[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Mivel már K...rvára unom, hogy a Maróth Gáspárral készült interjúkat egy két kivételtől eltekintve csupa fogalmatlan nímand csinálja akik a gulyáságyút 5m-ről sem tudják megkülönböztetni egy PZH 2000- től, ezért kedves Green Leader, ha legközelebb beszélsz Maróth úrral, és megkérdezed tőle,hogy pontosan milyen modernizáció is lesz a Gripenekre, légy szíves írd meg ide nekünk a választ.Természetesen tisztában vagyok vele, hogy nem oszthatod meg ezt velünk direktben,ezért azt javaslom, hogy kódolt üzenet formájában hozd a tudtunkra.

Ha a válasz az lesz....

A szoftver frissítésen kívül AESA radar IRIS-T, Meteor,Levegő-Föld támadó fegyverzet(cirkáló rakéták,stb),új célzó konténer stb...

Akkor az írd be nekünk ebbe a topikba,hogy:

A kankalin sötétben virágzik....

Ha viszont azt a választ kapod, hogy :

Csak szoftverfrissítés lesz és fegyverzet integrálás...

Akkor azt írd be nekünk ebbe a topikba, hogy:

Még mindig szereti a Kék virág az Anacott Steelt?

:) :) :) :) :)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
Lehet akár az is.
Már állították ki a Gripent HARM mal a szárnya alatt.
Az tuti hogy készül a SAAB saját LADM nevű zavaró / csali rakétája.
Én a magam részéről HARM helyett inkább SPEAR EW-t vagy a Spice 250-est rendszeresíteném "effektorként'
Az én "ötletem" Meteor ARM változata lenne - nagy a hatótáv és elektronikai szemponból talán nem lenne nagy kunszt egy passzív kereső fejet rá tenni. Mondjuk a robbanófej mérete nem tudom elég lenne-e - talán a radar antennát meg tudná rongálni...
 
M

molnibalage

Guest
Az én "ötletem" Meteor ARM változata lenne - nagy a hatótáv és elektronikai szemponból talán nem lenne nagy kunszt egy passzív kereső fejet rá tenni. Mondjuk a robbanófej mérete nem tudom elég lenne-e - talán a radar antennát meg tudná rongálni...
Értelme nem sok, túl drága. Egy lokátor sebessége egy repcsihez képest még egy mobil RADSHORAD-ot nézve is 0.
Egy szubszonikus rakéta is el fogja találni.
Lásd a majdnem Szófiáig elvitorlázó HARM esetét.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and Wilson

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...
Ennek a találgatásnak semmi értelme.
A svédek csomagja komplett hardware-es upgrade csomag. Gyakorlatilag teljes fedélzeti elektronikai upgrade.
Ebből a cikkből, csak annyit érdemes konkrétumként venni, hogy nem lesz F-35.
Ezzel nem @Green Leader -t minősítem, mivel ő is csak azokból a morzsákból főz, amit neki dobnak.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
Értelme nem sok, túl drága. Egy lokátor sebessége egy repcsihez képest még egy mobil RADSHORAD-ot nézve is 0.
Egy szubszonikus rakéta is el fogja találni.
Lásd a majdnem Szófiáig elvitorlázó HARM esetét.
Az igaz hogy a nagy sebesség a HARM esetében addig volt fontos, amíg nem volt GPS.
A radar ki-bekapcsolgatással el lehetett kerülni a találatot, ezért kellett gyorsan odaérjen a rakéta, amíg van rávezető jel.

A mai HARM már GPS alapján is célba talál...

A @rudi által javasolt SPEAR EW is jó fegyvernek ígérkezik SEAD-ra - kár, hogy elég valószínűtlen, hogy nálunk rendszerbe álljon...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...
Az AMRAAM-ER-nek mi köze a Gripenhez? :)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
K

kamm

Guest
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...
Ez nem MS20, az egy 5 (!) evvel korabbi csomag.
Amiro Maroth beszélt, az valószínűleg a Mark5 upgrade csomag (benne pl az AESA radarral, az uj computing unit, uj sw, latest TIDLS, latest weapons, minden.)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
A Meteor ARM ről utoljára 10 évvel ezelőtt volt szó.
Ha van valami frissebb híred róla az érdekes lenne, de tartok tőle hogy ez a rakéta megmaradt ötlet szinten
Próbáltam rákeresni, de nincs újdonság. Pedig szerintem lehet, hogy egy szoftver frissítésnél nem kellene sokkal több: ARH fej lehethogy tudná venni a légvédelmi radarok jeleit... (lehet hogy ennél bonyolultabb persze és hardver upgrade/csere is kéne)
Valószínűleg piaci alapon nem éri meg: túl drága lenne.

Az európai rakétakínálatba pedig jól jönne egy ARM...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 081
113
A capability could be delivered three to four years after contract award. This timeline includes an estimate of one year for the operational testing of the new capability.

Tehát ha megrendelnénk a Raytheontól, akkor onnantól 3-4 év hogy rávarrják az AMRAAM-ER-t a Gripenre.
Szerintem előbb lesz Meteorunk.
Inkább a Meteort kéne integrálni a NASAMS-be - ha már rendszeresítettük a Gripenhez! :)

A tovább olvasod a topik belinkelt májusi részét, akkor láthatod hogy mit nyilatkozott akkor Maróth az AMRAAM-ról...

Ha minden igaz, 2023-tól van AMRAAM ER rakétánk a NASAMS-hez. Ha azt a nagy upgrade-et akarjuk a gépeinkre, amit a svédek, akkor az is kb. 2023 után lesz végrehajtható. A két gyártó simán összedolgozhat addig, mert a C7/C8-at is integrálni kell, olyan se volt még a Gripenen soha.

Nyilván egyszerűbb lenne Meteor-t venni. Lehet, hogy jobb is lenne. Csak Maróth májusban már bemondta az új AMRAAM rakéták integrációját a Gripenhez.
 
M

molnibalage

Guest
Az igaz hogy a nagy sebesség a HARM esetében addig volt fontos, amíg nem volt GPS.
A radar ki-bekapcsolgatással el lehetett kerülni a találatot, ezért kellett gyorsan odaérjen a rakéta, amíg van rávezető jel.

A mai HARM már GPS alapján is célba talál...

A @rudi által javasolt SPEAR EW is jó fegyvernek ígérkezik SEAD-ra - kár, hogy elég valószínűtlen, hogy nálunk rendszerbe álljon...
Ez ebben a formában nem egészen igaz.
Szakaszok kiakpcsolással megtéveszthető a HARM is, csak kevésbé hatékonyan, mint a AGM-45 és mivel oldalszirmon is be tud mászni és MINDEN ellen alkalmas, ami ellen n+1 AGM-45 változat volt...

A nagy sebessége egy eufemizmus, mert az átlagsebessége a legelső Dvináét sem éri el a rakétának.
A téma bővebben elérhető a Militavia egyik Patreon extra anyagában.

Az, hogy a mai HARM GPS alapján célba talál is egy barokkos túlzás.
Azt is használja a rávezetéshez.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Aladeen

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 810
8 751
113
A tovább olvasod a topik belinkelt májusi részét, akkor láthatod hogy mit nyilatkozott akkor Maróth az AMRAAM-ról...

Ha minden igaz, 2023-tól van AMRAAM ER rakétánk a NASAMS-hez. Ha azt a nagy upgrade-et akarjuk a gépeinkre, amit a svédek, akkor az is kb. 2023 után lesz végrehajtható. A két gyártó simán összedolgozhat addig, mert a C7/C8-at is integrálni kell, olyan se volt még a Gripenen soha.

Nyilván egyszerűbb lenne Meteor-t venni. Lehet, hogy jobb is lenne. Csak Maróth májusban már bemondta az új AMRAAM rakéták integrációját a Gripenhez.
Ez geopolitikai vásárlás volt a részünkről.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 081
113
Szerintem nem lesz mennyiségi bővítés:
1. Nem indokolt...
A politikai vezetésnek megnövekedett az igénye a missziós szerepvállalásra. Már bevállalták a baltikumi légi rendészetet 2022-re és 2025-re is. És közte még menni akarnak Izlandra is. Ez azt jelenti hogy ilyenkor a 14 gépből 4-5 kitelepül 4 hónapra külföldre. Marad itthon 9. Aminek általában a 80%-a, azaz 7 hadra fogható, 2 valamilyen kisebb karbantartáson van a hangárban, 1 pedig nagy karbantartáson a svédeknél. Így van itthon ideális esetben van 6 gépünk, amiből 2 + 2 tartalék állandóan készenléti szolgálatot ad. Azaz marad 2 gép, ezzel meg kell oldani az arra a 4 hónapra tervezett repültetését és gyakorlását az itthon maradt pilóták, amíg a többi gép misszióban van. A jelenlegi gépmennyiséggel vagy másokat védünk vagy magunkat, de a kettő együtt nem mindig megy. Közben még itthonról védjük a szlovéneket, horvátokat, szlovákokat is.
 
K

kamm

Guest
A tovább olvasod a topik belinkelt májusi részét, akkor láthatod hogy mit nyilatkozott akkor Maróth az AMRAAM-ról...

Ha minden igaz, 2023-tól van AMRAAM ER rakétánk a NASAMS-hez. Ha azt a nagy upgrade-et akarjuk a gépeinkre, amit a svédek, akkor az is kb. 2023 után lesz végrehajtható. A két gyártó simán összedolgozhat addig, mert a C7/C8-at is integrálni kell, olyan se volt még a Gripenen soha.

Nyilván egyszerűbb lenne Meteor-t venni. Lehet, hogy jobb is lenne. Csak Maróth májusban már bemondta az új AMRAAM rakéták integrációját a Gripenhez.
Mindenképpen jobb a Meteor. Sokkal.
Az AMRAAM körüli kodosites szerintem szandrkos, igy senki nem tudja, hany lrgiharc raketa es hagy légvédelmi lesz konkrétan, mikozben meg a ramp down is opció ha jon a Meteor (Gripenrien megkínzott AMRAAM meg jo a NASAMSba.)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
A politikai vezetésnek megnövekedett az igénye a missziós szerepvállalásra. Már bevállalták a baltikumi légi rendészetet 2022-re és 2025-re is. És közte még menni akarnak Izlandra is. Ez azt jelenti hogy ilyenkor a 14 gépből 4-5 kitelepül 4 hónapra külföldre. Marad itthon 9. Aminek általában a 80%-a, azaz 7 hadra fogható, 2 valamilyen kisebb karbantartáson van a hangárban, 1 pedig nagy karbantartáson a svédeknél. Így van itthon ideális esetben van 6 gépünk, amiből 2 + 2 tartalék állandóan készenléti szolgálatot ad. Azaz marad 2 gép, ezzel meg kell oldani az arra a 4 hónapra tervezett pilóták repültetését és gyakorlását, amíg a többi gép misszióban van. A jelenlegi gépmennyiséggel vagy másokat védünk vagy magunkat, de a kettő együtt nem mindig megy. Közben még itthonról védjük a szlovéneket, horvátokat, szlovákokat is.
Ha ennyire kifeszítik magukat, akkor az azt bizonyítja, hogy nincs háborús fenyegetés a kanyarban sem a vezetés szerint.
14 gép gyakorlásra és békeidős légi rendészkedésre elég - úgy tűnik egyelőre nincs igény többre vagy csak a priorításban a szárazföldi képességek fejlesztése a hangsúlyos - mindenre nincs pénz egyszerre...
Szerintem a közeljüvőben nem lesz mennyiségi bővítés csak minőségi - de majd kiderül! :)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 832
6 188
113
A capability could be delivered three to four years after contract award. This timeline includes an estimate of one year for the operational testing of the new capability.

Tehát ha megrendelnénk a Raytheontól, akkor onnantól 3-4 év hogy rávarrják az AMRAAM-ER-t a Gripenre.
Szerintem előbb lesz Meteorunk.
Inkább a Meteort kéne integrálni a NASAMS-be - ha már rendszeresítettük a Gripenhez! :)

De a ramjet-et mivel hozod müködésbe? A Meteor mögé odakendácsolnál egy elsö fázist?
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0