Abban az esetben, ha az a jelenlegi kormányzati koncepció, hogy 2035-37 körül váltunk 5 v 6 gen gépre és ha úgy döntenek, hogy 4-5 éven belül egy újabb vadászgép századot akarunk felállítani, akkor értelemszerűen nem sok logika van a Gripen E rendszeresítésében mivel szerintem szinte biztos, hogy nem fogunk egy 4gen és 5 gen vadászgépet párhuzamosan 10-15 évig rendszerben tartani, ebben az esetben a kézenfekvő választás a Gripen C
Igen. Amit például Negan nem ért meg, hogy mi a különbség eközött a hsz között, hogy
adunk egy időhorizontot és aközött, hogy "ár/harcérték arány", meg hogy ebben az én sosem létezett papírtigrisem a legjobb az F-35-ös után. (De konkrét pénzösszegeket te sem írsz, azt is oda kell majd költenünk.)
Nekem itt van előttem jelenleg egy honvédelem.hu cikk 2013. szept. 3-án jelent meg. Miért ez? A Magyar Honvédség sajtója megemlékezik a thai légierő Griff madár beszerzésének lezárultáról az utolsó megvásárolt gép beérkezésével. Szerintem ez igen releváns infókat tartalmazó kis írás számunkra egy hitelesnek elfogadható médiából. Ugyanis vásároltak még két darab
AWACS gépet is mellé. Így kilenc évvel ezelőttről van számunk,
mit jelent megvásárolni nagyjából azt a csomagot, amit most megvásárolni szeretnénk.
Csak közben senki nem néz utána a számoknak. Mindenki ideológiai alapon mond magában egy hozzávetőleges értéket, hogy szerinte minek mi az aránya a másikhoz. Nem azt kérem, hogy parlamenti felszólalásban kérdezzétek meg Varga Mihályt, hogy mit tartalmaz a 2040-es magyar költségvetés 123. paragrafusa, teljesen nyílt forrásból elérhető, hogy kb mennyibe kerül egy új építésű Gipen C század 2 svéd korai figyelmeztető géppel és a finn pályázati ajánlásból az, hogy mennyibe kerül kb egy század Gripen E 'néhány' légtérkontroll géppel.
De amúgy senki nem ezt csinálja. Egyébként még Kammm sem konkrét számokkal érvel a C vs. E vitában a másik oldalról.
Tudjuk egyébként az eredeti Gripen A ezredfordulós ajánlati/vételi árát. És pár évvel később a Gripen C árát. Ebből Negan nagyjából tisztában lenne vele, hogy mennyit ér harcértékben a Kfir és miért nincs most az izraeli légierőben. Meg mennyi lenne nagyjából az ára a Kfir NG-nek, ha úgy írnánk ki "a nagyon átlátható versenypályázatot", hogy ennek az NG verziónak jobbnak kellene lennie a Gripen E-nél. És nem beszélne hülyeségeket.
Annyi a különbség, hogy a Gripenre az első Orbán kormány idején 110%-os ellentételezést kaptunk vissza az árából a magyar gazdaság növekedésének támogatására. Amerikaiak meg nem adtak volna semmit, csak használt gépeket, amiket azóta már selejteznünk kellett volna. A kormányváltás, a szerződésmódosítás, meg főleg a megvalósulás... ne beszéljünk róla egyelőre!
Elnézést kérek, hogy csak most válaszolok, de egyébként nem értek egyet.
Az állítólagos cseh ajánlat egy pletyka, amit többször cáfolták, ment az egymásra mutogatás, meg az üzengetes, de soha nem mutatott senki egy valós, kézzel fogható ajánlatot, és lehetetlen is lett volna, mert egy komoly ajánlathoz sokkal több idő és egyeztetés kell.
Mi és a csehek eddig lizingeltuk a gépeket és nem hallottam róla, hogy a lizinggel akár nekünk akár a svédeknek bármi problémája lett volna, ezért szerintem az újabb gépeknél akár az E-knel is lehet gondolkozni lízingben. Vagy most már csak venni lehet tőlük?
Ha lehet lízingelni, akkor miért ne lehetne 10 év után vissza adni, ha 10 évesek a hosszabbítások? A C/D-ket is vissza adhattuk volna akár mi akár a csehek, ha nem hosszabbítunk. Egyébként meg 10 éves használt gép könnyebben elpasszolhato, mint a csehek 25 éves gépei, amikor majd vissza fogják adni.
A svéd király meg nem hiszem, hogy beleszolna, inkább azt mondaná, hogy döntsék el a SAAB vezetői, meg a gazdasági szakemberek.
Ez már megint mesedélután, csak nem izraeli népmese, hanem magyar gyűjtemény. Igen, béreltük. Mennyibe is került? 10 év alatt 20 milliárd volt a költségük és nem került a tulajdonunkba. Az ezredfordulón mennyi dollárba is került 20 milliárd forint? (18 milliárd egyébként a pontos ár.) Azt hasonlítsd össze a mostani gépvásárlások becsült költségeivel! És nem megvettük, hanem 10 évre béreltük.
Érted, hogy mi a probléma? Miért írtam az előző hsz-emben neked azt, amit? Hogy nem az volt a lényeg, hogy bérelhetjük-e vagy sem. Hanem az, hogy akkor az volt a leghangsúlyosabb, hogy a Gripen A-k árának 110%-át visszakaptuk szerződés szerint magyar gazdaságot növelő viszonzásként. És azt a pénzt így is-úgy is el kellett volna költenünk a magyar fejlődés támogatására. Hogy a C-knek az árát nem ilyen arányban kaptuk vissza, de annak is több, mint 50%-át. És a hadsereg jobb gépet kapott, ami ma is veri a környező országokat. Szóval még mindig egy jó üzlet volt (papíron, ne a megvalósulást nézzük) az alapján, hogy fegyvert is kaptunk, meg a gazdasági ellentételezésnek köszönhető, hogy
most majdnem 200 milliárd dollár 2%-át osztogathatjuk szét a hadseregre és nem 50 milliárd USD-t egy évben. (Megjegyzem a szlovákok pont ugyan ezt csinálják a CV90 kapcsán. Egy teljesen elfogadható fegyver és még egy Volvo gyárat is kapnak ingyen. Annak az odatelepítését majd fizesse a svéd állam! És pont ezért jajong
@arcas az F-16-on, mert ő semmit nem kapott vissza annak az árából. A CV90-ből a jelek szerint igen.)
@kelepisti t meg megkérdezném, hogy szerinte Thaiföld által fizetett árból mennyit tudnánk spórolni, ha discont áron tudnánk megvásárolni a C-k vázát? (Ahogy most a dolgok haladnak, azon sem csodálkoznék, ha azok pár év múlva Ukrajnában kötnének ki, 1 század Gripen C-jük lenne meg 3 század F-16.)
Meg tényleg még egyszer, érdekelne az infó, hogy mennyibe kerülne a cseh gépek maradványértéke, ha tud valaki erről valamit.