[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Amúgy az a Szlovénia, igazából rohadtul nem csak 2 megye... az kb 1/5 vagy 1/4 Magyarországnyi terület, erre még ott van Horvátország is.

Két nagy megye :) Egyébként Horvátország kapcsán nem tudni, hogy ott milyen mértékben vesszük át a légtér felügyeletét. A közlemény úgy fogalmaz, hogy <i>"a Magyar Honvédség Szlovénia után Horvátország légtérvédelmében is részt fog venni."</i> Részt fog venni, nem pedig átveszi azt. Egyébként nem tudom, hogy ennek a megfogalmazásnak kell-e valami jelentőséget tulajdonítani, de lehet, hogy ezt is az olaszokkal, vagy egyenesen a horvátokkal közösbe fogjuk csinálni (megy ugye nagyon időkeret sincs meghatározva erre, gyaníthatóan addig segítünk, amíg 3-4 repülőképes MiG-21-est vissza nem kapnak a horvátok).
 
@ambasa
Pont ezért nem értettemén se, amikor a barom Cinege Lajost pont azért basztatták, hogy a helikoptert küldte lángosért valami hadgyakorlaton. Annak a pilótának, és az egész helikopteres bagázsnak úgy is gyakorolnia kell.
Amúgy a német szövetségeseink kiszámlázták Magyarországnak az Ukrajnában, a vasútbiztosítási bunkerek építéséhez kivágott fát, az áramot, és a patakból vett vizet is. A levegőt talán elfelejtették.
 
Gacsat!

én nem keverném össze a NATO-t a Wehrmachtal.

Én azért különbséget tennék a között, hogy egy miniszter magáncélra veszi igénybe az állami tulajdon, vagy esetleg arra használjuk, hogy a leendő sorszerelők érezzék milyen is az a technika, amelyet később ki fognak szolgálni.

TG
 
Na most azért érdemes egy picit agyalni...

1. igen, fizetnek érte. Vagy a NATO, vagy az ország, de fizeti a költségeket. Ez teljesen természetes, és bizonyos esetekben költségkímélőbb a bérlés, mint a vásárlás.
2. Igen, nekünk nagy elismerés. Jó gépeink vannak, kiváló pilótáink, és igenis elismernek minket. (megjegyzem, éppen nem rossz presztizs/respect nekünk egy ilyen felkérés.
3. Többet repülünk más pénzén - és bizonyíthatunk. ...és igen, ez egy komly diplomáciai siker, ha tetszik, ha nem :)
 
Részt fog venni, nem pedig átveszi azt. Egyébként nem tudom, hogy ennek a megfogalmazásnak kell-e valami jelentőséget tulajdonítani, de lehet, hogy ezt is az olaszokkal, vagy egyenesen a horvátokkal közösbe fogjuk csinálni (megy ugye nagyon időkeret sincs meghatározva erre, gyaníthatóan addig segítünk, amíg 3-4 repülőképes MiG-21-est vissza nem kapnak a horvátok)

Ha ránézünk Horvátország térképe, teljesen logikus, hogy az UNIÓHOZ csatlakzni kívánó ország pénzügyi nehézségei miatt nem tud negyedik generációs gépeket venni, tehát az északi részhez segítséget kér - és kap. Mellesleg lehet hogy a SAAB is érdekelt ebben, és kicsit "megolajozta" ezt a kérést, mert a térség igencsak fontos számukra...
 
Mellesleg lehet hogy a SAAB is érdekelt ebben, és kicsit "megolajozta" ezt a kérést, mert a térség igencsak fontos számukra...
Akkor mi ingyért kikaparjuk-reklámozzuk a gripent hogy a svédeknek legyen haszna?

Már bocs de ez így hülyeség. Egyféleképpen lehet elérni azt, hogy komolyan vegyenek, mégpedig tettekkel.
Ok, akkor támadjuk meg,és foglaljuk el Algériát. Aztán romboljuk porig és fosszuk ki az ásványi kincseiket ahogy a nagyok. Mindezt önállóan csont nélkül. Akkor biztos komolyan vesznek majd egy honvédséget. De Cessna üldözéssel nem hiszem. Ha majd ott virít fél tucat lelőtt gép sziluettje egy-egy gripenünk oldalán akkor vesznek komolyan. Gyakorolni itthon is lehet, van mit...
 
Huhh,, ugyanaz mint mindig,,, ha senki nem kérne fel minket légtere védelmére, akkor az volna a baj,,,
Nehéz elképzelnem, hogy "pusziért" menne ez a mai világban..
 
Az hogy mi kifizettük a repült órákat, az azért még plusz költséggel jár, mert a kerozint nem vettük meg vele együtt.

Kiragadsz egy mondatot, belekötsz, aztán meg leírod más szavakkal hogy úgy van ahogy írtam.


Üzemanyag...

Gripen
belső üzemanyag: ~1700 kg.
törzs alatti pót. : ~ 1500 kg.

piaci áron jelenleg a MOL JET A1 üzemanyag ~ 2 euró/liter

1 liter Jet A-1 = 0,84 kg
1 kg Jet A-1= 1,19 liter


Felszálláskor 3200 kg, azaz 3808 liter van a gripenben, ami 2.360.960 HUF.

A keszi két gép, akkor az ~5 millió HUF riasztásonként.

Évi 5 riasztást feltételezve mint nálunk, az 25 millió HUF évente.


Tehát a szlovén és a horvát légtér védelmének üza. költsége egy évre kb. 50 millió HUF.


És ha helyette gyakorlásképpen magyar An-26-ost fognak el magyar légtérben a gripenek, ez akkor is ugyanennyi.


(Ha nem rontottam el valahol a számítást.)
 
Ok, akkor támadjuk meg,és foglaljuk el Algériát. Aztán romboljuk porig és fosszuk ki az ásványi kincseiket ahogy a nagyok. Mindezt önállóan csont nélkül. Akkor biztos komolyan vesznek majd egy honvédséget. De Cessna üldözéssel nem hiszem. Ha majd ott virít fél tucat lelőtt gép sziluettje egy-egy gripenünk oldalán akkor vesznek komolyan. Gyakorolni itthon is lehet, van mit...

Nagyon nem erről van szó. Arról van szó, hogy ha ránk bíznak egy feladatot, amit el is vállalunk, akkor azt tisztességesen és kielégítően kell ellátni. Attól függetlenül, hogy mi a feladat. Ha a kicsit nem tudod megbecsülni, a nagyot sem, ahogy a mondás tartja.

Az meg, hogy éles harci bevetésre nem a magyarokat hívják az nem véletlen van. Ott van helyette n+1 légierő valós harci tapasztalattal, valamint olyan pilótákkal akiknek többszöröse a repült óraszáma az itthoniakhoz képest, olyan gépekkel, amik nem csak papíron rendelkeznek csapásmérő képességgel, hanem meg is valósították azt, stb. Arról ne is beszéljek, hogy kevés gépünk van ilyen viszonylatban, és ha nem muszáj valószínűleg nem akarnak össze ömleszteni fölöslegesen többféle származású századokat egy ezreden belül, NATO ide vagy oda (meg aztán itt a típus is játszik, nemtudom a Griff-hez értő személyzet mennyire jellemző nagy átlagban. Nyilván ha kell, küldenek, de ha egyszerűbben és olcsóbban megoldják akkor ugye minek).

A géplelövésről meg csak annyit, hogy semelyik másik légierőben sem bővelkedtek bennük az utóbbi időszakban, úgyhogy ez így eléggé értelmetlen. Csak hadgyakorlatokon van akció, azokból meg kevés van, és a mieink ebből még kevesebbre jutnak el.
 
Tehát a szlovén és a horvát légtér védelmének üza. költsége egy évre kb. 50 millió HUF.


És ha helyette gyakorlásképpen magyar An-26-ost fognak el magyar légtérben a gripenek, ez akkor is ugyanennyi.


(Ha nem rontottam el valahol a számítást.)

Szerintem a gyakorlórepülés még többe is kerül, mert optimális esetben nem csak két gépet zavarnak fel gyakorolni, hanem többet, illetve tovább is lesznek fent több elfogást is gyakorolva.
 
Terminator

A Griff belső tankja 3 000 liter. Arról, hogy a pótosba mennyi fér, sajnos nincs információm.
 
@Blaze
<i>"Nagyon nem erről van szó. Arról van szó, hogy ha ránk bíznak egy feladatot, amit el is vállalunk, akkor azt tisztességesen és kielégítően kell ellátni."</i>
Az a baj, hogy én ettől is tartok... Pl. nem hiszem, hogy egyedül mi fogjuk a fejünket, amióta kiderült, hogy a 4 gép helyett csak 2 megy a Baltikumba...
 
Terminátor!

Sajnálom, ha úgy érezted, hogy kiragadtam egy mondatodat és belekötöttem. Nem ez volt a szándékom.

Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ne gondoljuk azt, hogy a gripen szerződésben a svédeknek kifizetett összegen kívül nincsenek más költségek, mert vannak, és szerintem vannak itt páran akik ezt másként hiszik. Az megint más kérdés, hogyha ki akarjuk és tudjuk használni az amúgy már megvásárolt repidőt, akkor szerintem hasznosabb, ha pl ilyenre is használni.

TG
 
http://hvg.hu/vilag/20140317_Hendenek_mar_a_masodik_allitasat_cafoltak

Inkább az eredetit olvassátok:
http://www.morh.hr/hr/vijesti-najave-i-priopcenja/priopcenja/9264-regiranje-morh-a-na-clanak-objavljen-na-madarskoj-web-stranici-honvedelem-hu.html
 
Na most akkor mi van Horvátországgal és velünk?

Amúgy a hvg-n csak nekem vágja ki a szemem, az a független, szakmaiság? (Vadait mosdatják, mint a .....)

Az üzemanyag költségekkel meg fölösleges számolgatni, miért?
Folyamatosan változnak, a kilengések mértékét nem tudom,illetve az sem behatárolható,hogy hány riasztást fognak kapni. Azt se feledjük el,hogy nem csak úgy riaszthatják a griffeket, ha Magyarország felé tart 1 vagy több gép Szlovéniából. Akkor is riaszthatják ha Szlovénia felé, vagy Szlovénián keresztül repülne. (Bár mondjuk kiesők lehetnek,mert az 1.esetben mi és az olaszok lefogjuk, esetleg délről jöhet valami, a második esetnél pedig lehet,hogy utol sem érnék)

A 2 megyét meg felejtsük már el, mert ledegradáljuk a szlovéneket, hiába kicsi az az ország, azért potensebb,mint mi. Talán gazdaságilag is, 2 megyét meg mi "adtunk" nekik...

Remélem,hogy a Baltikumba nem csak 2 gépet viszünk, sőt remélem,hogy gyakorló repülések is lesznek vízfelszín felett. (Nem a Balaton,hogy ellenőrzött hajók lehetnek csak.) Itt gyakorolhatnák majd a légi utántöltést is.


Amúgy a légtérirányítást az a Balti országok látják el nem?


A baltikumot meg nem értem, mivel lehetne közös légierejük és haditengerészetük, elég potens is lehetne. A széthúzást pedig hagyjuk szerintem,mert most azért Oroszország kritikus lehet nekik... és ilyenkor félre kerül a rivalizálás... (már ha van)
 
A másik probléma ezzel az üzemanyag számolással, hogy a fogyasztás az nagyon nem statikus. Az, hogy adott riasztásnál mennyit használnak el, az abszolút egyedi.

Ha meg valami légi harc gyakorlás is bele keveredik akkor aztán meg kijöhet bármi belőle :)
 
Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ne gondoljuk azt, hogy a gripen szerződésben a svédeknek kifizetett összegen kívül nincsenek más költségek, mert vannak, és szerintem vannak itt páran akik ezt másként hiszik.

TG

Bocsánat, túlreagáltam.

Igen, vannak további költségek. Épp erre vonatkozott a kérdésem.

Az én hozzászólásom arról szólt hogy a gripennél felmerülő költségek tekintetében van-e különbség aközött hogy eltévedt utasszállítót kergetünk a szlovén/horvát légtérben vagy gyakorlásképpen magyar An-26-ost a magyar légtérben.
 
<blockquote rel="alfa74">http://hvg.hu/vilag/20140317_Hendenek_mar_a_masodik_allitasat_cafoltak

Inkább az eredetit olvassátok:
http://www.morh.hr/hr/vijesti-najave-i-priopcenja/priopcenja/9264-regiranje-morh-a-na-clanak-objavljen-na-madarskoj-web-stranici-honvedelem-hu.html</blockquote>

Na akkor megint a semmiről vitatkoztunk 1 napig :)