[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.
K

kamm

Guest
.
Nem a rakétáikra gondoltam, hanem hogy pl a Saab a Denelnek adta ki a fegyverfelfüggesztő pilonok fejlesztését és gyártását.
Az az ellentetelezes volt szerintem. A Denel a SA allam többségi tulajdonaban van alapitasa ota.
Van par JV meg, amiben a Denelen keresztül ugyanígy beszállt a SA kisebbségi tulajkent (kb mint a magyar allam az RM Hungarybe), pl a Denel-RM Munitions, az Airbus-Denel meg a Turbomeca-Denel, de ezek jol láthatóan ugyanígy célzott JVok.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 566
113
0, Te is úgy látod, ha jól értem, hogy ha most nem kapják meg a madaraink az új fegyverzetet, akkor pár éven belül a közelgő svéd upgrade-del együtt jön minden. (Ami logikus lenne, hiszen abban és ott lehetnek olyan képesség elemek, amik végstádiumban vannak, de kellenek nekünk.)
Nem. Szerintem most megrendelnek mindent, ami az MS20 Block2 kezelni képes. (Meteor, Iris-T, sisakcélzó, Reccelite stb. hogy végre teljesen ki legyenek használva a Gripen jelenlegi képességei. Ezeket csak meg kell venni és lehet használni. Megrendeléstől számítva 1-2 éven belül itt vannak. És ezek elsősorban nem a SAAB-nak jelentenek üzletet/bevételt, hanem a Diehl, MBDA, Rafael stb.-nek.

Most jeleztük a svédeknek hogy érdekel minket a C+/D+ korszerűsítés, majd meg is fogjuk rendelni, csak előtte meg kellene egyezni az "ellentételezésről", azaz hogy a magyar repülőgépipari klaszter fejlesztésében hogyan tudnának részt venni a svédek. Egyrészt kell az idő hogy itthon létrehozzák pl. azt a javító-karbantartó központot, ahol esetleg mi magunk is el tudjuk majd végezni az átalakítást vagy a 800 órás karbantartásokat, másrészt a SAAB-nak is kell az idő hogy létrehozza és tesztelje a C+/D+ prototípusokat. Majd kb. 2023-ban vagy utána meg is rendeljük, amikor már tudni fogjuk hogy itthon milyen ipari háttér lesz hozzá és majd kb. 2026 körül el is kezdődhet a magyar gépek upgrade-je. Nem kell kapkodni, mert most már kb. 2045-ig számolnak a C/D Gripenekkel. Minden amit most veszünk a C/D-khez az a C+/D+-hoz is jó lesz.)

2021 végére kitalálja a SAAB és a svéd kormány, hogy hogyan akarják korszerűsíteni a saját C/D gépeiket. Kb. megpróbálnak majd a Gripen E/F-ből mindent amit lehet áttenni a C/D-re. (Ezt nevezitek ti "C+/D+" vagy "Gripen MLU" programnak.) 2022 elején a svéd kormány jóváhagyja a tervet, ad rá pénzt és a SAAB 1-2 gépet átalakít C+/D+ prototípusnak és elkezdik őket tesztelni. Ezzel elmegy kb. másfél év, ha minden szép és jó, akkor 2023 második felében elkezdődik a svéd C/D gépek folyamatos átalakítása. Gépenként kb. 4-5 hónap munka lesz, mint a 800 órás ipari javítás. A svédek kb. 30-50 gépet terveznek korszerűsíteni, max 5 év alatt elkészülnek vele. Be lehetne közé sorolni a 14 magyar gépet is, de nem biztos hogy ez a cél...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Nem. Szerintem most megrendelnek mindent, ami az MS20 Block2 kezelni képes. (Meteor, Iris-T, sisakcélzó, Reccelite stb. hogy végre teljesen ki legyenek használva a Gripen jelenlegi képességei. Ezeket csak meg kell venni és lehet használni. Megrendeléstől számítva 1-2 éven belül itt vannak. És ezek elsősorban nem a SAAB-nak jelentenek üzletet/bevételt, hanem a Diehl, MBDA, Rafael stb.-nek.

Most jeleztük a svédeknek hogy érdekel minket a C+/D+ korszerűsítés, majd meg is fogjuk rendelni, csak előtte meg kellene egyezni az "ellentételezésről", azaz hogy a magyar repülőgépipari klaszter fejlesztésében hogyan tudnának részt venni a svédek. Egyrészt kell az idő hogy itthon létrehozzák pl. azt a javító-karbantartó központot, ahol esetleg mi magunk is el tudjuk majd végezni az átalakítást vagy a 800 órás karbantartásokat, másrészt a SAAB-nak is kell az idő hogy létrehozza és tesztelje a C+/D+ prototípusokat. Majd kb. 2023-ban vagy utána meg is rendeljük, amikor már tudni fogjuk hogy itthon milyen ipari háttér lesz hozzá és majd kb. 2026 körül el is kezdődhet a magyar gépek upgrade-je. Nem kell kapkodni, mert most már kb. 2045-ig számolnak a C/D Gripenekkel. Minden amit most veszünk a C/D-khez az a C+/D+-hoz is jó lesz.)

2021 végére kitalálja a SAAB és a svéd kormány, hogy hogyan akarják korszerűsíteni a saját C/D gépeiket. Kb. megpróbálnak majd a Gripen E/F-ből mindent amit lehet áttenni a C/D-re. (Ezt nevezitek ti "C+/D+" vagy "Gripen MLU" programnak.) 2022 elején a svéd kormány jóváhagyja a tervet, ad rá pénzt és a SAAB 1-2 gépet átalakít C+/D+ prototípusnak és elkezdik őket tesztelni. Ezzel elmegy kb. másfél év, ha minden szép és jó, akkor 2023 második felében elkezdődik a svéd C/D gépek folyamatos átalakítása. Gépenként kb. 4-5 hónap munka lesz, mint a 800 órás ipari javítás. A svédek kb. 30-50 gépet terveznek korszerűsíteni, max 5 év alatt elkészülnek vele. Be lehetne közé sorolni a 14 magyar gépet is, de nem biztos hogy ez a cél...

Oké!

Tudom, hogy nagyon szűk látókör, kicsit erőltetett a kérdés, de megkérhetlek, hogy egy üzleti tervet dobjunk össze az AV-hoz?
Ott valami állami kezesség van a hitelfelvételhez. Ez sajnos túl sok üres lyukat nem fog engedni, nagyon attól tartok. Egy magán üzletember valószínűleg azért teszi fel erre a már megszerzett vagyonát dupla vagy semmit játszva, mert látja lelki szemei előtt, hogy milyen megrendeléseket kell bezsebelnie a pénz és kamat visszakapásához.

0, Szenegál, Vietnám megrendeléseiből még jó néhányat bevizionálni nem túl előrelátó, hasznosak voltak a gyárnak, de mindennel együtt így is a csőd felé ment. Pusztán a piac berobbanására várni nem mentené meg az AV-t. Eddig is lejtmenetben volt a megannyi alkatrész beszállítással együtt is.
1, Vehetünk pár darab kiképző gépet, de itt nem számolnék túl sokkal. A Zlinből sem lesz túl sok. Ezt hamar legyártanák.
2, Ha jól értem azzal számolsz, hogy a svéd kapacitás le lesz kötve sokáig, de a mi gépeink be fognak oda férni. Miért nem arról tárgyalnánk, hogy a csehek bérmunkában megcsinálják? Ha nekem tippelnem kéne, ott akarna mindenki egy regionális szervizközpontot. Nekünk olcsóbb lenne, a svédek pedig oda adják, ha ez benne van a feltételek között, hogy két külföldi rendszeresítő ezt szabja feltételül. (Ő az alkatrészgyártással és/vagy licence árából még mindig jól jár és a cseh gyárnak létkérdés, hogy legyen mit csinálnia.)
3, Az új gépeknek, mint összeszerelő üzem is szóba jön az AV. Ami feltételezi, hogy a tervrajzokat valamikor megkapja az E/F példányokhoz. De ha a számításaid alapján ezek beszerzése kitolódik 2026 utánra, közben nem kap a gyár C/D upgrade részesedést, akkor ez az én olvasatomban legalább 5 év egy hitelkeret törlesztésére, amikor a "hazai piacon" néhány darab kiképző repcsi legyártására kapott csak megrendelést.

Szóval én abból indulok ki, hogy bérmunkát, de valamit egészen biztosan oda akarnak majd ítélni neki. És 5 évig nem hiszem, hogy ellesz néhány NG kiképző flexelésével. Én arra tippelnék inkább, hogy az összes levegővel kapcsolatos beszerzést mind a két ország egy méreten felül már megpróbálja majd oda csoportosítani. Legyen valami részesedése az AV-nek és a gyártó kapacitás legyen kihasználva.
Emiatt is gondoltam szinte biztosra, hogy a török drónok is ott kerülnek majd licence összeszerelésre. A méretük már nem egy kis sufnit kíván, a tenyeredből meg majd felengeded a levegőbe. A taktikai drónok repteret igényelnek, ahonnét felszállhatnak a megrendelőhöz. És hangár méretű összeszerelő üzemet.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
Aero magazin, gripen riport egy svéd illetékessel, lehet, hogy rosszul értem, de az általunk is megvett, 2017-es Ms20ról van szó benne, a block 2-ről csak azt mondja, hogy már repül, és persze fejlettebb, mint az eddigi. Beszkenneljem a cikket ide?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113

De azért vegyétek meg az újságot ;)

6abfd80d9db0dc5138c5868053503d10.jpg
d84836b43c5089d6a4f3f141c9a60931.jpg
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
Az új képességeket (Iris-T, Meteor, Radar) eddig úgy tudtuk, hogy 2017-es MS20 csomagban benne volt. A cikk meg úgy írja, mintha a Block 2-ben lenne benne (vagy félreértem? ), ami Terminator szerint 2020-ban lett kész. Szóval akkor mit vettünk 2017-ben és mit vettünk most meg? :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 291
113
En nem ertem miert kene az uj szazadot egy osszegben kifizetni es miert ne lenne leasing lehetoseg?
A bizottsági ülésről kiszivárgott is 15 éves elhúzott beszerzésröl van szó.
Ez nem jelenthet mást, csak valamilyen lízinget.
Hát amikor saját maguktól említik meg az e/f-et mint hosszútávú lehetőséget, akkor egyből az ember arra a 3000 milliárdos összegre gondol :p
Harangozó viszont nem csak a 3000mrd-ot említette meg, hanem pontosan ezt:
3000 milliárdos titkos beszerzésre készül Orbán

A mai napon a Honvédelmi és rendészeti bizottság előre nem tervezett, az utolsó, rendkívüli parlamenti ülésnapra összehívott üléséről kivonultunk. Tettük ezt azért, mert az ülés egyetlen napirendje a honvédelmi tárca összességében mintegy 3000 milliárdos (sic!) közbeszerzés alóli mentesítése volt.

A beszerzések nemcsak összértékükben botrányosak, de teljesen elfogadhatatlan módon öt, tíz, sőt egyes beszerzések tizenöt éves időtartamra előre tervezik elkölteni az adófizetők pénzét.
Azaz az ülésen összesen kértek annyira engedélyt. A 3000 mrd nem egy tétel!
De a 3000mrd sok is lenne a Gripen bármelyik verziójára, még 15 év kamataival együtt is.
 
K

kamm

Guest
Az új képességeket (Iris-T, Meteor, Radar) eddig úgy tudtuk, hogy 2017-es MS20 csomagban benne volt.
2016-os, de amugy benne voltak, mert anno azzal adtak el system sw upgradet ..

A cikk meg úgy írja, mintha a Block 2-ben lenne benne (vagy félreértem? ), ami Terminator szerint 2020-ban lett kész. Szóval akkor mit vettünk 2017-ben és mit vettünk most meg? :)
Bingo, jo kerdes. Ami a Block2 illeti, szerintem azt csak azert hangsulyozzak, mert az a current verzio, nem fog korabbit emlegetni...
 
  • Tetszik
Reactions: ms07
K

kamm

Guest
A bizottsági ülésről kiszivárgott is 15 éves elhúzott beszerzésröl van szó.
Ez nem jelenthet mást, csak valamilyen lízinget.

Harangozó viszont nem csak a 3000mrd-ot említette meg, hanem pontosan ezt:

Azaz az ülésen összesen kértek annyira engedélyt. A 3000 mrd nem egy tétel!
De a 3000mrd sok is lenne a Gripen bármelyik verziójára, még 15 év kamataival együtt is.
Konkrétan Harangozo ketszer is hisztizett egy egyetlen teteles 1300 milliard forintos beezerzes miatt, hogy azt 15-30 evre elore eldontottek.

Ez nekem eleg egyértelműen egy ujabb leaset ill részletfizetést sugall, a finnek alapjan 2 szazadot (de a fene tudja, ha allig fegyverezik oket, akkor lehet csak egy E szazad plusz a meglévő kipimpelve?)
 

geseft

Well-Known Member
2019. február 20.
444
1 467
93
A bizottsági ülésről kiszivárgott is 15 éves elhúzott beszerzésröl van szó.
Ez nem jelenthet mást, csak valamilyen lízinget.

Harangozó viszont nem csak a 3000mrd-ot említette meg, hanem pontosan ezt:

Azaz az ülésen összesen kértek annyira engedélyt. A 3000 mrd nem egy tétel!
De a 3000mrd sok is lenne a Gripen bármelyik verziójára, még 15 év kamataival együtt is.
Igaz, de említi, hogy ebből az egyik tétel 1000 miliárd fölötti, 15 évre, abból meg a 2 század ef simán kijön.
 
Status
Not open for further replies.