[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Panzerfaust
Azt kifelejtetted, hogy az a 8.8milliárd a szegény, hányatott sorsú bankjaink feltőkésítésére ment.... inkább ment volna stadionra!!
 
Én is emlékszem annak a 8,8 milliárdnak a felvételére, először kijelentették a Magyarországi (de külföldi tulajdonosú) bankok, hogy nekik nincs szükségük erre a kölcsönre, köszönik szépen, de ők jól vannak, majd egy hét múlva jött, hogy mégis meggondoltuk magunkat.
A megkapott potya pénz nagy része pedig ment szépen vissza a külföldi anyacéghez, mi meg fizethettük a kamatokat.
 
Tudjuk már hogy működik az alpha riasztás? Mert itt ugyanaz a probléma: mennyi idő alatt ér oda a gripen? És hogy hol kell észlelni a problémát (pl. nem rádiózik az utasszállító gép) ahhoz hogy a kecskeméti készültségnek rendeljék el a felszállást.

Kecskemét-Zágráb kb 400km légvonalban, az kicsit több mint 200 tengeri mérföld. Nem tudom a Gripen pontosan mekkora gázon milyen sebességre képes, de 24-26e lábon ~500 csomó az bőven feltételezhető még 93-95%al is szerintem (nyilván attól függően, hogy mit raknak szegény gépre, de valszeg nem terhelik le nagyon). Elméletileg 30 percen belül lazán ott lehetnek, erre még rájön a riasztás illetve a felszállás de szerintem 45 percen belül mindenképpen ottvannak. Ha sürgős akkor meg 100%-on azért jóval gyorsabb a gép ugyhogy akár egy 30 perces idő is reális lehet.

Persze ez most kicsit spekuláció, ha van valakinek adata arról, hogy mit tud a gép egy általános járőröző konfigban akkor megköszönném.
 
Blaze: es ugyanennyi ido alatt mennyit tesz meg az utasszallito gep? Hol tart amikor a gripen megkapja a riasztast?
 
Most csak kicsit számolgattam, nemtudom valójában hogy megy, de pl Budapest-London az kb 1500 km, ~ 840 tengeri mérföld. Ezt kb 2,5 óra alatt teszi meg egy gép, az nagyjából 330 csomó. Szóval 250 (~ 450 km) ha 45 perccel számolunk, vagy 165 tengeri mérföld ( ~ 300 km) ha 30 perccel számolunk.

Ugyhogy effektiv bőven előfordulhat, hogy 1 órán felül lenne a kiérkezés, sőt még több is ha pont elfele repül a gép, ami azért már tényleg nem valami szerencsés :D
 
Egy kb. 10000 m-en (33000 láb) repülő gép földhöz viszonyított sebessége 800 és 900 km/h (450-500 csomó). A londoni 2,5 óra leszállással és felszállással jön ki, tartalékot ráhagyva.
 
Utasszállító sebességügyileg itt lehet nézelődni: http://www.flightradar24.com/46.69,17.14/6

A wiki szerint a gripen emelkedőképesség 1666 m/perc és kb. ennyi a többi vadászé is. Azaz 6 perc alatt éri el az utasszállító magasságát. És közben még meg kell keresni és elé-/utolérni. Vagy elszámoltam?
 
Utasszállító sebességügyileg itt lehet nézelődni: http://www.flightradar24.com/46.69,17.14/6

A wiki szerint a gripen emelkedőképesség 1666 m/perc és kb. ennyi a többi vadászé is. Azaz 6 perc alatt éri el az utasszállító magasságát. És közben még meg kell keresni és elé-/utolérni. Vagy elszámoltam?

Air policy configban még, ha törzspótost is visz egy Gripen kb. két perc alatt full utánégeéssel fent van 10 km magasan. Pótos nélkül meg biztosan. Felszállás után kb. M0.85-M0.9-ig gyorsít és 40-45 fokos emelkedésben a TAS kb. állandó, kicsit lassul azért a gép már 6 km felett. A CAS változása miatt - egyre ritkább légkör - az állásszög nő, ezért kicsit vissza kell venni.

Referenciának ott a Streak Eagle. 9 km 50 sec. Persze az egy könnyített és minimális tüzelőanyagos F-15A volt, de egy Gripe két winderrel és egy pótossal nem annyival harmatosabb.

Közelbbi referencia az F-16CJ. Házi feladat kikeresni az emelkedő képességet 25-30 ezer lábra. :)
http://info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf


A bibi az, hogy egy vadász sem gyorsabb utánégetés nélkül, mint M1.0-M1.1, ha csak két AIM-9 is van rajta, ezalól az EF és Rafale talán a kivétel, de ezeknél is csak töredék keróval, 10-12 km-en és talán két winderral igaz az M1.2 maximálgázon. Tehát nem az emelkedés a baj. Ha távolodik a gép, akkor régen kirepül a szlovén légtérből mire bármi is odaér. Nem véletlenül írtam azt a HT összefoglallóban, hogy ha egy mai szuperszonikus vadász úgy dönt időben, hogy akkor ő inkább menekül, akkor a másik nemigen tudja üldözni, mert 2-3 perc full utánégető még nagy magasságban is eszméletlen mennyiségű kerót eszik meg...
 
Inkább megnéztem. 73 és 74 oldalon levő diagramokon ott a tüzelőag. fogyasztás és az idő. A DI 0 pótos nélül két winderrel legfeljebb 20, a gép tömege teljes gépágyú lőszerkészlettel és tüzelőanyaggal kicsivel 28 ezer font alatt van.

Kb. 600 font keró kell ahhoz, hogy felmásszon 30 ezer lábra, de ez úgy van, hogy ebben a felszállás és gyorsítás még nincs benne, amivel kb. 850-900 font jön ki. A teljes belső készlet meg kb. 7150 font.

Menny idő? Kb. 70 másodperc a diagram szerint.
 
Inkább megnéztem. 73 és 74 oldalon levő diagramokon ott a tüzelőag. fogyasztás és az idő. A DI 0 pótos nélül két winderrel legfeljebb 20, a gép tömege teljes gépágyú lőszerkészlettel és tüzelőanyaggal kicsivel 28 ezer font alatt van.

Kb. 600 font keró kell ahhoz, hogy felmásszon 30 ezer lábra, de ez úgy van, hogy ebben a felszállás és gyorsítás még nincs benne, amivel kb. 850-900 font jön ki. A teljes belső készlet meg kb. 7150 font.

Menny idő? Kb. 70 másodperc a diagram szerint.

A Mig-21-ről írták anno a Top Gunban, hogy a csúcssebesség elérése után gyakorlatilag azonnal be kell fejezni a feladatot, s le kell szállni.
Akkor ez gyakorlatilag az üzemanyaggal bővebben eleresztett gépekre is majdnem igaz lehet?
 
Attól függ, hogy mennyire akar sietni. Full utánégetéssel azonos reptérre való visszatéréssel még két AIM-9 szintű rakétával egyik gép sem képes 12 km magasan sem - MiG-25/31 kivételek - 10 percnél hosszabb ideig repülni. A sebességgel nő a tolóerő azzal meg a fogyasztás hiába majdnem kvázi állandó a fajagos fogyasztás, lásd F-15 cikk.

A nem maximál utánégetés a cél és M2.0 akkor a helyzet már jóval árnyaltabb lehet. Ezt soha nem vizsgáltam még meg. A linkelt F-16 supplementban ott van minden, ez is megnézhető. A gyorsulás, az állandó sebesség és az oda felmászás mind, mind számolható. Nem véletlen kellene lenni ennek a műnek a Bibliának. Egyetlen gépről sincs ennyire részletes adat, mint erről szerintem. Ehhez lehet viszonyítani.
 
A nem maximál utánégetés a cél és M2.0 akkor a helyzet már jóval árnyaltabb lehet.

Nyilvánvaló.
Gyakorlatilag a Mig-25/31 (meg talán még egy-két klasszikus egyfeladatos elfogót leszámítva) gyakorlatilag a prospektus adat végsebesség kártyajáték fontosságú , hiszen függesztménnyel azt nem érik el, üresen meg legfeljebb a felderítőverziók esetében van értelme.
 
Ha van rá érdeklődés, akkor a BMS4-ben két windrrel repkedhetek le F-16C-vel különféle elfogások megnézni, hogy mi jön ki vele.
 
A fajlagos tüzelőanyagfogyasztás sem állandó, változik a sebesség és a magasság függvényében:

http://www.leteckemotory.cz/motory/r-15/

http://www.leteckemotory.cz/motory/r-35/r35_graf1.gif

http://www.leteckemotory.cz/motory/r-35/r35_graf2.gif

A MiG-25-ösnél a fajlagos tüzelőanyag fogyasztás a sebességgel és a magassággal egy ideig csökken, míg pl a MiG-23ML-nél - mint minden más gépnél - közel egyenletesen növekszik.
 
IAW246
Iraqi Airways
DUS - Dusseldorf
ISU - Sulaimaniyah

Airbus A321-231
YI-AGR


Itt meg lehet nézni az útvonalat:

http://www.flightradar24.com/2014-02-25/16:45/12x/IAW246/2c784e5
 
Ha letért volna a repülési tervnek megfelelő útvonaltól, akkor ellőtték volna gépágyúval a bal szárnyat vagy a pilótafülkét?
 
Most akkor az irakiak rádió nélkül repültek a célállomásig?

Ilyenkor nem repülnek mellé és integetnek a pilótának vagy nem kell leszállniuk?