[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 912
30 964
113
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan.
Ehhez nem kell kétirányú kapcsolat. Elég ha - mondjuk 10 percenként - folyamatosan küldik a frissített csomagot. Alapvetően ez a real time frissítés nélkülözhetetlen is a sikeres feladatvégrehajtás szempontjából.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png


Arrol nem is beszélve,hogy a menet közben begyűjtött információkat hogyan elemzik,ha leszálláskor törlődik?
Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.

Az F-16-on DTC a neve, data trasfer cartridge, ha jól emlékszem.
Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
 
M

molnibalage

Guest
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png



Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.


Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file? Ha minden felszállás előtt fel kell tölteni az RWR, NCTR és más adatbázis, akkor behalok.
Valahol nagyon azért érzem, hogy alulspecifikált a beszélgetés.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 912
30 964
113
Azért is írtam le az "őskori" megoldást, ill. > minek azt törölni ami még mindig a saját kézben van?!!
Pont ez a lényeg, hogy nem igényel külön megsemmisítő rendszert, ha RAM-ban tárolják az adatokat. Viszont otthon mikor áramtalanítják a gépet, ugyan úgy eltűnik az adat belőle. De ez nem gond, mivel a rendszer indítása után már azonnal visszakapja frissítve a központtól.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
12 926
19 576
113
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file? Ha minden felszállás előtt fel kell tölteni az RWR, NCTR és más adatbázis, akkor behalok.
Valahol nagyon azért érzem, hogy alulspecifikált a beszélgetés.
Kizártnak tartom,hogy minden alkalommal a teljes REH könyvtárat amcsibol keljen feltölteni.Egyszerűen felesleges,és sebezhető is.Teljesen logikátlan.
Szerintem az adott bevetéshez adnak amerikai adatbázisú frissitést.Ha valakinek nélkülöznie kell ezt az adatbázist,az bizony hátrány.Nade nem teszi bevethetetlenné a gépet.
Izraeliek saját elektronikai cuccokat akartak integrálni,ezért kaptak egy külön forráskódú szoftvert.
Ehhez nem kell kétirányú kapcsolat. Elég ha - mondjuk 10 percenként - folyamatosan küldik a frissített csomagot. Alapvetően ez a real time frissítés nélkülözhetetlen is a sikeres feladatvégrehajtás szempontjából.
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png



Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.


Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
 
M

molnibalage

Guest
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
Fordítva megy. A gép gerincén van a SATCOM antenna és az ad felfelé sanszoan, ha kér adatot. Aztán vagy kap adatot valamitől, vagy nem. Senki nem mondta, hogy geostac műholdról. Ezt te költötted hozzá...
(A geostac műholdak sokszor csak átjátszóak mástól.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zeal

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
12 926
19 576
113
Fordítva megy. A gép gerincén van a SATCOM antenna és az ad felfelé sanszoan, ha kér adatot. Aztán vagy kap adatot valamitől, vagy nem. Senki nem mondta, hogy geostac műholdról. Ezt te költötted hozzá...
(A geostac műholdak sokszor csak átjátszóak mástól.)
Viszont sanszosan műhold átjátszóval megy a dolog.Ott meg már olyan távolságok vannak,hogy nem lehet olyan keskeny sávon adni,hogy csak a fogadó fogja.És azért az oroszoknak,kinaiaknak is vannak REH rendszereik.Meg akiknek exportálják.És van módszer a műhold adások zavarására is.
Egyszerűen ez a minden leszálláskor törlödö REH könyvtár ellentmond minden logikának.És nincs is ilyen hivatalosan leirva,csak frissités.
A szoftveres támogatást nem adják ki a kezükböl az amik.De annak hiánya nem jelent azonnali harcképtelenséget.Mire elavul a rendszer,addigra a fogyóeszközök hiánya miatt amúgy is repképtelen lesz a gép.Ennyi
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file?
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
Ezt (is) teljesen rosszul látod.
- a katonai távközlési műholdak elsősorban nem geostacionárius pályán keringenek...de ez a kisebbik tévedés.
- nem a távközlési műhold jelét kell erősen irányítani (azt elég az adott régióra szűkíteni) hanem az F35-ről a műholdra küldött jel erősen irányított keskeny nyaláb.
Amúgy kapaszkodj meg...már a rakéták is műholdas adatkapcsolattal működnek.
Az AGM-88E AARGM-nek is műholdas kapcsolata van ahonnan végfázisban műholdon keresztül küldi haza a MMW radar által a célpontról készített képet.
 
M

molnibalage

Guest
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...
Pont arról beszélek, hogy ezek a dolgok ma a gépekbe belekerülnek szoftverfrissítésként és nem törlődik ki, ha leáll a gép. Tudtommal.
Ha ezt minden bootnál meg kell csinálni, akkor az F-35 az tényleg csak egy üres edény, amit mindig fel kell tölteni. De erősen kétlem, hogy így menne.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
12 926
19 576
113
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...

Ezt (is) teljesen rosszul látod.
- a katonai távközlési műholdak elsősorban nem geostacionárius pályán keringenek...de ez a kisebbik tévedés.
- nem a távközlési műhold jelét kell erősen irányítani (azt elég az adott régióra szűkíteni) hanem az F35-ről a műholdra küldött jel erősen irányított keskeny nyaláb.
Amúgy kapaszkodj meg...már a rakéták is műholdas adatkapcsolattal működnek.
Az AGM-88E AARGM-nek is műholdas kapcsolata van ahonnan végfázisban műholdon keresztül küldi haza a MMW radar által a célpontról készített képet.
Nem vonom kétségbe a műholdas adatkapcsolat létét.Sem a REH adattárak létét.Sőt,azt sem vonom kétségbe,hogy ezen adattárakhoz nem mindenkinek egyforma a hozzáférése.
Azt vonom kétségbe,hogy leszálláskor törlődik a gép saját rendszere.Egyszerűen logikátlan,és nemcsak az exportgépeknél teszi kiszolgáltatottá a vásárlót,hanem minden gépet egy komolyabb ellenféllel folytatott harcban.Lehet érzékelni és zavarni a műholdadásokat,sőt,lelőni a műholdat.És ma már a zavaráshoz nem is kell szuperhatalomnak lenni.Lásd az iráni dron esetet.
Azonkivűl sehol nem olvastam komolyabb anyagban ilyen törlő funkciórol,csak frissitésről.Nem komplett újratöltésről irnak,hanem frissitésről.Aktualizálásrol.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 912
30 964
113
Lehet érzékelni és zavarni a műholdadásokat,sőt,lelőni a műholdat.
És mit érnél el egy zavarással?
Már felszállásnál megkapja az akkor aktuális infót. Repülés közben ha zavarják, max a felszálláskor kapott adatokat használja. Nem optimális, de attól még működő adatok.
Viszont ezzel az eljárással biztosan nem kerülhet érzékeny infó az ellenség kezébe.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
12 926
19 576
113
És mit érnél el egy zavarással?
Már felszállásnál megkapja az akkor aktuális infót. Repülés közben ha zavarják, max a felszálláskor kapott adatokat használja. Nem optimális, de attól még működő adatok.
Viszont ezzel az eljárással biztosan nem kerülhet érzékeny infó az ellenség kezébe.
Miondjuk Kina Okinava és a komplett Dél Kinai tenger műholdas adatkapcsolatát zavarja.Akkor mit csinálnak?felteszik a kezüket?Vagy válaszul ICBMet vetnek be,mert nem tud felszállni egy kósza F35 sem?Nemáááár!
Szóval baromira logikátlan a dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
39 712
54 074
113
És mit érnél el egy zavarással?
Már felszállásnál megkapja az akkor aktuális infót. Repülés közben ha zavarják, max a felszálláskor kapott adatokat használja. Nem optimális, de attól még működő adatok.
Viszont ezzel az eljárással biztosan nem kerülhet érzékeny infó az ellenség kezébe.

Ne viccelj már rengeteg adatról van szó.Gyakorlatikag ez kiheréli a gyorsreagálás képességét.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
12 926
19 576
113
Szóval ezzel a minden leszálláskor törlődik dologgal alapvető harcászati problémák vannak.Gyakorlatilag komoly ellenféllel szemben bevethetetlené teszi a gépet.
Azonkivűl ismétcsak a törökökkel példálózom.Nekik biztos nem kellene egy olyan gép,amit csak akkor használhatnak,ha az amik megengedik.Sziria mellett van egy régóta húzodó problémájuk a görögökkel.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
15 643
22 251
113
Egy úgy bugyutaság, ahogy van. A Nebo méretű radar képes egy -30 dBsm méretű tárgyat zavarmentes környezetben úgy 90 km-ről követésbe venni. Az, hogy kis drónokat ilyen környezetben egyes radarok képesek 10-15 km annak semmi köze a stealth végéhez. Amikor az F-35 50 km+ távolságból dobálja az SDB salvokat...

És az RCS modellek szerint az elnyelő festék nélkül is a jellemző stealth tartományban a -30 dB inkább a legrosszabb érték. Az F-22 esetén néhol -40 dBsm-re is beesik...

Az európai anti-stealth propaganda szépen megtette a hatását...

Most nincs kedvem keresgelni, volt egy korrekt grafika, hogyan fejlodott a Gripen vagy Saab radaradarkepesseg az elmult 20-30 ev alatt, km es 0.1m alatti tartomanyig, BVR...
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
15 643
22 251
113
A srác teljesen fogalmatlan...
Olyanokat ír hogy "...A hazi dron kicsi, ezert kicsi a RCS..." :D

Mintha a tárgy fizikai méretének szoros köze lenne a radar keresztmetszetéhez.:rolleyes:
Ez alapján a Luneburg szelencék teljesen használhatatlanok lennének egy B2-nek meg óriási lenne az RCS-e.

Huh? Konkrétan a fizikai méret egyebes aranyban van a rcs-sel, igen (természetesen az anyaga, alakja stb is számít, logikusan.) Sikerült az általános iskolat abszolvalni? :)
Ha valamit nem értesz, kérdezz, nem kinos am az (kb mint a radiotechnikai iparos zoldsegednel.)