[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
Panzerfaust
Azt kifelejtetted, hogy az a 8.8milliárd a szegény, hányatott sorsú bankjaink feltőkésítésére ment.... inkább ment volna stadionra!!
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 471
9 740
113
Én is emlékszem annak a 8,8 milliárdnak a felvételére, először kijelentették a Magyarországi (de külföldi tulajdonosú) bankok, hogy nekik nincs szükségük erre a kölcsönre, köszönik szépen, de ők jól vannak, majd egy hét múlva jött, hogy mégis meggondoltuk magunkat.
A megkapott potya pénz nagy része pedig ment szépen vissza a külföldi anyacéghez, mi meg fizethettük a kamatokat.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Tudjuk már hogy működik az alpha riasztás? Mert itt ugyanaz a probléma: mennyi idő alatt ér oda a gripen? És hogy hol kell észlelni a problémát (pl. nem rádiózik az utasszállító gép) ahhoz hogy a kecskeméti készültségnek rendeljék el a felszállást.

Kecskemét-Zágráb kb 400km légvonalban, az kicsit több mint 200 tengeri mérföld. Nem tudom a Gripen pontosan mekkora gázon milyen sebességre képes, de 24-26e lábon ~500 csomó az bőven feltételezhető még 93-95%al is szerintem (nyilván attól függően, hogy mit raknak szegény gépre, de valszeg nem terhelik le nagyon). Elméletileg 30 percen belül lazán ott lehetnek, erre még rájön a riasztás illetve a felszállás de szerintem 45 percen belül mindenképpen ottvannak. Ha sürgős akkor meg 100%-on azért jóval gyorsabb a gép ugyhogy akár egy 30 perces idő is reális lehet.

Persze ez most kicsit spekuláció, ha van valakinek adata arról, hogy mit tud a gép egy általános járőröző konfigban akkor megköszönném.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 441
90 975
113
Blaze: es ugyanennyi ido alatt mennyit tesz meg az utasszallito gep? Hol tart amikor a gripen megkapja a riasztast?
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Most csak kicsit számolgattam, nemtudom valójában hogy megy, de pl Budapest-London az kb 1500 km, ~ 840 tengeri mérföld. Ezt kb 2,5 óra alatt teszi meg egy gép, az nagyjából 330 csomó. Szóval 250 (~ 450 km) ha 45 perccel számolunk, vagy 165 tengeri mérföld ( ~ 300 km) ha 30 perccel számolunk.

Ugyhogy effektiv bőven előfordulhat, hogy 1 órán felül lenne a kiérkezés, sőt még több is ha pont elfele repül a gép, ami azért már tényleg nem valami szerencsés :D
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
750
1 261
93
Egy kb. 10000 m-en (33000 láb) repülő gép földhöz viszonyított sebessége 800 és 900 km/h (450-500 csomó). A londoni 2,5 óra leszállással és felszállással jön ki, tartalékot ráhagyva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 441
90 975
113
Utasszállító sebességügyileg itt lehet nézelődni: http://www.flightradar24.com/46.69,17.14/6

A wiki szerint a gripen emelkedőképesség 1666 m/perc és kb. ennyi a többi vadászé is. Azaz 6 perc alatt éri el az utasszállító magasságát. És közben még meg kell keresni és elé-/utolérni. Vagy elszámoltam?
 
M

molnibalage

Guest
Utasszállító sebességügyileg itt lehet nézelődni: http://www.flightradar24.com/46.69,17.14/6

A wiki szerint a gripen emelkedőképesség 1666 m/perc és kb. ennyi a többi vadászé is. Azaz 6 perc alatt éri el az utasszállító magasságát. És közben még meg kell keresni és elé-/utolérni. Vagy elszámoltam?

Air policy configban még, ha törzspótost is visz egy Gripen kb. két perc alatt full utánégeéssel fent van 10 km magasan. Pótos nélkül meg biztosan. Felszállás után kb. M0.85-M0.9-ig gyorsít és 40-45 fokos emelkedésben a TAS kb. állandó, kicsit lassul azért a gép már 6 km felett. A CAS változása miatt - egyre ritkább légkör - az állásszög nő, ezért kicsit vissza kell venni.

Referenciának ott a Streak Eagle. 9 km 50 sec. Persze az egy könnyített és minimális tüzelőanyagos F-15A volt, de egy Gripe két winderrel és egy pótossal nem annyival harmatosabb.

Közelbbi referencia az F-16CJ. Házi feladat kikeresni az emelkedő képességet 25-30 ezer lábra. :)
http://info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf


A bibi az, hogy egy vadász sem gyorsabb utánégetés nélkül, mint M1.0-M1.1, ha csak két AIM-9 is van rajta, ezalól az EF és Rafale talán a kivétel, de ezeknél is csak töredék keróval, 10-12 km-en és talán két winderral igaz az M1.2 maximálgázon. Tehát nem az emelkedés a baj. Ha távolodik a gép, akkor régen kirepül a szlovén légtérből mire bármi is odaér. Nem véletlenül írtam azt a HT összefoglallóban, hogy ha egy mai szuperszonikus vadász úgy dönt időben, hogy akkor ő inkább menekül, akkor a másik nemigen tudja üldözni, mert 2-3 perc full utánégető még nagy magasságban is eszméletlen mennyiségű kerót eszik meg...
 
M

molnibalage

Guest
Inkább megnéztem. 73 és 74 oldalon levő diagramokon ott a tüzelőag. fogyasztás és az idő. A DI 0 pótos nélül két winderrel legfeljebb 20, a gép tömege teljes gépágyú lőszerkészlettel és tüzelőanyaggal kicsivel 28 ezer font alatt van.

Kb. 600 font keró kell ahhoz, hogy felmásszon 30 ezer lábra, de ez úgy van, hogy ebben a felszállás és gyorsítás még nincs benne, amivel kb. 850-900 font jön ki. A teljes belső készlet meg kb. 7150 font.

Menny idő? Kb. 70 másodperc a diagram szerint.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 047
15 361
113
Inkább megnéztem. 73 és 74 oldalon levő diagramokon ott a tüzelőag. fogyasztás és az idő. A DI 0 pótos nélül két winderrel legfeljebb 20, a gép tömege teljes gépágyú lőszerkészlettel és tüzelőanyaggal kicsivel 28 ezer font alatt van.

Kb. 600 font keró kell ahhoz, hogy felmásszon 30 ezer lábra, de ez úgy van, hogy ebben a felszállás és gyorsítás még nincs benne, amivel kb. 850-900 font jön ki. A teljes belső készlet meg kb. 7150 font.

Menny idő? Kb. 70 másodperc a diagram szerint.

A Mig-21-ről írták anno a Top Gunban, hogy a csúcssebesség elérése után gyakorlatilag azonnal be kell fejezni a feladatot, s le kell szállni.
Akkor ez gyakorlatilag az üzemanyaggal bővebben eleresztett gépekre is majdnem igaz lehet?
 
M

molnibalage

Guest
Attól függ, hogy mennyire akar sietni. Full utánégetéssel azonos reptérre való visszatéréssel még két AIM-9 szintű rakétával egyik gép sem képes 12 km magasan sem - MiG-25/31 kivételek - 10 percnél hosszabb ideig repülni. A sebességgel nő a tolóerő azzal meg a fogyasztás hiába majdnem kvázi állandó a fajagos fogyasztás, lásd F-15 cikk.

A nem maximál utánégetés a cél és M2.0 akkor a helyzet már jóval árnyaltabb lehet. Ezt soha nem vizsgáltam még meg. A linkelt F-16 supplementban ott van minden, ez is megnézhető. A gyorsulás, az állandó sebesség és az oda felmászás mind, mind számolható. Nem véletlen kellene lenni ennek a műnek a Bibliának. Egyetlen gépről sincs ennyire részletes adat, mint erről szerintem. Ehhez lehet viszonyítani.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 047
15 361
113
A nem maximál utánégetés a cél és M2.0 akkor a helyzet már jóval árnyaltabb lehet.

Nyilvánvaló.
Gyakorlatilag a Mig-25/31 (meg talán még egy-két klasszikus egyfeladatos elfogót leszámítva) gyakorlatilag a prospektus adat végsebesség kártyajáték fontosságú , hiszen függesztménnyel azt nem érik el, üresen meg legfeljebb a felderítőverziók esetében van értelme.
 
M

molnibalage

Guest
Ha van rá érdeklődés, akkor a BMS4-ben két windrrel repkedhetek le F-16C-vel különféle elfogások megnézni, hogy mi jön ki vele.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 340
71 163
113
A fajlagos tüzelőanyagfogyasztás sem állandó, változik a sebesség és a magasság függvényében:

http://www.leteckemotory.cz/motory/r-15/

http://www.leteckemotory.cz/motory/r-35/r35_graf1.gif

http://www.leteckemotory.cz/motory/r-35/r35_graf2.gif

A MiG-25-ösnél a fajlagos tüzelőanyag fogyasztás a sebességgel és a magassággal egy ideig csökken, míg pl a MiG-23ML-nél - mint minden más gépnél - közel egyenletesen növekszik.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 441
90 975
113
IAW246
Iraqi Airways
DUS - Dusseldorf
ISU - Sulaimaniyah

Airbus A321-231
YI-AGR


Itt meg lehet nézni az útvonalat:

http://www.flightradar24.com/2014-02-25/16:45/12x/IAW246/2c784e5
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 075
33 737
113
Ha letért volna a repülési tervnek megfelelő útvonaltól, akkor ellőtték volna gépágyúval a bal szárnyat vagy a pilótafülkét?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 441
90 975
113
Most akkor az irakiak rádió nélkül repültek a célállomásig?

Ilyenkor nem repülnek mellé és integetnek a pilótának vagy nem kell leszállniuk?