[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

igla

Member
2010. június 20.
79
0
6
Részt fog venni, nem pedig átveszi azt. Egyébként nem tudom, hogy ennek a megfogalmazásnak kell-e valami jelentőséget tulajdonítani, de lehet, hogy ezt is az olaszokkal, vagy egyenesen a horvátokkal közösbe fogjuk csinálni (megy ugye nagyon időkeret sincs meghatározva erre, gyaníthatóan addig segítünk, amíg 3-4 repülőképes MiG-21-est vissza nem kapnak a horvátok)

Ha ránézünk Horvátország térképe, teljesen logikus, hogy az UNIÓHOZ csatlakzni kívánó ország pénzügyi nehézségei miatt nem tud negyedik generációs gépeket venni, tehát az északi részhez segítséget kér - és kap. Mellesleg lehet hogy a SAAB is érdekelt ebben, és kicsit "megolajozta" ezt a kérést, mert a térség igencsak fontos számukra...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 917
72 985
113
Mellesleg lehet hogy a SAAB is érdekelt ebben, és kicsit "megolajozta" ezt a kérést, mert a térség igencsak fontos számukra...
Akkor mi ingyért kikaparjuk-reklámozzuk a gripent hogy a svédeknek legyen haszna?

Már bocs de ez így hülyeség. Egyféleképpen lehet elérni azt, hogy komolyan vegyenek, mégpedig tettekkel.
Ok, akkor támadjuk meg,és foglaljuk el Algériát. Aztán romboljuk porig és fosszuk ki az ásványi kincseiket ahogy a nagyok. Mindezt önállóan csont nélkül. Akkor biztos komolyan vesznek majd egy honvédséget. De Cessna üldözéssel nem hiszem. Ha majd ott virít fél tucat lelőtt gép sziluettje egy-egy gripenünk oldalán akkor vesznek komolyan. Gyakorolni itthon is lehet, van mit...
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
Huhh,, ugyanaz mint mindig,,, ha senki nem kérne fel minket légtere védelmére, akkor az volna a baj,,,
Nehéz elképzelnem, hogy "pusziért" menne ez a mai világban..
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 234
81 118
113
Az hogy mi kifizettük a repült órákat, az azért még plusz költséggel jár, mert a kerozint nem vettük meg vele együtt.

Kiragadsz egy mondatot, belekötsz, aztán meg leírod más szavakkal hogy úgy van ahogy írtam.


Üzemanyag...

Gripen
belső üzemanyag: ~1700 kg.
törzs alatti pót. : ~ 1500 kg.

piaci áron jelenleg a MOL JET A1 üzemanyag ~ 2 euró/liter

1 liter Jet A-1 = 0,84 kg
1 kg Jet A-1= 1,19 liter


Felszálláskor 3200 kg, azaz 3808 liter van a gripenben, ami 2.360.960 HUF.

A keszi két gép, akkor az ~5 millió HUF riasztásonként.

Évi 5 riasztást feltételezve mint nálunk, az 25 millió HUF évente.


Tehát a szlovén és a horvát légtér védelmének üza. költsége egy évre kb. 50 millió HUF.


És ha helyette gyakorlásképpen magyar An-26-ost fognak el magyar légtérben a gripenek, ez akkor is ugyanennyi.


(Ha nem rontottam el valahol a számítást.)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Ok, akkor támadjuk meg,és foglaljuk el Algériát. Aztán romboljuk porig és fosszuk ki az ásványi kincseiket ahogy a nagyok. Mindezt önállóan csont nélkül. Akkor biztos komolyan vesznek majd egy honvédséget. De Cessna üldözéssel nem hiszem. Ha majd ott virít fél tucat lelőtt gép sziluettje egy-egy gripenünk oldalán akkor vesznek komolyan. Gyakorolni itthon is lehet, van mit...

Nagyon nem erről van szó. Arról van szó, hogy ha ránk bíznak egy feladatot, amit el is vállalunk, akkor azt tisztességesen és kielégítően kell ellátni. Attól függetlenül, hogy mi a feladat. Ha a kicsit nem tudod megbecsülni, a nagyot sem, ahogy a mondás tartja.

Az meg, hogy éles harci bevetésre nem a magyarokat hívják az nem véletlen van. Ott van helyette n+1 légierő valós harci tapasztalattal, valamint olyan pilótákkal akiknek többszöröse a repült óraszáma az itthoniakhoz képest, olyan gépekkel, amik nem csak papíron rendelkeznek csapásmérő képességgel, hanem meg is valósították azt, stb. Arról ne is beszéljek, hogy kevés gépünk van ilyen viszonylatban, és ha nem muszáj valószínűleg nem akarnak össze ömleszteni fölöslegesen többféle származású századokat egy ezreden belül, NATO ide vagy oda (meg aztán itt a típus is játszik, nemtudom a Griff-hez értő személyzet mennyire jellemző nagy átlagban. Nyilván ha kell, küldenek, de ha egyszerűbben és olcsóbban megoldják akkor ugye minek).

A géplelövésről meg csak annyit, hogy semelyik másik légierőben sem bővelkedtek bennük az utóbbi időszakban, úgyhogy ez így eléggé értelmetlen. Csak hadgyakorlatokon van akció, azokból meg kevés van, és a mieink ebből még kevesebbre jutnak el.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Tehát a szlovén és a horvát légtér védelmének üza. költsége egy évre kb. 50 millió HUF.


És ha helyette gyakorlásképpen magyar An-26-ost fognak el magyar légtérben a gripenek, ez akkor is ugyanennyi.


(Ha nem rontottam el valahol a számítást.)

Szerintem a gyakorlórepülés még többe is kerül, mert optimális esetben nem csak két gépet zavarnak fel gyakorolni, hanem többet, illetve tovább is lesznek fent több elfogást is gyakorolva.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Terminator

A Griff belső tankja 3 000 liter. Arról, hogy a pótosba mennyi fér, sajnos nincs információm.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
@Blaze
<i>"Nagyon nem erről van szó. Arról van szó, hogy ha ránk bíznak egy feladatot, amit el is vállalunk, akkor azt tisztességesen és kielégítően kell ellátni."</i>
Az a baj, hogy én ettől is tartok... Pl. nem hiszem, hogy egyedül mi fogjuk a fejünket, amióta kiderült, hogy a 4 gép helyett csak 2 megy a Baltikumba...
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Terminátor!

Sajnálom, ha úgy érezted, hogy kiragadtam egy mondatodat és belekötöttem. Nem ez volt a szándékom.

Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ne gondoljuk azt, hogy a gripen szerződésben a svédeknek kifizetett összegen kívül nincsenek más költségek, mert vannak, és szerintem vannak itt páran akik ezt másként hiszik. Az megint más kérdés, hogyha ki akarjuk és tudjuk használni az amúgy már megvásárolt repidőt, akkor szerintem hasznosabb, ha pl ilyenre is használni.

TG
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
http://hvg.hu/vilag/20140317_Hendenek_mar_a_masodik_allitasat_cafoltak

Inkább az eredetit olvassátok:
http://www.morh.hr/hr/vijesti-najave-i-priopcenja/priopcenja/9264-regiranje-morh-a-na-clanak-objavljen-na-madarskoj-web-stranici-honvedelem-hu.html
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Na most akkor mi van Horvátországgal és velünk?

Amúgy a hvg-n csak nekem vágja ki a szemem, az a független, szakmaiság? (Vadait mosdatják, mint a .....)

Az üzemanyag költségekkel meg fölösleges számolgatni, miért?
Folyamatosan változnak, a kilengések mértékét nem tudom,illetve az sem behatárolható,hogy hány riasztást fognak kapni. Azt se feledjük el,hogy nem csak úgy riaszthatják a griffeket, ha Magyarország felé tart 1 vagy több gép Szlovéniából. Akkor is riaszthatják ha Szlovénia felé, vagy Szlovénián keresztül repülne. (Bár mondjuk kiesők lehetnek,mert az 1.esetben mi és az olaszok lefogjuk, esetleg délről jöhet valami, a második esetnél pedig lehet,hogy utol sem érnék)

A 2 megyét meg felejtsük már el, mert ledegradáljuk a szlovéneket, hiába kicsi az az ország, azért potensebb,mint mi. Talán gazdaságilag is, 2 megyét meg mi "adtunk" nekik...

Remélem,hogy a Baltikumba nem csak 2 gépet viszünk, sőt remélem,hogy gyakorló repülések is lesznek vízfelszín felett. (Nem a Balaton,hogy ellenőrzött hajók lehetnek csak.) Itt gyakorolhatnák majd a légi utántöltést is.


Amúgy a légtérirányítást az a Balti országok látják el nem?


A baltikumot meg nem értem, mivel lehetne közös légierejük és haditengerészetük, elég potens is lehetne. A széthúzást pedig hagyjuk szerintem,mert most azért Oroszország kritikus lehet nekik... és ilyenkor félre kerül a rivalizálás... (már ha van)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
A másik probléma ezzel az üzemanyag számolással, hogy a fogyasztás az nagyon nem statikus. Az, hogy adott riasztásnál mennyit használnak el, az abszolút egyedi.

Ha meg valami légi harc gyakorlás is bele keveredik akkor aztán meg kijöhet bármi belőle :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 234
81 118
113
Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ne gondoljuk azt, hogy a gripen szerződésben a svédeknek kifizetett összegen kívül nincsenek más költségek, mert vannak, és szerintem vannak itt páran akik ezt másként hiszik.

TG

Bocsánat, túlreagáltam.

Igen, vannak további költségek. Épp erre vonatkozott a kérdésem.

Az én hozzászólásom arról szólt hogy a gripennél felmerülő költségek tekintetében van-e különbség aközött hogy eltévedt utasszállítót kergetünk a szlovén/horvát légtérben vagy gyakorlásképpen magyar An-26-ost a magyar légtérben.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 234
81 118
113
<blockquote rel="alfa74">http://hvg.hu/vilag/20140317_Hendenek_mar_a_masodik_allitasat_cafoltak

Inkább az eredetit olvassátok:
http://www.morh.hr/hr/vijesti-najave-i-priopcenja/priopcenja/9264-regiranje-morh-a-na-clanak-objavljen-na-madarskoj-web-stranici-honvedelem-hu.html</blockquote>

Na akkor megint a semmiről vitatkoztunk 1 napig :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 234
81 118
113
Terminator

A Griff belső tankja 3 000 liter. Arról, hogy a pótosba mennyi fér, sajnos nincs információm.

Valamit benéztem.

Akkor újraszámolva:


Üzemanyag...

Gripen
belső üzemanyag: ~3000 liter -> 2520 kg.
törzs alatti pót. : ~ 1500 kg.


piaci áron jelenleg a MOL JET A1 üzemanyag ~ 2 euró/liter

1 liter Jet A-1 = 0,84 kg
1 kg Jet A-1= 1,19 liter


Felszálláskor ~4000 kg, azaz 4760 liter van a gripenben, ami 2.951.200 HUF.

A keszi mindig két gép, akkor az ~6 millió HUF riasztásonként.

Szlovéniában, mint nálunk, évi 5 riasztást feltételezve, az 30 millió HUF évente.

Ez egy alapfelszereltségű miniszteri A8-as Audi ára.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 234
81 118
113
A másik probléma ezzel az üzemanyag számolással, hogy a fogyasztás az nagyon nem statikus. Az, hogy adott riasztásnál mennyit használnak el, az abszolút egyedi.

Ha meg valami légi harc gyakorlás is bele keveredik akkor aztán meg kijöhet bármi belőle :)


Az, hogy 4000 kg üza. 10 perc alatt fogy el vagy 2 óra alatt, az teljesen mindegy. 4000 kg üza akkor is ugyanannyiba kerül.




Az üzemanyag költségekkel meg fölösleges számolgatni, miért?
Folyamatosan változnak, a kilengések mértékét nem tudom,illetve az sem behatárolható,hogy hány riasztást fognak kapni. )

Európában az JET A-1 általában 1 és 2 euró között van, a MOL-tól pedig valószínűleg kap az állam valami kedvezményt. Vagyis a 2 euróval valószínűleg eléggé felülbecsültem. A lényeg az hogy kijött valami az üzemanyagra, amiből látszik a nagyságrend.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
M

molnibalage

Guest
<blockquote>Mellesleg lehet hogy a SAAB is érdekelt ebben, és kicsit "megolajozta" ezt a kérést, mert a térség igencsak fontos számukra...
Akkor mi ingyért kikaparjuk-reklámozzuk a gripent hogy a svédeknek legyen haszna?

Már bocs de ez így hülyeség. Egyféleképpen lehet elérni azt, hogy komolyan vegyenek, mégpedig tettekkel.
Ok, akkor támadjuk meg,és foglaljuk el Algériát. Aztán romboljuk porig és fosszuk ki az ásványi kincseiket ahogy a nagyok. Mindezt önállóan csont nélkül. Akkor biztos komolyan vesznek majd egy honvédséget. De Cessna üldözéssel nem hiszem. Ha majd ott virít fél tucat lelőtt gép sziluettje egy-egy gripenünk oldalán akkor vesznek komolyan. Gyakorolni itthon is lehet, van mit...</blockquote>

Kezdesz nagyon fájdalmas lenni itteni trollkodásoddal...