Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel, mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.

Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.
Ebben a cikkben nem volt túl sok infó, inkabb csak sejtet sokmindent.
Amit @Green Leader kicsikart Maróthból, az annyi, hogy nem F35.
De pl. nekem az is ködös, hogy most konkrétan milyen upgrade-et írtak alá, mert elvileg az MS20 már korábban megrendelték. Ha tippelnem kellene, akkor most a AESA radar megrendelése történt meg, mint technológiai újdonság.
Illetve az is érdekes lesz, hogy a már biztosan érkező fegyverzeti upgrade milyen konstrukcióban fog érkezni?
Mert lehet, hogy egy svéd megrendelési csomaghoz kapcsolódva olcsóbban kaphatnánk Meteort, vagy IRIS-T-t, de az is lehetséges, hogy saját tárgyalások kapcsán technológiai együttműködés is köthető mind az MBDA-val, mind a Diehl-lel.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Miért csak '26 után lesz kevés a mostani Gripen szám? Most nem az?
Most a térségben kezdenek csak minket utolérni. Van egy előnyünk, hogy nálunk már 2006 óta van nyugati gép, ők most kezdik átvenni. Szerencsére nekünk az első szazadra jelentőset nem kell költeni, koncentrálhatunk az upgrade-re és a bővítésre, míg ők a típusváltásban vannak. Ezt az előnyt tartani kell.
  • A horvatok a 12 használt használt Rafale-t. Jövőre vagy utána jönnek, még évek mire megismerkednek.
  • A szlovákok is jövőre kezdik el átvenni a 12 F-16-ot. A fegyvereiket ott még kis homály fedi.
  • A román használt F-16-osok már megjöttek, de még ismerkedési fazisban vannak. Ők már elkötelezettek a második használt F-16 szazad iránt. A gépek potenciálja még kérdéses.
  • Szerbek Mig-29-el csapatnak.
  • Szlovénia még nincs vadaszgép, Ausztria még van vadaszgép, de....
  • Ukrajna épp generáció lváltás elott, attérne nyugati vasra, csak pénz nincs...
Kb. Igy állunk. Jelenleg a fegyverzet és szoftverfejlesztéssel jók vagyunk.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 634
42 044
113
Most a térségben kezdenek csak minket utolérni. Van egy előnyünk, hogy nálunk már 2006 óta van nyugati gép, ők most kezdik átvenni. Szerencsére nekünk az első szazadra jelentőset nem kell költeni, koncentrálhatunk az upgrade-re és a bővítésre, míg ők a típusváltásban vannak. Ezt az előnyt tartani kell.
  • A horvatok a 12 használt használt Rafale-t. Jövőre vagy utána jönnek, még évek mire megismerkednek.
  • A szlovákok is jövőre kezdik el átvenni a 12 F-16-ot. A fegyvereiket ott még kis homály fedi.
  • A román használt F-16-osok már megjöttek, de még ismerkedési fazisban vannak. Ők már elkötelezettek a második használt F-16 szazad iránt. A gépek potenciálja még kérdéses.
  • Szerbek Mig-29-el csapatnak.
  • Szlovénia még nincs vadaszgép, Ausztria még van vadaszgép, de....
  • Ukrajna épp generáció lváltás elott, attérne nyugati vasra, csak pénz nincs...
Kb. Igy állunk. Jelenleg a fegyverzet és szoftverfejlesztéssel jók vagyunk.

Szerintem nem lesz mennyiségi bővítés:
1. Nem indokolt. Az általad felsorolt országok is hasonló mennyiségű és minőségű géppel rendelkeznek (fognak rendelkezni) és ebbe nagy változás nem várható. Románia a kivétel, de ők 2x akkora ország (nagyobb védendő terület) szóval indokolt is a nagyobb gép mennyiség. Nem érzem komoly fenyegetésnek azt hogy 2x annyi gépük van, mert egy komoly háborúhoz még ez is kevés - pláne ha erős légvédelmünk. Az évtized közepére/második felére lesz NASAMS, Skyranger, MANTIS, Mistral. Nagyon megizzadnának, hogy áttörjenek egy jól szervezett légvédelmen, mint amilyen várhatóan a miénk lesz. Románokat egyébként is a keleti irány érdekli (Moldova) - nem mi.
2. Egyik szomszédunkkal sem látszik olyan konfliktus, ami 20-as években háborúhoz vezethetne. EU NATO tagság miatt valószínűtlen, amihez hozzá tenném a tragikus demográfiát nem csak nálunk, hanem a szomszédainknál is - senkinek nincs fölösleges embere, akit el veszíthetne. Lényeg, hogy nincs háborús fenyegetettég
3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
4. Földi technikára kell most jobban a pénz. A Gripen régiós viszonylatban jó színovnalat képvisel, a T-72 meg a BTR, stb. 20 éve sem volt korszerű.
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
992
2 514
93
Oké, de ide beszúrva csak ennyi volt elsőre olvasható:

"Megszületett a döntés: valóban el kell búcsúznunk a magyar Gripen vad..."​

Egyből az ugrott be, hogy WTF! :D


Elsőre bennem is felment a pumpa.

Mondjuk erre számítottunk, tényleg durva lett volna más döntés. Nagyon remélem hogy a következő hír az új fegyverekről lesz, mert az kellene hozzá dögivel.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 837
12 177
113
Erről bővebbet azóta sem tudni. Kb 20 éve rohad le az egész létesítmény
Az egyik fele. A másikat felújították mielőtt a 24-es Debrecenbe költözött, de a közelmúltban még az ügyészség és bíróság is használta, ezért újra alakítottak rajta. Holnaptól költözhető lenne kb.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
Miért kéne átvariálni EBS HU-ra? Csehek Gripene eredeti JAS39 C/D NATO standardizálva amennyire én tudom. Szerintem nem lesz belátható időn belül 2. század, ahogy egyszer ezt már kifejtettem, de minden további nélkül lehet lízingelni a meglévő svéd gépekből anélkül, hogy légi utántöltést megteremtenénk az A szárnyakkal, sőt még akár az új radar sem feltétlen kéne. Szerintem lehetne sima MS20 configgal bérelni még 6 gépet NATO standardizálva, vagyis kb a mostani cseh gépeknek megfelelőket. Főleg akkor ha a Csehek dobják a gripent esetleg. Logisztikában gyakorlatilag ez semmi pluszt nem jelentene szerintem, de majd itt megcáfolnak ha tévedek. És akkor tényleg viszonylag "olcsón" lehetnek további gépek.
De szerintem millió ennél fontosabb dolog lenne ennél. Lesz egy rendkívül modern eszközökkel felszerelt de pici haderő, minimális tüzérséggel jelen pillanatban úgy néz ki. Nem látom miért lenne ezt olyan fontos még 1 század gripennel megtámogatni, igazándiból többet jelentene további tüzérség vagy további Leók beszerzése. Bármiféle támadó hadművelet ezzel a haderővel felejtős, mivel tüzérségi támogatás nyista, ezt ellensúlyozni lehetne totális légi fölénnyel de ahhoz 2 század gripen is kevés lenne szerintem. Azt az egy szál nehéz dandárt nincs ami támogassa, ami az útjába akad azt szétveri, de területet megtartani nem nagyon tudna egymaga főleg komoly tüzérségi támogatás nélkül. Ez a haderő védelemre lehet alkalmas, mert elég jól felszerelt ahhoz, hogy elvegye valakinek a kedvét a bepróbálkozástól, légvédelemre meg elég a NASAMS+ 14 modernizált gripen szomszédok ellen.
Én úgy látom légierő lassan pipa ezzel a korszerűsítéssel + normális fegyverzettel. Még drónokat várok aztán ennyi volt.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 717
113
Szerintem nem lesz mennyiségi bővítés:
1. Nem indokolt. Az általad felsorolt országok is hasonló mennyiségű és minőségű géppel rendelkeznek (fognak rendelkezni) és ebbe nagy változás nem várható. Románia a kivétel, de ők 2x akkora ország (nagyobb védendő terület) szóval indokolt is a nagyobb gép mennyiség. Nem érzem komoly fenyegetésnek azt hogy 2x annyi gépük van, mert egy komoly háborúhoz még ez is kevés - pláne ha erős légvédelmünk. Az évtized közepére/második felére lesz NASAMS, Skyranger, MANTIS, Mistral. Nagyon megizzadnának, hogy áttörjenek egy jól szervezett légvédelmen, mint amilyen várhatóan a miénk lesz. Románokat egyébként is a keleti irány érdekli (Moldova) - nem mi.
2. Egyik szomszédunkkal sem látszik olyan konfliktus, ami 20-as években háborúhoz vezethetne. EU NATO tagság miatt valószínűtlen, amihez hozzá tenném a tragikus demográfiát nem csak nálunk, hanem a szomszédainknál is - senkinek nincs fölösleges embere, akit el veszíthetne. Lényeg, hogy nincs háborús fenyegetettég
3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
4. Földi technikára kell most jobban a pénz. A Gripen régiós viszonylatban jó színovnalat képvisel, a T-72 meg a BTR, stb. 20 éve sem volt korszerű.
Nem azért kell második század, hogy vkit lerohanjunk. Azért kell, hogy régióban az ukránoknak se forduljanak meg a fejükben őrültségek. Illetve, hogy a mai tipuselőnyünket, amit most szépen ledolgoznak, mennyiségi és részben minőségi előnyként megtartsuk. Olyan konstrukcióban kell gondolkodni, ami anyagilag is vállalható és hadiipari szempontból is felépül vmi repülőgépipari potenciál. Nézve a Saab ajánlatait más tendereken, ők készen állnak.
 

Baxee

Active Member
2018. január 8.
64
172
33
Én sem értem hogy miért software fejlesztésről beszél Maróth, hiszen az MS20-at már megkellett hogy kapjuk vagy legalábbis a svédek mindenkinek adják a lizingeseknek ha jól olvastam egyszer valahol hogy könnyebb legyen nekik a karbantartás. Nekünk hardware fejlesztés kell, mint aesa radar, reccelite, sisak display, iris-t, meteor es fegyverzet CAS-ra.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
Ez elvesztett gépünket szerinted honnan pótolták.
"Meh" feladat a svédektől leakasztani Gripent és EBS HU-ra gyúrni úgy, hogy kivágják vagy a 2/3-ukat hamarosan.
Én sem értem hogy miért software fejlesztésről beszél Maróth, hiszen az MS20-at már megkellett hogy kapjuk vagy legalábbis a svédek mindenkinek adják a lizingeseknek ha jól olvastam egyszer valahol hogy könnyebb legyen nekik a karbantartás. Nekünk hardware fejlesztés kell, mint aesa radar, reccelite, sisak display, iris-t, meteor es fegyverzet CAS-ra.

Mert az MS.20-on belül is van alap és "extra" rész, amiért már külön kellett volna fizetni.