[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Nemsokára indul Csehországban az Ample Strike 2019 gyakorlat (
02-09/13-09 Caslav)
a résztvevők:
2x JAS39 CzechAF
4x L-159 CzechAF
3x Mi-24 CzechAF
4x EF2000 GAF
2x Tornado GAF
2x JAS39 HungAF
2x Mi-24P HungAF

2x L-39 SlovakAF
1x B-52H USAF
1x KC-135R USAF
1x MQ-9 Reaper from Miroslawiec Air Base, Poland

Meg SOF és JTAC katonák mindenhonnan...

A KC-135 már megérkezett
5721006.jpg


Érdekes lesz, várjuk a beszámolókat...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 292
113

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ami érdekesebb:
79070ad16558132318fec55bf266caf4.jpg

Korábban volt téma, hogy a középső törzstartón szinte mindig csak pótost használnak igy az másra "nem is alkalmas", nos ennek frappáns cáfolatát láthatjuk,...nem mellesleg magyar szinekben :)
Az én szemem elviselné a dupla tartókat...
4ff6e7c498a4e_large.jpg
Nem lehet, hogy az osztó adapterrel túl mélyre kerül a csomag?
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 103
113
:D

70574073_798700063918862_3039346152613871616_n.jpg


"Meanwhile on the other side of planet Earth our sqn's Gripen became the 1st fixed-wing aircraft to receive short take-off qualification aboard HMAS Adelaide photo by Hungarian experts of NATO Centre of Excellence for Military Medicine while providing Medical Evaluation Course for the Australian Military Forces. Thanks "
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 914
113
Hetvegen volt szombathelyi repnap, gripen is volt, bemutatozott, lang is volt. Film is van rola. Telefonon most nem keresgetem, de akit erdekel rakereshet..
 
M

molnibalage

Guest
Érdekesség, @molnibalage Te hallottál ilyesmiről:
Gripen-War-and-Peace-switch.jpg

A WAR beállítás állítólag 30% -kal növeli a Gripen teljesítményét, lehetővé téve a manővereket +12 G-ig.
https://www.aereo.jor.br/2019/09/25/qual-e-a-funcao-da-chave-war-peace-no-painel-do-gripen/
Ennyire nem ismerem rendszerszinten az adott gépeket. Minden gépben lehetőség van a békeidős limitek túllépésére sokszor még kapcsoló nélkül is. A Super Hornetnél emlékeim szerint simán csak adott erő felett kell a botot húzni. Nagyon nagy erő felett.

Ezen felül a 12G-nek sok értelme nincs. Még tengerszinten is ezt 1 sec tranzienssel tartva is olyan lassulása lesz a gépnek, hogy ehaj még AS konfigban pótos nélkül is.
Az, hogy a sárkány kibírja, az egy dolog. De, hogy a gépen levő nehezebb függesztmények és pilonok is, ott vannak kétségeim.

Eleve kérdéses az, hogy milyen magasságon és sebességen tudná a 12G-t akár csak átmenetileg is előállítani. Emiatt jelentősége az én szememben semmi. Közepes magasságon is ASF konfigban az 4-5G-s kitartrott manőver a realitás, ha M0.9 táján maradsz. Ha beletépsz 7-8G-be pillanatok alatt elkopik a sebesség.

Lásd a már sokszor linkelt F-16CJ supplementet vagy az F-14 P-E görbéket is.

Ezen felül az is meg kell érteni, hogy a G terhelés kétféle módon jön és hat a gépre. Amikor a pilóta elkezdi fordulóba vinni a gépet, akkor azt a súlypontja körül forgatja adott állásszögbe, majd ezt állandó szögeb. fordulóban megállítja. Tehát az elején a gép saját körül forgásából érez a pilóta gyorsulást a végén már csak az elemi pont gyorsulását érzi kvázi a több száz vagy km nagyságrendű forduló sugárral. És persze van a kettő közötti tranziens.

A 12G sasznosan ennek a tranziens összegnek a kiterjesztéséről szólhat.

A Gripenen tudtommal több gyorsulásmérő van, és a gép tömegétől (loadout üzemanyag eloszlás) dinamikusan számolja a limitet, hogy meddig lehet húzni a gépet és földön a diagnosztika jelzi, hogy melyik gyorsulásmérő jelzett limitet.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Érdekesség, @molnibalage Te hallottál ilyesmiről:
Gripen-War-and-Peace-switch.jpg

A WAR beállítás állítólag 30% -kal növeli a Gripen teljesítményét, lehetővé téve a manővereket +12 G-ig.
https://www.aereo.jor.br/2019/09/25/qual-e-a-funcao-da-chave-war-peace-no-painel-do-gripen/
Már az ősrégi MiG-21-ben is volt ilyen kapcsoló ami éles háborús helyzetben plusz teljesítményre serkentette a hajtóművet, csak abban nem a kabinban volt, hanem a törzsben, így azt a műszakiaknak kellett adott esetben átkapcsolni (békeidőben a lekorlátozott teljesítménnyel növelték a hajtómű élettartamát). Nemcsak a túlterhelésre lehet hatással (sőt, szerintem nem is ez az elsőrendű cél, 1-2 s-nál hosszabban úgysem sok pilóta bírná a 12G túlterhelést), de hirtelen belerántva a botkormányba jobb lesz a gép irányváltoztatási képessége, lassabban kopik el a sebesség, javul a gyorsulása és emelkedőképessége, és növekedhet az engedélyezett állásszög, ezek alapból segítik elő a légiharc sikeres megvívását vagy a gép ellen indított rakéta elkerülését.