Szerintem feladat függvényében lesz rajta AMRAAM vagy Meteor - utóbbi a high-tech ellenfelek esetén kell.
Pl. az orosz légierőbe máig az R-27 a legelterjedtebb légiharcrakéta. Ezekkel szemben még az AMRAAM C7 is fölényben van.
(Konkrétan több aktív radaros rakétát exportáltak az oroszok, mint amennyit maguknak rendszeresítettek.)
Szóval lesz a Gripenen szerintem AMRAAM és Meteor vegyesen. Inkább a AMRAAM repült óráit koptassák légi rendőrködéskor, mert az még sok óra reptetés után is jó a NASAMS-be. A Meteorral spóroljunk, 2 millió euró darabja.
Meteorból nem kell sok: 40-60 darab szerintem elég is...
Azért ne felejtsd el, hogy egy R-27 nagyon el tudja rontani a napodat. Sunyi és lapos fing. Nem jelenteném ki kategorikusan, hogy orosz légierő ellen csak olcsó(bb) rakétát vinnék. Milyen biztonsági környezetben?
Ha olyan át akarunk repülni a Földközi-tengeren olyan légtérben, ahol orosz gépek is épp tevékenykednek, oda persze elég az olcsóbb rakéta légifedezetnek. Oké, kicsit életszagúbb példa, egy balti légirendészetre ugyan ez igaz.
Viszont ha kitör a III. vh., akkor én nem spórolnék. (De itt megint nem tudjuk, milyen módon tör ki. Mondjuk Ukrajna lerohanása esetén sem tennék mást, csak Meteort egy Kárpátalja felől érkező nem kommunikáló utasszállítóval szemben.)
"Egy háborúban az a legdrágább, ha elveszted."
Más!
Az F-16-ra meg van-é a Meteor integrálása? Nekem olyan rémlik, hogy az F35-be bele akarnak szuszakolni egyet. De az F-16-osokkal már nem foglalkozik Amerika. (Nem költenek olyan gépnél európai fegyverintegrációra, amit épp úgy is cserélni akarnak. A mostani feladatra meg teljesen elég nekik a saját gyártású rakéta. A külföldi üzemeltetők meg vegyenek csak amerikai rakétát!)
Szóval elvileg a tót Viperbe jobb radar, meg valszeg erősebb motor fog kerülni, de BVR harcban nem fogják tudni kihasználni. Horvátoknál elvileg nem lesz ilyen gond, nekik ráadásul a két motoros nagyon nagy tolóerőt biztosít több jó megoldással, de nekik meg egyelőre a radarjuk nem lesz korszerűre felhúzva.
Ettől függetlenül lenyűgöző, hogy két nálunk fele akkora népességű szomszédos ország felállított egy modern vadászbombázó századot, ami legalább néhány paraméterben megelőzi a mi flottánkat. Mordor pedig mennyiségi kihívást jelent hamarosan.
Ha jól értem a mostani bejelentést, Gáspárunk üzent nekünk, hogy volt szó második század felállításáról, amivel minőségben is ellensúlyoznánk a környéket,
mert már nincsen szó róla és le kell nyelni a békát, hogy az évtized második felétől már nem lesz egyértelmű a Kárpát-medence legerősebb légi ereje cím, viszont pénz az lenne pár éven belül az új vasakra, ezt viszont ha bele rakjuk (öhhhööömm... egy megvalósuló és nem félúton elmeszelt) 6. gen gép tervébe, akkor egy évtized kihagyás után visszatérhetünk a megkérdőjelezhetetlen első helyre.
1, Ha a futó kutatásba szállunk be, gyártás tekintetében részesülünk a fegyveripar egy hányadából. -> Krisss mindig sajnálja, hogy a Zrínyi inkább hadipar fejlesztés, mint haderő fejlesztés.
-Embraernek nem sok lehetősége van beszállni egyikbe se 3. világbeli országból. Csak a Saabbal van jóban, mert a svédeknek kell a megrendelés. Ha létre jön a kutató központ után egy polgári célú gyár (esetleg pár katonai szállító gép összeszerelése EU-n belül), akkor az már óriási előrelépés (és költségvetési bevétel).
-A szegedi lézer kutatáson kívül még számtalan dologban profitálhatunk ebből.
2, Ha jól értem, körülbelül másfél évtized múlva minimum kedvezményt kapunk az új gépekből. Ahogy a törökök sem tudományos érdeklődésből fizettek be egy zsák pénzt az F35-be, hanem most verik az asztalt, hogy vagy készpénzt kérnek vissza vagy vasat. Illetve Kammm is mindig hivatkozik arra, hogy USA más áron vásárol magának.
3, Nem csak az új vasak beszerzése lenne olcsóbb 2035-től (vagy amikor végre sikerül összerakni, csúszás nem kizárt), hanem a fenntartási, szerviz költség is csökkenhet... ami 5. és 6. gen gépeknél talán húzósabb pénz, mint a gyártás kifizetése.
A, Portugál és norvég F-16-osok életereje tőlünk keletre kimerül az évtized végére és nem jutnának közelebb az F35-höz, de megint gondolkodhatnak gép beszerzésen.
B, Szlovákok 30-40 évig benn ragadnak a Viperben.
C, Ukránoknál egy évtizedre előre nem érdemes jósolni, de jelenleg terítéken van az F-15 vagy az F-16 beszerzése minden szovjet gép lecserélésére. Ők jól a jelenlegi helyzetből már nem tudnak kijönni. (Most sincs reálisan pénzük 4 század amerikai 4 gent üzemeltetni béke időben.)
D, Szerbia MIG-29-esek és Orao kiképző- és könnyű támadó gépek. (Fekete ló, mert gazdasági erejük nincs annyi, mint nekünk, de eddig sem voltak ötlettelenek.)
E, Számomra nem világos, hogy hány évre kell a horvát használt gépekkel számolni, de ilyen szempontból jobban jöttek ki, mint Felvidék.