[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 983
5 427
113
Egy ilyen lépés előrevetítené --legkevesebb- egy NATO-/EU-tagság felfüggesztést!

...ami borzasztó lenne ;) : mert kinyílna Magyarország előtt egy 3-4 milliárdos piac a 3-400 milliós helyett!
A várható tendenciák: Az egyik fizetőképessége rohamosan nőni fog a másiké rohamosan csökkenni! :oops:

... de/vagy: Lehet --tovább-- könyörögni Brüsszeli-pénzekért, lassan beengedve a drag-queen-eket az ovikba, és közben sikeresen/megpuhulva ülni a(z EU-s) béka-főző üstben! :oops:

U.I: A töri-könyvből szemezgetve: Aki levezényli -- :mad: :mad: :mad: --, kap majd kb. 10-20 év halasztást, meg a júdás-milliókat!


U.I. 2.0: Egy semlegesség/BRICS tagság esetén féláron lehetne venni dupla mennyiségű J-10-et
A325%20%281%29.jpg
kb. fél-áras (... akár "zsidóóó" ;)) fegyverzettel!
.
Kínanak is csak addig vagyunk "érdekesek" amíg Eu-n belül vagyunk.Akkumátor gyáraik amiket itt építenek is Eu piacra termelelnek.Ha innen kikerülünk az itteni termékekre ráraknak egy jó vastag "büntetővámot" viszik is innen máshova a befektetéseiket.Semlegesség esetén meg ha nem hajtunk végre egy hasonló mértékű haderő fejlesztést mint pl a Lengyelek jelenlegi formájában az Ukrán haderő pillanatok alatt bedarálná a jelenlegi magyar haderőt.
 
K

kamm

Guest
Csak ha nem előfizetősek. :)
Nem emlekszem, de amugy ezek szerintem az elso guglizas koruli eredmenyek. Egyetlen szoval nem emliti az egesz networked warfaret, a combined/integralt, real-time radarkepesseget over peer-to-peer data links stb.
Az a baj, hogy meg a fogalom sem igazan tisztazott, mert EW != radar+szenzorok, hanem inkabb egy gyujtofogalom.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Ez mekkora bullshit! :oops:
@Negan évekig fogja könnyes szemmel idézni minden fél mondatát. :D

A kedvencem:
A Gripen-E-nek nincs egyetlen olyan érzékelő sem, amely nagyobb vagy akár hasonló számítási teljesítményt igényelne, mint az F-35-ös megfelelője, míg az F-35-ön vannak olyan szenzorok, amelyeknek nincs közvetlen megfelelőjük a Gripenen. Anélkül, hogy figyelembe vennénk a Sensor Fusion közötti különbségeket, az F-35-ös Fusion motorja sokkal összetettebb algoritmusokat futtat, és lényegesen nagyobb feldolgozási teljesítményt igényel.

Meg összehasonlítja a 2 gép AESA radarjának méretét, és beépített antennákat.
Közben pedig nem veszi figyelembe, hogy a Gripen mindkét wingtipje valamint a függőleges vezérsíkja tartalmaz 2-2 AESA antennát, amelyik nem csak adó vagy vevő, hanem komplex feladatú. QRT, Quadrant receiver and transmitter.
Így tessék fégigtanulmányozni a lenti képet.
gripen-es-ew-system_-a-big-change.jpg

Gyakorlatilag olyan, mintha mindkét törővégen, + a vezérsíkon 1-1 Arexis podot hurcolna a gép.
A cikkben felmagasztalt dedikált Arexis podok a fenti AESA rendszer átcsomagolásából jött össze. Kiegészítették saját elektromos rendszerrel, és hűtéssel.
De erre külön nincs a Gripen E-n szükség, mivel ezek a gép testébe már bele vannak integrálva.
Tehát nem, nincs szüksége további Arexis konténerre. Csak a cikkíró nem nagyon nézett utána.
A megértéshez javasolnám még a következő SAAB PR képet, amiből levezethető a rendszer működése:
ew.png

A lényeg a sárgával ábrázolt fake Gripen célpontok.

A DAS nyilvánvalóan előnyt jelent, de erre elsősorban a csökkentett észlelhetőség miatt van szükség. Nem biztos, hogy jelent akkora előnyt a Gripen E rendszerével szemben, mint amennyivel nagyobb számítási igénye van, és ezzel extra energia és hűtésigényt generál.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
És ezt onnan tudjuk, hogy működik, hogy?
Szerinted mi másra való az AESA EW antenna? Hacsak elnyomni akarsz ahhoz nem kell AESA antenna. Ahhoz teljesítmény kell. Semmi más.
Gondold végig: Miért nem erőlteti a SAAB a vontatott csali "intézményét". A vontatott csali egy fizikai fake célpont, ami ráadásul mindig elég jól kiszámítható helyen van a géphez képest. És ez a számítás visszafelé is működik.
Egy EW által generált csali célpontot oda raksz a térben, ahova akarsz, vagy az AI segített EW CPU annak a legjobb helyett találja ki. És nem fog ezzel extra drag-et generálni
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 834
24 235
113
Szerinted mi másra való az AESA EW antenna? Hacsak elnyomni akarsz ahhoz nem kell AESA antenna. Ahhoz teljesítmény kell. Semmi más.
Gondold végig: Miért nem erőlteti a SAAB a vontatott csali "intézményét". A vontatott csali egy fizikai fake célpont, ami ráadásul mindig elég jól kiszámítható helyen van a géphez képest. És ez a számítás visszafelé is működik.
Egy EW által generált csali célpontot oda raksz a térben, ahova akarsz, vagy az AI segített EW CPU annak a legjobb helyett találja ki. És nem fog ezzel extra drag-et generálni
A kérdés már csak az, hogy ez működik is, vagy Szergej csak egy üveg pivot kér?
Nem bántásból, de itt van mellettünk egy háború, ahol a marketing adatok egyáltalán nem olyan egyértelműen igazolódtak vissza, mint azt a gyártó mondotta vala.
Van ami igen: Ka 52 védelmi rendszere
Van ami nem: Bayraktar
stb.
Ez oldal függetlenül így van. És most két olyan példát hoztam, ami korábban más harctereken már bizonyított, nem eddig sose látott szuperfegyvereket.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and cirqle

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Nem Bullshit.Az F35 rendszerei fejlettebbek a Gripen E rendszereinél.Egy generációval korszerűbbek.
Azok a plusz AESA antennák az EW rendszer részei.Kolumbiai Kfir C10P farka alatt is vannak olyanok.Elég valószinű,hogy ugyan azzal a technológiával is készülnek,ugyanis az Elta beszállitó a Gripen E harcrendszereibe-de ez minősitett infó,csak következtetni lehet.Ami biztos,hogy a Gripen E és a Kfir C10 ugyanazt az Elbit PAWS rendszert kapta meg,ami egy egész generációval öregebb,mint a Kfir NG-be ajánlot PAWS NG,vagy az F35 DAS rendszere.
Gripen E már a tervezése pillanatában is egy elavult gép volt.SAAB kényszerből csinálta,mert a tervezett új lopakodó,5.generációs gépre nincsn pénze,se technológiája.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Ez mekkora bullshit! :oops:
@Negan évekig fogja könnyes szemmel idézni minden fél mondatát. :D

A kedvencem:


Meg összehasonlítja a 2 gép AESA radarjának méretét, és beépített antennákat.
Közben pedig nem veszi figyelembe, hogy a Gripen mindkét wingtipje valamint a függőleges vezérsíkja tartalmaz 2-2 AESA antennát, amelyik nem csak adó vagy vevő, hanem komplex feladatú. QRT, Quadrant receiver and transmitter.
Így tessék fégigtanulmányozni a lenti képet.
gripen-es-ew-system_-a-big-change.jpg

Gyakorlatilag olyan, mintha mindkét törővégen, + a vezérsíkon 1-1 Arexis podot hurcolna a gép.
A cikkben felmagasztalt dedikált Arexis podok a fenti AESA rendszer átcsomagolásából jött össze. Kiegészítették saját elektromos rendszerrel, és hűtéssel.
De erre külön nincs a Gripen E-n szükség, mivel ezek a gép testébe már bele vannak integrálva.
Tehát nem, nincs szüksége további Arexis konténerre. Csak a cikkíró nem nagyon nézett utána.
A megértéshez javasolnám még a következő SAAB PR képet, amiből levezethető a rendszer működése:
ew.png

A lényeg a sárgával ábrázolt fake Gripen célpontok.

A DAS nyilvánvalóan előnyt jelent, de erre elsősorban a csökkentett észlelhetőség miatt van szükség. Nem biztos, hogy jelent akkora előnyt a Gripen E rendszerével szemben, mint amennyivel nagyobb számítási igénye van, és ezzel extra energia és hűtésigényt generál.
No,most bejött a cikk is,elolvastam.Teljesen reális.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 830
48 521
113
Szerinted mi másra való az AESA EW antenna? Hacsak elnyomni akarsz ahhoz nem kell AESA antenna. Ahhoz teljesítmény kell. Semmi más.
Gondold végig: Miért nem erőlteti a SAAB a vontatott csali "intézményét". A vontatott csali egy fizikai fake célpont, ami ráadásul mindig elég jól kiszámítható helyen van a géphez képest. És ez a számítás visszafelé is működik.
Egy EW által generált csali célpontot oda raksz a térben, ahova akarsz, vagy az AI segített EW CPU annak a legjobb helyett találja ki. És nem fog ezzel extra drag-et generálni
Én értem, hogy erre (is) találták ki azokat az T/R modulokat, a kérdésem arra vonatkozott, hogy hol láttuk ezt a “One Inch Death Punch” szintű dolgot érdemben működni, úgy értem: éles harci körülmények közt, működő ellenséges légvédelemmel és ECCM-nél?
Őszintén, nem trollkodásból kérdezem, csak érdekel, hogy a Gripenek a világverő EW csomagjukkal hol-kit vertek?

Egyébként az extra (a gép szélére kipakolt) T/R modulok nem használhatók amolyan Virtual Antenna Arrayként? Messzi példa, de a földi rádióteleszkópok is tudnak nagyobb apertúrát “virtualizálni”, mint amekkorák.
 
K

kamm

Guest
Én értem, hogy erre (is) találták ki azokat az T/R modulokat, a kérdésem arra vonatkozott, hogy hol láttuk ezt a “One Inch Death Punch” szintű dolgot érdemben működni, úgy értem: éles harci körülmények közt, működő ellenséges légvédelemmel és ECCM-nél?
Őszintén, nem trollkodásból kérdezem, csak érdekel, hogy a Gripenek a világverő EW csomagjukkal hol-kit vertek?

Egyébként az extra (a gép szélére kipakolt) T/R modulok nem használhatók amolyan Virtual Antenna Arrayként? Messzi példa, de a földi rádióteleszkópok is tudnak nagyobb apertúrát “virtualizálni”, mint amekkorák.
Nagy a baj...
Nem Bullshit.Az F35 rendszerei fejlettebbek a Gripen E rendszereinél.Egy generációval korszerűbbek.
Azok a plusz AESA antennák az EW rendszer részei.Kolumbiai Kfir C10P farka alatt is vannak olyanok.Elég valószinű,hogy ugyan azzal a technológiával is készülnek,ugyanis az Elta beszállitó a Gripen E harcrendszereibe-de ez minősitett infó,csak következtetni lehet.Ami biztos,hogy a Gripen E és a Kfir C10 ugyanazt az Elbit PAWS rendszert kapta meg,ami egy egész generációval öregebb,mint a Kfir NG-be ajánlot PAWS NG,vagy az F35 DAS rendszere.
Gripen E már a tervezése pillanatában is egy elavult gép volt.SAAB kényszerből csinálta,mert a tervezett új lopakodó,5.generációs gépre nincsn pénze,se technológiája.
Ne hagyd abba! :cool:
FYI nekunk meg sem kell szolalnunk, mert sajat magadat jaratod le ezzel a sok habzo szaju fogalmatlan zoldseggel...
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_
K

kamm

Guest
A kérdés már csak az, hogy ez működik is, vagy Szergej csak egy üveg pivot kér?
Nem bántásból, de itt van mellettünk egy háború, ahol a marketing adatok egyáltalán nem olyan egyértelműen igazolódtak vissza, mint azt a gyártó mondotta vala.
Van ami igen: Ka 52 védelmi rendszere
Van ami nem: Bayraktar
stb.
Ez oldal függetlenül így van. És most két olyan példát hoztam, ami korábban más harctereken már bizonyított, nem eddig sose látott szuperfegyvereket.
Ebbol semmit nem erteni... ennek mi koze barmelyik itteni EW rendszerhez...?
Vagy ez valamifele asszociativ jatek mar...?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Én értem, hogy erre (is) találták ki azokat az T/R modulokat, a kérdésem arra vonatkozott, hogy hol láttuk ezt a “One Inch Death Punch” szintű dolgot érdemben működni, úgy értem: éles harci körülmények közt, működő ellenséges légvédelemmel és ECCM-nél?
Őszintén, nem trollkodásból kérdezem, csak érdekel, hogy a Gripenek a világverő EW csomagjukkal hol-kit vertek?

Egyébként az extra (a gép szélére kipakolt) T/R modulok nem használhatók amolyan Virtual Antenna Arrayként? Messzi példa, de a földi rádióteleszkópok is tudnak nagyobb apertúrát “virtualizálni”, mint amekkorák.
Gripen még nem bizonyitott sehol.Zsidók és az amerikaiak viszont már igen.
De a REH egy roppant összetett és bonyorult dolog.
A REH AESA antennái jórészt eleve nem néznek olyan szögbe,hogy virtuális antenna elemei lehessenek.
Én alapvetően nem értek hozzá,de hozzáértők irásait olvasva
Az APG81 egy 3.generációs LPI AESA radar.Az Elta 2052 szintén az,de kisebb teljesitményű,mint az APG81 (ELM 2084 is egy 3.generációs AESA radar).A Gripen E Leonardo Raven radarja meg egy 1. generációs radarfejlesztés,amit 2.generációsra korszerűsitettek.
A Gripen E-be kerülő PAWS 1 egy 20 éves IR+UV rakétaközeledés jelző.A DAS (meg a zsidók állitás aszerint a PAWS NG) meg egy képalkotós térfigyelő rendszer.Egy ballisztikus rakéta inditását (megfelelő körülmények között,mert azért az is kell hozzá) 1000+ km-ről detektálja,követi,és ballisztikus pályadatokat számol belőle.Képes tüzérségi tűzbemérésre.Egyébként az APG81 radar is,LPI üzemmódban is,párhuzamosan a légi üzemmódok működésével.
Szóval az F35 jóval korszerűbb,potensebb minden tekintetben a Gripen E-nél.Hogy drágább is?Persze,hogy az.Eleve egy nagyobb,bonyorultabb gép.
Ár/harcérték arány.Ha ugyanazt a harcértéket akarod Gripen E gépekből kiállitani,akkor nagyságrenddel több gépre van szükséged,mint F35 vásárlása esetén.Vagyis hiábba tudsz 3 Gripent venni 2 F35 árábol (csak példa az arányszám,gépárak elég furcsa dolgok),ha mondjuk 9 Gripenre van szükséged ahoz hogy ugyan azt a harcértéket elérd,mint a 2db F35el.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Én értem, hogy erre (is) találták ki azokat az T/R modulokat, a kérdésem arra vonatkozott, hogy hol láttuk ezt a “One Inch Death Punch” szintű dolgot érdemben működni, úgy értem: éles harci körülmények közt, működő ellenséges légvédelemmel és ECCM-nél?
Őszintén, nem trollkodásból kérdezem, csak érdekel, hogy a Gripenek a világverő EW csomagjukkal hol-kit vertek?

Egyébként az extra (a gép szélére kipakolt) T/R modulok nem használhatók amolyan Virtual Antenna Arrayként? Messzi példa, de a földi rádióteleszkópok is tudnak nagyobb apertúrát “virtualizálni”, mint amekkorák.
Vadiúj technológiáról van szó.
Amikor megrendeltük a Gripeneket, sem volt semmilyen harci tapasztalat velük. Aztán jöttek a hírek az ominózus C-s Red Flag-ről. Majd pár évvel ezelőtt a Thai légierő teljesítményéről a kínai közös gyakorlatról. Mindegyik esetben - papíron - sokkal erősebb ellenfelek ellen sikerült kiválló eredményeket elérni. Namost a svéd légierő leadta a megrendelést ezen E-kre, amivel a C-ket fogják váltani. Mit sugall ez neked?
Megtehették volna, hogy F-35-öt rendelnek? Persze! Ahogy abbahagyták a saját tank fejlesztést, úgy abbahagyhatták volna a saját vadászgép fejlesztést.
Ráadásul rendszeresen vesznek is amerikai fegyvereket. Mégis az E mellett döntöttek.
Az F-35 egy teljesen más elven felépülő gép más kihívásokkal. Sokkal bonyolultabb, és persze minden tekintetben sokkal drágább is.
Az F-35 nyers képességei természetesen impresszívek, azonban ha csak azt figyeled, hogy el kell végezni egy feladatot adott költségvetésből, akkor nem feltétlen az lesz az optimális megoldás.
A repülős közösségnek meg van egyfajta amerikai fétise. Ott a Top Gun effektus.
De hogy radar és EW technológiában a svédekre érdemes odafigyelni azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Pentagon pár évvel ezelőtt megrendelt pár készletet hajókra telepíthető SAAB Giraffe radarokból. Gondold végig: Mi szükség volt erre?
Az amerikaiak fejlesztettek Aegis radarokat. Mégis a SAAB-ot kellett megvenni tengerészeti célra - még ha csak tanulmányozás céljából is... ?

Hogy több tenderen is az F-35 lett megrendelve, ott azért vegyük számításba az amerikai "érdekérvényesítő képességet", meg azt, hogy a politikusok elhiszik, hogy évi 35-40 repült óra, meg 300 a szimulátorban töltve ugyan olyan harci képességeket fog eredményezni a pilóták szintjén, mint amit a LM beígér nekik.
Ezt maguk az amerikaiak is tudják. Ettől függetlenül ezzel akasztották hasba mind a svájciakat, mind a finneket.
És ezzel jött ki az az irreális eredmény, hogy "dehát az F-35 OLCSÓBBB!". :oops:
És ezt már az amerikaiak is elismerik, csak ugye az eladásnál nagyon nem ezt mondják.


Az, hogy egy adott fegyver még nincs éles helyzetben alkalmazva, nem jelenti azt, hogy nem működik.
Nézd meg a hiperszonikus orosz fegyvereket. Nem kellett őket élesben használni, hogy a szakértők tudják, hogy mekkora gamechanger lehet. Jöttek a Molni féle a Patriot majd mindent leküzd becsmérlések. Aztán csak fogynak a Patriot rendszerek Ukrajnában.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: rappali_ and Negan

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Csak annyi, hogy elméletben nagyon jól hangzik, gyakorlatban, meg nem tudjuk, hogy valóságban tudja-e ami a papírra van írva.
Van 2 megrendelőjük. Mi több a brazilok épp most fognak utánrendelni. Ha nem tudná, akkor lenne ilyen?
Ne feledjük, hogy Gripen NG már megkapta ezt a rendszert, tehát élesben lehetett tesztelni akár a svéd, akár a brazil légvédelmi környezetben.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Mit sugall ez neked?
Hogy van egy hazai ipartámogatásuk?
Az amerikaiak fejlesztettek Aegis radarokat. Mégis a SAAB-ot kellett megvenni tengerészeti célra - még ha csak tanulmányozás céljából is... ?
Két okbol vették-A,mivel a svédek sok helyre exportálják,lehetséges potenciális ellenfeleiknek is,érdemes jol kitanulmányozniuk (pl szerbeknek is van szárazföldi Zsiráf radarjuk).B-amerikaiak nem nagyon gyártanak ilyen kis kategóriás hajóba való kis cuccot......
És ezzel jött ki az az irreális eredmény, hogy "dehát az F-35 OLCSÓBBB!"
Látom,az ár harcérték arányszámitásrol még nem is hallottál.
Aztán csak fogynak a Patriot rendszerek Ukrajnában.
PAC-3 lekapta a Kindzsalt.De ettől még túlterheléssel bármilyen rendszer áttörhető.Ha egy redundáns összetett amerikai(nyugati,izraeli) légvédelmi rendszer lenne ott,és nem csak szigetszerűen üzemelő ütegek,az orosz túlterheléses támadások dolga is nagyságrenddel nehezebb volna.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel