[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 031
6 347
113
Tovább néztem és valóban vannak képek, ahol a GBU–12 Paveway II lézer vezérlésű bomba az üzemanyag póttartály helyén van a Litening mögött.
 
  • Tetszik
Reactions: hete

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 517
113
Gripenek: nincs megállás! - A katonai repülés világában, így a vadászgépek fejlesztésében sincs megállás. A magyar Gripenek az MS 20 Block 2-es csomaggal nem csupán legalább tíz évnyi üzemidőt kapnak, de jelentős képességbővülést is...

A sokat emlegetett MS 20 Block 2-es csomag integrálását összekötjük a repült 800 óránként Svédországban végrehajtandó, hosszabb időt igénybe vevő alapos ellenőrzéssel és ipari szintű nagyjavítással. Mivel Magyarországon a Gripen repülőgépek évente körülbelül 150-170 órát repülnek, így erre 5-6 évente kerül sor. Megfelelő szervezéssel sikerült elérnünk, hogy az EBS HU-k nagyjavításán ezeket a minimális hardveres módosításokat is igénylő továbbfejlesztést is el fogják végezni.


Magyarország a felkínált három képességfejlesztési csomagból a legnagyobbat rendelte meg – emelte ki Kilián Nándor vezérőrnagy. Mint hangsúlyozta, a szakma döntését a kormány is támogatta, hiszen a jelentősen nagyobb ugrást jelentő csomag arányaiban nem járt jelentős többlettköltséggel a „minimálprogramhoz” képest. Ennek megfelelően a fedélzeti radar továbbfejlesztése mellett a gépek vadonatúj, modern beépített elektronikai hadviselési rendszert is kapnak, melyekkel ugrásszerűen nő az önvédelmi képességük. Emellé érkeznek majd az új légiharc-rakéták (Meteor, IRIS-T) és a GBU-49-es irányított bombák is.


Ehhez persze olyan, hardveresen és szoftveresen is továbbfejlesztett PS-05/A Mk 4 radar is kell a gép orrába, amely kétszer olyan messze lát majd el, mint a jelenleg használt.


Fontos szempont az is, hogy a megvásárolni tervezett fegyvereket már korábban integrálták a Gripenekhez, így hazánknak nem jelent újabb költséget a fegyverek „bevizsgálása”, tesztelése.


IRIS-T: A fegyverek beérkezése előtt már jóval korábban gyakorolhatnak majd velük a pilóták – persze csak virtuálisan. A gépek frissített fedélzeti rendszerei ugyanis képesek lesznek a Meteor vagy az IRIS-T működésének, indításának szimulálására, anélkül, hogy egy igazi rakétát fel kellene függeszteni a szárnyak alá. emellett, mint Kilián tábornok hozzátette, elképzelhető, hogy az IRIS-T esetében az „igazi” szállítmány előtt kisebb mennyiségű rakéta érkezik, melyekkel a hajózók a jelenlegi szoftverváltozattal is képesek lesznek a kiképzés bizonyos elemeit végrehajtani.


2026-ban, a jelenlegi lízingszerződés lejártakor a magyar Gripenek összes szervizidejük kétharmadánál járnak majd, ami azt jelenti, hogy legalább tíz évig még hadrendben tarthatók – mondta el Kilián Nándor.


A sajtóban sokat emlegetett, esetleges gépszámbővítéssel vagy új, egy második század felfegyverzésére alkalmas típus beszerzésével kapcsolatban Kilián tábornok kiemelte: önmagában a gépek darabszáma nem meghatározó. Rendszerben kell gondolkodni: mennyi fegyverzet van hozzájuk, milyen a hadrafoghatósági szint, az alkatrészellátás, s persze hány és mennyire kiképzett hajózó és műszaki szakember áll rendelkezésre a gépekhez.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
A sajtóban sokat emlegetett, esetleges gépszámbővítéssel vagy új, egy második század felfegyverzésére alkalmas típus beszerzésével kapcsolatban Kilián tábornok kiemelte: önmagában a gépek darabszáma nem meghatározó. Rendszerben kell gondolkodni: mennyi fegyverzet van hozzájuk, milyen a hadrafoghatósági szint, az alkatrészellátás, s persze hány és mennyire kiképzett hajózó és műszaki szakember áll rendelkezésre a gépekhez.
--------------------------
Saját olvasatban: NINCS RÁ PÉNZ.. - sajnos eltapsoltuk másra - Amennyiben a svéd vállalja a hadrafoghatóság biztosítását, akkor igenis meghatározó a darabszám, a fegyverzettel hajózó és műszaki állománnyal összhangban, de 14 géppel a békebeli szolgálatot tudjuk ellátni. Komoly időben ez maximális hadrafoghatóság esetében is csak 6 géppár (a kétüléseseket nem számítva). Tehát max. 4-6 gépet jelent egyszerre a levegőben, mert kell tartalék repülőgép, keszi a reptér védelmére a többit meg a következő feladatra készítik fel, és karbantartás is kell... és ez nagyon optimális becslés.. Nem véletlenül legalább két századra lenne szükségünk. (háborus időkben századonként, de még jobb lenne 2-3 rajonként külön-külön reptérre telepítve..)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 447
113
A sajtóban sokat emlegetett, esetleges gépszámbővítéssel vagy új, egy második század felfegyverzésére alkalmas típus beszerzésével kapcsolatban Kilián tábornok kiemelte: önmagában a gépek darabszáma nem meghatározó. Rendszerben kell gondolkodni: mennyi fegyverzet van hozzájuk, milyen a hadrafoghatósági szint, az alkatrészellátás, s persze hány és mennyire kiképzett hajózó és műszaki szakember áll rendelkezésre a gépekhez.
--------------------------
Saját olvasatban: NINCS RÁ PÉNZ.. - sajnos eltapsoltuk másra - Amennyiben a svéd vállalja a hadrafoghatóság biztosítását, akkor igenis meghatározó a darabszám, a fegyverzettel hajózó és műszaki állománnyal összhangban, de 14 géppel a békebeli szolgálatot tudjuk ellátni. Komoly időben ez maximális hadrafoghatóság esetében is csak 6 géppár (a kétüléseseket nem számítva). Tehát max. 4-6 gépet jelent egyszerre a levegőben, mert kell tartalék repülőgép, keszi a reptér védelmére a többit meg a következő feladatra készítik fel, és karbantartás is kell... és ez nagyon optimális becslés.. Nem véletlenül legalább két századra lenne szükségünk. (háborus időkben századonként, de még jobb lenne 2-3 rajonként külön-külön reptérre telepítve..)
Egyrészt a "nincs pénz rá" dologra:
Mondom, hogy majd nézd meg áprilisban mi mindenre lesz pénz, ami honvédelem!

Másrészt a századokról:
Mint tudjuk, az a legfontosabb, hogy építsünk jó olcsó betonfedezékeket!
:rolleyes:
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 552
11 111
113

Riasztották a Magyar Honvédség légvédelmi készültséget ellátó Gripenjeit március 14-én, hétfőn, a kora délutáni órákban, egy Belgrád-Moszkva útvonalon haladó, szerb lajstromjelű, civil Airbus A-319-es repülőgép miatt.

A belgrádi irányítótorony olyan, információt közölt a polgári légiirányítással, amely szerint a repülőgép fedélzetén bomba van. A gépet a magyar-szlovák határnál visszafordították, miközben a NATO déli Egyesített Légi Hadműveleti Központja riasztotta a Magyar Honvédség Gripenjeit, amelyek rövid időn belül azonosították a szerb A-319-es repülőgépet, és biztosították annak kikísérését Magyarország légteréből, Szerbia irányába.

A magyar Gripen géppár addig maradt a határmenti légtérben, amíg a visszafordított repülőgép le nem szállt Belgrádban.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 792
113

Riasztották a Magyar Honvédség légvédelmi készültséget ellátó Gripenjeit március 14-én, hétfőn, a kora délutáni órákban, egy Belgrád-Moszkva útvonalon haladó, szerb lajstromjelű, civil Airbus A-319-es repülőgép miatt.

A belgrádi irányítótorony olyan, információt közölt a polgári légiirányítással, amely szerint a repülőgép fedélzetén bomba van. A gépet a magyar-szlovák határnál visszafordították, miközben a NATO déli Egyesített Légi Hadműveleti Központja riasztotta a Magyar Honvédség Gripenjeit, amelyek rövid időn belül azonosították a szerb A-319-es repülőgépet, és biztosították annak kikísérését Magyarország légteréből, Szerbia irányába.

A magyar Gripen géppár addig maradt a határmenti légtérben, amíg a visszafordított repülőgép le nem szállt Belgrádban.
Egyébként ez hogyan működik?

a NATO déli Egyesített Légi Hadműveleti Központja riasztotta a Magyar Honvédség Gripenje

Ilyen esetben mindig központi NATO riasztás van, vagy van nemzeti és NATO központi párhuzamosan??
Ez alapvetően a drónsztori miatt érdekelne.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 563
113
Egyébként ez hogyan működik?

a NATO déli Egyesített Légi Hadműveleti Központja riasztotta a Magyar Honvédség Gripenje

Ilyen esetben mindig központi NATO riasztás van, vagy van nemzeti és NATO központi párhuzamosan??
Ez alapvetően a drónsztori miatt érdekelne.
Ilyen volt a VSZ időkben is.Normál békeidőben a helyi ország önállóan cselekszik,csak értesiti a központot.Fokozott helyzetben meg a szövetségi körzeti központ lesz a pk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 447
113
Egyébként ez hogyan működik?

a NATO déli Egyesített Légi Hadműveleti Központja riasztotta a Magyar Honvédség Gripenje

Ilyen esetben mindig központi NATO riasztás van, vagy van nemzeti és NATO központi párhuzamosan??
Ez alapvetően a drónsztori miatt érdekelne.
Idehaza a Gripenek riasztását a NATO végzi.
Pont azért kellene hatékonynak lennie ennek a rendszernek, mert teljes helyzetképet lát.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 792
113
Idehaza a Gripenek riasztását a NATO végzi.
Pont azért kellene hatékonynak lennie ennek a rendszernek, mert teljes helyzetképet lát.
Akkor egy ukrán drón esetében is ők döntenek a Gripen felszállásáról? Vagy paralell, mi is riaszthatunk?

Illetbe a horvátoknál is így működhet?? Mert akkor érthetetlen, hogy nem volt infójuk.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 447
113
Akkor egy ukrán drón esetében is ők döntenek a Gripen felszállásáról? Vagy paralell, mi is riaszthatunk?

Illetbe a horvátoknál is így működhet??
Nem ismerem a pontos protokollt, de több interjúban lejött már, hogy a riasztások mindig a NATO-tól jönnek.
Az lenne a logikus, hogy a magyar központ is tudna riasztani. A szuverenitást nem kell feladni. A NATO központ irányítása tényleg hatékonyabb lehet. Egyel magasabb szintről átfogóbb képet kaphatunk.
Pont ezt kellett volna kihasználnia a horvátoknak.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 643
113
Fiúk egy teljesen hozza nem értő kérdésem lenne. Vannak analóg masodlagos vesz esetére műszerei a Gripennek? Csak mert láttam itt valaki által linkelt orosz repülő belsőt ahol parhuzamosan voltak a műszerek.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 792
113
Nem ismerem a pontos protokollt, de több interjúban lejött már, hogy a riasztások mindig a NATO-tól jönnek.
Az lenne a logikus, hogy a magyar központ is tudna riasztani. A szuverenitást nem kell feladni. A NATO központ irányítása tényleg hatékonyabb lehet. Egyel magasabb szintről átfogóbb képet kaphatunk.
Pont ezt kellett volna kihasználnia a horvátoknak.
Nagyon kíváncsi leszek a. A NATO vizsgálat eredményére, mert vmi vhol nagyon félrecsúszott.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and rm40

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 447
113
Nagyon kíváncsi leszek a. A NATO vizsgálat eredményére, mert vmi vhol nagyon félrecsúszott.
Ez szerintem egy elég gyors vizsgálat lesz a NATO részéről.
Egy ilyen parancsnokság minden mozzanatának digitálisan mindent rögzítenie kell. Minden kommunikációt, és az aktuális helyzetképet is.
Mi több, ez már szerintem le is zajlott (szerintem 1-2 órán belül). Szóval már mindenki tudja, hogy mi a helyzet. Csakhát ugye NATO-n belül nem fognak szennyest kiteregetni.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Ez szerintem egy elég gyors vizsgálat lesz a NATO részéről.
Egy ilyen parancsnokság minden mozzanatának digitálisan mindent rögzítenie kell. Minden kommunikációt, és az aktuális helyzetképet is.
Mi több, ez már szerintem le is zajlott (szerintem 1-2 órán belül). Szóval már mindenki tudja, hogy mi a helyzet. Csakhát ugye NATO-n belül nem fognak szennyest kiteregetni.
Igy van. Egyértelmű lehetett, hogy kik (kik) és mikor hibáztak. Ami tény, hogy Románia felett 10-12 Horvátország felett 10-15 percet felettünk 25-40 percet repült a drón és egyedül az Alföldön vannak olyan területek amelyek alig lakottak, tehát lelőhető lett volna a robotrepülőgép. Az,t hogy a parancsot kinek kellett volna kiadni az meg a parancsnoki láncban adott. Majd egyszer megtudjuk.. A fő az, hogy tanultak remélem az esetből az egyesített NATO és a hazai illetékes szervezetek.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 517
113

Riasztották a Magyar Honvédség légvédelmi készültséget ellátó Gripenjeit március 14-én, hétfőn, a kora délutáni órákban, egy Belgrád-Moszkva útvonalon haladó, szerb lajstromjelű, civil Airbus A-319-es repülőgép miatt.

A belgrádi irányítótorony olyan, információt közölt a polgári légiirányítással, amely szerint a repülőgép fedélzetén bomba van. A gépet a magyar-szlovák határnál visszafordították, miközben a NATO déli Egyesített Légi Hadműveleti Központja riasztotta a Magyar Honvédség Gripenjeit, amelyek rövid időn belül azonosították a szerb A-319-es repülőgépet, és biztosították annak kikísérését Magyarország légteréből, Szerbia irányába.

A magyar Gripen géppár addig maradt a határmenti légtérben, amíg a visszafordított repülőgép le nem szállt Belgrádban.
x622f736491b3f417619082.jpg.pagespeed.ic.hDtGGZf8KH.webp