[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 580
113
A "C"-hez van AESA lokátor
Ja,Elbit beépitené a 2052t,vagy a Raytheon PhantomStrike-ot,jó pénzért-de svéd radar nincs.
A JAS-39C Gripen - vs. orosz csodákról volt szó, nem a EBSHU - pénzhiány2 típusú minimális fegyverzetű típusról
Igen,arrol meg igazábol fogalmunk sincs,hogy a mi C törzsű,de A szárnyú vegyesfelvágott Gripenjeink mit birnak ki.....Mennyit is érdemes költeni rájuk.
De a C kis méretből való problémái mindenképpen megmaradnak.
2-3 éve mint a Gripen E olyan rendszeréről, amelyet fel lehetne applikálni a C-re, de csak korlátozással, mert a hűtés és az elektromos rendszer nagyon korlátozott..
Kfir Block 60ra sikerült ráaplikálni a PAWS rendszert-az van a Gripen En is.Egyébként a PAWS egy család,beépitették már sok tipusra,szállitókra,helikre,de még MALE dronokra is.És az Elbit ajánlotta a KAI FA50 és a Gripennél is kisebb brazil F-5EM gépekre is.
És elvileg akármelyik gép megkaphatná a pilonba épitett változatát.
A "LAVI" sírásója az USA volt, aki a Falcont/Vipert akarta eladni a zsidó államnak, mert potens jó repülőgép lett vola.
Féligazság.Lavi valójában Grumman-IAI fejlesztés volt.Grumman a kiöregedő A4 és A7 tipusok váltására pályázott vele.Ha az USAF/US Mariner kivállasztotta volna,lett volna egy amerikai gyártósora is.
De nem vállasztották ki,az F16/18 lettek a nyertesek,igy az amerikai gyártósor lekerült a napirendről,ahogy az amerikai finanszirozás is.De az USA egyáltalán nem tiltotta meg a zsidóknak,hogy gyártsák,rendszeresitsék-éppen csak nem adott rá pénzt.Izrael Államnak magában meg nem volt rá pénze.Dél Afrika beszállt volna,de azt megtiltotta az USA,hogy az apartheid rendszer amerikai technológiát kapjon.Igy a búr pénz is ugrott.
Legalább 300 gépes megrendelés kellett volna,hogy rentábilis legyen a gyártás,de a zsidók egyszerűen nem tudtak kifizetni ennyit.És nem tudtak rá megrendelést szerezni (aki megrendelte volna,az USA tiltólistán volt,vagy egyszerűen nem volt rá pénzük.Taiwan megkaphatta volna,de ők saját programjukat nyomták),igy végül ejtették a programot.
Ezt probálja az USA megakadályozni egyelőre sikerrel minden téren, a nemzeti téren tartani a repülőgépek beszerzését. (voltaképpen minden hadiipari beszerzést)
Féligazság.Mert ugyan az USA nem érdekelt egy valódi EU szövetségi állam létrejöttében,de nem is akadályozza azt.(ami azt illeti,az oroszok energiaüzleti tárgyalásaikban mindig mereven elzárkoztak EU szintű,vagy többnemzetiségű partnerségtől,mindig nemzeti szinten tartották a tárgyalásokat-pont a muszka csinálta ezt a taktikát,mivel a jenkit szokás vádolni)
Nemzeti szinten vannak az EU béli fegyverbeszerzések,mert nincs se EU állam,se hadügyminisztérium,se EU hadsereg,ami beszerezhetne EU szinten fegyvereket.Alkalmi többnemzetiségű beszerzések vannak,amiket egyáltalán nem blokkol az USA.
szeretett vezérünk
Vajda inkább akadálya mindenféle EU közös hadsereg kialakulásának,mert ahoz egy EU szövetségi államra is szükség lenne-azt meg saját magának,se orosz gazdájának nem érdeke.
Amig nincs EU szövetségi állam,nincs közös hadsereg,nincs ki stabil közös megrendelést adjon.A beszerzések maradnak nemzeti,illetve alkalmi (és bizonytalan stabilitású) beszerzési szövetségek-és marad a túl kis piac problémája.A kis db-szám,és ami ezzel jár.A termék drága,és nem tud kiforrni,lassú a fejlesztése (elavul,mire kiforrna.Legjobb példa az EF,ami egy 70es évekbeli Dornier terv.Ha mondjuk a 80as évek elejére kifejlesztik,akkor az egy igenkorszerű gép lett volna-de németek magukban kevesek voltak.Mire közösen kifejlesztették,addigra meg elavult.De a BAE Replica,ami egy 80as évek végi 5G terv volt,is ezen bukott el.Angolok nem tudták finanszirozni.Ha tudták volna,90es években megjelenhetett volna egy europai 5G gép)
images
Ez a gép adta a BAe-MDD-NG JSF pályázat alapját.
 
  • Tetszik
  • Szomorú
Reactions: fishbed and bel

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
699
1 105
93
  • Hűha
Reactions: Tumpek

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 580
113
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

minek

Active Member
2018. április 30.
50
108
33
Nemtudom.Miután az Ebe a Leonardo radart vállasztották,az egész SAAB AESA radarprogramot futottak még szintre degradálták.
Gemini-t kérdeztem, források nélkül ezt írta:

2024-ben a Saab AESA radar integrálása a Gripen C/D verziókba még mindig folyamatban van, de jelentős előrelépések történtek.

Bár a 2020-as első sikeres tesztrepülés óta eltelt idő alatt számos további tesztet végeztek, és a radar technológiája is tovább finomodott, a teljes integráció és a sorozatgyártásba való átállás még mindig zajlik.

Mi az, ami azóta történt?

  • További tesztrepülések: A Saab számos további tesztrepülést hajtott végre, hogy a radar teljesítményét különböző körülmények között teszteljék és finomítsák.
  • Szoftverfejlesztés: A radar szoftverét folyamatosan fejlesztik, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt nyújtsa.
  • Integráció más rendszerekkel: A radart a Gripen többi rendszerével integrálják, hogy zökkenőmentesen működjön a repülőgép többi részével.
Mit jelent ez a felhasználók számára?

  • Fokozatos fejlesztés: A felhasználók fokozatosan részesülhetnek az új radar nyújtotta előnyökből, ahogy a fejlesztés előrehalad.
  • Növekvő képességek: Az új radar jelentősen növeli a Gripen C/D felderítési, célkövetési és harci képességeit.
  • Hosszú távú versenyképesség: Az AESA radar integrálása biztosítja, hogy a Gripen C/D hosszú távon is versenyképes maradjon a legmodernebb vadászrepülőgépek között.
Milyen a jövő?

A Saab célja, hogy az AESA radart a Gripen C/D szabványos felszereltségévé tegye. A pontos időpont, amikor ez megtörténik, még nem ismert, de a fejlesztés jelenlegi üteme alapján a közeljövőben várható.

Összefoglalva:

A Saab AESA radar integrálása a Gripen C/D-be egy folyamatban lévő fejlesztés, amely jelentős előnyökkel jár a felhasználók számára. A radar jelentősen növeli a Gripen C/D képességeit, és hosszú távú versenyképességet biztosít.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 580
113
Gemini-t kérdeztem, források nélkül ezt írta:

2024-ben a Saab AESA radar integrálása a Gripen C/D verziókba még mindig folyamatban van, de jelentős előrelépések történtek.

Bár a 2020-as első sikeres tesztrepülés óta eltelt idő alatt számos további tesztet végeztek, és a radar technológiája is tovább finomodott, a teljes integráció és a sorozatgyártásba való átállás még mindig zajlik.

Mi az, ami azóta történt?

  • További tesztrepülések: A Saab számos további tesztrepülést hajtott végre, hogy a radar teljesítményét különböző körülmények között teszteljék és finomítsák.
  • Szoftverfejlesztés: A radar szoftverét folyamatosan fejlesztik, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt nyújtsa.
  • Integráció más rendszerekkel: A radart a Gripen többi rendszerével integrálják, hogy zökkenőmentesen működjön a repülőgép többi részével.
Mit jelent ez a felhasználók számára?

  • Fokozatos fejlesztés: A felhasználók fokozatosan részesülhetnek az új radar nyújtotta előnyökből, ahogy a fejlesztés előrehalad.
  • Növekvő képességek: Az új radar jelentősen növeli a Gripen C/D felderítési, célkövetési és harci képességeit.
  • Hosszú távú versenyképesség: Az AESA radar integrálása biztosítja, hogy a Gripen C/D hosszú távon is versenyképes maradjon a legmodernebb vadászrepülőgépek között.
Milyen a jövő?

A Saab célja, hogy az AESA radart a Gripen C/D szabványos felszereltségévé tegye. A pontos időpont, amikor ez megtörténik, még nem ismert, de a fejlesztés jelenlegi üteme alapján a közeljövőben várható.

Összefoglalva:

A Saab AESA radar integrálása a Gripen C/D-be egy folyamatban lévő fejlesztés, amely jelentős előnyökkel jár a felhasználók számára. A radar jelentősen növeli a Gripen C/D képességeit, és hosszú távú versenyképességet biztosít.
Ez jó hir.
Persze őssze kéne tudni vetni a többi lehetőséggel ár/érték arányban.
Gripen C gondja nem az,hogy ne lenne egy ügyes kis még fejleszthető gép.Hanem az,hogy kicsi.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 277
45 819
113
Ez jó hir.
Persze őssze kéne tudni vetni a többi lehetőséggel ár/érték arányban.
Gripen C gondja nem az,hogy ne lenne egy ügyes kis még fejleszthető gép.
Jé, te dicséred a Gripent? :D
Hanem az,hogy kicsi.
Kicsi? Mihez?
MH igényei sem nagyok. Ahogy Böröndi mondta nem rég elsősorban légtér védelemre vettük - LGB és SDB integráció mellett nem is nagyon tud mást.
Kellene hozzá dupla indtó síneket venni az AMRAAMokhoz meg a Meteorokhoz illetve a bombákhoz és máris sokat ugrana a gép képessége. Ezeket simán elbírja duplázva is a 4 szárnytartó, a rakéták a gép mozgékonyságán sem rontanak sokat, mert könnyűek és áramvonalasak.
8 AMRAAM/METEOR és két IRIS-T teljesen "versenyképes" légiharc-fegyverzet lenne.

Az új radar is sokat fog dobni rajta: plusz 40-100% felderítési távolság a kicserélt felfeldolgozó egységnek köszönhetően. (Az MS20 B2 nem csak szoftveres upgrade ám!)
2015-ben egy gyakorlaton a thai Gripenek PS-5/A MK.3 radarjai több mint 160 km-ről észlelték a kínai J-11-eseket (SU-27). Erre jön majd az Mk.4-re upgraddel a plusz 40-100% felderítési távolság a gyártó szerint.

gripen-radar-upgrade.jpg


Az orosz légierő továbbra is bombázók RCS-ével bíró SU-27 klónokból áll és ez még nagyon sokig így is marad: ezekkel szemben Meteorral nagyon is sikeres lehet a viszonylag kicsi RCS-sel bíró Gripen. NATO műveletben valószínűleg amúgy is inkább kisegítő szerepet kapna, a hátországot védené, CM-ekre vadászna, amíg F-35-ösök lenyomják az ellenséges légvédelmet.

Szóval a következő 10-12 évre tök elég nekünk a Gripen. Addig talán kap még egy upgradet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 277
45 819
113
Úgy tűnik a svédek eldöntötték hogy milyen rakétákat és bombákat fognak integrálni a Gripen C/D gépeikre - csak kár hogy nem mondják el senkinek. Mindenesetre ez nekünk is lehetőséget ad a Gripenjeink arzenáljának bővítésére.

The extension of the Gripen C/D contract marks an important step forward for our defence,” says Lars Tossman, Head of Saab’s Aeronautics business area. “The integration of new advanced missile systems demonstrates our commitment to delivering high-quality solutions. We are proud to contribute to Sweden’s defence capability through this contract.”

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 452
85 667
113
Úgy tűnik a svédek eldöntötték hogy milyen rakétákat és bombákat fognak integrálni a Gripen C/D gépeikre - csak kár hogy nem mondják el senkinek. Mindenesetre ez nekünk is lehetőséget ad a Gripenjeink arzenáljának bővítésére.
Egyszer majd valamikor talán ha lesz rá szándék akkor utána néhány év múlva...
The extension of the Gripen C/D contract marks an important step forward for our defence,” says Lars Tossman, Head of Saab’s Aeronautics business area. “The integration of new advanced missile systems demonstrates our commitment to delivering high-quality solutions. We are proud to contribute to Sweden’s defence capability through this contract.”

4 napja linkeltem...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 580
113
Jé, te dicséred a Gripent? :D
Mindig azt irtam róla,hogy a kis teljesitménye a probléma vele
Kicsi? Mihez?
MH igényei sem nagyok.
Az éles háború harcászati igényeihez
Az,hogy az MH igényei lényegében kimerűlnek a légtérrendészetben,honi/mögöttes légtérvédelemben....Hááát....Izé.....
Kellene hozzá dupla indtó síneket venni az AMRAAMokhoz meg a Meteorokhoz illetve a bombákhoz és máris sokat ugrana a gép képessége. Ezeket simán elbírja duplázva is a 4 szárnytartó, a rakéták a gép mozgékonyságán sem rontanak sokat, mert könnyűek és áramvonalasak.
8 AMRAAM/METEOR és két IRIS-T teljesen "versenyképes" légiharc-fegyverzet lenne.
Hát ebben tévedni tetszik.Már maga a dupla függesztősin légellenállása jelentősen csökkenti a teljesitményt,hatótávolságot.Ilyen kis gépek éles helyzetben nem használnak dupla inditósineket.Reklámfotók kedvéért pakolják fel legfeljebb (Harrier pontvédelmi feladatra használt volna olyat).Dupla inditósinek jóval nagyobb gépekhez való.
Honi légvédelemhez is legjobb a légvédelmi járőrözés.Ahoz már kell a 3 póttartály.2 AMRAAM/Meteor+2 IR a szárnyvégeken inkább a realitás.
Kfir rovatba beraktam ugyan agyig bombákkal bevetésre induló gépek képeit-de azt is melléjük irtam,hogy szinte a szomszédba,Dél Libaninba indultak igy,totális légifölény és minimális ngp+MANPADra korlátozódó légvédelem ellen.
Az új radar is sokat fog dobni rajta: plusz 40-100% felderítési távolság a kicserélt felfeldolgozó egységnek köszönhetően. (Az MS20 B2 nem csak szoftveres upgrade ám!)
Igen van hatótáv növekedés,és az új sw igényelt hw részegységcserét is.Ahogy az F16MLU radarjának felét is már apránként kicserélgették,és vagy 3x akkora már a hatótávja,mint eredetileg volt.
2015-ben egy gyakorlaton a thai Gripenek PS-5/A MK.3 radarjai több mint 160 km-ről észlelték a kínai J-11-eseket (SU-27). Erre jön majd az Mk.4-re upgraddel a plusz 40-100% felderítési távolság a gyártó szerint.
Su27 egy hatalmas RCS értékű gép,és a J-11 változatnak még egy gyenge radarja van,és félaktiv rakétái.
Kicsit nézd meg,hogy az Irbis radaros Su35 milyen távról képes követésbe venni a rakétákksal és póttartályokkal megrakott harci kongfiban lévő Gripent,és milyen távolságból tudja támadni.....Plusz az Irbis egy PESA radar,nem mechnikus legyezésű,és egy marha erős radar.Arrol meg ne is beszéljünk,hogy teljesitményben,repidőben mekkora különbbség van a két gép között.
Hát,nem a Gripen C-nek áll a zászló......
És mi van,ha nem Su27 származék lesz az ellenfél?Mert a PS-5/Mk4 kb 200-250km-ről tudja követésbe venni a Flankert,deRafalet viszont olyan 150ről,F35öt meg 15 km-ről.......Su57 csak belső fegyvertérrel használva valon mennyiről?
És még mindig ott tartunk,hogy az Irbis meg olyan 350+ km-ről tudja követésbe venni a harci kongfis Gripent.R37M rakétával meg 250+ km-ről támadni.....Gripen C radarjánk hatótávján kivűlről.
NATO műveletben valószínűleg amúgy is inkább kisegítő szerepet kapna, a hátországot védené
Szóval a következő 10-12 évre tök elég nekünk a Gripen
Igen,légtérrendészetre bőven elég-csak ne keveredjünk háborúba......Főleg ne úgy,hogy nem a NATO F35 gépi harcolnak helyettünk,hanem nekünk magunknak kéne.....
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 277
45 819
113
Mindig azt irtam róla,hogy a kis teljesitménye a probléma vele

Az éles háború harcászati igényeihez
Az,hogy az MH igényei lényegében kimerűlnek a légtérrendészetben,honi/mögöttes légtérvédelemben....Hááát....Izé.....

Hát ebben tévedni tetszik.Már maga a dupla függesztősin légellenállása jelentősen csökkenti a teljesitményt,hatótávolságot.Ilyen kis gépek éles helyzetben nem használnak dupla inditósineket.Reklámfotók kedvéért pakolják fel legfeljebb (Harrier pontvédelmi feladatra használt volna olyat).Dupla inditósinek jóval nagyobb gépekhez való.
Honi légvédelemhez is legjobb a légvédelmi járőrözés.Ahoz már kell a 3 póttartály.2 AMRAAM/Meteor+2 IR a szárnyvégeken inkább a realitás.
Kfir rovatba beraktam ugyan agyig bombákkal bevetésre induló gépek képeit-de azt is melléjük irtam,hogy szinte a szomszédba,Dél Libaninba indultak igy,totális légifölény és minimális ngp+MANPADra korlátozódó légvédelem ellen.
Baromira nem kell nagy repteljesítmény BVR harchoz, márpedig manapság mindenki a lehető legtávolabbról lövöldöz.
Magyar viszonyokhoz (pici ország) meg pláne nem kell sok üzemanyag tartály rá, már csak azért sem mert most már van saját légi utántöltő képességünk is.

Igen van hatótáv növekedés,és az új sw igényelt hw részegységcserét is.Ahogy az F16MLU radarjának felét is már apránként kicserélgették,és vagy 3x akkora már a hatótávja,mint eredetileg volt.

Su27 egy hatalmas RCS értékű gép,és a J-11 változatnak még egy gyenge radarja van,és félaktiv rakétái.
Kicsit nézd meg,hogy az Irbis radaros Su35 milyen távról képes követésbe venni a rakétákksal és póttartályokkal megrakott harci kongfiban lévő Gripent,és milyen távolságból tudja támadni.....Plusz az Irbis egy PESA radar,nem mechnikus legyezésű,és egy marha erős radar.Arrol meg ne is beszéljünk,hogy teljesitményben,repidőben mekkora különbbség van a két gép között.
Hát,nem a Gripen C-nek áll a zászló......
És mi van,ha nem Su27 származék lesz az ellenfél?Mert a PS-5/Mk4 kb 200-250km-ről tudja követésbe venni a Flankert,deRafalet viszont olyan 150ről,F35öt meg 15 km-ről.......Su57 csak belső fegyvertérrel használva valon mennyiről?
És még mindig ott tartunk,hogy az Irbis meg olyan 350+ km-ről tudja követésbe venni a harci kongfis Gripent.R37M rakétával meg 250+ km-ről támadni.....Gripen C radarjánk hatótávján kivűlről.
Honi légvédelem a Gripen elsődleges feladata. Vagyis a földi radar hálózat illetve NATO AWACS gépek is támogatni fogják a harcát, LINK16-on keresztül kap cél infót, amit METEOR-ral ki is tud használni.

F-35 tényleg kihívás lenne, de ezek ellen repüli nem fogunk - ennek közel nulla valószínűsége van.


Igen,légtérrendészetre bőven elég-csak ne keveredjünk háborúba......Főleg ne úgy,hogy nem a NATO F35 gépi harcolnak helyettünk,hanem nekünk magunknak kéne.....
kb. 12 évig lesznek még ezek a gépek. Erre az időszakra a legnagyobb kockázat NATO-orosz összecsapás, bár ezt is alacsonyra teszem mert eléggé kivéreznek most az oroszok Ukrajnában. 10-15 év kellene nekik hogy összeszedjék magukat, addigra meg a NATO is sokat fejlődik, szóval nem valószínű hogy lesz összecsapás.
Román F-35 sem fog rendszerbe állni 10 éven belül és nem is hagynák nekik hogy egy NATO-tag ellen bevessék: nagyon gyorsan elfogyna a support a gép mögül, már pedig még jó support mellett sem egyszerű az F-35 üzemeltetése. Amcsik sem bírják 60% fölé vinni a bevethetőségi rátát.

Szóval némi upgraddel és nagyobb fegyverzet csomaggal a MH igényeit kiszolgálja a következő 10-12 évben.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 277
45 819
113
Egyszer majd valamikor talán ha lesz rá szándék akkor utána néhány év múlva...
Szakmai szándék tudjuk, hogy van: Böröndi többször mondta hogy stand-off fegyver kell rá.
Ha olcsón akarják megúszni akkor vesznek rá SDB-t aztán rá fogják, hogy az már stand-off...

Pletyka szinjén hallottam olyat hogy akarnak a magyar Gripenekre SPICE bomákat. Ha a svédek maguknak integrálják, akkor minimális esély lehet rá, hogy mi is rendszeresítjük. Amúgy marad az SDB - már ha egyáltalán...
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 580
113
Baromira nem kell nagy repteljesítmény BVR harchoz, márpedig manapság mindenki a lehető legtávolabbról lövöldöz.
Magyar viszonyokhoz (pici ország) meg pláne nem kell sok üzemanyag tartály rá, már csak azért sem mert most már van saját légi utántöltő képességünk is.
Látom,nem megy át.....A légi örjáratozáshoz kell az üzemanyag.
Minnél kisebb a gép teljesitménye,mérete,a szükséges függesztmények annál inkább csökkentik a repteljesitményt.A gyorsulást,a sebesség,az emelkedőképesség,a levegőben tölthető idő.
Légi utántöltő képességet se tudod úgy kihasználni,mint gondolod.Egy S400 példul a légi utántöltés idelis magasságán repülő gépet Záhonyi határnál állva lelő Szentgothárd felett.....Plusz a légi utántöltés idelyén a tartálygép és a vadász is ülő kacsa.
Érdekes,hogy a Kfir esetén nem jut eszedbe,hogy bvr harchoz nem is kell kiemelkedő dog képesség....Kfir régi elfogóvadász alapja pont passzol a bvr harchoz (jó gyorsuló és emelkedőképesség a bvr rakéta inditásakor előnyös,nagyobb kezdőlökést tudnak adni a rakettának)
Honi légvédelem a Gripen elsődleges feladata. Vagyis a földi radar hálózat illetve NATO AWACS gépek is támogatni fogják a harcát, LINK16-on keresztül kap cél infót, amit METEOR-ral ki is tud használni.
Meglepő dolgot fogok mondani,ez az AMRAAMnál is igy van.
Sőt,én 30+ éve voltam sorkatonaként olyan légvédelemirányitó automatizált rendszeren kezelő,ahol az rakétainditási helyzetbe ki tudta vezetni a radarját nem használó MiG21/23 gépeket-és a gép 1963as gyártású volt.....(Szu22t nem,azt rádión kellett szóban irányitani,azon nem volt meg a fogadó linkrendszer)
De a rakéta MCG jeleihez már kell a saját radarja.És itt jön,hogy az R37M hatótávolsága nagyobb,mint a Gripen radarjának hatótávja.....Szóval ez sem olyan egyszerű.
Erre az időszakra a legnagyobb kockázat NATO-orosz összecsapás
Szerintem meg pont ez a legkisebb kockázat.És ha mégis kitör,ott teljesen lényegtelen lesz,hogy Gripen,Kfir,F16 vagy Su57ünk van-a nukleáris fegyverek fogják eldönteni,hogy ki fog a háború után sugárbetegségben meghalni.....
Ha mi háborúzni fogunk,azt legvalószinübb,hogy valamelyik szomszédunkkal tesszük.
Szóval némi upgraddel és nagyobb fegyverzet csomaggal a MH igényeit kiszolgálja a következő 10-12 évben.
Mh igényeit ki.De a honvédelem igényeit már nem biztos......
kb. 12 évig lesznek még ezek a gépek
Ez is probléma.Mi lesz utána?
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 306
11 000
113
Baromira nem kell nagy repteljesítmény BVR harchoz, márpedig manapság mindenki a lehető legtávolabbról lövöldöz.
Magyar viszonyokhoz (pici ország) meg pláne nem kell sok üzemanyag tartály rá, már csak azért sem mert most már van saját légi utántöltő képességünk is.


Honi légvédelem a Gripen elsődleges feladata. Vagyis a földi radar hálózat illetve NATO AWACS gépek is támogatni fogják a harcát, LINK16-on keresztül kap cél infót, amit METEOR-ral ki is tud használni.

F-35 tényleg kihívás lenne, de ezek ellen repüli nem fogunk - ennek közel nulla valószínűsége van.



kb. 12 évig lesznek még ezek a gépek. Erre az időszakra a legnagyobb kockázat NATO-orosz összecsapás, bár ezt is alacsonyra teszem mert eléggé kivéreznek most az oroszok Ukrajnában. 10-15 év kellene nekik hogy összeszedjék magukat, addigra meg a NATO is sokat fejlődik, szóval nem valószínű hogy lesz összecsapás.
Román F-35 sem fog rendszerbe állni 10 éven belül és nem is hagynák nekik hogy egy NATO-tag ellen bevessék: nagyon gyorsan elfogyna a support a gép mögül, már pedig még jó support mellett sem egyszerű az F-35 üzemeltetése. Amcsik sem bírják 60% fölé vinni a bevethetőségi rátát.

Szóval némi upgraddel és nagyobb fegyverzet csomaggal a MH igényeit kiszolgálja a következő 10-12 évben.
Irgalmatlan repteljesitmeny kell a legiharchoz. Magasról, nagysebességű inditassal messzebb megy, előbb tudsz kifordulni. Azért olyan az f-22, amilyen.
És a mig-31et is rakd be a fenyegetések közé, a 4. generációs az is megeszi.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 277
45 819
113
Irgalmatlan repteljesitmeny kell a legiharchoz. Magasról, nagysebességű inditassal messzebb megy, előbb tudsz kifordulni. Azért olyan az f-22, amilyen.
És a mig-31et is rakd be a fenyegetések közé, a 4. generációs az is megeszi.
Az F-35 meg úgy manőverezik mit egy kődarab - nem ez trend már. A tolóerővektorálsát is elhagyják az új vadászgépeknél.
Konkrétan az amcsik fontolgatják, hogy B-21 bombázóból csinálnak vadászgépet: teli pakolják BVR rakétákkal. B-21-est meg kb. MiG-15 is lemanőverezi.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 928
9 072
113
Az F-35 meg úgy manőverezik mit egy kődarab - nem ez trend már. A tolóerővektorálsát is elhagyják az új vadászgépeknél.
Konkrétan az amcsik fontolgatják, hogy B-21 bombázóból csinálnak vadászgépet: teli pakolják BVR rakétákkal. B-21-est meg kb. MiG-15 is lemanőverezi.
Itt sokan azt képzelik, hogy a 2020-as években a műrepülés jelenti a légiharcot.
Ilyenkor a Meteor rakéta felnevet…
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 580
113
Az F-35 meg úgy manőverezik mit egy kődarab - nem ez trend már. A tolóerővektorálsát is elhagyják az új vadászgépeknél.
Konkrétan az amcsik fontolgatják, hogy B-21 bombázóból csinálnak vadászgépet: teli pakolják BVR rakétákkal. B-21-est meg kb. MiG-15 is lemanőverezi.
F35 egyáltalán nem manőverezik olyan rosszul,de tényleg nem arra kondicionálták.
Viszont nagyon tévedsz,hogy a bvr harcnál nem számit a repteljesitmény.Csak nem a dog.A gyorsúló és emelkedő képesség,meg az inditáskor való sebesség számit.És ezekben nem hogy az F35,de még a J79 hajtóműves Kfir is jobb a Gripen C-nél.(nincs ebben semmi extra,a régi 3G elfogóvadászokat erre kondicionálták,nem dogra.Közepes subsonikus tartományban az 1/1 feletti tolóerő arányú 4G gépek jobban gyorsulnak-Gripen C pont nem ilyen-,de e felett a régi,nagy sebességre optimalizált 3G gépek állva hagyják a 4G gépeket.(90es évekbeli magyar próbák is kihozták,hogy a szintén Mirage III származék Mirage 2000 állva hagyja nagy sebességnél a másik három gépet.És a Gripen volt a legrosszabb gyorsuló képességű köztük.).
F35 ráadásul lopakodó,és képes a szupercirkálásra.Lopakodóként úgy tudja kényelmes inditási távolságra megközeliteni ellenfelét,hogy annak fogalma sincs annak jelenlétéről.Vagyis nincs szüksége a rakétának az inditó minnél nagyobb plusz lendületére a biztonságos inditáshoz.A B21 nagy hatótávú légiharcfegyverzettel való ellátása ugyan ezen az elgondoláson alapszik (és inkább az AIM260 lenne a fő fegyvere,ha megvalósul).Ahogy a végül törölt A12 Avanger lopakodo hordozófedélzeti bombázó is kapott volna ugyanezért AMRAAMot.
Egyébként már a B1ből is terveztek ilyen "nehézvadászt",B-1R néven (inkább mindenest).De azt elvetették,pont azért,mert a gép nem volt lopakodó.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and bel

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 277
45 819
113
Látom,nem megy át.....A légi örjáratozáshoz kell az üzemanyag.
Minnél kisebb a gép teljesitménye,mérete,a szükséges függesztmények annál inkább csökkentik a repteljesitményt.A gyorsulást,a sebesség,az emelkedőképesség,a levegőben tölthető idő.
Légi utántöltő képességet se tudod úgy kihasználni,mint gondolod.Egy S400 példul a légi utántöltés idelis magasságán repülő gépet Záhonyi határnál állva lelő Szentgothárd felett.....Plusz a légi utántöltés idelyén a tartálygép és a vadász is ülő kacsa.
Érdekes,hogy a Kfir esetén nem jut eszedbe,hogy bvr harchoz nem is kell kiemelkedő dog képesség....Kfir régi elfogóvadász alapja pont passzol a bvr harchoz (jó gyorsuló és emelkedőképesség a bvr rakéta inditásakor előnyös,nagyobb kezdőlökést tudnak adni a rakettának)
Mielőtt szét fikázod a Gripen-C-t amiatt hogy nem tud eleget a levegőben lenni, akkor azért ezt támaszd már alá valamivel!
Mennyit tud a levegőben tölteni pl. hasi tartállyal vagy anélkül és az miért is nem elég kb. 500x220 km-es ország légterének védelmére. Szóval valami matekot is lécci a hőbörgés helyett! ;)

Meglepő dolgot fogok mondani,ez az AMRAAMnál is igy van.
Sőt,én 30+ éve voltam sorkatonaként olyan légvédelemirányitó automatizált rendszeren kezelő,ahol az rakétainditási helyzetbe ki tudta vezetni a radarját nem használó MiG21/23 gépeket-és a gép 1963as gyártású volt.....(Szu22t nem,azt rádión kellett szóban irányitani,azon nem volt meg a fogadó linkrendszer)
De a rakéta MCG jeleihez már kell a saját radarja.És itt jön,hogy az R37M hatótávolsága nagyobb,mint a Gripen radarjának hatótávja.....Szóval ez sem olyan egyszerű.
Miért is kellene saját radar? Végig jöhetnek a célinfók a földről vagy AWACS-tól, a Gripen csak átjátszóállomásként működik. Radart sem kell bekapcsolnia. Lényegében egy repülő "NASAMS indítókén" működik ebben a felállásban a Gripen.
Szerintem meg pont ez a legkisebb kockázat.És ha mégis kitör,ott teljesen lényegtelen lesz,hogy Gripen,Kfir,F16 vagy Su57ünk van-a nukleáris fegyverek fogják eldönteni,hogy ki fog a háború után sugárbetegségben meghalni.....
Nem fogunk, mert hagyományos fegyverekkel lesz lejátszva: oroszok sem élik túl ha atomoznak. Csak a francia atom arzenál elég arra hogy ne maradjon egyetlen pár százezeres városuk sem. Összességében sztem nem lesz ilyen háború.
Ha mi háborúzni fogunk,azt legvalószinübb,hogy valamelyik szomszédunkkal tesszük.
Szerinte meg nem fogunk: mindenki csóró és kihalófélben van. Jelentő külső gazdasági katonai függés, és könnyű lelécelni a sorozás/háború elől. Rövid pár hetes csetepaténál többet senki nem bír, meg érdeket sem látok erre. Nem kizárt, de nagyon minimális az esély erre is.
Mh igényeit ki.De a honvédelem igényeit már nem biztos......
Tulajdonképen nem is tudjuk egyértelműen, hogy minek is fegyverekezünk. Leginkább senki ellen (hivatalosan nincs deklarált ellenség) - a NATO minimumot hozzuk, aztán ennyi.
A "honvédelmi igények" amiket számon kérsz, hivatalosan nincsenek: nem tervezünk azzal, hogy önállóan kell védekeznünk.

Ez is probléma.Mi lesz utána?
2030-ig majd eldöntik. Ez nem most kérdés, mivel 2036-ig Gripen az adottság...