Nem akarom nagyon elvinni a gondolatmenetet, de, ahogy írtam tudja a hunter-killert és ez tud menetből is tüzelni azt nem csatolom be.
Egy dd tüzérségnél értelmetlen ilyen képességet külön vizsgálni. Hogy szemléletes legyek, a nevében is benne van, hogy vadászik az áldozatára. Ha ezt a gépet előre küldöd a bujkáló ellenséget levadászni, akkor alapvető vezetési hibát követsz el pk-ként.
Pont az a HX3-155 lényege, hogy az alapoktól átgondolták, hogy mire van szüksége egy nagy kaliberű tüzérségnek és
mire nincs szükség. A Boxer alapból egy szarul fejleszthető platform ebből a szempontból, mert nem tudod letalpalni, hisz ahhoz át kellene építeni az egészet belülről. Nem tudod szabadon meghatározni a lőszerjavadalmazást, mert ahhoz szűk a belső tér. De oda kell írnod egy csomó olyan képességet, ami felesleges, csak már ha megvan... Ilyen a H-K skill. (És ahhoz, hogy ezt komoly vedd, ahhoz olyan szenzorok kellenek, amik egy artynál nevetségesek.)
A HX3-ra úgy kell tekinteni, hogy két darab tudása van kizárólag, ami alkalmassá teszi őt bármilyen szempontból ebbe a versenyben egyáltalán a részvételre. 1, Nagy a terhelhetőség. -> Nincs bekorlátozva, hogy csak eddig vagy csak addig. Ahogy az L/60 példája mutatja az L/52-vel szemben ha kevesebb kell, kiveszek pár tengelyt, akár a 4*4-ig le lehet menni alsó határnak; ha túlszaladtam, akkor berakok még egy tengelyt. 2, Nincs belső tér korlát, mert nincs is a fülkén kívül máshol tervezett fal. A felépítmény mindig külön tervezést követel. -> Nincs olyan határ, mint a Boxernél, hogy kiszámolom mennyi a lőszer javadalmazása. Ha nagyobb javadalmazást akartak a mérnökök, akkor magasabbra építették a felépítményt. Vagy nincs olyan probléma, hogy mennyi súlyt bír el a toronykoszorú.
Szóval próbáld úgy tekinteni, hogy ha kérünk bele, akkor bele rakják. Mert miért ne? De ettől ez még nem lesz sem APC, sem IFV, sem könnyű tank, mert felesleges pénzköltés olyan feladatkörre venni, amire alkalmatlan. A Boxer alvázas is az lenne, ezt garantálom. Ha menetből akarsz lőni vele, akkor meg lehet csinálni a teherautós változatot is olyanra, csak mi értelme van? A Boxernél a talpalás hiánya nem előny, hanem hátrány. Nem fogsz mindig okos lőszerrel lőni. Márpedig a butának meg pont kellene a pontosság. Csak épp nagyon hozzá kellene nyúlni az alapjárműhöz.
Nem akarom ekézni a Boxeres megvalósítást, mert sok ország boldog lenne egy ilyen változattal is. És amit te mondasz, abban tényleg van előnye, egy BMP-1-essel való közvetlen találkozáskor valószínűleg felbecsülhetetlen előnye lenne egy HX3 esélyeihez mérve. A Boxer kaszni sokkal jobban van kondicionálva lövedékek vagy repeszek lepattintására. Csak ezeknek a közvetlen tűzharcban megőrzött előnyeivel szemben a fejlesztésben kijöttek a hátrányai.
Ha a Zrínyit megnézed, akkor mi meg mindig arra fogadunk, amiben az elkövetkező 20 évben még van meglévő fejlesztési potenciál. Még egyszer megismétlem, hogy a HX3-ra közel azt teszel, amit szeretnél. És olcsóbb lesz, mintha Boxerre kérnéd. Kivétel a közvetlen tűzharc paramétereit, amiben a Boxeresnek sincs túl sok esélye, de a HX3-nak mindig kevesebb lesz.
Xpert felvetésére meg, hogy elég lenne-e 8*8, én azért ezt meghagynám a mérnök-tesztelő fiúknak, mert itt azért lennének erőhatások. És egy szerszám hosszú élettartalmánál eleve nélkülözhetetlen, hogy ne mindig határon autózzunk, hanem legyen bő erőtartalék az általános használat közben.
Könnyen el tudom képzelni, hogy nem csak a cső hossza miatt kell az a plusz egy tengely. Biztos volt más oka is, hogy a német szerint a rövidebb csőnek elég a 8*8, de a hosszabb csőnél már 10*10 javasolt.
A név kérdésénél pedig engem az érdekel, hogy ha Rábában gyártjuk az alvázat, azt lehet MAN kamionnak nevezni? Én simán elnevezném MAN155-nek és amikor a csőhosszt külön jelölni akarom, akkor alvariánsként hivatkoznék rá, hogy MAN155/'52 meg MAN155/'60.
Szimplán praktikusnak tűnik számomra. A német tendert akarjuk segíteni első sorban és ha nem katonát kérdezünk meg, hanem mondjuk a német pénzügyminisztert, akkor neki ez többet fog mondani, szerintem, mint HX3 meg kerékképlet... Sokkal jobban értik, hogy az ő teherautójuk van alatta, meg ráraktak egy 155-ös löveget. Ha az a terv, hogy nem várjuk meg a tender végét, hanem előtte lebeszéljük, hogy nálunk milyen alkatrészek gyártása lesz, meg náluk milyen alkatrész megy gyártásba, akkor jobb egy olyan nevet választani, amit egy átlag német polgár is ért jobban.
Meg úgy Felvidéken, Délvidéken meg mindenhol...