[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 279
36 951
113
Ezt meg honnan vetted?

Azért a szaúdi-pakisztani nukleáris együttműködés nem biztos infó, ezért is írtam hogy "állítólag"...
Az, hogy Észak-Koreának segítettek az nyílt titok: Mr. Khan munkásságának érdemes utána nézni.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 081
6 732
113
Én csak azt nem értem, hogy honnan tudjuk a Gripen E árát? Csak mert a brazil ár nem mértékadó, ott teljes tech trasfer-rel lett az ár annyi, amennyi.
Ha mi vennénk Gripen E-t, akkor vélhetőleg megint nem vennénk, hanem ugyanúgy lízingelnénk, mint a C/D-ket, ami meg megint egy olyan ár, amit senki nem tudhat, mert nincs rá példa az E esetében.
És a lízing ára attól is függne, hogy a végén a mi tulajdonunk lesz-e a gép vagy sem, ha meg nem lesz a miénk, akkor meg 10 év lízing után simán vissza adhatjuk és átállunk az addig megjövő F-35-ökre, amiket a 2024-ben visszatérő Trump vetet majd meg Orbánnal (csak hosszú a sor és sokat kell várni a gépekre, meg amúgy is folyton csúszik a Lockheed).
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: kamm and Wilson

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 550
32 023
113
Te én kedvelem sokszor amiket írsz, de engedd el a Kfir-t (értem mi tetszik benne). Ami volt az is egy 10+ éves fejlesztés, akkor inkább vegyünk F-16 ott a sivatagból vagy bármit.
Igen,az ára miatt veszem számitásba.Olcsóbb,mint egy AMAGbol kikonzervált F16,miközben elektronikailag az F16V szintjén van,van amiben felette.
Kfir NG annyira új tervezet,hogy csak papiron létezik.Valóságban nincs,
Autópályáról meg bármelyik mai vadászt lehet pár felszálásig üzemeltetni szinte, ugye volt a lenygyeleknél az összes fajta miget tesztelték erre, meg a szuhojokat is
Igazság az,hogy rajtunk kivűl mindenki csinálta.Cseszkók,németek,jugók,angolok,franciák,mindenki.Lengyelek,svédek,finnek máig gyakorolják.YT-on paki és indiai videót lehet látni,órás hosszuságuakat is.Mindennel csinálják,amijük csak van.Zlin kategóriájú alapfokú oktatógéptől a Su-30ig minden ott repked (egyik hindu filmen még az Il38 tengerészeti járór is ott van a gyakorlaton.Hogy az azért már minek?!?).Finnek a Hornettel olyan istenhátamögötti zs kategóriás piszlicsáré útra szálnak le,hogy döbbenet.Svédek ráfeküdtek erre a propira,de valójában a VDK légierejétől vették az ötletet.Ők még a MiG17-tel azt is megcsinálták,hogy Mi6 helikopterekkel hurcolászták a gépeket felszállómezők között (MiG17 még elment döngölt föld kifutóról is,Gripennek ez már nem megy)
Van értelme a dolognak.De nem pótolja a jol védett légibázist.Akit érdekel a dolog,elmélyedhet a kolumbiai fórumokban,nagyon sokat csinálnak kitelepüléseket.Jellemzően nem utakra,hanem tartalék felszállópályákra (tulajdonképpen a svédek és anno a németek is ezt csinálták,az út eleve úgy volt megépitve,Csináltak mellé állóhelyeket,a német autópálya reptereken meg a pályabenzinkút is úgy volt kialakitva,hogy repülőgép üzemanyagellátópontként is üzemelhessen).Semmi infra nincs,csak egy betoncsik,meg állóhelynek egy placc.És éles hadműveleti bevetésben csinálták (gerillák elleni műveletekben persze.Mondjuk arrafele kicsit másképpen értelmezik a béke fogalmát.Ha a Kfirek csak heti két bevetést repülnek,akkor az nem számit háborús időszaknek.Ha havi kettőt,akkor az már nagyon békés időszak.Ha meg egész hónapban nincs bevetés-akkor azok a smucig politikusok nem adtak pénzt üzemanyagra/karbantartásra,azthiszik ezek,hogy a gépek is kokainnal üzemelnek,mint ők?!?)
Számunkra minimum 3 század gép kéne,hogy a környező lehetséges ellenfelekkel szemben konvencionális harcban értelmezhető képességű légierőnk legyen.És ez igazábol csak légvédelemre elég,támadó műveletekre csak igen korlátozottan.Ahoz,hogy érdemben befolyásolja a szárazföldi hadműveleteket folyamatos időben,két ezred kéne.Nincs miböl.Nálunk a tüzérség a csatadöntő fegyvernem.Pont.Erre van pénzügyi lehetőség.Mi az usak stillusú légi-földi hadműveleti képességet egyszerűen nem tudjuk kifizetni.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Ha mi vennénk Gripen E-t, akkor vélhetőleg megint nem vennénk, hanem ugyanúgy lízingelnénk, mint a C/D-ket, ami meg megint egy olyan ár, amit senki nem tudhat, mert nincs rá példa az E esetében.

Ez abszolút nem pontos. A csehek kaptak ajánlatot Gripen E megszerzésére, de ez azt hiszem, a saját sajtójukban sem jött le, hogy pontosan mennyi volt. De elvileg van olyan ember, aki tudja, mert volt ilyen.

Azt meg kérném, hogy felejtsük el, hogy legyártatjuk az új gépet a svédekkel, 10 évig béreljük, de előre szólunk, hogy nekünk 10 év múlva, 2035 környékén úgy is F-35 kell, csak addig nincsen pénzünk rá! Ha én svéd király lennék, elzavarnálak rövid időn belül ahonnan jöttél a hülyeségeiddel. Ha én Saab vezérigazgató lennék, akkor meg nagyon jó barátok lennénk. 10 évre megkapod bérelve a gépet a teljes vételárral és miután kifizetted nem csak a gyártást, de a profitot is, megkapom tőled ingyen. Cégvezérként semmi bajom nem lenne az ötleteddel, de állami vezetőként elküldenélek a fenébe.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 722
46 818
113
Akármit csinál a Gripen, nem lesz sem belső fegyvertere, sem lopakodó.
Nyakig pakolva tartályokkal lesz akkor a hatótávja mint az F-35-nek alapból.
ÉS az F-35 sem esik le ha a szárny alá még függesztenek fegyvert vagy üzemanyagot.
A két gép nem egy kávéház, ezen kár vitatkozni, nem tudom miért erőlteted.
Lehet hogy a svédek megoldásai között van egy csomó modernebb, lehet hogy jobb a szoftvere, lehetnek a svédek szimpatikusabbak, de ezeket a az F-35 leveri mint a vak a poharat mert nagyobb, erősebb, lopakodó és van belső fegyvertere.
00468.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 722
46 818
113
https://www.aviacionline.com/2022/01/f-35-cheaper-than-the-gripen/ Szervusz kamm, a cikkben közölt összegek mennyire lehetnek valósak szerinted?
Nem is értem.
Ezek a Pentagonnak adott gyárkapun kitolós árak. Azok is valami 2012-es USD-n meghatározva.
Ez mai áron 105,8M USD. És ez csak az infláció. De az újság már ezt a kamu árat hasonlítgatja a Gripen aktuális valós és teljes árához.
Már az infláció kihagyása is egy erősen ferdítés gyanús dolog, mert minden a hadiiparban kicsit is jártas ember tudja, hogy ezek a LOT árak mindig 2012-es USD-n vannak megadva.
Ráadásul gyaníthatóan csak a LM saját részét tartalmazza.
Gyakran azzal is trükköznek, hogy mivel a Pentagon a hajtóműveket PW-től rendeli direkt, így azt szimplán lefelejtik a gép árából.
Ezek óriási kamu dolgok. Ez a LM jól megfizetett PR cikke.
Nem véletlen, hogy fegyverestűl, alkatrészestül, kiképzésestül a gép egységára gyakran felkúszik a 180M-ós tartományba.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 550
32 023
113
Nehéz pontos árat találni.Amcsik az egyetlenek,ki a gép db-árát nyilvánosságra hozzák,de az csak az üres gép.Rendszeresitési költségek jóval magasabbak.Ezután jon még a logisztikai támogatás ára,időtartama.És akkor még egy árva gá lőszer sincs hozzá.....Azután jön,hogy mennyi is az üzemeltetési költség?Ki mit számol bele?Amcsik a karbantartás,amortizációs költség,pilóták,műszakiak,de még a felszálópálya seprés költségeit is bele szokták számolni-caklipakli a működési költségeket.Addig a svédek némi túlzással meg csak a kerozin árát,meg a szükséges apszorut minimum költségeket adják meg többnyire.
Ezután jön még,hogy mekkora a gép harcászati értéke?No ez az a pont,ahol a Gripen,de lényegében minden nem 5. generációs gép menthetelenűl elvérzik az F35el szemben.Gyakorlatilag MINDEN nem 5. generációs gép már a legyártása pillanatában elavult.Minden fillér,amit nem 5. generációs gépre költün,egy már elavult gépre költjük.De mivel nincs pénzünk F35re,valamit tennünk kell.
De azt az ökörséget ne csináljuk már,hogy kiadjuk egy F35 árát egy már a megrendelése pillanatában elavult gépért.....
 
  • Vicces
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 722
46 818
113
Addig a svédek némi túlzással meg csak a kerozin árát,meg a szükséges apszorut minimum költségeket adják meg többnyire.
Pont szarul tudod. Náluk a szerviz szerződés nyilvános. Az üzemanyagot meg a felhasználó maga intézi. A svédek fix kiérlelt szerviz intervallumokkal dolgoznak. Teljesen jól tervezhető költségekkel. Az F-35 esetén meg ugye az ALIS-szal bevezették a többnyire igény szerinti szervízt. Csakhogy ez egy elég nagy csapda. Az F-35 még mindig nem végleges konstrukció. Folyamatosan cserélgetik benne a különböző rendszereket. Ha van benne olyan alkatrész, amelyik 50 óránként kicserélendő, de 10 után jelez a rendszer, hogy cserélni kell, akkor ott nincs kecmec.
De pl. a gép borítása is híresen szarul viseli a mostoha körülményeket. Cserébe viszont pikkelyesen lehámlik a gépről. A cseréjét meg még a USAF vagy a NAVY is csak halasztgatja...
 
K

kamm

Guest
Nehéz pontos árat találni.Amcsik az egyetlenek,ki a gép db-árát nyilvánosságra hozzák,de az csak az üres gép.Rendszeresitési költségek jóval magasabbak.Ezután jon még a logisztikai támogatás ára,időtartama.És akkor még egy árva gá lőszer sincs hozzá.....Azután jön,hogy mennyi is az üzemeltetési költség?Ki mit számol bele?Amcsik a karbantartás,amortizációs költség,pilóták,műszakiak,de még a felszálópálya seprés költségeit is bele szokták számolni-caklipakli a működési költségeket.Addig a svédek némi túlzással meg csak a kerozin árát,meg a szükséges apszorut minimum költségeket adják meg többnyire.
Ezután jön még,hogy mekkora a gép harcászati értéke?No ez az a pont,ahol a Gripen,de lényegében minden nem 5. generációs gép menthetelenűl elvérzik az F35el szemben.Gyakorlatilag MINDEN nem 5. generációs gép már a legyártása pillanatában elavult.Minden fillér,amit nem 5. generációs gépre költün,egy már elavult gépre költjük.De mivel nincs pénzünk F35re,valamit tennünk kell.
De azt az ökörséget ne csináljuk már,hogy kiadjuk egy F35 árát egy már a megrendelése pillanatában elavult gépért.....
Konkretan az ellenkezoje igaz. Ordit, hogy halovany lovesed nincs az egesz temarol, meg magyarul sem olvasol utana, nemhogy mas nyelven (amelyekbol hiresen egyetlenegyet sem ertesz.)

Pont szarul tudod. Náluk a szerviz szerződés nyilvános. Az üzemanyagot meg a felhasználó maga intézi. A svédek fix kiérlelt szerviz intervallumokkal dolgoznak. Teljesen jól tervezhető költségekkel. Az F-35 esetén meg ugye az ALIS-szal bevezették a többnyire igény szerinti szervízt. Csakhogy ez egy elég nagy csapda. Az F-35 még mindig nem végleges konstrukció. Folyamatosan cserélgetik benne a különböző rendszereket. Ha van benne olyan alkatrész, amelyik 50 óránként kicserélendő, de 10 után jelez a rendszer, hogy cserélni kell, akkor ott nincs kecmec.
De pl. a gép borítása is híresen szarul viseli a mostoha körülményeket. Cserébe viszont pikkelyesen lehámlik a gépről. A cseréjét meg még a USAF vagy a NAVY is csak halasztgatja...
Pontosan. Raadasul mindezt teszik, hogy teljesen mas a tarifa az USAFnak, Armynak stb, meg egy kulfoldi vevonek, az utobbinak minden sokkal dragabb.
 
  • Vicces
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 550
32 023
113
Két főokos.
Mindenhol,ahol elindult,lemosta az F35 a Gripent....Persze,mindenhol csakis azért,mert csuppa idióta,korrupt,fogalmatlan,szerencsétlen figurák döntöttek a kérdésben.....Vagy az is lehet,hogy @kamm és @pöcshuszár azok a fogalmatlan,de legalább beképzelt egyéniségek,kik nem fogják fel,hogy a Gripen E már akkor elavult volt,mikor nekiálltak megtervezni.És egyszerűen nem éri meg az árát.Csak az veszi,aki nem vehet F35-öt.
 
K

kamm

Guest
Két főokos.
Mindenhol,ahol elindult,lemosta az F35 a Gripent....Persze,mindenhol csakis azért,mert csuppa idióta,korrupt,fogalmatlan,szerencsétlen figurák döntöttek a kérdésben.....Vagy az is lehet,hogy @kamm és @pöcshuszár azok a fogalmatlan,de legalább beképzelt egyéniségek,kik nem fogják fel,hogy a Gripen E már akkor elavult volt,mikor nekiálltak megtervezni.És egyszerűen nem éri meg az árát.Csak az veszi,aki nem vehet F35-öt.
jaja, tudjuk, mindenki hulye, csak a zsidok, kefir, NER, meg a Zoooban, in essence. Ja meg networked warfare ill sw platformok az semmi mas, mint a "radioelektronikai harc" 1970-bol, csak atnevezve. :cool:

Ez mar az unalmason is tulmegy, en meg nyaralok, a gyerekek sokkal fontosabbak meg erdekesebbek alvas kozben is. :D
Majd pingelj rank, ha sikerult legalabb egyetlen nyelven valamilyen kortars szakirodalmat elolvasnod a temaban (az eddigi, az egykori Nephadsereg katasztrofalisan ostoba-amator, tomeggyilkos doktrinait taglalo 50-60 eves komcsi 'szakkonyvtar' helyett.)
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 891
4 959
113
Két főokos.
Mindenhol,ahol elindult,lemosta az F35 a Gripent....Persze,mindenhol csakis azért,mert csuppa idióta,korrupt,fogalmatlan,szerencsétlen figurák döntöttek a kérdésben.....Vagy az is lehet,hogy @kamm és @pöcshuszár azok a fogalmatlan,de legalább beképzelt egyéniségek,kik nem fogják fel,hogy a Gripen E már akkor elavult volt,mikor nekiálltak megtervezni.És egyszerűen nem éri meg az árát.Csak az veszi,aki nem vehet F35-öt.
Még az sem. Aki nem vehet F-35-t az Rafale-t vesz. Európában a Gripen teljesen eladhatatlan. 1 db-ot nem tudsz belőle eladni.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 106
92 269
113
Még az sem. Aki nem vehet F-35-t az Rafale-t vesz. Európában a Gripen teljesen eladhatatlan. 1 db-ot nem tudsz belőle eladni.
Még ez sem. Lásd Szlovakia, Románia, Bulgaria. Mind F-16. Új, 30-40 éves, új.

F116-ra, Rafale-ra, Eurofighterra nekünk váltani elég ertelmetlen.
Aki F-35-öt akar, annak 1 kérdést kell megvalaszolni.
Ti várnátok rá 2029-2031-ig??
Merthogy a csehek 2029-es dátummal számolnak iden, amire jövőre szerződés lesz és ahogy telik az idő simán 203x-re csúszhat.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Egy kérdés.

Mennyire váltja ki akár csak ideiglenesen egy lopakodó vadászgép rövid távú beszerzését (ez így ebben a formában csak az F-35-ös) egy elfogadható mennyiségű és minőségű 4. gen vadász lopakodó UAV-vel megtámogatva (Loyal Wingman)? És nem általános tankönyvi értelemben kérdezem sem az F-35 rajongóktól, sem a többi géptípus drukkereitől.
A jelen pillanatban és ismert környékbeli folyamatok fényében. Vagyis tudva azt, hogy szinte már minden környező országban lement egy beszerzési program. És ezek 4. genesek. Ezek közül 2 használt gépvásárlás és jóval hamarabb ki fognak futni az időből, mint egy általunk el sem indított új gépbeszerzés élettartalma. (Mondom másként. Ausztria és Ukrajna még fekete ló. Az utóbbiban a legtöbben meglepődnénk egy F-35 megszerzésén.)
Vagy megint másként megfogalmazva. Csökkentett észlehetőségű UAV-okkal a lérakot támadva az ismert jövőbeli fighterek ellen mennyire lenne elégséges egy olcsóbb, 4. genes vadász típus legalább két század méretben?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 550
32 023
113
Még az sem. Aki nem vehet F-35-t az Rafale-t vesz. Európában a Gripen teljesen eladhatatlan. 1 db-ot nem tudsz belőle eladni.
Még ez sem. Lásd Szlovakia, Románia, Bulgaria. Mind F-16. Új, 30-40 éves, új.

F116-ra, Rafale-ra, Eurofighterra nekünk váltani elég ertelmetlen.
Aki F-35-öt akar, annak 1 kérdést kell megvalaszolni.
Ti várnátok rá 2029-2031-ig??
Merthogy a csehek 2029-es dátummal számolnak iden, amire jövőre szerződés lesz és ahogy telik az idő simán 203x-re csúszhat.
Én úgy vagyok vele,hogy ha már kénytelenek vagyunk elavult gépet venni,azt a lehető legolcsóbban tegyük,ami még azért megfelel a célnak.
Nagyon hiányzik a piacrol egy nyugati occsó könnyűvadász.Az ilyen csóró országoknak,mint mink vagyunk.Egy F5 utód,olyasmi mint a kinai JF17.
Legvalószinűbb a Gripen C.Gripen E egyszerűen nem éri meg az árát.
Kfir NG ugyan valószinűleg többet adna kevesebb pénzért,mint a Gripen C,de szerintem soha nem fog megvalósulni.Nem azért,mert technikailag rossz lenne.Azért,mert a zsidók tisztán üzleti alapon csinálják.Nincs mögötte politikai támogatás,se politikailag támogatott hitelrendszer,se ellentételezési program.Akinek van pénze és lehetősége,F35-öst vesz.Aki nem vehet F35-öst,de van pénze,azok a nagy cégek államilag támogatott üzleteiből vesznek gépet.A maradék csóró országok jórészt kinátol vesznek/kapnak cuccokat.Aki maradt,azok meg tisztán üzleti alapon nem nagyon tudnak gépet venni.Egyszerűen annyira csórók,hogy még ezt a budged gépet sem engedhetik meg maguknak.
Velünk is ez a helyzet,Állami hitelprogram nincs mögötte,zsebből meg nem tudnánk még ezt se kifizetni.Főleg,mert a kormánynak ez nem üzlet.Politikai támogatást nem lehet venni vele,államunknak és pártunknak meg ez elsőrangú kérdés.
 
  • Vicces
Reactions: kamm

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 402
7 935
113
Még ez sem. Lásd Szlovakia, Románia, Bulgaria. Mind F-16. Új, 30-40 éves, új.

F116-ra, Rafale-ra, Eurofighterra nekünk váltani elég ertelmetlen.
Aki F-35-öt akar, annak 1 kérdést kell megvalaszolni.
Ti várnátok rá 2029-2031-ig??
Merthogy a csehek 2029-es dátummal számolnak iden, amire jövőre szerződés lesz és ahogy telik az idő simán 203x-re csúszhat.
Rafale re váltani ha politikai szemszögből nézed nem annyira értelmetlen.