[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Ez a kitámasztás tényleg elég különös, miértje megválaszolandó. Vagy pont egy ott lévő faoszlopra kúszott fel ?
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
ez meg amit a honvedelem.hu közölt

http://www.honvedelem.hu/cikk/51131_tulfutott_a_kifutopalyan_egy_magyar_gripen_csehorszagban

Azért ez jellemző a HM szócsövére! Aki csak ezt a hírforrást ismeri az azt hiszi, hogy holnap utánra ki lesz javítva a gép. Nem is történt semmi komoly. Ha nem lenne néhány kép fent a balesetről, akkor sanszos, hogy még ennyi sem jelent volna meg. Ez már megint a szokásos ,beteges ,magyar titkolódzás! Nemzetbiztonsági szempont már megint mi?
Lehet ,hogy csak én látok megint többet bele a dologba , mint kellene!
Viszont ez a hírzárlat csak egy dologra jó, mégpedig arra, hogy otthon a választópolgárok elől el lehessen titkolni. Ugyan is a világon mindenki más tud róla.

Eredetileg a +4 gépre szerettem volna reagálni, de dolgoztam.
Lenne benne ráció ,ha egy korábbi felvetéssel hozzuk össze! Ezek az egy szd-os kis légierők ,igazából kevesek és ezt mindenki tudja, viszont senkinek sincs pénze még egyre. Viszont, ha a csehek és mi is az esetlegesen megrendelt gépeket egy közös szd-ba szerveznénk, akkor lehetne az a missziós szd.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ha itthon negyedévente esetleg havonta elviszik a srácok egy körre az nekem belefér. Fontos hogy egy vezető ne szakadjon el a valós munkától és ne bújjon el a papírmunka mögé. Ez jó dolog. De hogy egy külföldi gyakorlaton mit keres a gépben, amikor a fiatal vadászgép-pilótáknak éveket kell várniuk mire egy Gripenbe ülhetnek, azt nem tudom.
Nem rosszmájú akartam lenni, csak felhívtam a figyelmet egy furcsaságra. (Igaz, van vele bajom, de azt nem ma fogom ecsetelni amikor épp túlélt egy rep.katasztrófát.)
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 643
5 636
113
Néhány kép:
http://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=domaci&c=A150519_150846_domaci_cen&foto=CEN5b55c9_DSC08169.JPG
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Nem tudok szinte semmit, de elég esélyes, hogy a mi hibánkból történt a dolog.

Én feltételezem, hogy a fékkel volt baj és szerintem a műszaki személyzet miatt, - bár ne így legyen - ha így is történt a legnagyobb baj az, hogy a kétüléses gépeinknek a felét elvesztettük, a másik pedig, hogyha a szakik a túlhajszoltság miatt hibáztak, akkor bizony ők lesznek nagyon felhúzva, nem pedig a vezetőség, akit terhel a felelősség. De abban biztos vagyok, hogy jön majd a nagy szájalás a vezetők részéről és majd nem történik semmi...

A másik érzékeny-pont, Szlovénia és a Baltikum..

Főleg, ha utána néznek, hogy hát csapásmérő-képesség az nem lett, a pilótákkal és a műszakiakkal elég nagy gond van, - a megtartásuk, a műszakiaknak a képzése is.. - nem egy bizalomgerjesztő légierő.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
<i>Ez a kitámasztás tényleg elég különös, miértje megválaszolandó. Vagy pont egy ott lévő faoszlopra kúszott fel ?
</i>
Vizsgálatokhoz, el ne boruljon.

gondolom én.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Amúgy a legfontosabb dolog, hogy túlélték és jól vannak.

A gépről pedig: Szerintem nem átfordult, hanem a farok telibe kapott, valami éppen szétrepülő alkatrészt, de a katapultálást miatt, még valószínűbbnek tartom. A gép mellett az, biza a fülke, ezen felül a fadarab valószínűleg biztonsági okokból van ott: - a mentésnél / végénél beláttak a roncs alá, így nem fog tovább deformálódni, a károkat is jobban fel lehet mérni, + a póttartály sem felejtős dolog, ott az oldalán.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
489941-original1-iz3g1.jpg


Próbáltam nagyítani a képet, ha az ott a kifutópálya vége, ti láttok ott olyan nyomot, amit a gép hagyhatott?

Mert itt a búzában nagyon látszik?

persz lehet hogy az a rész pont takarásban van.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Végulis 10 év alatt 1 loss ,annyira nem vészes!

Repült órára vetítve?

Megvolt-e a pilótáknak az elegendő gyakorlata, hogy egy ilyen helyzetet megoldjanak, vagy a (nem ugrik be jobb szó) reális képzettség hiánya bosszults meg magát?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 514
113
Az FMV magával viszi a roncsot, a kivizsgálás svéd oldalon fog zajlani, a svéd érdekek gondolom mindenki számára világosak. Különösen egy lízingszerződésnél, különösen egy exportbővítés előtt. Ahogy a magyar érdekek is, nyilván az előbbi okból, de a mi szemszögünkből kifolyólag. Most nem vagyok túl optimista az objektivitást illetően.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
http://www.hirado.hu/2015/05/19/hende-csaba-cafol-nem-igaz-hogy-lezuhant-a-magyar-gripen-mondta-a-hirado-hu-nak/
A cseh védelmi minisztérium később azt közölte, hogy a magyar gép pilótái ismeretlen okok miatt nem tudták leszálláskor lefékezni a gépet. Egyelőre nem tudni, hogy ez a pilóták hibája volt-e vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.
Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője szintén úgy nyilatkozott, hogy a magyar vadászgép leszállt, de nem tudott megállni. "Azt még nem lehet tudni, hogy ez a pilóták hibája volt-e, vagy pedig műszaki problémák léptek fel" - jelentette ki a televízióban a szóvivő.
A televíziónak nyilatkozó cseh szakértő ennek ellenére úgy vélte, hogy a javítások után a magyar gép újra működőképes lehet.
A Gripenek ára a gépeket beszerző országokkal kötött egyedi megállapodásoktól függ, egyes becslések szerint egy-egy ilyen svéd vadászgép értéke 40-60 millió dollár, azaz 11-16 milliárd forint körül mozog.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
<i>Most nem vagyok túl optimista az objektivitást illetően</i>
Tudom, nehéz felfogni, de a svédekenek pont az az érdekük hogy ykiderüljön mi okozta a balesetet. Nehéz elhinni, de a pilótáik is ezen a géptípuson repülnek.
És épp az exportbővítés miatt.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 910
113
Ugrik Csaba dandártábornok mit keresett a gépben? Ő a kecskeméti rep.bázis vezetője. Az irányítás - meg esetleg az oktatás - a dolga. Nem inkább egy fiatalabb pilótának kellett volna a Gróffal repülnie? Ő az egyik legtapasztaltabb pilóta, persze hogy ő repüli a kétülésest. De hogy mit keresett ott a főnök, azt nagyon nem értem. Őt úgysem fogják bevetésre vezényelni soha. Vagy ennyire kevés pilótánk lenne?

Ugyan már csak nem gondolod hogy egy hadnagyocska fog ilyen nemzetközi eszem iszomra kijutni? Nem csak a kiképzésről szokott szólni az ilyen gyakorlat.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 987
5 287
113
<blockquote rel="zeal">Ugrik Csaba dandártábornok mit keresett a gépben? Ő a kecskeméti rep.bázis vezetője. Az irányítás - meg esetleg az oktatás - a dolga. Nem inkább egy fiatalabb pilótának kellett volna a Gróffal repülnie? Ő az egyik legtapasztaltabb pilóta, persze hogy ő repüli a kétülésest. De hogy mit keresett ott a főnök, azt nagyon nem értem. Őt úgysem fogják bevetésre vezényelni soha. Vagy ennyire kevés pilótánk lenne?

Ugyan már csak nem gondolod hogy egy hadnagyocska fog ilyen nemzetközi eszem iszomra kijutni? Nem csak a kiképzésről szokott szólni az ilyen gyakorlat.</blockquote>

Egy biztos, én ahányszor láttam eddig tv-ben griffet akkor mindig Ugrik ugrik ki belőle... mintha nem is lenne más pilóta. Ez persze szubjektív, de nekem csak ez maradt meg valamiért.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 514
113
<i>Most nem vagyok túl optimista az objektivitást illetően</i>
Tudom, nehéz felfogni, de a svédekenek pont az az érdekük hogy ykiderüljön mi okozta a balesetet. Nehéz elhinni, de a pilótáik is ezen a géptípuson repülnek.
És épp az exportbővítés miatt.

Ne keverjük a két dolgot. Az, hogy a svédek pontosan kiderítik, mi történt, az természetes, ahogy az is, hogy ezt a saját pilótáik miatt(is) teszik. De másik dolog az üzlet, ahol már a felelősök kiléte határozza meg, hogy ki fog majd fizetni és kinek.
A svédeknek érdekük, hogy kiderüljön, mi okozta balesetet, ahogy az is, hogy ez lehetőleg - ha van rá mód - egy izolált üzemeltetői hibaként legyen végül lepapírozva.

Amúgy a képeken jól látszik a beblokkolt féknyom. A két főfutóé is, ahogy az orré egyaránt.