[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Megegyszer: az MS20 egy software upgrade.

Amirol a mieink beszelnek, az kizart, hogy csupan sw upgrade lenne, az abszolut minimum a Mk4 (ahol egyébként konkrétan 100% ugrott a radar hatotavja, azaz pont meglenne az 50% hulye elszolas), de en gyanitom, hogy gy Mk5 lesz szo, hiszen az az ujdonsag (plusz ami latest sw elérhető.)
Egy szoftver upgrade, ami lehetővé teszi újabb eszközök alkalmazását...
Én is azt mondom, hogy lesz majd a nagy upgrade is 2023 után valamikor, de most még nem erről van szó. Mert még a SAAB-nak 2021 végéig ki kell dolgozni, hogyan lesznek korszerűsítve a svéd gépek hogy 2035ig korszerűek maradjanak. Arra majd jövő évtől lehet szerződni valamikor. Nyilván megkérdezték a többi üzemeltetőt is hogy mit szeretnének még a svéd igényeken kívül.
Itt van az MS20 a gépeinken, ami ha egyenértékű a svédekével, akkor a fele sincs kihasználva a lehetőségeinek. Csak meg kellene venni hozzá végre ezt-azt.
Szerinted véletlen hogy épp most jelenik meg majd az MS20-ról egy írás az Aeromagazinban?
 
Egy szoftver upgrade, ami hibákat javít és lehetővé teszi újabb eszközök alkalmazását...
Én is azt mondom, hogy lesz majd a nagy upgrade is 2023 után valamikor, de most még nem erről van szó. Mert még a SAAB-nak 2021 végéig ki kell dolgozni, hogyan lesznek korszerűsítve a svéd gépek hogy 2035ig korszerűek maradjanak. Arra majd jövő évtől lehet szerződni. Nyilván megkérdezték a többi üzemeltetőt is hogy mit szeretnének még a svéd igényeken kívül.

Itt van az MS20 a gépeinken, ami ha egyenértékű a svédekével, akkor a fele sincs kihasználva a lehetőségeinek. Csak meg kellene venni hozzá végre ezt-azt.
Szerinted véletlen hogy épp most jelenik meg majd az MS20-ról egy írás az Aeromagazinban?
Lassuk az irast. Az Mk4 mar az MS20 elott keszen volt, kb 2015 korul, szinte kizarom, hogy minimum azt ne kapna meg a jelenlegi flotta.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Az a gyanúm hogy nem ilyen egyértelmű hogy kinek mit tartalmaz egy frissítés,
A frisstést a cikk a MS20 előző változatához képest érti ami jó eséllyel a MS20 Block 1.2 volt.
E szerint a cikk szerint a Cseh gépek megkapták ezt a frissítést..

Simán el tudom képzelni hogy a Magyar gépek nem ezt a verziót kapták, vagy nem az egész flotta kapta meg ezt a verziót.

Ebben az esetben természetesen ha a gépeket a Block 2.0 ra frissítik akkor több új funkcióval is gazdagodhatnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
ez milyen cuki már a cikkben:

""Hungarian" route and modernize the radar to the current latest standard PS-05 / A Mk4. This version of the radar has been offered by the manufacturer since 2016, and it was the Hungarian Air Force that it had implemented last year, according to some Hungarian sources,"

azért remélem az a "some hungarian sources" alatt nem a HTKA kommentszekcióját értik :D:D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Egy szoftver upgrade, ami lehetővé teszi újabb eszközök alkalmazását...
Én is azt mondom, hogy lesz majd a nagy upgrade is 2023 után valamikor, de most még nem erről van szó. Mert még a SAAB-nak 2021 végéig ki kell dolgozni, hogyan lesznek korszerűsítve a svéd gépek hogy 2035ig korszerűek maradjanak. Arra majd jövő évtől lehet szerződni valamikor. Nyilván megkérdezték a többi üzemeltetőt is hogy mit szeretnének még a svéd igényeken kívül.
Itt van az MS20 a gépeinken, ami ha egyenértékű a svédekével, akkor a fele sincs kihasználva a lehetőségeinek. Csak meg kellene venni hozzá végre ezt-azt.
Szerinted véletlen hogy épp most jelenik meg majd az MS20-ról egy írás az Aeromagazinban?
.
.
Az MS20 nem csak software! Maga a SAAB oldal igy ir róla:
.
"The MS20 update, for instance, offers both hardware and software enhancements to Gripen operators. The upgrade package includes the integration of MBDA Meteor air-to-air missile and small GBU-39 SDB bombs, targeting electro-optical pod Litening III to name a few, and several software updates. The MS20 update can be customised as per the Gripen operator’s requirements, giving the fleet the capabilities to tackle new challenges."
.
Hogy mennyire nem csak SW, pl sugár-vegyi-biológiai védelem is fejlesztésre került az MS20 upgradeben!

.
 
.
.
Az MS20 nem csak software! Maga a SAAB oldal igy ir róla:
.
"The MS20 update, for instance, offers both hardware and software enhancements to Gripen operators. The upgrade package includes the integration of MBDA Meteor air-to-air missile and small GBU-39 SDB bombs, targeting electro-optical pod Litening III to name a few, and several software updates. The MS20 update can be customised as per the Gripen operator’s requirements, giving the fleet the capabilities to tackle new challenges."
.
Hogy mennyire nem csak SW, pl sugár-vegyi-biológiai védelem is fejlesztésre került az MS20 upgradeben!

.
Az azota lehet, amiota osszepakoltak az Mk4 radarral szerintem. Eredetileg meg ok is sw frissiteskent hivatkoztak ra, kifejezetten uj fegyverekre stb.
Ahogy feljebb mar tippeltem, gondolom sokkal impresszivebb volt ugy arulni, hogy az Mk4 csomag miatt duplajara nott radartav es hasonlokat is bele lehetett irni... mondjuk logikus, az üzemeltető seregeknek egyszerűbb is egyben letudni az ilyesmit.

En csak abban reménykedem, hogy csendben megvolt a magyar Gripeneken is az Mk4 avagy az atugorjuk es most mar az Mk5 rendeltek meg...
 
Az azota lehet, amiota osszepakoltak az Mk4 radarral szerintem. Eredetileg meg ok is sw frissiteskent hivatkoztak ra, kifejezetten uj fegyverekre stb.
Ahogy feljebb mar tippeltem, gondolom sokkal impresszivebb volt ugy arulni, hogy az Mk4 csomag miatt duplajara nott radartav es hasonlokat is bele lehetett irni... mondjuk logikus, az üzemeltető seregeknek egyszerűbb is egyben letudni az ilyesmit.

En csak abban reménykedem, hogy csendben megvolt a magyar Gripeneken is az Mk4 avagy az atugorjuk es most mar az Mk5 rendeltek meg...
.
.
Az MS20 egyáltalán nem csak software, inkább nézzük úgy, mint a Gripen-C tipus "MLU" programja, amivel felhúztak még egy nagyot a tipuson, hogy versenyképes maradjon további évekig. Nem véletlen, hogy ezt a bővitést a SAAB nem adta ingyen, a szokásos karbantartás, frissitgetés részeként, mint a korábbiakat.
.
Ami nekem kérdés:
  • Dél Afrikában végülis repül még a Gripen, vagy az ott végképp befulladt?
  • Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is? Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
 
.
.
Az MS20 egyáltalán nem csak software, inkább nézzük úgy, mint a Gripen-C tipus "MLU" programja, amivel felhúztak még egy nagyot a tipuson, hogy versenyképes maradjon további évekig. Nem véletlen, hogy ezt a bővitést a SAAB nem adta ingyen, a szokásos karbantartás, frissitgetés részeként, mint a korábbiakat.
.
Ami nekem kérdés:
  • Dél Afrikában végülis repül még a Gripen, vagy az ott végképp befulladt?
  • Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is? Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
A Dél-afrikai Gripenek ilyen állapotban voltak 2020 augusztusában...

"A SAAF flottája 17 együléses Gripen C-ből és kilenc kétüléses Gripen D-ből áll, de a flotta közel fele rotációs tárolóban van, és a légierőnek csak körülbelül egy tucat aktív és tartalék pilótája van a repülőgéphez, a kétüléseshez kis számú navigátorral együtt."

"Msimang a védelmi vegyes állandó bizottság tavalyi ülésén elmondta, hogy a légierő költségvetési előirányzata körülbelül 60% -kal elmaradt a szükségestől. Azt mondta, hogy a SAAF „szorult helyzetben” van, „túlélési módban” működik, és kevesebb, mint egyharmadát repüli az általa remélt óráknak."


 
Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is? Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
A Raven radar még egy lépéssel fejlettebb mint a SAAB új PS-05/A Mk.5. radarja.
A Raven AESA antennája nem fixen van beépítve hanem egy mozgatható platformra, ezért 240 fokos a látószöge van a fixen beépített antenna 90-100 fokhoz képest.
Komoly taktikai előny hogy úgy tud MCG-t adni mondjuk a Meteornak hogy közben màr távolodik a céltól.
 
Az a gyanúm hogy nem ilyen egyértelmű hogy kinek mit tartalmaz egy frissítés, mert a csehek csak az MS20-szal kaptak levegő-föld képességet, mi pedig még MS19Block3-mal voltunk bombázni a svédeknél. De amikor a V4 EU BG készenlétet teljesíteni kellett volna, akkor még biztos MS19 volt. Szerintem a felsoroltak lehetnek azok az alrendszerek, amelyek mindenképpen frissülnek. A többi pl. fegyverzet meg opcionális.

Az idézett cikk szerint a csehek nem tervezik a C/D Gripenek további modernizációját, mert nem ezekkel a gépekkel számolnak 2028 után. A bérlés miatt ők simán átülhetnek Gripen E/F-re.


A csehek is találgatnak a magyar bejelentéssel kapcsolatban:

A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.

Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.

Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
 
Az a gyanúm hogy nem ilyen egyértelmű hogy kinek mit tartalmaz egy frissítés, mert a csehek csak az MS20-szal kaptak levegő-föld képességet, mi pedig még MS19Block3-mal voltunk bombázni a svédeknél. De amikor a V4 EU BG készenlétet teljesíteni kellett volna, akkor még biztos MS19 volt. Szerintem a felsoroltak lehetnek azok az alrendszerek, amelyek mindenképpen frissülnek. A többi pl. fegyverzet meg opcionális.

Az idézett cikk szerint a csehek nem tervezik a C/D Gripenek további modernizációját, mert nem ezekkel a gépekkel számolnak 2028 után. A bérlés miatt ők simán átülhetnek Gripen E/F-re.


A csehek is találgatnak a magyar bejelentéssel kapcsolatban:

Szerintem jelenleg lényegtelen a csomag, mert előbb utóbb meglesz a teljes C+ típus.
Ennél érdekesebb, hogy a cikk foglalkozik a cseh gépek jövőjével. Érdekes az, hogy náluk is benne van a köztudatban, hogy hajtanak a mi gépeinkre.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy mostanában kötöttünk hivatalos együttműködési megállapodásokat mind az Embraer-rel, mind a SAAB-bal, plusz ugye formálódik a magyar irányítás az Aeronál, akkor azért megjelenik jópár opció a 2 ország együttműködésére.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and kamm
.
.
Az MS20 egyáltalán nem csak software, inkább nézzük úgy, mint a Gripen-C tipus "MLU" programja,
Kicsit eros lenne. Az MLU a teljes avionikat, kijelzoket, radart, mindent upgradelt az F-16-ban. Szo nincs ilyesmi az MS20-nal.

amivel felhúztak még egy nagyot a tipuson, hogy versenyképes maradjon további évekig.
Sima szoftver upgrade volt eredetileg (amihez elképzelhető, hogy tarsitottak hw swapot is, mert praktikusabb.)

Nem véletlen, hogy ezt a bővitést a SAAB nem adta ingyen, a szokásos karbantartás, frissitgetés részeként, mint a korábbiakat.
Soha nem volt ingyen semmilyen major képesség verzio upgrade.

.
Ami nekem kérdés:
  • Dél Afrikában végülis repül még a Gripen, vagy az ott végképp befulladt?
Ez mennyiben relevans amugy...?
SA egy csod szelen álló ország, de ketlem, hogy eladnak a Gripenjeiket, ha arra gondolsz (és valószínűleg nem tiptop egyik sem...)
  • Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is?
Mert az olaszok előrébb járnak ebben a szegmensben, ez nem ujdonsag, a Leonardo sokkal nagyobb ceg es a Seelx elodje a Finmeccanica elott egy bizonyos Marconi nevu ceg volt, kb szaz eve is mar radiokateg radarokat gyartott. :)
  • Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
o_O
 
A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.
Jo, mondjuk annak a forumnak a színvonala pont annyira mérvadó is, mint amennyit ertenek az egészből - ha valakiknel nincs penz ilyesmire, az sokkal inkabb ők, az irgalmatlanul elszaladt meglévő fenttartasi ktgeik miatt... savanyú a szőlő.
Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.
Fejezzuk mar be ezt a primitiv stilust, különösen Maroth eseteben.
Nevetseges szabotalassal vadolni barkit, aki eddig eleg korrekt uzleteket hozott teto ala.
Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
Ezt tobbszor elmagyarazta Maroth, latom, nek ragadteg: ez a legtrukkosebb kerdesek egyike, hogy pont mikor ugrasz fel a vonatra.
 
A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.

Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.

Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
Számomra egyre biztosabb, hogy te igen komoly tudatmódosító szerek hatása alatt fórumozol rendszeresen. A drog rossz. Értem?!?
 
A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.

Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.

Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
Nem akarunk F-35-t venni, a Tempestre vagy FCASra várunk. Tömören. És mivel más sem akar, kényszerünk sincs.
 
Ez mennyiben relevans amugy...?
SA egy csod szelen álló ország, de ketlem, hogy eladnak a Gripenjeiket, ha arra gondolsz (és valószínűleg nem tiptop egyik sem...)
.
Dél Afrika inkább onnan jutott eszembe, hogy a Gripen program elején ők voltak az a partner ország, akik saját fejlett repülőiparral rendelkeztek, és technikai partnerként is számitottak rájuk. Gondolom, ezt a szerepet most a brazilok veszik át főleg, de az AV projecttel Magyarország is bejöhet ebbe a körbe, hogy fejlesztési feladatokat kapunk.