Alaptalanul állította Vadai és a hvg, hogy a sofőröket váratlanul érte a táborfalvi katonai kiképzés
A Szabad Európa azonban akaratán kívül is cáfolja a hvg és Vadai Ágnes állításait: ugyanis a lap a második hangfelvételre utalva azt írja, "majd elhangzik, hogy a gyűlés után, ahová minden sofőrnek kétheti felszereléssel kellett érkeznie, az érintettek felszállnak a buszra, és ’kiképzésre’ mennek."
Vagyis a gépkocsisofőröknek pontosan tudniuk kellett, hogy annak oka van, ha kétheti felszereléssel kell a bemutatkozó.
...
A felkészítést május 5-10. között tartották Táborfalván, első nap adminisztrációval, utolsó utazással telt, így mindösszesen négy kiképzési napról beszélünk" – tájékoztatták a BENNFENTES-t informátoraink, és hozzátették: "Az előzetesen biztosított információk alapján – 14 napra elegendő katonai harcászati, valamint egyéni higiéniai felszereléssel érkeztek Szentendrére 2023. május 5-én, vagyis nem érhette váratlanul a gépjárművezetőket, hogy onnan továbbvitték őket." Vagyis sem váratlan helyzetről, sem megalázásról nincs szó.
...
A BENNFENTES-nek több forrásból is megerősítették, hogy "
a kiképzési célok elérése érdekében olyan feltételeket kell teremteni a kiképzendők számára, amelyek a katonát kimozdítják a komfortzónájából és a lehető legmagasabb szinten felkészítik azokra a kihívásokra, amelyekkel szolgálata során – akár itthon, akár külföldön – szembe kell nézni. Ez sok esetben többlet fizikai megterhelést, bizonytalanságban tartást, valamint kevesebb alvást is jelenthet. Minden mozzanatnak, kiképzési foglalkozásnak, fizikai megerőltetésnek és esetleges alvás megvonásnak egyetlen oka és célja van: ami nem más, mint a kiképzési célok elérése. Mindezt minden esetben kontrollált környezetben, folyamatos egészségügyi és kiképzői felügyelet mellett hajtják végre."
A kiképzés kontrollja miatt "
a kiképzendők egészségügyi állapotát minden este külön ellenőrizte az egészségügyi szakszemélyzet."
...
A BENNFENTES hozzájutott a gépjárművezetők "megalázó" kiképzési feladataihoz is, ebben az alábbiak szerepeltek:
• Testnevelési foglalkozás;
• CZ Bren 2 gépkarabély oktatáson (szét- és összeszerelés, mindenkinél normaidőt mérve);
• Menetgyakorlatok (átlagban 20 km-es távolságokat tettek meg);
• tereptan ismeretek;
• szakharcászati foglalkozások (nappal és éjjel);
• éleslövészet;
• kémjátszma (információ-megtartás és -megszerzés);
• monotóniatűrési gyakorlat (száraz, unalmas életrajzi könyv olvasása, valamint arra való figyelés fáradtan, álmosan);
• csoportos beszélgetés;
...
Emmellett a BENNFENTES megszerezte a kiképzés utáni összesítő jelentést is: a kiképzésen részt vett sofőrök 90%-a pozitív élményekkel távozott
Az összesítő jelentésben Vadai, a hvg és a Szabad Európa állításaival szemben az áll, hogy "a kiképzendők 90%-a pozitív élményekkel, 100%-uk sokkal nagyobb tudással távozott, mint amivel a felkészítésre megérkeztek. A kiképzendők az összes kiképzési foglalkozáson aktívan szerepet vállaltak és elmondásuk szerint nagyon sok új tapasztalatra tettek szert. Kiképzésük során a különleges műveleti katonáknál alkalmazott, ún. kiválasztó foglalkozás vázát vették alapul (ahol fizikai és mentális tréningeken vezetik keresztül a résztvevőket), de a kiképzés tematikájában végig szem előtt tartották a parancsnoki sofőrök beosztásának jellegét. Végig kontrolláltan vették terhelés alá a katonákat, és folyamatos tesztelés alá voltak vonva a nap 24 órájában. A fizikai igénybevételnek és az alvásmegvonásnak köszönhetően nagy mértékű fáradtság volt látható a gépjárművezetőkön. Ennek ellenére a meghatározott feladatokat teljesítették. Elmondásuk szerint a kiképzés és a feladatok változatossága motiválta őket."