[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bat77

Well-Known Member
2015. január 13.
2 275
1 733
113
Ez a szilvásgombóc fejű hendabanda megvilágoshatodhatna már a honvédség állapotáról.

A másik gripenesnek ez kapora jött, nem annyira firtatják, miért volt nagy a bakancstalpa és nyomott egyszerre féket és gázt...:)
 

ksspsta

Member
2013. február 18.
452
0
16
"Tisztelt TV2 Mokka és Tények szerkesztősége!

Mint azt már telefonon említettem, nagy megtiszteltetésnek vettem a felkérésüket a műsoraikban szakértőként való szereplésre, de tisztelettel el kell, hogy azt utasítsam. Indokaim nagyon egyszerűek. Amellett, hogy nem repültem, még sajnos nem is ismerem a Gripen repülőgép típust, annak vészhelyzeti eljárásait olyan mértékig, hogy a műsoraikban büszkén álljak ki, mint ezen típus szakértője. Második indokom az, hogy egész életem során a saját életem mellett (néha még előtte is) a "gépem" megmentése volt a célom vészhelyzetben, így soha nem kellett semmilyen ok miatt katapultálnom. Tehát, a katapultálás rejtelmes élményét nem tudom olyan élethűen elmesélni, mint aki ennek a szakértője.
Javaslom, hogy az objektív tájékoztatás érdekében olyan pilótát, szakértőt hívjanak meg, aki aktívan repüli, vagy repülte ezt a géptípust. Azt tudniuk kell, hogy a repülőbaleseteknél érdemes megvárni a vizsgáló bizottság jelentését, hiszen ennek hiányában a szakértők véleménye merő találgatás lehet, és a hozzáértés hiányát mutathatja.
Továbbra is állok rendelkezésükre minden olyan "repülős" kérdésben, témában, melyben a tudásom, tapasztalatom ezt lehetővé teszi.

Tisztelettel:

Vári Gyula"

Forrás:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1107526539263030&id=466990113316679

1: Jaj...
2: És ehhez nekem mi közöm van?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 345
90 833
113
<blockquote rel="Terminator">"Tisztelt TV2 Mokka és Tények szerkesztősége...

Forrás:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1107526539263030&id=466990113316679

1: Jaj...
2: És ehhez nekem mi közöm van?


</blockquote>

Csak annyi, hogy ha ő teljesen érthető objektív okokból nem vállalja el a szakértést, akkor nekünk sem kellene itt okoskodni.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 655
979
113
Blogen: igazad van, rosszul írtam, a típus korlátozást, csak a saját gépeinkre értettem, hogy átvizsgálják mindet.

Remélem meglesznek az igazi felelősök.

A 30-as gépnél pedig megkönnyebbültem, mert legalább egyben maradt, remélem könnyen és gyorsan javítható. De ha mégsem, legalább Szolnokra kerüljön be...
 

ksspsta

Member
2013. február 18.
452
0
16
<blockquote rel="ksspsta">

<blockquote rel="Terminator">"Tisztelt TV2 Mokka és Tények szerkesztősége...

Forrás:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1107526539263030&id=466990113316679

1: Jaj...
2: És ehhez nekem mi közöm van?


</blockquote>

Csak annyi, hogy ha ő teljesen érthető objektív okokból nem vállalja el a szakértést, akkor nekünk sem kellene itt okoskodni.</blockquote>

Oké, csak akkor írja meg privátban annak a tv-nek. Engem nem érdekel. Sőt írhatna másoknak is privátban!
Nekem eléggé visszatetsző az ilyesmi.
Jól van, köszi, megtetted amit kell, szépen elmehettél nyugdíjba, hát emlékezzünk csak a szépre! De ez az én még itt vagyok.. Ááá...

"Második indokom az, hogy egész életem során a saját életem mellett (néha még előtte is) a "gépem" megmentése volt a célom vészhelyzetben, így soha nem kellett semmilyen ok miatt katapultálnom. Tehát, a katapultálás rejtelmes élményét nem tudom olyan élethűen elmesélni, mint aki ennek a szakértője."

Ez meg... Jaaaaaaaaaaaaaj!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 345
90 833
113
<blockquote rel="Terminator"><blockquote rel="ksspsta">

"Második indokom az, hogy egész életem során a saját életem mellett (néha még előtte is) a "gépem" megmentése volt a célom vészhelyzetben, így soha nem kellett semmilyen ok miatt katapultálnom. Tehát, a katapultálás rejtelmes élményét nem tudom olyan élethűen elmesélni, mint aki ennek a szakértője."

Ez meg... Jaaaaaaaaaaaaaj!


</blockquote>

Belegondolva most már nekem is eszembe jutott ez-az.
 

gigabiga

Well-Known Member
2011. március 9.
1 167
2 303
113
Még ezek után sem olyan rossz a helyzet. Még mindíg annyi Gripenünk van, mint amennyi bevethető 35 éves harckocsink.

Melyik hadsereg mondhatja ezt el magáról?!
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 469
9 730
113
Itt http://mno.hu/kulfold/a-gripen-neha-megszabadul-a-pilotajatol-csak-ugy-1290186
azt írják, hogy:

"2009-ben a hasán hozta le a gépét egy pilóta, ezt az esetet még mindig nem vizsgálták ki. Feltételezés szerint emberi mulasztás történt, egy szemtanú ugyanakkor azt mondta, hogy látta összetörni a gép orrfutóját."

Ha ez igaz, akkor nem nagyon igyekeznek a Svédek bizonyos esetekben a hiba okának a kiderítésében. Ha a mi gépeinknél is évekig megy majd a huzavona, ...
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
A hivatalos nyilatkozatokkal ellentétben mégis földön maradtak a honvédség Gripen vadászgépei a szerdai újabb baleset nyomán – tudta meg lapunk. A lépésre azért is szükség volt, mert az eseményt előidéző futómű-meghibásodás mellett – a Honvédelmi Minisztérium (HM) által kiadott videofelvétel tanúsága szerint – a katapultülés sem működött tökéletesen, s valószínűleg ez idézte elő a pilóta csigolyasérülését.
http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/foldon-maradtak-a-gripenek-1290413

Lehet, hogy a nem rendeltetésszerűen működő katapultülés miatt sérült meg Kádár Sándor őrnagy, annak a Gripennek a pilótája, aki kedden hatalmas kockázatot vállalva úgy tette hasra a meghibásodott futóművű gépet, hogy az valószínűleg még javítható maradt.
http://index.hu/tech/2015/06/12/a_katapultules_hibaja_miatt_serulhetett_meg_a_gripen-pilota/
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Most néztem én is a kényszerleszállást, hát bakker ez nagyon az utolsó pillanat volt. Utána meg nem sokon múlt hogy a gép átforduljon, szerencsére már túl lassú volt, amikor beleállt a földbe a jobb szárny. A katapultáláson is látszik szerintem, hogy túl gyorsan merül, elég durva földet érés lehetett!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Most néztem én is a kényszerleszállást, hát bakker ez nagyon az utolsó pillanat volt. Utána meg nem sokon múlt hogy a gép átforduljon, szerencsére már túl lassú volt, amikor beleállt a földbe a jobb szárny. A katapultáláson is látszik szerintem, hogy túl gyorsan merül, elég durva földet érés lehetett!

Persze, hogy túl gyorsan merült az ernyővel, egyik kés nem vágta el valamelyik bekötő hevedert, és ott lógott a pilóta alatt vagy 60-80 kg plusz súly, aztán ahogy elnéztem a felvételt még rá is esett szegény a talajfogásnál a katapultülésre. Úgy néztem, csak a földre csapódás után durrant el egyik pirotöltet, lehet, hogy korábban annak kellett volna működtetni azt a bizonyos hevedervágó kést.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
A májusi balesetről nem készült felvétel? Nincs a cseheknek térfigyelő kamerája a reptéren?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
A májusi balesetről nem készült felvétel? Nincs a cseheknek térfigyelő kamerája a reptéren?

Ez se térfigyelő kamerával készült, csak itt előre tudták, hogy kényszerleszállás lesz, fel tudtak készülni a filmezésre. Caslavban max. 5 másodperc alatt történhetett minden és nem számíthattak rá, de ha a cseheknek mégis van is felvételük, azt nyilván csak a vizsgálóbizottságnak adták át.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
<i>"The Czech Republic is understood to have also grounded its Gripens."</i>

http://www.janes.com/article/52187/hungary-suffers-second-gripen-crash-in-two-months
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 627
113
ksspst
Vári Gyula leveléhez csak annyit: Ő legalább bevállalja, hogy még a repülésben sem mindenben szakértő, sok más "szakértővel" szemben, akik csak nagyon szeretnek okoskodni.
Sajnos a magyar valóság az, hogy a jól kiképzett, tapasztalt, még kellő idő tartalékkal rendelkező pilótára és még jó néhány más területen szolgált hivatásos katonára nincs igénye a MH.-nek és ez iszonyatosan nagy luxus. Emlékezzünk csak a "Gerecse" programban a hatalmas leépítésre, ami csak a kezdet volt. Sokan 35-40 közötti aktív pilóták voltak, szinte sírva jöttek ki a bizottságtól, hogy itt a vége. Valakit leszállás után az ügyeletes gépből kiszállva vittek a bizottság elé!
Anno, amikor nem légierőnk volt, több mint 120 vadászrepülőgép és kb. 300 vadászpilótánk volt... és most???
Vári Gyula és még lehetne sorolni jó pár fiatal pilótát, akik már nem aktívak és nem azért mert mindenáron nyugdíjba akartak vonulni! Ezeknek az embereknek a katonai repülés az életük.
Ez a "szakma" nem olyan, mint akár egy közgazdász, vagy ügyvéd, vagy lehetne még sorolni, hogy majd máshol folytatom tovább.
Ez az ország szinte mindenben ilyen pazarló, azért is állunk ott, ahol vagyunk!
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Elvégezték a szerdán balesetet szenvedett Gripen vadászgép elsődleges szemrevételezését a gyártó svéd Saab cég szakemberei – tudta meg lapunk.
Kecskeméten meghibásodás miatt szállt hasra a gép, amelynek pilótája aztán kénytelen volt katapultálni is. Még hátravan a részletes kárfelmérés, javításitechnikakidolgozás, anyag- és munkaerőigény-becslés; mindazonáltal jó esély lehet arra, hogy a munkákat Kecskeméten végezzék el. Ehhez azonban svéd szakemberekre van szükség, és svéd eszközöket kell igénybe venni, mert ilyen javításokra nem készült fel a magyar légibázis. Azért sem képes a honvédség önerőből végrehajtani a feladatot, mert a bérelt gépek kiszolgálását végző repülőműszaki alakulat létszáma az elmúlt években kritikus szintre süllyedt.
Információnk szerint míg a gépet a betonon, majd a füvön csúszáskor jórészt megóvták a szárnyak alatt lévő üzemanyag-póttartályok, a katapultülés rakétája nagy károkat okozott a pilótafülkében, ahol értékes berendezések találhatók. A kárérték minden bizonnyal eléri a milliárdos nagyságrendet. Csak viszonyításképpen: a Csehországban megsemmisült Gripen árát 12 és 17,5 milliárd forint közé teszik.
A svédek látogatásának másik, sokkal sürgetőbb oka az volt, hogy – mint arról beszámoltunk – a szerdai esemény során hibásan működött a katapultülés, nem vált le teljesen a pilótáról, ami hozzájárulhatott annak csigolyasérüléséhez. Mivel mentőrendszerről van szó, létfontosságú, hogy kiderüljön, nincs-e baj a brit alvállalkozó által szállított ülésekkel.
http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/svedek-javithatjak-a-serult-gripent-1290584
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
ghostrider

Azért azt is kell látni, hogy a világ minden országában jelentős leépítések történtek a légierő terén. Az meg szinte mindenhol jellemző volt, hogy a 3. és a 4. generáció közötti váltásnál drasztikusan csökkent a gépek száma.

Persze ez önmagában nem indokolja a jelenlegi helyzet súlyosságát, de annak az okait meg mindenki tudja.

Szerintem az a 14 gép, ami volt, elegendő mennyiség. A megfelelő hátteret kellett volna biztosítani nekik, pilóta talán van elég, de keveset repülnek. Műszakiból hatalmas hiány van.