[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 367
113
Valahol már feltettem a kerdest: mi kerül egy raketaban 144 millió forintba? :)
Az, hogy csak egy helyről tudod csak venni (Diehl), sok baromi jól képzett és drága embert kellett és kell éveken át eltartani, hogy a rakéta létrejöjjön és gyártva legyen.
Ezeket a rakétákat egyesével építgetik technikusok, nem is hasonlít gyárra egy ilyen üzem, szóval a tömeggyártás méretgazdaságosságáról nem is lehet beszélni.
Ha kedves vevő drágálja az IRIS-T rakétát, akkor lehet venni használt L és M Sidewindereket vagy rohadt sok pénzért integráltatni valami mást. Gyorsan kijön a matek: nem is drága a 144 millió forint...
 
M

molnibalage

Guest
Valahol már feltettem a kerdest: mi kerül egy raketaban 144 millió forintba? :)
Képzeld el azt, hogy sok százezer mérnökórát ölnek a fejlesztése úgy, hogy azon a mérnökök nem két fillérért dolgoznak.
Mennyibe kerülne egy személyautó, ha nem 1-10 milliót gyártanának egy modell családból, hanem 2-10 ezer darabot?
Nem a rakéta előállítása kerül sokba fizikailag. Hanem eljutni oda, hogy az első legyártható meglegyen.

A gyógyszergyártásnál is ezt szokták mondani, hogy amikor legyártani egy új jóváhagyott gyógyszer lehet, hogy 1-2 USD per pirula.
Csak az jóváhagyásig meg elvernek több száz millió USD-t vagy mrd nagyságrendet. Valamiből profit is kell.

Ráadásul mára a HT nagyon kis volumenű, de nagyon elnyújtott szállítású lett. A know how-t meg egyben kell tartani...
Emiatt szálltak el az árak egy ideje, de döbbenetesen.

Mondjuk azt nézve, hogy egy tök semmi személyautó ma újan 6-7 misi, egy rakéta alig 20-szor drágább úgy, hogy nem hússzor kevesebb készül beőle és igen sok egyedi fő darabja van, ami a kocsiknál meg sokszor közös, pl. akár az alváz is...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 367
113
Képzeld el azt, hogy sok százezer mérnökórát ölnek a fejlesztése úgy, hogy azon a mérnökök nem két fillérért dolgoznak.
Mennyibe kerülne egy személyautó, ha nem 1-10 milliót gyártanának egy modell családból, hanem 2-10 ezer darabot?
Nem a rakéta előállítása kerül sokba fizikailag. Hanem eljutni oda, hogy az első legyártható meglegyen.

A gyógyszergyártásnál is ezt szokták mondani, hogy amikor legyártani egy új jóváhagyott gyógyszer lehet, hogy 1-2 USD per pirula.
Csak az jóváhagyásig meg elvernek több száz millió USD-t vagy mrd nagyságrendet. Valamiből profit is kell.

Ráadásul mára a HT nagyon kis volumenű, de nagyon elnyújtott szállítású lett. A know how-t meg egyben kell tartani...
Emiatt szálltak el az árak egy ideje, de döbbenetesen.

Mondjuk azt nézve, hogy egy tök semmi személyautó ma újan 6-7 misi, egy rakéta alig 20-szor drágább úgy, hogy nem hússzor kevesebb készül beőle és igen sok egyedi fő darabja van, ami a kocsiknál meg sokszor közös, pl. akár az alváz is...
Ehhez jön még hogy ez egy oligopol vagy néha monopol piac. Pl. sokszor egy repülőhöz csak egyhelyről tudsz fegyvert venni. (Amerikai géphez kb. csak Raytheontól vásárolhatsz fegyvert...) Annyit kérnek érte, amennyit akarnak!
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and Catles

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 523
113
Közbeszerzési értesítőből

Tájékoztató az eljárás eredményéről

IRIS-T típusú kis hatótávolságú manöverező légiharc rakéta fegyverzet beszerzése

Az eljárás fajtája: Hirdetmény nélküli tárgyalásos

Az eljárást lezáró döntés meghozatalának időpontja: 10.12.2021

A nyertes gazdasági szereplő neve: DIEHL Defence GmbH & Co. KG

A szerződés végleges összértéke: 13 600 000.00 EUR (Áfa nélkül) = 4 855 200 000.00 HUF (Áfa nélkül)

A teljesítés helye: A termékek és a technikai dokumentációs csomag vonatkozásában: FCA Diehl Überlingen / Maasberg

A kiképzés vonatkozásában: MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis



A hozzászólók nagy részének bizony el kéne törni az ujjait.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 311
58 127
113
Nah heloó gyerekek!!! :cool: :cool:



Émmontam!
Úgyhogy: "hozzon mindenki még egy embert", vagy max mély lélegzetet fogunk venni. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Szerintem feladat függvényében lesz rajta AMRAAM vagy Meteor - utóbbi a high-tech ellenfelek esetén kell.
Pl. az orosz légierőbe máig az R-27 a legelterjedtebb légiharcrakéta. Ezekkel szemben még az AMRAAM C7 is fölényben van.
(Konkrétan több aktív radaros rakétát exportáltak az oroszok, mint amennyit maguknak rendszeresítettek.)

Szóval lesz a Gripenen szerintem AMRAAM és Meteor vegyesen. Inkább a AMRAAM repült óráit koptassák légi rendőrködéskor, mert az még sok óra reptetés után is jó a NASAMS-be. A Meteorral spóroljunk, 2 millió euró darabja.

Meteorból nem kell sok: 40-60 darab szerintem elég is...


Azért ne felejtsd el, hogy egy R-27 nagyon el tudja rontani a napodat. Sunyi és lapos fing. Nem jelenteném ki kategorikusan, hogy orosz légierő ellen csak olcsó(bb) rakétát vinnék. Milyen biztonsági környezetben?
Ha olyan át akarunk repülni a Földközi-tengeren olyan légtérben, ahol orosz gépek is épp tevékenykednek, oda persze elég az olcsóbb rakéta légifedezetnek. Oké, kicsit életszagúbb példa, egy balti légirendészetre ugyan ez igaz.
Viszont ha kitör a III. vh., akkor én nem spórolnék. (De itt megint nem tudjuk, milyen módon tör ki. Mondjuk Ukrajna lerohanása esetén sem tennék mást, csak Meteort egy Kárpátalja felől érkező nem kommunikáló utasszállítóval szemben.)

"Egy háborúban az a legdrágább, ha elveszted."


Más!

Az F-16-ra meg van-é a Meteor integrálása? Nekem olyan rémlik, hogy az F35-be bele akarnak szuszakolni egyet. De az F-16-osokkal már nem foglalkozik Amerika. (Nem költenek olyan gépnél európai fegyverintegrációra, amit épp úgy is cserélni akarnak. A mostani feladatra meg teljesen elég nekik a saját gyártású rakéta. A külföldi üzemeltetők meg vegyenek csak amerikai rakétát!)
Szóval elvileg a tót Viperbe jobb radar, meg valszeg erősebb motor fog kerülni, de BVR harcban nem fogják tudni kihasználni. Horvátoknál elvileg nem lesz ilyen gond, nekik ráadásul a két motoros nagyon nagy tolóerőt biztosít több jó megoldással, de nekik meg egyelőre a radarjuk nem lesz korszerűre felhúzva.

Ettől függetlenül lenyűgöző, hogy két nálunk fele akkora népességű szomszédos ország felállított egy modern vadászbombázó századot, ami legalább néhány paraméterben megelőzi a mi flottánkat. Mordor pedig mennyiségi kihívást jelent hamarosan.

Ha jól értem a mostani bejelentést, Gáspárunk üzent nekünk, hogy volt szó második század felállításáról, amivel minőségben is ellensúlyoznánk a környéket, mert már nincsen szó róla és le kell nyelni a békát, hogy az évtized második felétől már nem lesz egyértelmű a Kárpát-medence legerősebb légi ereje cím, viszont pénz az lenne pár éven belül az új vasakra, ezt viszont ha bele rakjuk (öhhhööömm... egy megvalósuló és nem félúton elmeszelt) 6. gen gép tervébe, akkor egy évtized kihagyás után visszatérhetünk a megkérdőjelezhetetlen első helyre.

1, Ha a futó kutatásba szállunk be, gyártás tekintetében részesülünk a fegyveripar egy hányadából. -> Krisss mindig sajnálja, hogy a Zrínyi inkább hadipar fejlesztés, mint haderő fejlesztés.
-Embraernek nem sok lehetősége van beszállni egyikbe se 3. világbeli országból. Csak a Saabbal van jóban, mert a svédeknek kell a megrendelés. Ha létre jön a kutató központ után egy polgári célú gyár (esetleg pár katonai szállító gép összeszerelése EU-n belül), akkor az már óriási előrelépés (és költségvetési bevétel).
-A szegedi lézer kutatáson kívül még számtalan dologban profitálhatunk ebből.

2, Ha jól értem, körülbelül másfél évtized múlva minimum kedvezményt kapunk az új gépekből. Ahogy a törökök sem tudományos érdeklődésből fizettek be egy zsák pénzt az F35-be, hanem most verik az asztalt, hogy vagy készpénzt kérnek vissza vagy vasat. Illetve Kammm is mindig hivatkozik arra, hogy USA más áron vásárol magának.

3, Nem csak az új vasak beszerzése lenne olcsóbb 2035-től (vagy amikor végre sikerül összerakni, csúszás nem kizárt), hanem a fenntartási, szerviz költség is csökkenhet... ami 5. és 6. gen gépeknél talán húzósabb pénz, mint a gyártás kifizetése.


A, Portugál és norvég F-16-osok életereje tőlünk keletre kimerül az évtized végére és nem jutnának közelebb az F35-höz, de megint gondolkodhatnak gép beszerzésen.
B, Szlovákok 30-40 évig benn ragadnak a Viperben.
C, Ukránoknál egy évtizedre előre nem érdemes jósolni, de jelenleg terítéken van az F-15 vagy az F-16 beszerzése minden szovjet gép lecserélésére. Ők jól a jelenlegi helyzetből már nem tudnak kijönni. (Most sincs reálisan pénzük 4 század amerikai 4 gent üzemeltetni béke időben.)
D, Szerbia MIG-29-esek és Orao kiképző- és könnyű támadó gépek. (Fekete ló, mert gazdasági erejük nincs annyi, mint nekünk, de eddig sem voltak ötlettelenek.)
E, Számomra nem világos, hogy hány évre kell a horvát használt gépekkel számolni, de ilyen szempontból jobban jöttek ki, mint Felvidék.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
12 485
36 413
113
Ha olyan át akarunk repülni a Földközi-tengeren olyan légtérben, ahol orosz gépek is épp tevékenykednek, oda persze elég az olcsóbb rakéta légifedezetnek. Oké, kicsit életszagúbb példa, egy balti légirendészetre ugyan ez igaz.
:eek:
Horvátoknál elvileg nem lesz ilyen gond, nekik ráadásul a két motoros nagyon nagy tolóerőt biztosít több jó megoldással, de nekik meg egyelőre a radarjuk nem lesz korszerűre felhúzva.
Milyen 2 motor(hajtómű)
:eek::eek::eek:
Ettől függetlenül lenyűgöző, hogy két nálunk fele akkora népességű szomszédos ország felállított egy modern vadászbombázó századot, ami legalább néhány paraméterben megelőzi a mi flottánkat. Mordor pedig mennyiségi kihívást jelent hamarosan.
Mi vaaan? :eek::eek::eek:
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Már megint ez a motorozás. Az oktatási intézményben sárkány-hajtómű és nem motor szakon épeznek.

Ebben a részben teljesen igazad van. De nekem nem doktorihoz kell és tökéletesen megfelelne az is, ha pedáloznánk. Csak az, hogy hány darab erőmű van a popóján?

Milyen 2 motor(hajtómű)

Ez viszont szeretném tisztázni. Nem 2 db gázturbinás sugárhajtómű van benne? Majdnem dupla annyi tolóerő, de egy jóval nehezebb gépen.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
12 485
36 413
113
Ebben a részben teljesen igazad van. De nekem nem doktorihoz kell és tökéletesen megfelelne az is, ha pedáloznánk. Csak az, hogy hány darab erőmű van a popóján?



Ez viszont szeretném tisztázni. Nem 2 db gázturbinás sugárhajtómű van benne? Majdnem dupla annyi tolóerő, de egy jóval nehezebb gépen.
De. De nem motor... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 287
113
Nem volt sokáig Pápán. Fél óra múlva már repült észak felé. De nem volt időm figyelni, hogy pontosan merre.
A pápai szpotterek kimentek megnézni, de ezt látták...

272973584_969434220359900_4896167495097054884_n.jpg
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 537
97 568
113
Februári Aero magazin
Van egy böszme Diehl hirdetés, IRIS-T kombinálva magyar Gripenekkel.
Cikk IRIS-T, nem megyek bele, csak 1 érdekesség. Sisakcélzó. Tippelgettek, melyiket választhatjuk. BAE Cobra, mint a svéd C Gripeneken vagy az újabb Elbit Targo, mint a brazil Gripen E-knél.

Azóta tudjuk, Targo II.