[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
38 397
49 766
113
Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.

Ahhoz ember kell.Nem betonozhatod a szerelőket a gépek mellé.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
41 931
62 518
113
Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.
Ez gépenként kb. évi 120 óra. Ennyi van lízingelve. A gépek tudnának többet is repülni. Gondolom én...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 998
28 889
113
Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.
Ne felejtsd el, hogy nekünk repóra korlátos support szerződésünk van. Ha a földi támogatás bírná is, a szerződésben foglalt repórák nem időarányos - ha nem annál felpörgetettebb - tempóját, előfordulhatna az, hogy a 10 évre leosztott repidő mondjuk a 8. évben elfogy. Utána meg úgy járunk, mint a lengyelek az alultervezett support szerződésükkel, hogy az ellátási lánc nincs felkészítve az intenzívebb alkatrész fogyasztásukra. A vége az, hogy minden alkatrészre hónapokat várnak.
Ha a terv az, hogy növeljük a gépek számát, akkor már addig is lépcsőzetesen nőni fog a repült óra igény - ahogy sorba lépnek be a Kanadában végzett új pilótáink. De gondolom erre van terv.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 300
43 508
113
Vagy kéne egy második század Pápára, vagy Kecskemétre a jelenlegi mellé, és/vagy kellene egy második, a jelenlegi lízingszerződéstől független konstrukciójú lízing további 14 gépre, hasonlóan 12 plusz 2 gépes bontásban, de egy további 6-8 gépes, kizárólag kétüléses példányokból álló opcióval.
Elvi síkon kellene tehát egy 12 plusz 2 gép harci század Kecskemétre, egy ugyanilyen 12 plusz 2 gépes harci század Pápára és egy további 6-8 gépes kiképző/vegyes feladatú, csak kétüléses gépekből álló század, mondjuk Kecskemétre. Kiképző-felderítő-csapásmérő feladatkörben és úgy, hogy ennek a századnak a gépei beforgathatók lennének a másik két alakulat gépei közé, hogy csökkentsék az üresjáratot.
Ez 34-36 gép, ami elsőre soknak tűnhet, de ez lenne a normális.

Viszont ezen túlmenőleg az simán lehetne vita tárgya, hogy ez a bizonyos kiképző/vegyes feladatú, csak kétüléses állomány esetleg a második kontingens része legyen.
Ebben az esetben maradna a 14-14 gép, ami ugye csak 28, de akkor a második század fordított aránnyal, négy-hat harci és nyolc-tíz kétülésessel operálna. (a 2 harci plusz 12 kétüléses összeállítást nem tartom hatékony beszerzésnek)
A lényeg, hogy a kétüléses gépek arányát jelentősen növelni kell.

Hangsúlyozom, a jelenlegi, 2026-ban lejáró lízingtől mindenképpen független kell legyen a második beszerzés, aminek konstrukciója a jelenlegivel azonos lenne és opcionálisan ugyanúgy egy későbbi dátummal kerülnének magyar tulajdonba a gépek. Így a két század ügymenete el volna szeparálva egymástól, biztos, ami biztos.
A gépek esetében a jelenlegi svéd légierő ki nem használt (vagy annak mondott) állományából vennénk át gépeket. Az, hogy ezekbe belekérjük a még csak tesztelés alatt álló köztes AESA radart, Meteor/IRIS-T miatt integráltatjuk-e a meglévő kontingensre is ezeket a fegyvereket, az külön történet. Igazából a napi operáció szempontjából nem elsődleges fontosság egyik se.

A műszaki állomány ügyében pedig mindenképpen be kell vonni a megfelelően "lekáderezett" civil szakembereket, stratégiai szerződést kötve mondjuk az Aeroplex-el.
A jelenlegi, izolált katonai műszaki életpálya modell nem ad biztos és tartós megélhetést, ezért van az elvándorlás, amit egy országos civil-katonai rotációval lehetne megelőzni, folyamatosan rendszerben tartva az embereket.
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
Vagy kéne egy második század Pápára, vagy Kecskemétre a jelenlegi mellé, és/vagy kellene egy második, a jelenlegi lízingszerződéstől független konstrukciójú lízing további 14 gépre, hasonlóan 12 plusz 2 gépes bontásban, de egy további 6-8 gépes, kizárólag kétüléses példányokból álló opcióval.
Elvi síkon kellene tehát egy 12 plusz 2 gép harci század Kecskemétre, egy ugyanilyen 12 plusz 2 gépes harci század Pápára és egy további 6-8 gépes kiképző/vegyes feladatú, csak kétüléses gépekből álló század, mondjuk Kecskemétre. Kiképző-felderítő-csapásmérő feladatkörben és úgy, hogy ennek a századnak a gépei beforgathatók lennének a másik két alakulat gépei közé, hogy csökkentsék az üresjáratot.
Ez 34-36 gép, ami elsőre soknak tűnhet, de ez lenne a normális.

Viszont ezen túlmenőleg az simán lehetne vita tárgya, hogy ez a bizonyos kiképző/vegyes feladatú, csak kétüléses állomány esetleg a második kontingens része legyen.
Ebben az esetben maradna a 14-14 gép, ami ugye csak 28, de akkor a második század fordított aránnyal, négy-hat harci és nyolc-tíz kétülésessel operálna. (a 2 harci plusz 12 kétüléses összeállítást nem tartom hatékony beszerzésnek)
A lényeg, hogy a kétüléses gépek arányát jelentősen növelni kell.

Hangsúlyozom, a jelenlegi, 2026-ban lejáró lízingtől mindenképpen független kell legyen a második beszerzés, aminek konstrukciója a jelenlegivel azonos lenne és opcionálisan ugyanúgy egy későbbi dátummal kerülnének magyar tulajdonba a gépek. Így a két század ügymenete el volna szeparálva egymástól, biztos, ami biztos.
A gépek esetében a jelenlegi svéd légierő ki nem használt (vagy annak mondott) állományából vennénk át gépeket. Az, hogy ezekbe belekérjük a még csak tesztelés alatt álló köztes AESA radart, Meteor/IRIS-T miatt integráltatjuk-e a meglévő kontingensre is ezeket a fegyvereket, az külön történet. Igazából a napi operáció szempontjából nem elsődleges fontosság egyik se.

A műszaki állomány ügyében pedig mindenképpen be kell vonni a megfelelően "lekáderezett" civil szakembereket, stratégiai szerződést kötve mondjuk az Aeroplex-el.
A jelenlegi, izolált katonai műszaki életpálya modell nem ad biztos és tartós megélhetést, ezért van az elvándorlás, amit egy országos civil-katonai rotációval lehetne megelőzni, folyamatosan rendszerben tartva az embereket.

Esetleg a svéd század szervezetet nem lehet átvenni? A gépek mennyiségéből én úgy számoltam hogy 12(C) +4 (D) es felállás van. Ez nekünk is jó lehetne, és ebből lenne 2-3 század?!
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
27 529
51 214
113
Ne felejtsd el, hogy nekünk repóra korlátos support szerződésünk van. Ha a földi támogatás bírná is, a szerződésben foglalt repórák nem időarányos - ha nem annál felpörgetettebb - tempóját, előfordulhatna az, hogy a 10 évre leosztott repidő mondjuk a 8. évben elfogy. Utána meg úgy járunk, mint a lengyelek az alultervezett support szerződésükkel, hogy az ellátási lánc nincs felkészítve az intenzívebb alkatrész fogyasztásukra. A vége az, hogy minden alkatrészre hónapokat várnak.
Ha a terv az, hogy növeljük a gépek számát, akkor már addig is lépcsőzetesen nőni fog a repült óra igény - ahogy sorba lépnek be a Kanadában végzett új pilótáink. De gondolom erre van terv.

A több géphez is több alkatrész kell...
Kb. 2013-2017 között is felpörgetett tempóban mentek a Gripenek, hogy utolérjék magukat időarányosan.
Ha nem lesz második század, akkor kb. 8 pilótára lehet szükség a közeljövőben, utána marad megint az évi kb. 2 fő. Erre nem éri meg több gépet venni.
Inkább több időt kellene még bérelni. Ezzel meg az lehet a probléma, hogy ha már szépen előrelátóan kiszámolták hogy a jelenlegi ütemmel, amikor 2026-ban magyar tulajdonba kerülnek a gépek, minden gép 2026-ra épp átesett a következő 800 órás ipari nagyjavításon és a következőig maradt még bennük kb. 600-800 óra. Azaz a 2026-2034 időszakra eső költségeket növelheti jelentősen az, ha 2026-ig többet repülnek. Magyarország lízingeli a gépeket, nem úgy mint a lengyelek, így a svédek feladata a hadrafoghatóság biztosítása.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
6 720
7 662
113
Esetleg a svéd század szervezetet nem lehet átvenni? A gépek mennyiségéből én úgy számoltam hogy 12(C) +4 (D) es felállás van. Ez nekünk is jó lehetne, és ebből lenne 2-3 század?!

Biztos, hogy lehetne, ha lenne akarat.
Azonban a meglévő gépekből sincs kirepülve az, amit maximálisan ki lehet hozni. Rémlik, hogy a svéd gépek képesek valami kb. 250-300 órára évente.
Nyilván kellene egy másik század is. Ez nem is kérdés, egy század csak békére elég. Azonban műszaki, kiszolgáló személyzetet így is lepkehálóval kell fogni. Mindenek előtt az ő fizetésüket emelném. (Jó, meg a többi végrehajtóét is, de most nem arról van szó). Képzett szakembert nem egyszerű csak úgy leakasztani a polcról.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and hollywood

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 998
28 889
113
...nem is tudom melyik év volt az, amikor végre kirepültük az éves keretet. Nekünk van "rezervánk a rendszerben" a korábbi évekből szerintem.
Ez a szerződésmódosítás előtt - és a Z2026 előtt - így is volt, de állítólag 2-3 éve sokkal több a repülés.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Esetleg a svéd század szervezetet nem lehet átvenni? A gépek mennyiségéből én úgy számoltam hogy 12(C) +4 (D) es felállás van. Ez nekünk is jó lehetne, és ebből lenne 2-3 század?!
Abszolút egyetértek...
Én még annyi csavart tennék bele hogy a kiképző század lehetne 16 db M346 FA vagy 12 Hawk 200 és 6 Adwanced Hawk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 998
28 889
113
A több géphez is több alkatrész kell...
Ez így van, de további gépek beszerzése teljesen újra kötött szervizszerződést igényel. Tehát ne úgy képzeld, hogy akkor holnaptól ugyan azokat a keretszámokat koptatjuk több géppel.
Ha nem lesz második század, akkor kb. 8 pilótára lehet szükség a közeljövőben, utána marad megint az évi kb. 2 fő. Erre nem éri meg több gépet venni.
Ezt honnan vetted ezt a 8 pilótát?
Ezzel meg az lehet a probléma, hogy ha már szépen előrelátóan kiszámolták hogy a jelenlegi ütemmel, amikor 2026-ban magyar tulajdonba kerülnek a gépek, minden gép 2026-ra épp átesett a következő 800 órás ipari nagyjavításon és a következőig maradt még bennük kb. 600-800 óra. Azaz a 2026-2034 időszakra eső költségeket növelheti jelentősen az, ha 2026-ig többet repülnek. Magyarország lízingeli a gépeket, nem úgy mint a lengyelek, így a svédek feladata a hadrafoghatóság biztosítása.
Teljesen lényegtelen hogy kinek a tulajdona a gép. A használathoz szükséges support korlátos mindkét esetben. Mi a gépeket a Svéd Légierőtől béreljük korlátos support szolgáltatással. A Svéd légierő meg kötött egy szintén korlátos support szerződést a Saab-bal ugyan ezen gépekre. Tulajdonképpen viszonteladja a szolgáltatást.
A lengyelek hiába vették meg a gépeket. Support szolgáltatás nélkül mehetnek a placcra kordon mőgé.
Náluk a PGZ biztosítja a korlátos supportot (és egyben a hadrafoghatóságot), aki szintén tovább adja a Lockheed szintén korlátos supportját.
Ha 2016-ban a tulajdonunk lesz a gép akkor egyszerűen kötnünk kell egy ugyan olyan korlátos support szerződést a Saab-bal, mint amivel a Svéd légierő rendelkezik, és minden megy tovább a jelenlegi - már jól bevált - feltételekkel.
Náluk sem a PGZ-vel meg a LM-nal van a gond, hanem hogy az eredeti szerződések már nem takarják be a túlhasználatból (a szerződés kereteihez képest) származó alkatrész igényt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 300
43 508
113
Örök dilemma: milyen legyen a kiképzőszázad?
Típus-azonos, így multifunkciós, vagy dedikált kiképzőgépes, ami nem tudná a Gripen minden feladatát átvállalni, de elviekben olcsóbb gép lenne.

Most azt mondom, egyszerűbb lenne fenntartani az egytípusos légierőt és megemelt darabszámú kétülésessel biztosítani a kiképzést, hiszen ezek ugyanúgy teljes értékű csapásmérő és elfogóvadászok is, továbbá mind a hajózó, mind a földi személyzet szakszója megfelelő rá.
Nem kell így új gép, új support és új logisztika.
Másképp fogalmazva: egy magasabb típusra nem képeznék alacsonyabb szintű, vagy szimplán más géppel.

És ezzel elérkeztünk a következő ponthoz: Kanada.
Ott van a Harvard és a Hawk. Innen évi két pilótát kinevelni nem rentábilis.
Ezért (is) kell a több gép és a nagyobb légierő.

Ami meg az alkatrész mennyiségét illeti, logisztikailag a jelenlegi gépszámhoz rosszabb az arány, mintha több gépünk lenne.

A minimumra méretezett 14 gépes egyszázados légierő a per gép vélt képességéből indul ki.
Egy Gripenre 4 darab AMRAAM, az 14 Gripenre 56 darab AMRAAM, ezzel már világháborút is lehet nyerni.

Ezzel szemben a valóságban szervezeti szinten kell gondolkozni. Jelenleg a 14 gépre jut közvetlenül egy közel ezer fős alakulat, ami akkor is kb 1000 fő maradna, ha 28 gép lenne, viszont 28 gépből ki lehet adni stabilan állandóra egy 14 gépes hadrafogható flottát, de 14 gépből lehetetlen.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
14 587
21 763
113
Nem hiszek abban, hogy sugárhajtású kiképzőt ki lehetne iktatni a rendszerből! Én továbbra is azt mondom, hogy venni kellene hat Mastert és Lengyelországba telepíteni a lengyel század mellé, bérelve a műszaki infrastruktúrát a fenntartásukhoz. Itthon meg mehetne egy Zlin-Super Tucano vonalon az alapkézés, amiből az utóbbi nem csak turboprop tréner, hanem a Mi-24 gépek utódja is lenne valamilyen szinten.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
5 936
16 654
113
Ezzel szemben a valóságban szervezeti szinten kell gondolkozni. Jelenleg a 14 gépre jut közvetlenül egy közel ezer fős alakulat, ami akkor is kb 1000 fő maradna, ha 28 gép lenne, viszont 28 gépből ki lehet adni stabilan állandóra egy 14 gépes hadrafogható flottát, de 14 gépből lehetetlen.
Ez, ...ez a legjobb meglátás, amit itt eddig olvastam, itt van a kutya elásva, big like. :rolleyes:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 300
43 508
113
Nem hiszek abban, hogy sugárhajtású kiképzőt ki lehetne iktatni a rendszerből! Én továbbra is azt mondom, hogy venni kellene hat Mastert és Lengyelországba telepíteni a lengyel század mellé, bérelve a műszaki infrastruktúrát a fenntartásukhoz. Itthon meg mehetne egy Zlin-Super Tucano vonalon az alapkézés, amiből az utóbbi nem csak turboprop tréner, hanem a Mi-24 gépek utódja is lenne valamilyen szinten.

Nem egészen ez a mondókám lényege.
Hogy értsétek, a cikk elolvasása után fogalmazódott meg bennem, hogy egész egyszerűen a Kanadából (tök mindegy, hogy Szolnokról, vagy Lengyelországból) hazatérő pilótákat nem tudja a rendszer egyből beintegrálni. És ennek csak az egyik oka, hogy nincs elég repülőgép.

Anno, 1988-90 között volt egy rendszer a Magyar Néphadseregben. Tudvalevő, egyedül hazánknak nem volt dedikált kiépzőgépe a VSz-ben a Delfinek kivonása után.
Így a Szovjetúnióból és Csehszlovákiából frissen hazatért hajózóink bár mind a két helyről érvényes MiG-21-es típusvizsgával rendelkeztek, a tudásuk még kevés volt a rendszerbe álláshoz, így a különféle alap harcfeladatok és készenléti szolgálat ellátásának kiképzése is a harci alakulatok állományára hárult.
Ezért jött az ötlet, hogy bár Gerecsével mintegy egy ezrednyi hajózó és műszaki került ki a rendszerből (ez 1989-ben történt, de már 88-ban lehetett látni bizonyos szintekről előre a dolgot), az államközi szerződések miatt továbbra is fent kellet tartani a szovjet és csehszlovák kiképzéseket, így az onnan jövők beintegrálását meg kell valahogy oldani. Mivel 1989-ben jelentősen csökkent a létszám, így a megszüntetett harmadik (kiképző) századok helyett pont jól jött, hogy Kecskeméten, a második lépcsős ezrednél létrehoztak egy utóképzős századot, hozzájuk pedig a többi ezredtől vontak át MiG-21UM-eket.
Ez az extra egy év aztán pont annyit javított a helyzeten, hogy mikor a pápai és taszári ezredekhez kikerültek a pilóták, már sokkal előrébb jártak a kiképzésben, mint a korábbi kezdők.

Na most, senkit se tévesszen meg az 1993-as Albatros-beszerzés. Egyrészt a szolnoki hajózóképzés újraindítása azért esett meg, mert egy évvel korábban lejárt a csekszlovákiai képzés (a szovjet már régebben), másrészt, mert Für Lajos meghirdette a "Körkörös Védelem" doktrínáját és ebben a teljes önellátáson alapuló nemzetvédelem volt a cél.
Ez utóbbi volt a legkevésbé reális elképzelés és ezt sajnos az idő is igazolta, hiszen alig három évvel később. 1996-ban már döntés született a képzés leállításáról, és 1998-ban ki is futott az egész. Nem feltétlenül kellett volna ennek így megtörténnie, mert ebben az 1994-98 közötti, alapvetően Honvédelem-ellenes és egyúttal pénzszűkébe került kormány szándéka is megnyilvánult.
Másrészt ez az egész hazai kiképzés nem lett volna sehol, ha a megvásárolt román Jak-52-esek mellé nem kapjuk meg ajándékba az ex-NDK-s Albatrosokat a német kormánytól.
Jól mutatja a helyzetet, hogy a szolnoki pilótaképzés befuccsolása (befuccsoltatása) után az L-39-esek egészen a kivonásukig nem kaptak értelmes feladatkört.

Namost, az 1992 előtti helyzettel ekvivalens a mostani, kanadai kiképzés utáni helyzet, amikor elviekben "kulcsrakész", de a gyakorlatban még komoly utóképzést igánylő pilótákat kap a légierő.
Innen nézve látszik, hogy egy esetleges Master-rendszeresítés független a Gripen-kiképzőszázad meglététől.

Hosszabíthatunk Kanadában, vásárolhatunk M346-ost, vagy akármit, ezeket reptethetjük Szolnokon, vagy Kecskeméten, netán a lengyeleknél, teljesen mindegy.
Ha jobban akarjuk szabályozni a pilóták és gépek kihasználtságát, kiképzettségét, jártasságát és hadrafoghatóságát, akkor kell még jónéhány kétüléses Gripen.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
38 397
49 766
113
Nem egészen ez a mondókám lényege.
Hogy értsétek, a cikk elolvasása után fogalmazódott meg bennem, hogy egész egyszerűen a Kanadából (tök mindegy, hogy Szolnokról, vagy Lengyelországból) hazatérő pilótákat nem tudja a rendszer egyből beintegrálni. És ennek csak az egyik oka, hogy nincs elég repülőgép.

Anno, 1988-90 között volt egy rendszer a Magyar Néphadseregben. Tudvalevő, egyedül hazánknak nem volt dedikált kiépzőgépe a VSz-ben a Delfinek kivonása után.
Így a Szovjetúnióból és Csehszlovákiából frissen hazatért hajózóink bár mind a két helyről érvényes MiG-21-es típusvizsgával rendelkeztek, a tudásuk még kevés volt a rendszerbe álláshoz, így a különféle alap harcfeladatok és készenléti szolgálat ellátásának kiképzése is a harci alakulatok állományára hárult.
Ezért jött az ötlet, hogy bár Gerecsével mintegy egy ezrednyi hajózó és műszaki került ki a rendszerből (ez 1989-ben történt, de már 88-ban lehetett látni bizonyos szintekről előre a dolgot), az államközi szerződések miatt továbbra is fent kellet tartani a szovjet és csehszlovák kiképzéseket, így az onnan jövők beintegrálását meg kell valahogy oldani. Mivel 1989-ben jelentősen csökkent a létszám, így a megszüntetett harmadik (kiképző) századok helyett pont jól jött, hogy Kecskeméten, a második lépcsős ezrednél létrehoztak egy utóképzős századot, hozzájuk pedig a többi ezredtől vontak át MiG-21UM-eket.
Ez az extra egy év aztán pont annyit javított a helyzeten, hogy mikor a pápai és taszári ezredekhez kikerültek a pilóták, már sokkal előrébb jártak a kiképzésben, mint a korábbi kezdők.

Na most, senkit se tévesszen meg az 1993-as Albatros-beszerzés. Egyrészt a szolnoki hajózóképzés újraindítása azért esett meg, mert egy évvel korábban lejárt a csekszlovákiai képzés (a szovjet már régebben), másrészt, mert Für Lajos meghirdette a "Körkörös Védelem" doktrínáját és ebben a teljes önellátáson alapuló nemzetvédelem volt a cél.
Ez utóbbi volt a legkevésbé reális elképzelés és ezt sajnos az idő is igazolta, hiszen alig három évvel később. 1996-ban már döntés született a képzés leállításáról, és 1998-ban ki is futott az egész. Nem feltétlenül kellett volna ennek így megtörténnie, mert ebben az 1994-98 közötti, alapvetően Honvédelem-ellenes és egyúttal pénzszűkébe került kormány szándéka is megnyilvánult.
Másrészt ez az egész hazai kiképzés nem lett volna sehol, ha a megvásárolt román Jak-52-esek mellé nem kapjuk meg ajándékba az ex-NDK-s Albatrosokat a német kormánytól.
Jól mutatja a helyzetet, hogy a szolnoki pilótaképzés befuccsolása (befuccsoltatása) után az L-39-esek egészen a kivonásukig nem kaptak értelmes feladatkört.

Namost, az 1992 előtti helyzettel ekvivalens a mostani, kanadai kiképzés utáni helyzet, amikor elviekben "kulcsrakész", de a gyakorlatban még komoly utóképzést igánylő pilótákat kap a légierő.
Innen nézve látszik, hogy egy esetleges Master-rendszeresítés független a Gripen-kiképzőszázad meglététől.

Hosszabíthatunk Kanadában, vásárolhatunk M346-ost, vagy akármit, ezeket reptethetjük Szolnokon, vagy Kecskeméten, netán a lengyeleknél, teljesen mindegy.
Ha jobban akarjuk szabályozni a pilóták és gépek kihasználtságát, kiképzettségét, jártasságát és hadrafoghatóságát, akkor kell még jónéhány kétüléses Gripen.

Nem a zsemle kicsi,a pofátok nagy!A gépszám adott,ahhoz kell pilótákat kiküldeni.Azért küldenek többet mert számolnak azzal,hogy kiesnek és ebben persze az is benne vagy,hogy így a szükségesnél több pilóta végez.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
41 931
62 518
113
Ameddig Kecsó kvázi védtelen és nem új Gripenenek szereznék be.

  • Hol vannak a drónok elleni radarok, hogy gurulás közben ne kapják el őket?
  • Hol vannak az ezzel együtt dolgozó légvédelem?
  • Hát bentonfedezék a gépeknek, hogy csak gurulás közben legyen veszélyes a földi lét?
  • Hát maga a reptér lévédelme, hogy a CAP gépmennyiséget csökkentse?
4 db gép árából iszonyatos fejlesztés beleférne...
 
T

torsen

Guest
Örök dilemma: milyen legyen a kiképzőszázad?
Típus-azonos, így multifunkciós, vagy dedikált kiképzőgépes, ami nem tudná a Gripen minden feladatát átvállalni, de elviekben olcsóbb gép lenne.

Most azt mondom, egyszerűbb lenne fenntartani az egytípusos légierőt és megemelt darabszámú kétülésessel biztosítani a kiképzést, hiszen ezek ugyanúgy teljes értékű csapásmérő és elfogóvadászok is, továbbá mind a hajózó, mind a földi személyzet szakszója megfelelő rá.
Nem kell így új gép, új support és új logisztika.
Másképp fogalmazva: egy magasabb típusra nem képeznék alacsonyabb szintű, vagy szimplán más géppel.

És ezzel elérkeztünk a következő ponthoz: Kanada.
Ott van a Harvard és a Hawk. Innen évi két pilótát kinevelni nem rentábilis.
Ezért (is) kell a több gép és a nagyobb légierő.

Ami meg az alkatrész mennyiségét illeti, logisztikailag a jelenlegi gépszámhoz rosszabb az arány, mintha több gépünk lenne.

A minimumra méretezett 14 gépes egyszázados légierő a per gép vélt képességéből indul ki.
Egy Gripenre 4 darab AMRAAM, az 14 Gripenre 56 darab AMRAAM, ezzel már világháborút is lehet nyerni.

Ezzel szemben a valóságban szervezeti szinten kell gondolkozni. Jelenleg a 14 gépre jut közvetlenül egy közel ezer fős alakulat, ami akkor is kb 1000 fő maradna, ha 28 gép lenne, viszont 28 gépből ki lehet adni stabilan állandóra egy 14 gépes hadrafogható flottát, de 14 gépből lehetetlen.

Csak kérdés szintjén, mint laikus. beszerezve 6 kétüléses plusz 4 együléses, az 24 Gripen, esetleg 3 században. Mivel a multirole plióta nekünk amúgy is luxus, a 2 együléses század vadász, a kétüléses század kiképző és csapásmérő, felderítő. Jelenleg van 5 Litening konténerünk (ROVER van, és ha igen mennyi?) ahhoz vennénk még 3-t és lenne egy pici de komplett légierőnk. (meg persze kellene amit eldurrantsanak a fiúk)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 300
43 508
113
Ameddig Kecsó kvázi védtelen és nem új Gripenenek szereznék be.

  • Hol vannak a drónok elleni radarok, hogy gurulás közben ne kapják el őket?
  • Hol vannak az ezzel együtt dolgozó légvédelem?
  • Hát bentonfedezék a gépeknek, hogy csak gurulás közben legyen veszélyes a földi lét?
  • Hát maga a reptér lévédelme, hogy a CAP gépmennyiséget csökkentse?
4 db gép árából iszonyatos fejlesztés beleférne...


Nos, ez mind igaz, de az egyik nélkül nincs meg a másik. Sok szép igényt megfogalmaztál, de egyik sem létfontosságú, ha nincs amit védjen.
Én amúgy távolról sem utasítom el az általad leírt beszerzéseket, csak még véletlenül sem a Gripenek kárára valósítanám meg őket. Itt üt vissz az, hogy a drágalátos 14 darab masina kedvéért nem fogják ezeket a beruházásokat megejteni.

Sajnálom, hogy 1989 óta felnőtt egy nemzedék, amelyik úgy van már szocializálva, hogy fillérre-darabra mérünk egy légierőt. Tudomásul kell venni, hogy egy légierőben nem gépek hanem századok, meg ezredek vannak, mikor, kinek, mire van kerete.
Ez a papíron egyetlen század semmire sem elég, folyamatosan önmaga árnyékával küzd.

Nem a zsemle kicsi,a pofátok nagy!A gépszám adott,ahhoz kell pilótákat kiküldeni.Azért küldenek többet mert számolnak azzal,hogy kiesnek és ebben persze az is benne vagy,hogy így a szükségesnél több pilóta végez.


Egy vadászpilóta az nem egy bokorugró baka. Jelenleg is vannak olyanok Szolnokon, akik már két éve vannak kiképzés alatt és a Zlinről még addig se jutottak el, hogy kellenek-e egyátalán, hova jutnak ki, vadászpilóták lesznek-e vagy helikopteresek, netán egyik se.
Senki sem tud semmit. Mindezt az adófizetők pénzéből.
És aki Kanadából jön haza, az is simán kerülhet két év parkolópályára, ami közben nem tudja, mi lesz vele, mit kezdjen magával, maradjon-e rendszerben, lépjen-e ki, megnősüljön, vagy sem, hova költözzön, miegyéb. Erre nem lehet rendszert alapozni.
És ezzel egy időben folyamatos az elvándorlás, tárt karokkal fogadja (fogadta) őket a Wizzair.
Úgy nincs feneke a zsáknak, hogy a szája szűkre van szabva...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
38 397
49 766
113
Nos, ez mind igaz, de az egyik nélkül nincs meg a másik. Sok szép igényt megfogalmaztál, de egyik sem létfontosságú, ha nincs amit védjen.
Én amúgy távolról sem utasítom el az általad leírt beszerzéseket, csak még véletlenül sem a Gripenek kárára valósítanám meg őket. Itt üt vissz az, hogy a drágalátos 14 darab masina kedvéért nem fogják ezeket a beruházásokat megejteni.

Sajnálom, hogy 1989 óta felnőtt egy nemzedék, amelyik úgy van már szocializálva, hogy fillérre-darabra mérünk egy légierőt. Tudomásul kell venni, hogy egy légierőben nem gépek hanem századok, meg ezredek vannak, mikor, kinek, mire van kerete.
Ez a papíron egyetlen század semmire sem elég, folyamatosan önmaga árnyékával küzd.




Egy vadászpilóta az nem egy bokorugró baka. Jelenleg is vannak olyanok Szolnokon, akik már két éve vannak kiképzés alatt és a Zlinről még addig se jutottak el, hogy kellenek-e egyátalán, hova jutnak ki, vadászpilóták lesznek-e vagy helikopteresek, netán egyik se.
Senki sem tud semmit. Mindezt az adófizetők pénzéből.
És aki Kanadából jön haza, az is simán kerülhet két év parkolópályára, ami közben nem tudja, mi lesz vele, mit kezdjen magával, maradjon-e rendszerben, lépjen-e ki, megnősüljön, vagy sem, hova költözzön, miegyéb. Erre nem lehet rendszert alapozni.
És ezzel egy időben folyamatos az elvándorlás, tárt karokkal fogadja (fogadta) őket a Wizzair.
Úgy nincs feneke a zsáknak, hogy a szája szűkre van szabva...

Ezt nem tudtam.