Érdekesség,
@molnibalage Te hallottál ilyesmiről:
A WAR beállítás állítólag 30% -kal növeli a Gripen teljesítményét, lehetővé téve a manővereket +12 G-ig.
https://www.aereo.jor.br/2019/09/25/qual-e-a-funcao-da-chave-war-peace-no-painel-do-gripen/
Ennyire nem ismerem rendszerszinten az adott gépeket. Minden gépben lehetőség van a békeidős limitek túllépésére sokszor még kapcsoló nélkül is. A Super Hornetnél emlékeim szerint simán csak adott erő felett kell a botot húzni. Nagyon nagy erő felett.
Ezen felül a 12G-nek sok értelme nincs. Még tengerszinten is ezt 1 sec tranzienssel tartva is olyan lassulása lesz a gépnek, hogy ehaj még AS konfigban pótos nélkül is.
Az, hogy a sárkány kibírja, az egy dolog. De, hogy a gépen levő nehezebb függesztmények és pilonok is, ott vannak kétségeim.
Eleve kérdéses az, hogy milyen magasságon és sebességen tudná a 12G-t akár csak átmenetileg is előállítani. Emiatt jelentősége az én szememben semmi. Közepes magasságon is ASF konfigban az 4-5G-s kitartrott manőver a realitás, ha M0.9 táján maradsz. Ha beletépsz 7-8G-be pillanatok alatt elkopik a sebesség.
Lásd a már sokszor linkelt F-16CJ supplementet vagy az F-14 P-E görbéket is.
Ezen felül az is meg kell érteni, hogy a G terhelés kétféle módon jön és hat a gépre. Amikor a pilóta elkezdi fordulóba vinni a gépet, akkor azt a súlypontja körül forgatja adott állásszögbe, majd ezt állandó szögeb. fordulóban megállítja. Tehát az elején a gép saját körül forgásából érez a pilóta gyorsulást a végén már csak az elemi pont gyorsulását érzi kvázi a több száz vagy km nagyságrendű forduló sugárral. És persze van a kettő közötti tranziens.
A 12G sasznosan ennek a tranziens összegnek a kiterjesztéséről szólhat.
A Gripenen tudtommal több gyorsulásmérő van, és a gép tömegétől (loadout üzemanyag eloszlás) dinamikusan számolja a limitet, hogy meddig lehet húzni a gépet és földön a diagnosztika jelzi, hogy melyik gyorsulásmérő jelzett limitet.