[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 029
2 478
113
Kérlek, levezetnéd pontosan a számításaidat?
AMRAAM-ről volt szó. Úgy tudom, csak a 4 szárny alatti függesztőpont tudja fogadni. Azaz 4 x 14 = 56. (Persze csak akkor, ha mind a 14 gépet fel tudják küldeni egyszerre. Egy optimális, de fiktív helyzet. A végtelenségig lehet latolgatni, hogy hány gép repül a bevetésre és milyen konfigurációban fegyverzik fel őket.)
Ehhez jön még a két IR rakéta a szárnyvégeken.
Mi nem világos?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 144
10 859
113
AMRAAM-ről volt szó. Úgy tudom, csak a 4 szárny alatti függesztőpont tudja fogadni. Azaz 4 x 14 = 56. (Persze csak akkor, ha mind a 14 gépet fel tudják küldeni egyszerre. Egy optimális, de fiktív helyzet. A végtelenségig lehet latolgatni, hogy hány gép repül a bevetésre és milyen konfigurációban fegyverzik fel őket.)
Ehhez jön még a két IR rakéta a szárnyvégeken.
Mi nem világos?

40 rakétából hogy lesz 56??
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 029
2 478
113
40 darab C 5 van jelenleg. 120 db C 7 a NASAMS-hez (utóbbi elvileg).
Úgy számolj, hogy 14 Gripenre ha mind repül, akkor 14x4 darab AMRAAM az egyszeri javadalmazás. Ha ellőtték mindet és leszálltak, akkor félre lehet húzni őket a reptér sarkába, hogy megvárják az ellencsapást. Esetleg baráti országba menekülhetnek.

Logikusnak ítélném, ha a C7-esek beérkezése után abból adnának a Griffekre, és a régi C 5-ösök mennének a NASAMS-be. Két okból. Régi, és reptetett rakétáknak jobb egy zárt földi konténerben várni a sorsukat. Másrészt a C 7 kinematikailag jobban teljesít repülőről indítva. Szóval adnék 56 darabot belőlük Kecsóra, a C 5-ösök pedig amblokk mennének Győrbe.
Így Győrben lenne 64 db C 7, 40 db C 5, és a maradék az egyéb rakéta (AMRAAM-ER, de a Sidewindereket is odaadnám, ha kompatibilisak a rendszerrel).

Kecskeméten lenne 56 db C 7 és mellé amennyi Meteort vesznek. Mondjuk minimum 56 darab. Én azért tartanám párhuzamosan a Meteort az AMRAAM-mal a Gripenekhez, mert nagyobb bevetési rugalmasságot, diverzifikációt - hogy elegánsan fejezzem ki - jelentene. A 2 x 56 darab az 112. Nem túl sok, de így is majdnem háromszorosa a jelenlegi aktív lokátoros légiharcrakéta mennyiségnek. Persze ennyi lenne az észszerű minimum. Plusz az éleslövészetre szánt példányok, legalább 8 darab, hogy kikerekítsük 120-ra az összmennyiséget. Ettől többet is lehet venni természetesen. :)

Az IRIS-T majd egy másik kérdés lesz... Érdekes ez a többlépcsős rendelés. Ha a fenti számokat követem, akkor 14x2 db, azaz 28 a minimum az első körben, de inkább 28x2, azaz 56 db.

40 rakétából hogy lesz 56??
Olvasd el az eredeti hozzászólásomat és próbáld értelmezni a szöveget.
"40 darab C 5 van jelenleg." Utána következik, hogy "Úgy számolj..." - azaz a fiktív szitu.
C 5-ből sosem lesz 56 db a Gripenekre, de C 7-ből még lehetne.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 950
30 821
113
Ez nekem új. Miért ne lehetne a szárnyak alatt AIM-9?
R.f455c7f6d7e0129b63c94f726decd7a3
 
K

kamm

Guest
Szerintem sokkal okosabb lenne átalakítani a meglévő Sidewindereket ilyen lezervezerlesu ground attack rakettanak, ahogy a németek és a Saab már azt kitalálta pár éve (szintén az elöregedő német Sidewinderek számára), ráadásul Gripenem tesztelték:


A teszt loveszet konkretan tavaly volt, itt a Gripenes video a cikkbol:

 
  • Tetszik
Reactions: BJani
M

molnibalage

Guest
Azt írta, hogy EZ az AIM-9, ami igaz is. A mi jelenlegi verziónk csak a törővégen függeszthető.
Ahogy már linkelte korábban más.
  1. Marketing képekből ne tessék semmit levezetni.
    (Láttam már 4 db GBU-24-es és 4 db AGM-88-as F-16 promó képet. Ezek realitása semmi.)
  2. Az AIM-9L-1 az nem AIM-9M. Másfajta módon hűthetőek.
  3. Más linkelte konkértan leírva, hogy a magyar gépek az AIM-9L-1-et csak a törővégen képesek használni.
  4. Az IRIS-T, ha más módon hűthető és magában a rakétában is van hűtőanyag, akkor mehetnek bentebb is.
    De ennek csak AP oldalon van jelentősége. Élesben ahova mehet Meteor / AIM-120 akkor oda fog menni. Kettőnél több SR IR AAM soha nem kell, ergo törővégen lesz MINDIG ez a fajta rakéta élesben.
 
K

kamm

Guest
Ahogy már linkelte korábban más.
  1. Marketing képekből ne tessék semmit levezetni.
    (Láttam már 4 db GBU-24-es és 4 db AGM-88-as F-16 promó képet. Ezek realitása semmi.)
  2. Az AIM-9L-1 az nem AIM-9M. Másfajta módon hűthetőek.
  3. Más linkelte konkértan leírva, hogy a magyar gépek az AIM-9L-1-et csak a törővégen képesek használni.
  4. Az IRIS-T, ha más módon hűthető és magában a rakétában is van hűtőanyag, akkor mehetnek bentebb is.
    De ennek csak AP oldalon van jelentősége. Élesben ahova mehet Meteor / AIM-120 akkor oda fog menni. Kettőnél több SR IR AAM soha nem kell, ergo törővégen lesz MINDIG ez a fajta rakéta élesben.
Mit gondolsz errol a nemet lezer-Sidewinder A2G refurbrol?
 
M

molnibalage

Guest
Mit gondolsz errol a nemet lezer-Sidewinder A2G refurbrol?
Nem tudok róla konkrétat semmit.
Úgy kb. 1-2 éve (?) tette be hírként valaki, de azóta sem hallottam róla.
Lényegében, ha jól értem egy XXL-es APKWS lenne. Nem tudom, hogy mi értelme lenne.
Közepes magasságból 10 km-es MZ-z simán el lehet vele érni kinematikailag, de hogy mi ellen használnák?
Ki lehet lőni vele egy APC-t legalább?
Ha nem, akkor lényegében puha épületek, páncélozatlan járművek és COIN környezetben egy nagyobb bumm-ra képes cucc képe rajzolódik ki előttem.

Csak ugye APKWS-ből több elfér egy gépen, de ez meg max 1/ függesztési hely.

Nem látom, hogy tülekednének érte.
 
K

kamm

Guest
Nem tudok róla konkrétat semmit.
Úgy kb. 1-2 éve (?) tette be hírként valaki, de azóta sem hallottam róla.
Lényegében, ha jól értem egy XXL-es APKWS lenne. Nem tudom, hogy mi értelme lenne.
Közepes magasságból 10 km-es MZ-z simán el lehet vele érni kinematikailag, de hogy mi ellen használnák?
Ki lehet lőni vele egy APC-t legalább?
Biztosan.
A cikk feljebb emliti is az irani atalakitast, ahol ATGM lett beloluk (meg felhozza a korabbi AGM-122 Sidearm ARM verziot is.)

Ami a tesztet illetve toltetet illeti:

"The test was to support Germany's program to arm their Tornado jets with the laser-guided Sidewinder. The program is being run by Diehl and the Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support (BAAINBw). Three out of three direct hits were scored, with the missiles slamming through their targets. Note, that they were not armed with live warheads for the tests. The Sidewinder's warhead is based on a 21-pound annular blast design that fragments outward in a ring upon detonation."



Ha nem, akkor lényegében puha épületek, páncélozatlan járművek és COIN környezetben egy nagyobb bumm-ra képes cucc képe rajzolódik ki előttem.

Csak ugye APKWS-ből több elfér egy gépen, de ez meg max 1/ függesztési hely.

Nem látom, hogy tülekednének érte.
Vadonatujnak tunik a project, lasd a videos linket feletted - 2020 nyara az elso tesztek, Gripenrol... abban szerintem igazuk van, hogy ellovoldozes-decommissioning helyett ez sokkal okosabb felhasznalas.

"Germany moved to the far more advanced IRIS-T air-to-air missile well over a decade ago, so they certainly have plenty of extra Sidewinders in their stocks that can be converted to the new air-to-ground configuration. One would assume that the cost of developing the "LaGS" could be offset by offering the conversion to foreign air arms, as well."
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 950
30 821
113
Ahogy már linkelte korábban más.
  1. Marketing képekből ne tessék semmit levezetni.
    (Láttam már 4 db GBU-24-es és 4 db AGM-88-as F-16 promó képet. Ezek realitása semmi.)
  2. Az AIM-9L-1 az nem AIM-9M. Másfajta módon hűthetőek.
  3. Más linkelte konkértan leírva, hogy a magyar gépek az AIM-9L-1-et csak a törővégen képesek használni.
  4. Az IRIS-T, ha más módon hűthető és magában a rakétában is van hűtőanyag, akkor mehetnek bentebb is.
    De ennek csak AP oldalon van jelentősége. Élesben ahova mehet Meteor / AIM-120 akkor oda fog menni. Kettőnél több SR IR AAM soha nem kell, ergo törővégen lesz MINDIG ez a fajta rakéta élesben.
Ha jol tudom,a gerendára pakolt függesztősintől függ a dolog.Ha nincs hozzá megfelelő függesztősin,akkor nem mehet,ha van,mehet.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 619
5 337
113
Ha jol tudom,a gerendára pakolt függesztősintől függ a dolog.Ha nincs hozzá megfelelő függesztősin,akkor nem mehet,ha van,mehet.

Az az urban legend terjedt el, hogy elvileg a mi Griffeink főfutó kamráiban van a Sidewinder hűtéséhez szükséges tartály, ami csak a szárnyvéghez van becsövezve. Szóval felrakhatod a szárny alá is, de akkor csak dísz lesz, használni nem fogod tudni. A csehek szárnya ugye más, és Sidewinderük is máshogy van hűtve.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 950
30 821
113
Az az urban legend terjedt el, hogy elvileg a mi Griffeink főfutó kamráiban van a Sidewinder hűtéséhez szükséges tartály, ami csak a szárnyvéghez van becsövezve. Szóval felrakhatod a szárny alá is, de akkor csak dísz lesz, használni nem fogod tudni. A csehek szárnya ugye más, és Sidewinderük is máshogy van hűtve.
A függesztősinben van a hütőgáz tartálya,ha van.Nekünk a dél afrikai univerzális függesztósineink vannak-de fogalmam sincs,hogy abba lehet e tenni olyat.Vagy van e másféle,arra alkalmas sinünk.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 569
8 168
113
Szerintem sokkal okosabb lenne átalakítani a meglévő Sidewindereket ilyen lezervezerlesu ground attack rakettanak, ahogy a németek és a Saab már azt kitalálta pár éve (szintén az elöregedő német Sidewinderek számára), ráadásul Gripenem tesztelték:

Ezt nem a Diehl csinálja?
Lehet ez is, de mehet a NASAMS-ba is a régi Sidewinder, nem?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 671
35 824
113
Ezt nem a Diehl csinálja?
Lehet ez is, de mehet a NASAMS-ba is a régi Sidewinder, nem?
Elvileg igen, de gyakorlatban nem hiszem.
Az L hűtése illetve az indítási paraméterei másmilyenek mint a Sidewinder-X-nek.
Sikerrel indítani nem lehet...

A régi L-es Sidewindereket szerintem némi légi rendész szolgálat utána el kell lőni éleslövészeten.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 356
113
Vadonatujnak tunik a project, lasd a videos linket feletted - 2020 nyara az elso tesztek, Gripenrol... abban szerintem igazuk van, hogy ellovoldozes-decommissioning helyett ez sokkal okosabb felhasznalas.

A Diehl 2012-ben az ILA Berlinen mutatta be az AIM-9 LaGS-t. Azóta minden évben előjön egyszer-kétszer itt a fórumon. 10 év alatt ennyire jutottak vele.
 
Status
Not open for further replies.