[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.
M

molnibalage

Guest
A PS-05 / A Mark 5 radarnak már egy új, aktív elektronikus fázisú antennája (AESA) van, viszont a gyártó szerint az elektronikai blokkok változatlanul az eredeti Mark 4 ből származnak.
Az új PS-05 / A Mark 5 radar első repülési tesztjeit 2019-re tervezik.

Meg kell magyaráznom, hogy gyakorlatilag az összes modern AESA radar elektronikája gallium-arzenid bázisú félvezetőkkel működik, miközben hatalmas mennyiségű hőt termel, és rengeteg energiát fogyaszt. Ha tehát gallium-arzenid alapú elektronikát (GaAs) használsz, akkor nem lehet egyszerűen behelyezni az AESA radart a Gripen C / D-be, mivel az alapvető tervezési változtatásokra van szükség a megbízható hűtés biztosítása érdekében. Viszont a SAAB olyan következő generációs radar technológián dolgozik amely a gallium-nitrid alapú félvezetőket (GaN) haszná, ami sokkal több kimenő energia használatát teszi lehetővé, kisebb energia felhasználásával, kisebb hőtermeléssel. Ez lehetővé teszi az AESA antenna bevezetését a Gripen C / D-be átfogó áttervezés nélkül, ”mondja Mats Thornbiörnson, a SAAB tesztpilótája és vezetője"
Ez tök jó, de akkor most létezik a GaN alapú radar a Griffhez vagy nem?
Mert ez alapján nem derül ki számomra...
Igen es a gyanum az, hogy azert, mert azt nem vettunk (még) hozza - pedig azt is szallitottak a 2016-os upgradeben, 16 (!) ra lehet aggatni elvileg:

Nem, nem szállították.
A magyar Gripenek legutolsó infóim szerint nem képesek használni a SDB-t.
De a vágyak viszont effelé mutatnak.
A realitás meg inkább 8 a gép mérete miatt, mert a belső szárnypótos jó, ja van.
Vagy, ha oda teszed, akkor a külsőre én AIM-120/Meteort tennék fel.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and kamm

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 619
5 338
113
Ez tök jó, de akkor most létezik a GaN alapú radar a Griffhez vagy nem?
Mert ez alapján nem derül ki számomra...

Nem, nem szállították.
A magyar Gripenek legutolsó infóim szerint nem képesek használni a SDB-t.
De a vágyak viszont effelé mutatnak.
A realitás meg inkább 8 a gép mérete miatt, mert a belső szárnypótos jó, ja van.
Vagy, ha oda teszed, akkor a külsőre én AIM-120/Meteort tennék fel.

Van különbség szerinted a mi A szárnyaink terhelhetősége és a svédek C szárnya között? Külsőn is elbírná e a 4-es SDB-t?
 
K

kamm

Guest
Ez tök jó, de akkor most létezik a GaN alapú radar a Griffhez vagy nem?
Mert ez alapján nem derül ki számomra...
Hogyne lenne, mindkettohoz van.
A C/Dhez a Mk5, be is mutattak tavaly, mint uj opciot, az Eben meg a Raven, ami.perpillanat a legmodernebb AESA radar szolgalatban.

Nem, nem szállították.
A képességet igen, az resze volt az MS20nak anno, legalabbis az arult upgradenek.

A magyar Gripenek legutolsó infóim szerint nem képesek használni a SDB-t.
Szerintem annak ket oka lehet: 1. nem vettek hozza, igy nincs pl meg a pylonhoz az illesztes sem 2. valamit nem rendeltek meg swben...? Viszont ha van MS20, akkor kellene tudnia, legalabbis sw szintjen.
De a vágyak viszont effelé mutatnak.
A realitás meg inkább 8 a gép mérete miatt, mert a belső szárnypótos jó, ja van.
Vagy, ha oda teszed, akkor a külsőre én AIM-120/Meteort tennék fel.
Nem tudom, nem jobb egy IRIS, mint közelharc raketa? Ha bombazni mesz, akkor kozel leszel...

De amugy elvileg ilyenkor masik geppar kiseri oket allig pakolva Meteorral meg IRISszal szerintem... emlekszel, szuperradar funkcio a TIDLS miatt. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
Van különbség szerinted a mi A szárnyaink terhelhetősége és a svédek C szárnya között? Külsőn is elbírná e a 4-es SDB-t?
A fenti betett képen a külső függesztőn van SDB rack és legalább 2 bomba
Meg 16 db-ot ír. Ez csak a 4x4-gyel menne.
Ha a lenti képen Mk-83 van, akkor ez alapján igen.
Csak fura, hogy erről eddig nem készült marketing loadout táblázat, én eddig nem láttam.
sg23_10_l.jpg



A képességet igen, az resze volt az MS20nak anno, legalabbis az arult upgradenek.
Nem, sajnos nem volt.
A magyar gépek nem képesek rá jelenleg.
Ahogy fent írtam, a legutolsó nagy csomagnak van alap része és extra.
Az SDB kettőt találhatsz melyikben volt.
 
K

kamm

Guest
A fenti betett képen a külső függesztőn van SDB rack és legalább 2 bomba
Meg 16 db-ot ír. Ez csak a 4x4-gyel menne.
Ha a lenti képen Mk-83 van, akkor ez alapján igen.
Csak fura, hogy erről eddig nem készült marketing loadout táblázat, én eddig nem láttam.
sg23_10_l.jpg





Nem, sajnos nem volt.
A magyar gépek nem képesek rá jelenleg.
Ahogy fent írtam, a legutolsó nagy csomagnak van alap része és extra.
Az SDB kettőt találhatsz melyikben volt.
Ezen kar vitazni, mert a kepesseg resze volt, mindenhol taglaltak.
Ha szerinted nalunk nem, az mas teszta, de anno elvileg egy csomagot reklamoztak - lehet, a szegeny rokonnak csinaltak egy olcsot (az AGC stb benne hagyva)...?

Itt peldaul a sved legiero magyarazza 2016-ban, nemcsak az SBDt, de a 16 darabot is:

"Den uppgraderade versionen av Gripen utrustas även med den GPS-styrda bomben GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB), som är ett precisionsvapen för markmål som flygplanet släpper från ett stort avstånd. Vapnet laddas med data från flygplanet före fällningen och styr sedan själv mot målet. Gripen kan beväpnas med upp till 16 stycken."
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Erre van,illetve inkább csak volt a mobil,teherautókra telepitett újrafelkészitő kapacitás.Azt se felejtsd el,hogy ezt egy mozgósitott sorköteles tömeghadsereg csinálta volna.A korlát ma nem az,hogy ne lenne értelme.Az ma is megvan.A rendszert működtető felkészitett személyzet a szűk keresztmetszet.Hisz az anyareptér személyzetén kivül szükség van a többi felszállómező személyzetére is.
Hadműveletileg továbbra is megvan/lenne az előnye.Egyrészt megosztja az ellen felderitő kapacitását,több helyre kell figyelni.Adott esetben megosztja a támadókapacitást,hisz több helyet kell támadni.A legfontosabb viszont,hogy arra az időre is lehet üzemeltethető felszállómezót biztositani,mig az anyareptér kifutóját javitják.Persze ez nem lesz azonos értékű egy dedikált légibázis lehetőségeivel,de ha ezáltal fent lehet tartani a légharc képességet,máris elvetted a korlátlan légiuralmat az ellentől.Nem tudja a légierejét a csapataid,hadműveleti/stratégiai eszközeid/helyszineid pusztitására/felderitésére szabadon alkalmazni.Sőt,ha szükebb keresztmetszetben is,de marad légi támadó kapacitásod is-vagyis az ellennek eszközöket,gépeket kell védelemre tartalékolnia,illetve a hadműveleteinél számolnia kell a légi támadás lehetőségével.
Persze,ahoz,hogy ez a "kihelyezett felszállómezők" koncepció jol működjön,összetetten kell felkészülni és üzemeltetni.Pl kell hozzá REH képesség,álcázás és megtévesztés is.Mert a mai megnövekedett technikai felderitési lehetőségeket is meg lehet téveszteni hamis célok kihelyezésével,megtévesztő rádióforgalmazással.
Mifelénk meg kis légierők vannak.1-2 géppár bevethetőségének fenntartása ilyen körülmények között meg komoly tényező.
Van vagy 5 elhagyott katonai repülőterünk. Hogy ezeket miért nem tartjuk használható állapotban, soha nem értettem. Mondjuk Kunmadarason 14 bunker használható állapotban tartani.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Lehet hogy már volt ez a cikk, de időszerű újra elolvasni, mert jól összefoglalja magyarul a PS-05/A radar különböző változatait (Mk-3 -> Mk.4 - > Mk.5)
http://real.mtak.hu/115615/1/HT_2020-5_Book_cikk_06.pdf
Talán én még beleírtam voltam hogy miért nagy szám az AESA lokátoros Mk.5 az Mk.4 hez képest (értsd: párhuzamosan tudnak működni a különböző radar funkciók. pl. egy időben széles területen keres, felfedezett célokat követ és mondjuk még térképez is...)
 
K

kamm

Guest
Van vagy 5 elhagyott katonai repülőterünk. Hogy ezeket miért nem tartjuk használható állapotban, soha nem értettem. Mondjuk Kunmadarason 14 bunker használható állapotban tartani.
Mondjuk mert az semmivel nincs távolabb a keleti hatartol...?
Ha valaminek ertelme lenne, az Papat boviteni es odatenni a masodik szazadot. Betonfedezek meg legyen mindket helyen.
Emellett Taszárt (ha még megvan?) még jo karban tartanam, hogy legyen egy olyan, ahova nem bejaratos a NATO sem.
 
Status
Not open for further replies.