[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
Miért kéne átvariálni EBS HU-ra? Csehek Gripene eredeti JAS39 C/D NATO standardizálva amennyire én tudom. Szerintem nem lesz belátható időn belül 2. század, ahogy egyszer ezt már kifejtettem, de minden további nélkül lehet lízingelni a meglévő svéd gépekből anélkül, hogy légi utántöltést megteremtenénk az A szárnyakkal, sőt még akár az új radar sem feltétlen kéne. Szerintem lehetne sima MS20 configgal bérelni még 6 gépet NATO standardizálva, vagyis kb a mostani cseh gépeknek megfelelőket. Főleg akkor ha a Csehek dobják a gripent esetleg. Logisztikában gyakorlatilag ez semmi pluszt nem jelentene szerintem, de majd itt megcáfolnak ha tévedek. És akkor tényleg viszonylag "olcsón" lehetnek további gépek.
De szerintem millió ennél fontosabb dolog lenne ennél. Lesz egy rendkívül modern eszközökkel felszerelt de pici haderő, minimális tüzérséggel jelen pillanatban úgy néz ki. Nem látom miért lenne ezt olyan fontos még 1 század gripennel megtámogatni, igazándiból többet jelentene további tüzérség vagy további Leók beszerzése. Bármiféle támadó hadművelet ezzel a haderővel felejtős, mivel tüzérségi támogatás nyista, ezt ellensúlyozni lehetne totális légi fölénnyel de ahhoz 2 század gripen is kevés lenne szerintem. Azt az egy szál nehéz dandárt nincs ami támogassa, ami az útjába akad azt szétveri, de területet megtartani nem nagyon tudna egymaga főleg komoly tüzérségi támogatás nélkül. Ez a haderő védelemre lehet alkalmas, mert elég jól felszerelt ahhoz, hogy elvegye valakinek a kedvét a bepróbálkozástól, légvédelemre meg elég a NASAMS+ 14 modernizált gripen szomszédok ellen.
Én úgy látom légierő lassan pipa ezzel a korszerűsítéssel + normális fegyverzettel. Még drónokat várok aztán ennyi volt.
 
Szerintem nem lesz mennyiségi bővítés:
1. Nem indokolt. Az általad felsorolt országok is hasonló mennyiségű és minőségű géppel rendelkeznek (fognak rendelkezni) és ebbe nagy változás nem várható. Románia a kivétel, de ők 2x akkora ország (nagyobb védendő terület) szóval indokolt is a nagyobb gép mennyiség. Nem érzem komoly fenyegetésnek azt hogy 2x annyi gépük van, mert egy komoly háborúhoz még ez is kevés - pláne ha erős légvédelmünk. Az évtized közepére/második felére lesz NASAMS, Skyranger, MANTIS, Mistral. Nagyon megizzadnának, hogy áttörjenek egy jól szervezett légvédelmen, mint amilyen várhatóan a miénk lesz. Románokat egyébként is a keleti irány érdekli (Moldova) - nem mi.
2. Egyik szomszédunkkal sem látszik olyan konfliktus, ami 20-as években háborúhoz vezethetne. EU NATO tagság miatt valószínűtlen, amihez hozzá tenném a tragikus demográfiát nem csak nálunk, hanem a szomszédainknál is - senkinek nincs fölösleges embere, akit el veszíthetne. Lényeg, hogy nincs háborús fenyegetettég
3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
4. Földi technikára kell most jobban a pénz. A Gripen régiós viszonylatban jó színovnalat képvisel, a T-72 meg a BTR, stb. 20 éve sem volt korszerű.
Nem azért kell második század, hogy vkit lerohanjunk. Azért kell, hogy régióban az ukránoknak se forduljanak meg a fejükben őrültségek. Illetve, hogy a mai tipuselőnyünket, amit most szépen ledolgoznak, mennyiségi és részben minőségi előnyként megtartsuk. Olyan konstrukcióban kell gondolkodni, ami anyagilag is vállalható és hadiipari szempontból is felépül vmi repülőgépipari potenciál. Nézve a Saab ajánlatait más tendereken, ők készen állnak.
 
Én sem értem hogy miért software fejlesztésről beszél Maróth, hiszen az MS20-at már megkellett hogy kapjuk vagy legalábbis a svédek mindenkinek adják a lizingeseknek ha jól olvastam egyszer valahol hogy könnyebb legyen nekik a karbantartás. Nekünk hardware fejlesztés kell, mint aesa radar, reccelite, sisak display, iris-t, meteor es fegyverzet CAS-ra.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
3. C/D már nincs gyártásban ugye, csak használt svéd CD-k jöhetnének. Ezeket át kellene variálni a EBS HU vagy hasonló NATO kompatibilis konfigurációra vagyis nem igazán van készen egy-az-egyben átvehető Gripen.
Ez elvesztett gépünket szerinted honnan pótolták.
"Meh" feladat a svédektől leakasztani Gripent és EBS HU-ra gyúrni úgy, hogy kivágják vagy a 2/3-ukat hamarosan.
Én sem értem hogy miért software fejlesztésről beszél Maróth, hiszen az MS20-at már megkellett hogy kapjuk vagy legalábbis a svédek mindenkinek adják a lizingeseknek ha jól olvastam egyszer valahol hogy könnyebb legyen nekik a karbantartás. Nekünk hardware fejlesztés kell, mint aesa radar, reccelite, sisak display, iris-t, meteor es fegyverzet CAS-ra.

Mert az MS.20-on belül is van alap és "extra" rész, amiért már külön kellett volna fizetni.
 
Én sem értem hogy miért software fejlesztésről beszél Maróth, hiszen az MS20-at már meg kellett hogy kapjuk vagy legalábbis a svédek mindenkinek adják a lizingeseknek ha jól olvastam egyszer valahol hogy könnyebb legyen nekik a karbantartás. Nekünk hardware fejlesztés kell, mint aesa radar, reccelite, sisak display, iris-t, meteor es fegyverzet CAS-ra.
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...
 
1. Nem indokolt. Az általad felsorolt országok is hasonló mennyiségű és minőségű géppel rendelkeznek (fognak rendelkezni) és ebbe nagy változás nem várható.
14 darab gép az pont a legrosszabb mennyiség.
Egyetlen egy századnyi.
Erre sem rentábilis kiképzést, utánpótlás fenntartást, sem normális hazai tulajdonú ipari szintű javító-karbantartó bázist sem lehet felhúzni.
Ahhoz, hogy mind a két területen folyamatos megrendelések jöjjenek, legalább két századnyi gép kell.
 
Ami azt illeti,minimális honi védelmi szükséglet lenne a 3 század.Harcászatilag meghogy komoly csatadöntő erőt jelentsen a térségűnkben a légierő,alsóhangon kéne 3 EZRED.Rendesen felszerelve,kistafirungozva,kiképezve és gyakorlatban tartva.Nahát,ez kb álom nekünk a belátható időben.....
 
Na, másnak is feltűnt hogy csak egy szoftverfrissítésről szól a cikk...
Ahogy korábban már lehetett olvasni, van MS20 Block1 és Block2. Lehet hogy ez még csak egy MS20 Block2 frissítés lesz és nem az a nagy upgrade amit a svédek terveznek a saját C/D gépeiken? Lehet azt majd csak később rendeljük meg, amikor a svédek kitalálják hogyan is csinálják és amikor már az Aero is el tudja végezni az átépítést a karbantartással együtt?
Lehet hogy itt is úgy van, ahogy a román F-16-osoknál mondtátok hogy a román F-16 M6.xR szoftvere nem ugyanazt tudja mint az amerikai F-16 M6.x, hanem csak azt amit a románok kértek/kifizettek belőle? Lehet most lesz csak egyenértékű az MS20 szoftverünk a svédekével, esetleg 1-2 egyéni kéréssel kiegészítve? A sisak display, IRIS, Meteor-t eddig is tudta a svéd MS20, csak a Reccelite és a C7/C8/AMRAAM ER-hez kellene további szoftverfejlesztés. C7/C8/AMRAAM ER-t már megrendeltük, a sisakcélzót és az IRIS-T-t is meg kellene már...

Akkor a 2017-ben megvett MS20 csak egy fapad csomag volt?
Az Amraam-er-t láttátok Kecskeméten? Nem egy kis cucc. Szerencsétlen Gripenre biztos, hogy rá kell rakni?
És a mostani Ms20B1 változatunk és a B2 között van 50szazalékos képességjavulás, amit Maróth emlegetett a rádióban?
 
Szerintem nem lesz mennyiségi bővítés:
1. Nem indokolt.
Mielőtt ilyeneket leírsz egy egész picit gondolkodni kéne...:oops:
- Egy a konfliktust közvetlen megelőző helyzetben a légierőnek folymatosan BARCAP bevetéseket kell repülni. Ez azt jelenti hogy 0-24 ben hetekig minimum 1 géppárnak a levegőben kell lennie AA fegyverzettel, egy géppárnak a földön ülőkészültségben és egy géppárnak tartalékban alacsonyabb szintű készültségben.
Tehát a 12 Gripen C gépből 6 folyamatosan be van táblázva.
2 gép javítás, karbantartás miatt mindig kiesik - ez az optimista verzió ami nagyon jó 80% fölötti hadrafoghatóságot feltételez.
Marad 4, azaz négy géped egyéb feladatokra - pl. HAVCAP vagy RECON bevetésekre - vagy arra hogy ha felmelegszik a helyzet akkor további gépekkel támogasd a levegőben őrjáratozó géppárt, vagy támadó bevetéseket repülj.
- ha felmelegszik a helyzet akkor légierő feladatai is ugrásszerűen nőnek. A BARCAP, HAVCAP, RECON, bevetések mellett kellenek gépek SEAD, CAS, STRIKE bevetésekre.
Közben nyilvánvalóan javítható és végleges veszteségeket fogsz elszenvedni.
A finnek a HX tender során azért ragaszkodnak 64 géphez mert ők úgy számítanak hogy az háború első hetében 16 (!!) gépet veszítenek egy "near peer" ellenséggel folytatott harcban.

Szerencsére a döntéshozók is látják a helyzetet és mostmár több mint valószínű hogy lesznek további Gripenek. A kérdés csupàn annyi hogy hány db és milyen ütemezésben.
 
Nem azért kell második század, hogy vkit lerohanjunk. Azért kell, hogy régióban az ukránoknak se forduljanak meg a fejükben őrültségek. Illetve, hogy a mai tipuselőnyünket, amit most szépen ledolgoznak, mennyiségi és részben minőségi előnyként megtartsuk. Olyan konstrukcióban kell gondolkodni, ami anyagilag is vállalható és hadiipari szempontból is felépül vmi repülőgépipari potenciál. Nézve a Saab ajánlatait más tendereken, ők készen állnak.
Ukránok örülnek, ha saját magukat egyben tartják nem, hogy felénk kacsingassanak! :D
Biztos páran itt nem hisznek NATO kollektív védelmében, de Ukrajna pont az az ország, amit a NATO atomháború kockáztatása nélkül simán "helyre tesz". Az oroszok még meg is köszönnék - sőt keletről segítenek is! :D
Magyarországon egy szomszéd országnak sincsenek jelentős kisebbségei, nyersanyagaink alig vannak - semmi értelme vagy haszna minket megtámadni. Hacsak mi nem provokálunk ki ilyet (pl. Nagy-Magyarországot "visszaépítését" célzó törekvésekkel), baromira nem fog velünk foglalkozni senki!

A gazdasági összefonódás (EU) miatt nem is érné meg semmilyen háború a térségben. Sokkal nagyobb gazdasági, diplomáciai és társadalmi problémát okozna, mint amennyit nyerhetne vele bármelyik ország. Nyilván nem tudjuk mi lesz 10-15 év múlva, de a 20-as években nem hiszem, hogy nagyon félnünk kellene bármelyik szomszédtól.
Persze ez már biztonság politika témakör.

A Gripenhez visszakanyarodva: igazatok van, hogy műszakilag biztos megoldható lenne további Gripenek beszerzése a svéd állományból, de továbbra sem tűnik valószínűnek a bővítés. Nem égető ez a probléma, és földi technikára kell a pénz. Sok mindent megrendeltek, de ezek több év alatt lesznek kifizetve - a kifizetendő számla nagyobb része még hátra van szinte mindegyik beszerzésnél.

Vadászgépügyben fegyverzet fejlesztés, ami várható és tényleg szükséges is a már bejelentett modernizálás mellett.
 
Mielőtt ilyeneket leírsz egy egész picit gondolkodni kéne...:oops:
- Egy a konfliktust közvetlen megelőző helyzetben a légierőnek folymatosan BARCAP bevetéseket kell repülni. Ez azt jelenti hogy 0-24 ben hetekig minimum 1 géppárnak a levegőben kell lennie AA fegyverzettel, egy géppárnak a földön ülőkészültségben és egy géppárnak tartalékban alacsonyabb szintű készültségben.
Tehát a 12 Gripen C gépből 6 folyamatosan be van táblázva.
2 gép javítás, karbantartás miatt mindig kiesik - ez az optimista verzió ami nagyon jó 80% fölötti hadrafoghatóságot feltételez.
Marad 4, azaz négy géped egyéb feladatokra - pl. HAVCAP vagy RECON bevetésekre - vagy arra hogy ha felmelegszik a helyzet akkor további gépekkel támogasd a levegőben őrjáratozó géppárt, vagy támadó bevetéseket repülj.
- ha felmelegszik a helyzet akkor légierő feladatai is ugrásszerűen nőnek. A BARCAP, HAVCAP, RECON, bevetések mellett kellenek gépek SEAD, CAS, STRIKE bevetésekre.
Közben nyilvánvalóan javítható és végleges veszteségeket fogsz elszenvedni.
A finnek a HX tender során azért ragaszkodnak 64 géphez mert ők úgy számítanak hogy az háború első hetében 16 (!!) gépet veszítenek egy "near peer" ellenséggel folytatott harcban.
Geopolitikai oldalról közelítem meg: nem látom a "konfliktus közeli" helyzetet a térségben. Egy esetlegs NATO-orosz konfliktusban a mi légierőnk marginális szerepet játszana méretéből adódóan.

Szerencsére a döntéshozók is látják a helyzetet és mostmár több mint valószínű hogy lesznek további Gripenek. A kérdés csupàn annyi hogy hány db és milyen ütemezésben.
Hangzott el valami hivatalos forrásból a bővítést illetően?
Simán lehet, hogy lemaradtam valamiről, de én eddig csak itt olvastam erről találgatásokat, érveléseket...

Nem vagyok az ellen, hogy legyen több Gripen, csak a következő 5-6 évben nem tartom valószínűnek hogy ez be következik...
 
Geopolitikai oldalról közelítem meg: nem látom a "konfliktus közeli" helyzetet a térségben. Egy esetlegs NATO-orosz konfliktusban a mi légierőnk marginális szerepet játszana méretéből adódóan.


Hangzott el valami hivatalos forrásból a bővítést illetően?
Simán lehet, hogy lemaradtam valamiről, de én eddig csak itt olvastam erről találgatásokat, érveléseket...

Nem vagyok az ellen, hogy legyen több Gripen, csak a következő 5-6 évben nem tartom valószínűnek hogy ez be következik...

Ha ez hivatalosnak tekinthető, akkor igen, bár azóta már változhatott:

 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
Geopolitikai oldalról közelítem meg: nem látom a "konfliktus közeli" helyzetet a térségben.
Folyamatos konfliktus közeli helyzet van a térségben 1991 tavasza, a délszláv válság kitörése óta. Több mint 30 éve.
Tehát a Magyar Honvédség 1991 március 15-én lényegében egy három évtizede tartó folyamatos konflitus közeli geopolitikai légkörbe született bele.
De ha a haderő nagyobb arányú magasabb készültségi fokba helyezését nézzük, már a Magyar Néphadsereget is érte ilyen jellegű kihívás 1989 decemberében, a romániai forradalom idején.

Az a baj, hogy a korábbi “tévé-“ illetve újabban “youtube-háborúk” korában a térség aktuális konfliktusai csak elvont akciófilmekké silányulnak, így észre sem vesszük, hogy ami béke nálunk van, az mennyire törékeny.

Nekünk el kell rettenteni mindenkit, aki az aktuálisan kikiáltandó privát szemétdombját az országunk kárára akarja kiterjeszteni.
Ahogy a tárgyalóasztaloknál is fontos, hogy regionális szinten komoly szereplők lehessünk.
A 2000-es évek első évtizedének totálisan rossz, kontraproduktív külpolitikája volt, hogy az országunkat a fene nagy EU-NATO csatlakozás jegyében a “kis közép-kelet európai államok” szintjére próbálta defenzív-szervilis módon lealacsonyítani.
Ezzel behódolva a nyugati nagyok előtt, hogy mi aztán szót fogadunk és nem fogunk regionális egységfrontokba tömörülni, meg pláne nem akarunk az ilyesmi szerveződések élére állni.
Szent meggyőződés volt, hogy mi a “bezzeg Eurozóna” szlovákok mögött vagyunk, tehát a románoknak is csókolommal köszönünk.

Most meg próbálunk valahogy felépíteni valami önállóságot.
Kelleni is fog, ha a Gripenek üzemeltetésénél sem fogja már a kezünket majd senki.
 
Ha ez hivatalosnak tekinthető, akkor igen, bár azóta már változhatott:

Nagyjából bejött eddig, amit nyilatkozott.
 
Jól gondolom, hogy a portfoliós cikkben említett mondat, miszerint:
A hazai merevszárnyasok például képesek lesznek kitérő manőverek közben csapásmérő műveletek kivitelezésére, illetve új generációs rakéták és célzórendszerek is integrálhatók lesznek a platformba.
egy az egyben IRIS-T-t és sisakcélzót jelent?
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Az Amraam-er-t láttátok Kecskeméten? Nem egy kis cucc. Szerencsétlen Gripenre biztos, hogy rá kell rakni?
Nem lehet rárakni. De nem is cél, mert a Gripenen nincs rá szükség. És nem is igazi Amraam, mert csak a fej van rajta, a rakéta egy külön történet.