[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Egy szoftver upgrade, ami lehetővé teszi újabb eszközök alkalmazását...
Én is azt mondom, hogy lesz majd a nagy upgrade is 2023 után valamikor, de most még nem erről van szó. Mert még a SAAB-nak 2021 végéig ki kell dolgozni, hogyan lesznek korszerűsítve a svéd gépek hogy 2035ig korszerűek maradjanak. Arra majd jövő évtől lehet szerződni valamikor. Nyilván megkérdezték a többi üzemeltetőt is hogy mit szeretnének még a svéd igényeken kívül.
Itt van az MS20 a gépeinken, ami ha egyenértékű a svédekével, akkor a fele sincs kihasználva a lehetőségeinek. Csak meg kellene venni hozzá végre ezt-azt.
Szerinted véletlen hogy épp most jelenik meg majd az MS20-ról egy írás az Aeromagazinban?
.
.
Az MS20 nem csak software! Maga a SAAB oldal igy ir róla:
.
"The MS20 update, for instance, offers both hardware and software enhancements to Gripen operators. The upgrade package includes the integration of MBDA Meteor air-to-air missile and small GBU-39 SDB bombs, targeting electro-optical pod Litening III to name a few, and several software updates. The MS20 update can be customised as per the Gripen operator’s requirements, giving the fleet the capabilities to tackle new challenges."
.
Hogy mennyire nem csak SW, pl sugár-vegyi-biológiai védelem is fejlesztésre került az MS20 upgradeben!

.
 
K

kamm

Guest
.
.
Az MS20 nem csak software! Maga a SAAB oldal igy ir róla:
.
"The MS20 update, for instance, offers both hardware and software enhancements to Gripen operators. The upgrade package includes the integration of MBDA Meteor air-to-air missile and small GBU-39 SDB bombs, targeting electro-optical pod Litening III to name a few, and several software updates. The MS20 update can be customised as per the Gripen operator’s requirements, giving the fleet the capabilities to tackle new challenges."
.
Hogy mennyire nem csak SW, pl sugár-vegyi-biológiai védelem is fejlesztésre került az MS20 upgradeben!

.
Az azota lehet, amiota osszepakoltak az Mk4 radarral szerintem. Eredetileg meg ok is sw frissiteskent hivatkoztak ra, kifejezetten uj fegyverekre stb.
Ahogy feljebb mar tippeltem, gondolom sokkal impresszivebb volt ugy arulni, hogy az Mk4 csomag miatt duplajara nott radartav es hasonlokat is bele lehetett irni... mondjuk logikus, az üzemeltető seregeknek egyszerűbb is egyben letudni az ilyesmit.

En csak abban reménykedem, hogy csendben megvolt a magyar Gripeneken is az Mk4 avagy az atugorjuk es most mar az Mk5 rendeltek meg...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Az azota lehet, amiota osszepakoltak az Mk4 radarral szerintem. Eredetileg meg ok is sw frissiteskent hivatkoztak ra, kifejezetten uj fegyverekre stb.
Ahogy feljebb mar tippeltem, gondolom sokkal impresszivebb volt ugy arulni, hogy az Mk4 csomag miatt duplajara nott radartav es hasonlokat is bele lehetett irni... mondjuk logikus, az üzemeltető seregeknek egyszerűbb is egyben letudni az ilyesmit.

En csak abban reménykedem, hogy csendben megvolt a magyar Gripeneken is az Mk4 avagy az atugorjuk es most mar az Mk5 rendeltek meg...
.
.
Az MS20 egyáltalán nem csak software, inkább nézzük úgy, mint a Gripen-C tipus "MLU" programja, amivel felhúztak még egy nagyot a tipuson, hogy versenyképes maradjon további évekig. Nem véletlen, hogy ezt a bővitést a SAAB nem adta ingyen, a szokásos karbantartás, frissitgetés részeként, mint a korábbiakat.
.
Ami nekem kérdés:
  • Dél Afrikában végülis repül még a Gripen, vagy az ott végképp befulladt?
  • Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is? Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
 
W

Wilson

Guest
.
.
Az MS20 egyáltalán nem csak software, inkább nézzük úgy, mint a Gripen-C tipus "MLU" programja, amivel felhúztak még egy nagyot a tipuson, hogy versenyképes maradjon további évekig. Nem véletlen, hogy ezt a bővitést a SAAB nem adta ingyen, a szokásos karbantartás, frissitgetés részeként, mint a korábbiakat.
.
Ami nekem kérdés:
  • Dél Afrikában végülis repül még a Gripen, vagy az ott végképp befulladt?
  • Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is? Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
A Dél-afrikai Gripenek ilyen állapotban voltak 2020 augusztusában...

"A SAAF flottája 17 együléses Gripen C-ből és kilenc kétüléses Gripen D-ből áll, de a flotta közel fele rotációs tárolóban van, és a légierőnek csak körülbelül egy tucat aktív és tartalék pilótája van a repülőgéphez, a kétüléseshez kis számú navigátorral együtt."

"Msimang a védelmi vegyes állandó bizottság tavalyi ülésén elmondta, hogy a légierő költségvetési előirányzata körülbelül 60% -kal elmaradt a szükségestől. Azt mondta, hogy a SAAF „szorult helyzetben” van, „túlélési módban” működik, és kevesebb, mint egyharmadát repüli az általa remélt óráknak."


 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is? Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
A Raven radar még egy lépéssel fejlettebb mint a SAAB új PS-05/A Mk.5. radarja.
A Raven AESA antennája nem fixen van beépítve hanem egy mozgatható platformra, ezért 240 fokos a látószöge van a fixen beépített antenna 90-100 fokhoz képest.
Komoly taktikai előny hogy úgy tud MCG-t adni mondjuk a Meteornak hogy közben màr távolodik a céltól.
 

Nero von Schwartz

Well-Known Member
2020. december 16.
445
1 469
93
Az a gyanúm hogy nem ilyen egyértelmű hogy kinek mit tartalmaz egy frissítés, mert a csehek csak az MS20-szal kaptak levegő-föld képességet, mi pedig még MS19Block3-mal voltunk bombázni a svédeknél. De amikor a V4 EU BG készenlétet teljesíteni kellett volna, akkor még biztos MS19 volt. Szerintem a felsoroltak lehetnek azok az alrendszerek, amelyek mindenképpen frissülnek. A többi pl. fegyverzet meg opcionális.

Az idézett cikk szerint a csehek nem tervezik a C/D Gripenek további modernizációját, mert nem ezekkel a gépekkel számolnak 2028 után. A bérlés miatt ők simán átülhetnek Gripen E/F-re.


A csehek is találgatnak a magyar bejelentéssel kapcsolatban:

A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.

Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.

Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 427
46 306
113
Az a gyanúm hogy nem ilyen egyértelmű hogy kinek mit tartalmaz egy frissítés, mert a csehek csak az MS20-szal kaptak levegő-föld képességet, mi pedig még MS19Block3-mal voltunk bombázni a svédeknél. De amikor a V4 EU BG készenlétet teljesíteni kellett volna, akkor még biztos MS19 volt. Szerintem a felsoroltak lehetnek azok az alrendszerek, amelyek mindenképpen frissülnek. A többi pl. fegyverzet meg opcionális.

Az idézett cikk szerint a csehek nem tervezik a C/D Gripenek további modernizációját, mert nem ezekkel a gépekkel számolnak 2028 után. A bérlés miatt ők simán átülhetnek Gripen E/F-re.


A csehek is találgatnak a magyar bejelentéssel kapcsolatban:

Szerintem jelenleg lényegtelen a csomag, mert előbb utóbb meglesz a teljes C+ típus.
Ennél érdekesebb, hogy a cikk foglalkozik a cseh gépek jövőjével. Érdekes az, hogy náluk is benne van a köztudatban, hogy hajtanak a mi gépeinkre.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy mostanában kötöttünk hivatalos együttműködési megállapodásokat mind az Embraer-rel, mind a SAAB-bal, plusz ugye formálódik a magyar irányítás az Aeronál, akkor azért megjelenik jópár opció a 2 ország együttműködésére.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and kamm
K

kamm

Guest
.
.
Az MS20 egyáltalán nem csak software, inkább nézzük úgy, mint a Gripen-C tipus "MLU" programja,
Kicsit eros lenne. Az MLU a teljes avionikat, kijelzoket, radart, mindent upgradelt az F-16-ban. Szo nincs ilyesmi az MS20-nal.

amivel felhúztak még egy nagyot a tipuson, hogy versenyképes maradjon további évekig.
Sima szoftver upgrade volt eredetileg (amihez elképzelhető, hogy tarsitottak hw swapot is, mert praktikusabb.)

Nem véletlen, hogy ezt a bővitést a SAAB nem adta ingyen, a szokásos karbantartás, frissitgetés részeként, mint a korábbiakat.
Soha nem volt ingyen semmilyen major képesség verzio upgrade.

.
Ami nekem kérdés:
  • Dél Afrikában végülis repül még a Gripen, vagy az ott végképp befulladt?
Ez mennyiben relevans amugy...?
SA egy csod szelen álló ország, de ketlem, hogy eladnak a Gripenjeiket, ha arra gondolsz (és valószínűleg nem tiptop egyik sem...)
  • Ha a SAAB aktivan dolgozik radaron, miért nem a saját fejlesztést vitték a Gripen E irányba is?
Mert az olaszok előrébb járnak ebben a szegmensben, ez nem ujdonsag, a Leonardo sokkal nagyobb ceg es a Seelx elodje a Finmeccanica elott egy bizonyos Marconi nevu ceg volt, kb szaz eve is mar radiokateg radarokat gyartott. :)
  • Vagy ha oda olasz radart hoztak, akkor minek tolnak pénzt a kifutó C tipus radar upgradjére, miért nem oda is valami méretben kicsinyitett Selexet tesznek?
o_O
 
K

kamm

Guest
A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.
Jo, mondjuk annak a forumnak a színvonala pont annyira mérvadó is, mint amennyit ertenek az egészből - ha valakiknel nincs penz ilyesmire, az sokkal inkabb ők, az irgalmatlanul elszaladt meglévő fenttartasi ktgeik miatt... savanyú a szőlő.
Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.
Fejezzuk mar be ezt a primitiv stilust, különösen Maroth eseteben.
Nevetseges szabotalassal vadolni barkit, aki eddig eleg korrekt uzleteket hozott teto ala.
Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
Ezt tobbszor elmagyarazta Maroth, latom, nek ragadteg: ez a legtrukkosebb kerdesek egyike, hogy pont mikor ugrasz fel a vonatra.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 427
46 306
113
A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.

Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.

Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
Számomra egyre biztosabb, hogy te igen komoly tudatmódosító szerek hatása alatt fórumozol rendszeresen. A drog rossz. Értem?!?
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 596
113
A cseh kommentek alapján ők - ellentétben az itteni fórumtársakkal - kevésbé próbálnak udvariasságból úgy tenni, mintha komolyan vennék Maróth úr okfejtését a jövőben várható technológiai ugrásokról. Számukra ez egyértelműen bullshit, ami a pénztelenséget van hivatva palástolni.

Már a rakétatüzérség beszerzésének szabotálása kapcsán megjegyeztem, hogy a kormánybiztos úr nyugodtan említhetett volna 2100-2150-es évszámokat is, hiszen addigra valószínűleg még a 2050 körüli színvonalnál is fejlettebbek lesznek az akkori rendszerek.

Megfordítva a dolgot, ebből a logikából kiindulva komoly hiba a Gidránok, Pzh-k, 2A7-ek, stb. megrendelése, mert 2080-90 környékén ezeknél sokkal korszerűbb eszközöket is rendszeresíthetett volna a MH.
Nem akarunk F-35-t venni, a Tempestre vagy FCASra várunk. Tömören. És mivel más sem akar, kényszerünk sincs.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Ez mennyiben relevans amugy...?
SA egy csod szelen álló ország, de ketlem, hogy eladnak a Gripenjeiket, ha arra gondolsz (és valószínűleg nem tiptop egyik sem...)
.
Dél Afrika inkább onnan jutott eszembe, hogy a Gripen program elején ők voltak az a partner ország, akik saját fejlett repülőiparral rendelkeztek, és technikai partnerként is számitottak rájuk. Gondolom, ezt a szerepet most a brazilok veszik át főleg, de az AV projecttel Magyarország is bejöhet ebbe a körbe, hogy fejlesztési feladatokat kapunk.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az Mk 4 radar mod-ot már megkaptuk a 2017-es Ms20 csomaggal. Vagy az Mk4-ből is több változat van? Kezd bonyolódni a történet :)
Szerintem nem olyan bonyolult.
https://forum.htka.hu/threads/saab-jas-39-gripen.145/post-562403
Először a PS-05 Mark.4 verzióról:
PS-05 radar / A Mark 4
"...Természetesen a 2020-as frissítés leglényegesebb eleme a legfontosabb Gripen érzékelő, a PS-05 / A radar frissítése a legújabb Mark 4-változatra.
Ez a frissítés a gyártó szerint 150% -kal növeli a radar érzékelés távolságát az eredeti nem frissített Mark 3-hoz képest pl. egy tengeri cél esetén. Mats Thornbiörnson a SAAB egyik vezetője szerint a növekedés közel 200% -kal nő.
Hasonlóképpen jelentősen javult a kis RCS-sel rendelkező célpontok detektálási távolsága is, az új radar egy olyan távolságról képes észlelni egy 0,1 m2 visszaverő felülettel rendelkező célt, amilyen távolságról a radar korábbi verziója csak 4m2-es célpontot tudott érzékelni.
A PS-05 / A Mark 4 upgrade az összes elektronikai blokk cseréjét jelenti, és készen áll az Active Electronically Scanned Array (AESA) antenna jövőbeli integrálására"


Majd kicsivel később a cikkben a PS-05 Mark.5 AESA változatról (szintén köszönet a Google fordítónak):
"A 2025-ös tervezett korszerűsítés kiterjedtebb, és várhatóan magában foglalja az új PS-05 / A Mark 5 radar és az új EWS-39 Mark II önvédelmi rendszer bevezetését is, amely több REB képességgel rendelkezik, mint elődje.
A PS-05 / A Mark 5 radarnak már egy új, aktív elektronikus fázisú antennája (AESA) van, viszont a gyártó szerint az elektronikai blokkok változatlanul az eredeti Mark 4 ből származnak.
Az új PS-05 / A Mark 5 radar első repülési tesztjeit 2019-re tervezik.

Meg kell magyaráznom, hogy gyakorlatilag az összes modern AESA radar elektronikája gallium-arzenid bázisú félvezetőkkel működik, miközben hatalmas mennyiségű hőt termel, és rengeteg energiát fogyaszt. Ha tehát gallium-arzenid alapú elektronikát (GaAs) használsz, akkor nem lehet egyszerűen behelyezni az AESA radart a Gripen C / D-be, mivel az alapvető tervezési változtatásokra van szükség a megbízható hűtés biztosítása érdekében. Viszont a SAAB olyan következő generációs radar technológián dolgozik amely a gallium-nitrid alapú félvezetőket (GaN) haszná, ami sokkal több kimenő energia használatát teszi lehetővé, kisebb energia felhasználásával, kisebb hőtermeléssel. Ez lehetővé teszi az AESA antenna bevezetését a Gripen C / D-be átfogó áttervezés nélkül, ”mondja Mats Thornbiörnson, a SAAB tesztpilótája és vezetője"
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 427
46 306
113
.
Dél Afrika inkább onnan jutott eszembe, hogy a Gripen program elején ők voltak az a partner ország, akik saját fejlett repülőiparral rendelkeztek, és technikai partnerként is számitottak rájuk. Gondolom, ezt a szerepet most a brazilok veszik át főleg, de az AV projecttel Magyarország is bejöhet ebbe a körbe, hogy fejlesztési feladatokat kapunk.
...és ez is lett a vesztük.
A dél-afrikai Gripen flotta kilépett a SAAB támogatási ernyője alól. Annyira nem tudták megoldani a Saab nélkül, hogy 1 év múlva vissza kellett lépniük.
De már annyi pénzük sem volt, hogy a svéd supportot kifizessék. Ezért állították le a gépek egy részét.
 
Status
Not open for further replies.