A jelenlegi keretből leszerződtünk az ismert eszközmennyiségre. Folyamatban vannak egyéb beszerzések, amiket gyanítom szintén kiszámoltak, ahol még kérdés van egyeztetnek. Nem szól egyik bejelentett beszerzés sem több atgm-ről, több harcjárműről különösen nem. Még mindig az a logikája a dolognak, hogy ugyan van jobb a világon, amit szívesen vennék én is meg ezek helyett, de ezek viszont a maguk ócska színvonalán is itt vannak. A mieink. Azt csinálunk velük jószerével amit akarunk...
...Mivel így öregen is messze erősebb szerkezetek a 72-ők, mint a leendő Lynx,...
Bizony, így van !!!
...ha már egyszer vannak ilyenjeink, igyekszünk nekik megfelelő pozíciót találni. Nem a nagy és új dolgok elől akarunk pénzt elvenni, mellékesen szeretnénk, ha foglalkoznának ezekkel is akármekkora pénzből akármilyen színvonalon, amivel értelmesen el lehet látni aztán feladatokat. Ami fel lett eddig dobva, azon belül nem hülyeség elgondolkodni, mert habár nem leopard 2, de értelmes fejlesztéssel lehet kiegészítő vagy tartalék harcjármű. A 44+12 leót, annak ellenére, hogy több lesz mint amennyi működő t-72 van, általánosan kevésnek tartjuk tényleges harckocsiállománynak. Nem csak a tartsuk meg oldalán a vitának, hanem a másik oldali vitapartnerek is. Amiben különbözik a látásmódunk, az az, hogy a dobjuk ki a hetvenkettőt oldal reméli, hogy lesz további modern harckocsibeszerzés és meg is elégszik ezzel a reménnyel. Mi, a tartsuk meg valamilyen formában oldal szintén reméljük, hogy lesz további modern harckocsibeszerzés, de nem elégszünk meg a reménnyel.
A 12 leo 2a4 hellyel-közzel bevethető egy modern harctéren a jelen formájában, a 44 db leo 2a7+ pedig minimum mennyiségi szintű beszerzés, ami mögött kizárólag egy nato vállalású nehézdandár felállításának politikai vonzatai állnak és nem rendelkezik tényleges hadihelyzetre vonatkozóan még tartalékjárművekkel sem. Mennyiségi minimumként lesz jelen, 3-5-8 év múlva 44 db.
Teljesen egyetértek: A korábbi hibákat nem egy újabb leépítéssel kell súlyosbítani, hanem a gazdaságtalan darabszámot és tipuf-kavalkádot kell megszüntetni, jól kikerülve a jelenlegi súlyos (Covid okozta) válságból úgy például, hogy a mostani nyomott árakon beszerezni egy egységes T-72-es állományt.
Ezt az izraeli Achzarit példájára "szénné páncélozni", mert az ahogy megcsináltak, az világszínvonalú megoldás.
Ahogy korábban írtam, az amúgy is szükséges rádiózás modernizálást
kiegészítve adatkapcsolattal, a Leopárdok világ-elsők közötti szenzoros rendszereinek az adatai megoszthatóak a T-72-esekkel. Így kiterjesztve az információkat, sokkal kisebb összegből megoldható a 72-esek modernizálása, lehet a passzív védelemre koncentrálni.
A két harckocsi együttes harctéri alkalmazása esetén érvényesülni tud a Leopardok minőségi és T-72-esek mennyiségi jelenléte. Mindez -a rosszindulatú szomszédokat- zavarba ejtő - megfizethető - áron megvalósítható.
Amik eddig felmerültek a T-72-vel kapcsolatban emiatt:
Részemről a toronycsere+páncél+aps, de az tegnap a romantikus formájában megbukott, mert a technikai jellemzők miatt amivel értelmes módon megoldható lenne a probléma, sok változtatást, tehát sok pénzt igényelne. Megcsinálható lenne még így is és potens, modern, de egyes jellemzőiben(lőszerkészlet, kilátás a járműből) korlátozottabb járművet adna. Esélyesen így is jelentősen olcsóbb maradhatna az új járműveknél és fejleszthetné a hazai hadiipart is, de mindenképpen nagyobb befektetés lenne annál, amivel alapból számolnánk.
@LMzek 2.0 egy átgondolt kisebb költségvetésű mérnöki piszkálás után ami a motorteljesítményt, esetleg a felfüggesztést, erőátvitelt érintené, irgalmatlanul sok páncélt rakna rá, olcsó, közismert kompozit anyagokból és kismérvű technikai fejlesztést ugrana meg velük a harci rendszereken belül.
Vagy még több kompozit alatt lövészpáncélost csinálna belőlük.
A lövészpáncélos átalakítás a Lynx-ek beszerzésével úgy gondolom nem szükséges már. Az Achzaritot mint a példa értékű modernizálást szoktam említeni, követendő példaként, nem IFV/APC célú átépítés a hangsúlyos már számunkra, hanem az átlagos tankokat jóval meghaladó páncél-védettség, amit passzív eszközökkel, a leginkább költséghatékony módon csináltak meg. A cszakma által elismert világszinvonalon!
Nem ismerem pontosan a T-72 megbízhatósági problémáit. Mint részben az előző generáció tagja ismerem viszont a tipikus orosz/szocialista konstrukciók műszaki problémáit. Nem hiszem, hogy ettől a rendszer szintű hozzáállástól a haditechnikai területen felül tudtak volna emelkedni.
Ebből kiindulva: Ezek a számos gondok általában néhány kritikus alkatrész anyag- és gyártástechnológiai hibáiból fakadnak. Még azt sem tartom lehetetlennek, hogy a tervezésük óta eltelt jó 50 év alatti technikai fejlődés a már rendelkezésünkre álló (korábban tiltott COCOM-listás) technológia lehetővé teszi az ereseti konstrukciós hibák kijavítását és a modernizálást.
Ugyanezen elvű modernizálási módszerrel a csehek/lengyelek/többen mások gond nélkül megoldották az eredeti motor teljesítményének 850 Le-re történő módosítását, ráadásul a modernizálás miatt még nőtt is a megbízhatóság.
Van számos jó példa a T-72 sikeres modernizálására
részterületeken.
- motor, felfüggesztés, futómű: csehek, lengyelek, sokan-mások,
- passzív védelem, magas fokon: izraeliek,
- kommunikáció, adatforgalom: NATO szabvány.
Ezekről a létező jó példákról sok ellenző nem vesz tudomást.
Pedig a részeredmények jelen vannak, és elérhetők !!! Nem egy csoda ezeket összefogni. Magyar mérnökök ennél jóval nagyobb dolgokat is csinálnak most is, amik szinte mindig külföldi cégek neve alatt kerül a nyilvánosság elé.
Példa erre, egy a sok közül: A világsikereket elérő BMW Diesel-motorok fejlesztője és tervezője évtizedeken át Aninsits Ferenc volt. (Szakértóként lehet, hogy tudna segíteni.)
A Műegyetem vannak nagyon jó szakemberek, képzés. Most a válság miatt sokakat elbocsájtanak autó-ipari fejlesztő/kutató cégektől.
Most lehet egyáltalán létrehozni ilyen tudás-koncentrációt, mert
most a civil területek korábbi megfizethetetlen konkurenciája nincs.
@Negan minimális technikai, vagy középszintű technikai fejlesztést hajtana végre a rendszereikben és a szükséges kiegészítő páncélcsomaggal és aps-sel, hogy a Leopardokat felszabadíthassa a gyalogságtámogató feladatok alól és lehessen belőlük súlypontképző páncéloserő.
Összességében ezek valamilyen variációja, vagy bármilyen egyéb ötlet is felmerült és felmerülhet ezekkel kapcsolatban, amíg vannak. Mehet ellenerőbe, meg olvasztóba is, de akkor nem lesz és marad a remény.
A T-72 nagyon sok problémáját a korabeli mennyiségi követelmények miatt leegyszerűsített(felgyorsított) gyártás okozza.
Emiatt ugyanis a technika szinte mindig kezelheteken ergonómiával, bonyolultsággal, karbantartási igénnyel rendelkezett az emberi tűrőkepésséget jelentősen igénybe véve,és ennek csökkenésekor rengeteg meghibásodást, kárt okozva.
Ezen a területen is rengeteg tartalék van, ami nagyságrendileg kisebb erőforrásokkal megoldható és nagyságrendi előnyös változást jelent. Mindezek a jelenlegi civil technológiákkal megfizethető áron megvalósíthatóak.
Erre példa, hogy az orosz gyári fejlesztők most(???) "adják el" a helyi illetékeseiknek az emberi hibákat jórészt kiküszöbölő automata váltós átépítést a T-72-esek felújításakor elvégezhető lehetőségként.
Robotizált váltó Pl???
Szakszerűtlen kezelést megakadályozó határérték határolók(tipikusan megbízhatatlan orosz olaj/víz hómérséklet és nyomás jeladók filléres cseréje a lehetséges kárhoz képest???
...ezek nagyságrendileg befolyásolják a karbantartási/meghibásodási statisztikákat és az
üzembentartói költségeket!
Stb...
Ha a korábban meglevő (de elsorvasztott) műszaki háttér meglenne...
Mivel nincs meg
Újra létre kell hozni.
Csak beszélni a "másik oldal" szokott:
U.i: Néha röviden írok, és emiatt félreérthető, Bocccccs .