[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

<blockquote rel="ms07"><blockquote rel="emel"><blockquote rel="arcas">Csak 2 dolgot, érdekességképp:
- Korábban már volt szó róla, hogy már a múlt évtől bármikor magyar tulajdonba kerülhettek volna gépek egy tollvonással, mivel javarészt már lefizettük őket. Ezzel még tudtommal nem éltünk, plusz repórát ill. "karbantartást" viszont vettünk hozzá. Tehát a gyakorlatban már semmit sem kellene fizetni a <del>gépért</del> roncsért, elméletileg több repülhető idő maradt a többire...
- A Baltikumi kiruccanással kapcsolatban, a cseheknél a 2014-es októberi izlandi kaland 33,2 milla cseh koronába került, 5 griffel és 75 fővel...lehet számolni...

"Némi" korrekció: a szerződés szerint nem "egy tollvonással", hanem a maradvány-érték kifizetésével kerülhetnek magyar tulajdonba a gépek (összegszerű információ nincs róla, és azt ugye mindig a tulaj mondja meg, hogy mennyiért adja el a gépeit). Persze ehhez az is kell, hogy addig is rendesen fizessük a lízingdíjat, és ezzel lett volna egy nem kis hiányosság. Nevezetesen, ha anno nem tudtuk volna újratárgyalni és meghosszabbítani a lízingszerződést, a következő évi teljes honvédelmi költségvetés is kevés lett volna az adott évre megemelkedő lízingdíjra (a 2002-ben először módosított szerződés szerint a lízingdíj nem arányosan van elosztva az évek során). Tehát se fizetés a katonáknak, se kaja, se lőszer, se gyakorlat, semmi - és Gripen sem, mert ha nem fizetünk, a svédek nyilván hazaviszik a gépeket. Ehhez képest a 10 évvel hosszabbított lízing a plusz repórák biztosításával a plusz feladatkörökhöz szerintem sokkal jobb megoldás.</blockquote>

"a következő évi teljes honvédelmi költségvetés is kevés lett volna az adott évre megemelkedő lízingdíjra" - szerintem itt valami zavar van az erőben, mennyi volt az éves költségvetés az újratárgyaláskor? 250 milliárd körül? És ezt a teljes összeget elvitte volna a Gripen? Hülyeségeket azért ne terjesszünk.
</blockquote>

Lehet, hogy hülyeség, én nem tudok utánanézni a szerződéses összegnek, de akkoriban ez volt a magyarázat, hogy ezért kell újratárgyalni és módosítani a lízingszerződést, szerintem nem véletlenül birkóztak a svédekkel vagy fél évig. A HM költségvetésről akármennyit is tudunk az nem döntő, amíg a lízingköltséget nem ismerjük. Ha Te tudod a konkrét összeget, én szívesen elolvasom, csak írd már ide, mert ez lenne végre az első konkrét információ ez ügyben.
</blockquote>

A fejlesztésre fordítható évi összeget nullázta volna le a régi törlesztőrészlet, nem az egész HM büdzsét. Annyira azért nem drága a Gripen, hogy évekig 250 milliárdot fizessünk :-) Zord Gábor blogján írta anno, hogy 30 milliárd lenne a törlesztő, amit a HM már nem bírt el
 
Cseh nyilatkozat:
http://www.origo.hu/nagyvilag/20150522-muszaki-hiba-gripen-baleset-csehorszag.html
 
Emel, elvileg nem igazán tudnak NATO gépek egymásra lőni:

http://iho.hu/hir/szabad-a-kod-111031

"Törökország nemrég jelentette be, hogy F-16C/D Falconjainak automatikus idegen-barát felismerő rendszerét saját gyártásúra cseréli le. Az ok: az amerikai rendszer az izraeli gépeket barátként azonosítja, így elméletben török Falcon nem lőhet izraeli repülőgépre. S ez pedig a jelenlegi feszült közel-keleti helyzetben nem elfogadható a török hadvezetés számára."
 
Azokat a szerelőfedeleket a gép bal oldalán vajon vizsgálat miatt távolították el? Vagy a katasztrófakor leestek, lenyíltak?

150521_caslav_gripen42_elszallitas_3.jpg
 
Emel, elvileg nem igazán tudnak NATO gépek egymásra lőni:

http://iho.hu/hir/szabad-a-kod-111031

"Törökország nemrég jelentette be, hogy F-16C/D Falconjainak automatikus idegen-barát felismerő rendszerét saját gyártásúra cseréli le. Az ok: az amerikai rendszer az izraeli gépeket barátként azonosítja, így elméletben török Falcon nem lőhet izraeli repülőgépre. S ez pedig a jelenlegi feszült közel-keleti helyzetben nem elfogadható a török hadvezetés számára."

Persze hogy NATO-gépek barátként azonosítják egymást egy egységes légvédelmi rendszeren belül, hiszen azonos az IFF kódjuk. Törökéknél ott a probléma, hogy azonos tipust és azon azonos IFF-szoftvert/kódot használnak Izraellel, ezért kellene nekik az IFF forráskód, hogy az azonosító kódot módosíthassák. Ha ezt nem kapják meg, akkor jön a kényszerű saját IFF-berendezés gyártása, mert akkor a kódolási lehetőség is a sajátjuk lesz, és az új kódot azzal közlik, akivel akarják. Nyilván a NATO-val igen, Izraellel meg nem.
 
Azért én kíváncsi lennék hol szállt le a gép tulajdonképpen. A kifutópálya melyik részén. Ami még furcsa nekem az az hogy tudott azokon a sárga vasoszlopokon és a kerítésen átjönni hogy nem sérültek? Mert csak simán túlfutott... aha.
 
A képek alapján elég durván túlfutott. Nekem elképzelhetetlen, hogy ez pilótahiba eredménye legyen. Gyors keresés után úgy tűnik a cseh pálya 400 méterrel rövidebb (2080 vs 2500m) az itthoninál, ami azért nem olyan hatalmas különbség. Ahhoz igen jelentős sebességtöbblet kellene, hogy ennyire túlmenjen a kifutón pilótahibából kifolyólag. Kis tapasztalattal rendelkező pilóta is tudja, hogy adott sebesség felett nem lehet letenni a gépet, hanem inkább repül egy plusz kört..
 
Azért én kíváncsi lennék hol szállt le a gép tulajdonképpen. A kifutópálya melyik részén. Ami még furcsa nekem az az hogy tudott azokon a sárga vasoszlopokon és a kerítésen átjönni hogy nem sérültek? Mert csak simán túlfutott... aha.

Ha túl hosszúra jöttek volna, tehát későn fogtak betont, akkor azt minden kivizsgálás nélkül minden jelenlévő látta volna azonnal és ott a helyszínen, de eddig még csak célzás sem történt erre, így kizártnak tartom. Már csak azért is, mert a pilóták szerint a Gripen egyik legprofibban kivitelezett technikai megoldása éppen a leszállási manőver végrehajthatósága, "szinte csak szándékosan lehetne elrontani", mondta egyikük.
A másik kérdésedre: a 43. oldalon a 20.30-as hsz. első fotóját kinagyítva látható a szántóföldön lévő nyomokból, hogy a gép balra ferdén lerohanva a beton végén éppen csak elkerülte az antennasort, utána csinálhatott cigánykereket amikor felugratott a dombra.
 
Kelepisti
Kérlek fejtsd ki bővebben mert nem értem ! A megvásárolt légiharcrakéták felett nem rendelkezünk? Mi vaaan? Ezt hol olvastad vagy honnan tudod?
 
Nézem a híradót.
Ezt és azt mondta a cseh védelmi miniszter a Gripen balesetről... és a "magyar"??? Hende hol az anyj@ban van? Autóutat ad át.
Ennyit erről a pojácáról...
 
Azokat a szerelőfedeleket a gép bal oldalán vajon vizsgálat miatt távolították el? Vagy a katasztrófakor leestek, lenyíltak?

150521_caslav_gripen42_elszallitas_3.jpg

A baleset után szereltek ki berendezéseket a roncsból, valahol a neten láttam olyan fotót, hogy még csak készültek a roncsot darura kötni, már néhányan csavarhúzóval bontották a borítólemezeket. Minden harcigépben vannak olyan titkosított berendezések, amiket egy baleset után minél előbb kiszerelnek, és őrizet alá helyeznek (szélsőséges példája ennek, hogy anno mikor egy lelőtt izraeli felderítő-Phantom arab területen zuhant le, negyed órán belül megjelentek az izraeli Phantom-géppárok, és több egymást követő váltásban bombázták cafatokra a lelőtt gép roncsait - biztos ami biztos).
 
A Lion Effort 2015 gyakorlatról pár kép a Jas-39 Gripen EBS HU gépeinkről, a jets.hu jóvoltából.
Teljes galéria: http://jets.hu/gallery?cat=369

16_resize_0e519.jpg

19_resize_8fa5b.jpg

26_resize_6d9f6.jpg

27_resize_03bc1.jpg

28_resize_e02f9.JPG

32_resize_16226.JPG

33_resize_18a31.JPG