"Még egy F-16C Block 30 ellen is iszonyatos kínszenvedés egy Gripennel dogfightolni, annyival erősebb a gép. "
-ez és a
svájci pilóta nyilatkozata azért kicsit üti egymást. Vajon a srácnak érdeke volt-e kicsit ferdíteni, vagy csak nem mondta el a teljes igazságot?

Még az is lehet, h kevésbé kopik a sebessége mint egy 16-osé, viszont, amikor meg kellene nem gyorsul és ezért nagyon kell taktikázni, h amolyan "lendület légiharc" maradjon.
Egy másik dolog, ami miatt sztem a legtöbb összehasonlításban alul marad a hazai vas:
Ha megnézzük a Gripent a maga 14 t max felszállójával és pl. F-16 22t körül, rögtön látjuk, h nem egy "súlycsoport" szószerint sem. kb. Másfélszeres a különbség, pont mint egy F-15/16, vagy Su-27/Mig-29 összehasonlítánál. Amiket tipikusan már nem szoktunk összehasonlítani mert természetesnek vesszük, h egy 15-ös általában nagyobb teljesítményű, mint egy falcon.
(Mert egy nehezebb gépben több az üzemanyag, több hely marad elektronikának, a fegyverzet tömege/légellenállása kissebb hányadát teszi ki a gép tömegének, stb...)
Viszont a Gripit nemigazán lehet máshoz hasonlítani, mert nincs a piacon ez a "súlycsoport". talán a JF-17, Ching Kuo, T-50 versenyszerűbb lenne, és ebben valszeg kitűnően is szerepelne.
A másik dolog, h mint tudjuk egy gépet nem feltétlenül a dogfight képességei alapján kell besorolni, hanem mint rendszer. BVR-ben lehet, h már kicsit más lenne a kép. Nem is beszélve az állítólagos hiper-szuper adatátviteli rendszerről, esetleg meteorról, SAAB AWACS-ről.
Az ember azt feltételezné, h a sokkal fiatalabb fejlesztésnek valahol kell, hogy legyen előnye a 70-es években tervezett amerikai típusokkal összevetve. De vajon mik ezek a pontok? Alacsonyabb RCS? Jobb megbízhatóság/hadrafoghatóság? üzemeltetési költség? Szenzorfúzió?
A magam részéről itt érzem a legnagyobb homályt
