[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Amíg a brazilok meg nem építik nálunk a gyárukat,
?
Ilyesmirol egyelore szo nincs, ugy remlik...

addig nekünk kevésbé előnyös már most bejelenteni minden jövőbeli beszerzést, mint megteremteni a hazai kutatást és beszállítást és utána már nagyobb hazai hozzáadott értékkel vennénk meg az új gépeket. (Amiket én abban reménykedem, hogy Csehországban szerelnek össze licence alapján. Így a most megvásárolt 50%-os részesedés úgy termeli vissza az árát, hogy a csehek 2 új E századdal etetik, mi egy század új vasat gyártatunk hozzájuk meg a kiképző gépekből veszünk.)

Vagyis ami számomra lényeges, hogy Kammm is felvetette korábban, hogy amíg ki nem fizetjük a részesedést pénzben, addig tárgyalhatunk és saját javunkra elbillenthetjük picit az arányokat, hogy ki mit tesz bele és mi mit kapunk ezért cserébe.
Pontosan.

És régebben is még Kammmal is vitáztam azon, hogy mennyire várható idén az új gépek bejelentése. Szerintem ez alapján a gondolatmenet alapján simán csúsztatható, hiszen a környező országoknak egy modern századuk van -kivéve Ukrajnát, akinek annyi sincs- és a gépek saját tulajdonba kerülésével mi mindenkivel előnyben vagyunk... ma még!
Ezt elfogadom, de en mondtam is, hogy meg 1-2 evet jatszhatunk vele, de tobbet nem, ha nem akarunk kifutni az idobol - ugyanakkor ezzel most eldolt, hogy maradnak a svedek, marad a Saab, marad a Gripen, a kerdes az, milyen 2. lesz es mikorra...? Ujabb C/D+ Mk5 stb avagy az mar E lesz es szinten mindennel, mert azert 2030-32 eleg messze van...?
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 329
13 605
113
Ez mennyiben relevans amugy...?
SA egy csod szelen álló ország, de ketlem, hogy eladnak a Gripenjeiket, ha arra gondolsz (és valószínűleg nem tiptop egyik sem...)

Egyszer megérhetné megnézni azokat is.

fejlett repülőiparral rendelkeztek, és technikai partnerként is számitottak rájuk.

A hőkövető légiharc rakétáik hulladékok voltak.
Amúgy meg tetszettek volna fegyvert szállítani nekik a '80-as években...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Ilyesmirol egyelore szo nincs, ugy remlik...

Nekem úgy rémlik a bejelentés, hogy sokat sejtetően úgy jelentették be, hogy a brazilok egy K+F irodát nyitnak... egyelőre! De nem zárkóznak el, hogy valami gyártó telephelyet is varázsoljanak ami polgári gépeket is gyártani tud.
Az már önmagában furcsa, ha valaki K+F irodát nyit. Olyanról sokat hallottam, hogy valahol marketing irodát akart egy multi. Olyan sem meglepő, manapság már kormány cél nálunk, hogy az összeszerelőüzemmel K+F is jöjjön. De nagyon egyedi megvalósítás lenne, ha az Embraer a közeljövőben nem nyitná meg nálunk a gyárkapuit.
Ha tippelnem kéne, az az üzleti terv, hogy az új Gripen gépek legyártását akkor kapják meg tőlünk, ha a brazil alkatrészek egy jelentéktelen részét áthozzák legalább ideiglenesen. És az egyetemekkel együtt végzett kutatásokban szépen kidolgozza majd magát az, hogy amit a Hungary leányvállalat kifejleszt, azt a cég majd itt gyártja.

Win-win szituáció lenne. Dél-Amerika a mi gépeinkbe történő ottani beszállításának volumenével ellensúlyozná az itteni gyártás kiesését, de ez a teljes gazdaságra nem jelentene jelentős csökkenést. Mi és a csehek megrendelése pedig egyúttal nem csak az AV-t tartaná életben, hanem áthidaló megoldásként kapna az itteni gyártás egy kis kezdő lökést, amíg a hazai kutatások ki nem termelik a saját hozzáadott értékünket. A magyar kormány kutatási támogatásai megnyílnak egy brazil cég előtt anélkül, hogy számottevő ottani termelést kellene áthelyeznie.
És csak nagyon halkan jegyezném meg, hogy kérném ide a rozsdás bökőt, ha Maróth Gáspár már nem azt a puzzle játékot játszaná, ahol ki lehet rakni a darabokból, hogy lehet majd például Magyarországon keresztül a török és a brazil drónokat összeházasítani. Ami ma még elképzelhetetlen.
 
K

kamm

Guest
.
Nem a rakétáikra gondoltam, hanem hogy pl a Saab a Denelnek adta ki a fegyverfelfüggesztő pilonok fejlesztését és gyártását.
Az az ellentetelezes volt szerintem. A Denel a SA allam többségi tulajdonaban van alapitasa ota.
Van par JV meg, amiben a Denelen keresztül ugyanígy beszállt a SA kisebbségi tulajkent (kb mint a magyar allam az RM Hungarybe), pl a Denel-RM Munitions, az Airbus-Denel meg a Turbomeca-Denel, de ezek jol láthatóan ugyanígy célzott JVok.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 157
90 508
113
0, Te is úgy látod, ha jól értem, hogy ha most nem kapják meg a madaraink az új fegyverzetet, akkor pár éven belül a közelgő svéd upgrade-del együtt jön minden. (Ami logikus lenne, hiszen abban és ott lehetnek olyan képesség elemek, amik végstádiumban vannak, de kellenek nekünk.)
Nem. Szerintem most megrendelnek mindent, ami az MS20 Block2 kezelni képes. (Meteor, Iris-T, sisakcélzó, Reccelite stb. hogy végre teljesen ki legyenek használva a Gripen jelenlegi képességei. Ezeket csak meg kell venni és lehet használni. Megrendeléstől számítva 1-2 éven belül itt vannak. És ezek elsősorban nem a SAAB-nak jelentenek üzletet/bevételt, hanem a Diehl, MBDA, Rafael stb.-nek.

Most jeleztük a svédeknek hogy érdekel minket a C+/D+ korszerűsítés, majd meg is fogjuk rendelni, csak előtte meg kellene egyezni az "ellentételezésről", azaz hogy a magyar repülőgépipari klaszter fejlesztésében hogyan tudnának részt venni a svédek. Egyrészt kell az idő hogy itthon létrehozzák pl. azt a javító-karbantartó központot, ahol esetleg mi magunk is el tudjuk majd végezni az átalakítást vagy a 800 órás karbantartásokat, másrészt a SAAB-nak is kell az idő hogy létrehozza és tesztelje a C+/D+ prototípusokat. Majd kb. 2023-ban vagy utána meg is rendeljük, amikor már tudni fogjuk hogy itthon milyen ipari háttér lesz hozzá és majd kb. 2026 körül el is kezdődhet a magyar gépek upgrade-je. Nem kell kapkodni, mert most már kb. 2045-ig számolnak a C/D Gripenekkel. Minden amit most veszünk a C/D-khez az a C+/D+-hoz is jó lesz.)

2021 végére kitalálja a SAAB és a svéd kormány, hogy hogyan akarják korszerűsíteni a saját C/D gépeiket. Kb. megpróbálnak majd a Gripen E/F-ből mindent amit lehet áttenni a C/D-re. (Ezt nevezitek ti "C+/D+" vagy "Gripen MLU" programnak.) 2022 elején a svéd kormány jóváhagyja a tervet, ad rá pénzt és a SAAB 1-2 gépet átalakít C+/D+ prototípusnak és elkezdik őket tesztelni. Ezzel elmegy kb. másfél év, ha minden szép és jó, akkor 2023 második felében elkezdődik a svéd C/D gépek folyamatos átalakítása. Gépenként kb. 4-5 hónap munka lesz, mint a 800 órás ipari javítás. A svédek kb. 30-50 gépet terveznek korszerűsíteni, max 5 év alatt elkészülnek vele. Be lehetne közé sorolni a 14 magyar gépet is, de nem biztos hogy ez a cél...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Nem. Szerintem most megrendelnek mindent, ami az MS20 Block2 kezelni képes. (Meteor, Iris-T, sisakcélzó, Reccelite stb. hogy végre teljesen ki legyenek használva a Gripen jelenlegi képességei. Ezeket csak meg kell venni és lehet használni. Megrendeléstől számítva 1-2 éven belül itt vannak. És ezek elsősorban nem a SAAB-nak jelentenek üzletet/bevételt, hanem a Diehl, MBDA, Rafael stb.-nek.

Most jeleztük a svédeknek hogy érdekel minket a C+/D+ korszerűsítés, majd meg is fogjuk rendelni, csak előtte meg kellene egyezni az "ellentételezésről", azaz hogy a magyar repülőgépipari klaszter fejlesztésében hogyan tudnának részt venni a svédek. Egyrészt kell az idő hogy itthon létrehozzák pl. azt a javító-karbantartó központot, ahol esetleg mi magunk is el tudjuk majd végezni az átalakítást vagy a 800 órás karbantartásokat, másrészt a SAAB-nak is kell az idő hogy létrehozza és tesztelje a C+/D+ prototípusokat. Majd kb. 2023-ban vagy utána meg is rendeljük, amikor már tudni fogjuk hogy itthon milyen ipari háttér lesz hozzá és majd kb. 2026 körül el is kezdődhet a magyar gépek upgrade-je. Nem kell kapkodni, mert most már kb. 2045-ig számolnak a C/D Gripenekkel. Minden amit most veszünk a C/D-khez az a C+/D+-hoz is jó lesz.)

2021 végére kitalálja a SAAB és a svéd kormány, hogy hogyan akarják korszerűsíteni a saját C/D gépeiket. Kb. megpróbálnak majd a Gripen E/F-ből mindent amit lehet áttenni a C/D-re. (Ezt nevezitek ti "C+/D+" vagy "Gripen MLU" programnak.) 2022 elején a svéd kormány jóváhagyja a tervet, ad rá pénzt és a SAAB 1-2 gépet átalakít C+/D+ prototípusnak és elkezdik őket tesztelni. Ezzel elmegy kb. másfél év, ha minden szép és jó, akkor 2023 második felében elkezdődik a svéd C/D gépek folyamatos átalakítása. Gépenként kb. 4-5 hónap munka lesz, mint a 800 órás ipari javítás. A svédek kb. 30-50 gépet terveznek korszerűsíteni, max 5 év alatt elkészülnek vele. Be lehetne közé sorolni a 14 magyar gépet is, de nem biztos hogy ez a cél...

Oké!

Tudom, hogy nagyon szűk látókör, kicsit erőltetett a kérdés, de megkérhetlek, hogy egy üzleti tervet dobjunk össze az AV-hoz?
Ott valami állami kezesség van a hitelfelvételhez. Ez sajnos túl sok üres lyukat nem fog engedni, nagyon attól tartok. Egy magán üzletember valószínűleg azért teszi fel erre a már megszerzett vagyonát dupla vagy semmit játszva, mert látja lelki szemei előtt, hogy milyen megrendeléseket kell bezsebelnie a pénz és kamat visszakapásához.

0, Szenegál, Vietnám megrendeléseiből még jó néhányat bevizionálni nem túl előrelátó, hasznosak voltak a gyárnak, de mindennel együtt így is a csőd felé ment. Pusztán a piac berobbanására várni nem mentené meg az AV-t. Eddig is lejtmenetben volt a megannyi alkatrész beszállítással együtt is.
1, Vehetünk pár darab kiképző gépet, de itt nem számolnék túl sokkal. A Zlinből sem lesz túl sok. Ezt hamar legyártanák.
2, Ha jól értem azzal számolsz, hogy a svéd kapacitás le lesz kötve sokáig, de a mi gépeink be fognak oda férni. Miért nem arról tárgyalnánk, hogy a csehek bérmunkában megcsinálják? Ha nekem tippelnem kéne, ott akarna mindenki egy regionális szervizközpontot. Nekünk olcsóbb lenne, a svédek pedig oda adják, ha ez benne van a feltételek között, hogy két külföldi rendszeresítő ezt szabja feltételül. (Ő az alkatrészgyártással és/vagy licence árából még mindig jól jár és a cseh gyárnak létkérdés, hogy legyen mit csinálnia.)
3, Az új gépeknek, mint összeszerelő üzem is szóba jön az AV. Ami feltételezi, hogy a tervrajzokat valamikor megkapja az E/F példányokhoz. De ha a számításaid alapján ezek beszerzése kitolódik 2026 utánra, közben nem kap a gyár C/D upgrade részesedést, akkor ez az én olvasatomban legalább 5 év egy hitelkeret törlesztésére, amikor a "hazai piacon" néhány darab kiképző repcsi legyártására kapott csak megrendelést.

Szóval én abból indulok ki, hogy bérmunkát, de valamit egészen biztosan oda akarnak majd ítélni neki. És 5 évig nem hiszem, hogy ellesz néhány NG kiképző flexelésével. Én arra tippelnék inkább, hogy az összes levegővel kapcsolatos beszerzést mind a két ország egy méreten felül már megpróbálja majd oda csoportosítani. Legyen valami részesedése az AV-nek és a gyártó kapacitás legyen kihasználva.
Emiatt is gondoltam szinte biztosra, hogy a török drónok is ott kerülnek majd licence összeszerelésre. A méretük már nem egy kis sufnit kíván, a tenyeredből meg majd felengeded a levegőbe. A taktikai drónok repteret igényelnek, ahonnét felszállhatnak a megrendelőhöz. És hangár méretű összeszerelő üzemet.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 947
6 314
113
Aero magazin, gripen riport egy svéd illetékessel, lehet, hogy rosszul értem, de az általunk is megvett, 2017-es Ms20ról van szó benne, a block 2-ről csak azt mondja, hogy már repül, és persze fejlettebb, mint az eddigi. Beszkenneljem a cikket ide?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 947
6 314
113

De azért vegyétek meg az újságot ;)

6abfd80d9db0dc5138c5868053503d10.jpg
d84836b43c5089d6a4f3f141c9a60931.jpg
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 947
6 314
113
Az új képességeket (Iris-T, Meteor, Radar) eddig úgy tudtuk, hogy 2017-es MS20 csomagban benne volt. A cikk meg úgy írja, mintha a Block 2-ben lenne benne (vagy félreértem? ), ami Terminator szerint 2020-ban lett kész. Szóval akkor mit vettünk 2017-ben és mit vettünk most meg? :)
 
T

Törölt tag

Guest
En nem ertem miert kene az uj szazadot egy osszegben kifizetni es miert ne lenne leasing lehetoseg?
A bizottsági ülésről kiszivárgott is 15 éves elhúzott beszerzésröl van szó.
Ez nem jelenthet mást, csak valamilyen lízinget.
Hát amikor saját maguktól említik meg az e/f-et mint hosszútávú lehetőséget, akkor egyből az ember arra a 3000 milliárdos összegre gondol :p
Harangozó viszont nem csak a 3000mrd-ot említette meg, hanem pontosan ezt:
3000 milliárdos titkos beszerzésre készül Orbán

A mai napon a Honvédelmi és rendészeti bizottság előre nem tervezett, az utolsó, rendkívüli parlamenti ülésnapra összehívott üléséről kivonultunk. Tettük ezt azért, mert az ülés egyetlen napirendje a honvédelmi tárca összességében mintegy 3000 milliárdos (sic!) közbeszerzés alóli mentesítése volt.

A beszerzések nemcsak összértékükben botrányosak, de teljesen elfogadhatatlan módon öt, tíz, sőt egyes beszerzések tizenöt éves időtartamra előre tervezik elkölteni az adófizetők pénzét.
Azaz az ülésen összesen kértek annyira engedélyt. A 3000 mrd nem egy tétel!
De a 3000mrd sok is lenne a Gripen bármelyik verziójára, még 15 év kamataival együtt is.