Nem. Szerintem most megrendelnek mindent, ami az MS20 Block2 kezelni képes. (Meteor, Iris-T, sisakcélzó, Reccelite stb. hogy végre teljesen ki legyenek használva a Gripen jelenlegi képességei. Ezeket csak meg kell venni és lehet használni. Megrendeléstől számítva 1-2 éven belül itt vannak. És ezek elsősorban nem a SAAB-nak jelentenek üzletet/bevételt, hanem a Diehl, MBDA, Rafael stb.-nek.
Most jeleztük a svédeknek hogy érdekel minket a C+/D+ korszerűsítés, majd meg is fogjuk rendelni, csak előtte meg kellene egyezni az "ellentételezésről", azaz hogy a magyar repülőgépipari klaszter fejlesztésében hogyan tudnának részt venni a svédek. Egyrészt kell az idő hogy itthon létrehozzák pl. azt a javító-karbantartó központot, ahol esetleg mi magunk is el tudjuk majd végezni az átalakítást vagy a 800 órás karbantartásokat, másrészt a SAAB-nak is kell az idő hogy létrehozza és tesztelje a C+/D+ prototípusokat. Majd kb. 2023-ban vagy utána meg is rendeljük, amikor már tudni fogjuk hogy itthon milyen ipari háttér lesz hozzá és majd kb. 2026 körül el is kezdődhet a magyar gépek upgrade-je. Nem kell kapkodni, mert most már kb. 2045-ig számolnak a C/D Gripenekkel. Minden amit most veszünk a C/D-khez az a C+/D+-hoz is jó lesz.)
2021 végére kitalálja a SAAB és a svéd kormány, hogy hogyan akarják korszerűsíteni a saját C/D gépeiket. Kb. megpróbálnak majd a Gripen E/F-ből mindent amit lehet áttenni a C/D-re. (Ezt nevezitek ti "C+/D+" vagy "Gripen MLU" programnak.) 2022 elején a svéd kormány jóváhagyja a tervet, ad rá pénzt és a SAAB 1-2 gépet átalakít C+/D+ prototípusnak és elkezdik őket tesztelni. Ezzel elmegy kb. másfél év, ha minden szép és jó, akkor 2023 második felében elkezdődik a svéd C/D gépek folyamatos átalakítása. Gépenként kb. 4-5 hónap munka lesz, mint a 800 órás ipari javítás. A svédek kb. 30-50 gépet terveznek korszerűsíteni, max 5 év alatt elkészülnek vele. Be lehetne közé sorolni a 14 magyar gépet is, de nem biztos hogy ez a cél...
Oké!
Tudom, hogy nagyon szűk látókör, kicsit erőltetett a kérdés, de megkérhetlek, hogy egy üzleti tervet dobjunk össze az AV-hoz?
Ott valami állami kezesség van a
hitelfelvételhez. Ez sajnos túl sok üres lyukat nem fog engedni, nagyon attól tartok. Egy magán üzletember valószínűleg azért teszi fel erre a már megszerzett vagyonát dupla vagy semmit játszva, mert látja lelki szemei előtt, hogy milyen megrendeléseket kell bezsebelnie a pénz és kamat visszakapásához.
0, Szenegál, Vietnám megrendeléseiből még jó néhányat bevizionálni nem túl előrelátó, hasznosak voltak a gyárnak, de mindennel együtt így is a csőd felé ment. Pusztán a piac berobbanására várni nem mentené meg az AV-t. Eddig is lejtmenetben volt a megannyi alkatrész beszállítással együtt is.
1, Vehetünk pár darab kiképző gépet, de itt nem számolnék túl sokkal. A Zlinből sem lesz túl sok. Ezt hamar legyártanák.
2, Ha jól értem azzal számolsz, hogy a svéd kapacitás le lesz kötve sokáig, de a mi gépeink be fognak oda férni. Miért nem arról tárgyalnánk, hogy a csehek bérmunkában megcsinálják? Ha nekem tippelnem kéne, ott akarna mindenki egy regionális szervizközpontot. Nekünk olcsóbb lenne, a svédek pedig oda adják, ha ez benne van a feltételek között, hogy két külföldi rendszeresítő ezt szabja feltételül. (Ő az alkatrészgyártással és/vagy licence árából még mindig jól jár és a cseh gyárnak létkérdés, hogy legyen mit csinálnia.)
3, Az új gépeknek, mint összeszerelő üzem is szóba jön az AV. Ami feltételezi, hogy a tervrajzokat valamikor megkapja az E/F példányokhoz. De ha a számításaid alapján ezek beszerzése kitolódik 2026 utánra, közben nem kap a gyár C/D upgrade részesedést, akkor ez az én olvasatomban legalább 5 év egy hitelkeret törlesztésére, amikor a "hazai piacon" néhány darab kiképző repcsi legyártására kapott csak megrendelést.
Szóval én abból indulok ki, hogy bérmunkát, de valamit egészen biztosan oda akarnak majd ítélni neki. És 5 évig nem hiszem, hogy ellesz néhány NG kiképző flexelésével. Én arra tippelnék inkább, hogy az összes levegővel kapcsolatos beszerzést
mind a két ország egy méreten felül már megpróbálja majd oda csoportosítani. Legyen valami részesedése az AV-nek és a gyártó kapacitás legyen kihasználva.
Emiatt is gondoltam szinte biztosra, hogy a török drónok is ott kerülnek majd licence összeszerelésre. A méretük már nem egy kis sufnit kíván, a tenyeredből meg majd felengeded a levegőbe. A taktikai drónok repteret igényelnek, ahonnét felszállhatnak a megrendelőhöz. És hangár méretű összeszerelő üzemet.