Szerintem egy vadászpilótának folyamatosan trenírozni kell, hogy formában maradjon. Nem véletlen, hogy megvan éves szinten hány órát illene repülni nekik. Itt ne számolj tartalékosokkal. Ahányan vannak, annak mind repülni kell folyamatosan.
Itt csak arra gondoltam, hogy nem kell az összes gépet folyamatosan használni. Illetve arra, hogy a pilóták (ÉS A GÉPEK) leterheltségét lehet csökkenteni. Jelenleg folyamatos készenlétben vannak.
Különben miért ne lehetne tartalékos pilótákkal számolni?
Az amerikai Nemzeti Gárda is alkalmaz tartalékos rendszerben vadászpilótákat. A pilótáknál ez egészen könnyen megoldható, mivel a civil melójukkal egész könnyen összeegyeztethető lenne. Pl.: a Wizzairnél tolják fél évig, a másik fél évet meg a Gripenen repülik le.
A Honvédségnél nem kell nekik egész évre full fizut adni. A civil légitársaságoknál meg jó pénzért repkednek fél évet.
A fél éves aktív szolgálat első hetét 2 ülésesben töltik. (Mostmár majd lesz L-39NG is, így visszaszokáshoz arra is kezdetnek visszaültethető) Utána meg mehet mindenki 1 ülésesen.
A szükséges repült idejüket letudhatják fél év alatt is. Azalatt mehetnek AP riasztásokra, kiképzésre, vagy akár misszióba is.
Ez lehetővé tenne akár több missziós légtérrendészeti feladatot is. Pl.: a BAP mellett mehetne váltva az Izlandi misszió is. Vagy bárhol máshol, ahol ilyenre szükség lenne.
A gépek jelenlegi üzemeltetése melletti költségeit ismerjük. Most, valami 20 körüli pilóta használ 14 gépet. Ez azt jelenti, hogy gépenként kb.: 1,4 pilóta kötelező repült idejét kell felszámolni. Egy 60/48-as arány ennél jobb lenne. Azaz a 48 gép esetén gépenként kevesebb repült órát mennének. Azaz a jelenleginél kedvezőbbre jönne ki a gépek időarányos üzemeltetése.
Ha jól sejtem, jelenleg is trükközünk kicsit a pilótákkal, mivel mind az NFTC-be, mind a leendő másik kiképzési rendszerbe küldünk, már kiképzett Gripen pilótákat, oktatónak. Tehát lehet hogy most is kicsivel több Gripenre kiképzett pilótánk van, mint amennyi tényleges aktív szolgálatban van.