[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 284
113
F16AM/C elektronikája semmivel sem rosszabb,mint a Gripen C-é.
NASAMS amcsi fejlesztés.SAMRAAM/HUMRAAM néven csinálták.Norvégok a zárt konténeres inditót fejlesztették hozzá-de annak is a Sea Sparrow inditók az előzményei.
Nincs igazábol jelentősége,hogy milyen roncsokat tudnának az oroszok megszerezni.Ugysem tudnák gyártani.Azt az érzékeny/titkos technológiai fejlezstést,amit meg nagyon dugni akarnak,egyszerúen nem adják át.
Gripen C hardweresen meg 80,90es évekbeli technológia.Egy Samsung tv-ben korszerűbb technológia van.

Szia,

Biztos vagy benne, hogy az F16AM-ben nem ANALOG szamitogep van?
(Halvany emlekeim szerint az F-16 MLU-ban maradt a regi analog).


@molnibalage ?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 544
113
Szia,

Biztos vagy benne, hogy az F16AM-ben nem ANALOG szamitogep van?
(Halvany emlekeim szerint az F-16 MLU-ban maradt a regi analog).
A kormányvezérlő rendszeré,lehet.Nemtudom.De a harcrendszer vezérlés az nem.
Az F16AM,az már harcelektromikáját tekintve egy jóval potensebb gép,mint mikor gyári új korában sima A modelként kijött a gyárbol.Az F16AM/C modelek egy dologban vannak hátrányban,nincs fedélzeti aktiv zavarójuk (de vontatott csalit viszont húzhat,ha megvették/megkapták hozzá az oláhok),azt külön konténerben hordják (vettek,azt is,és maradt is a LanceRhez vett Eltákbol).Az F16V korszerűsitést megrendelik hozzá,abban már van az is (nem valószinű,öreg gépek-de kolumbiaiak is 17ben rendelték bele a kivonás elötti kefirekbe a csúcsszinvonalú Esmara rendszert,amit mellesleg az IAF 16ai is hordoznak....)
 
  • Tetszik
Reactions: bel and fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 544
113
Fogalmam sincs mi van a mai AM/MLU gépekben, de kétlem, hogy analóg számítógép lenne.
Már a Block 25 idejében is mutasson már alaki nem digitális fő rendszert... Az 1985-ben volt.

Az MLU egy RAKÁS dologra nem lenne képes, ha régi szutyok analóg számítógépe lenne, fizikai képtelenség.
F16Anak még analóg volt a kormányvezérlő rendszere,de a harcvezető rendszere már digitális (amit a MLU programban amúgy is kicseréltek).Hogy aztán az AM korszerűsitéskor kicserélték e az analog kormányvezérlést digitálisra,azt nem tudom (sose néztem utána).Taivani gépeken már digitális van,azt tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 641
16 034
113
A svédek gondolhatják úgy, hogy a lízingünk lejáta után a MI gépeinket adják az ukránoknak, mi pedig pici felárért 2 század E-t kapunk, fele-fele Embraer_SAAB gyártásból.... Felvethetnénk ezt mi is, hogy a döntés igen meggyorítaná a csatlakozás ratifikálását, különben, hát, oly sok dolga van a Parlamentnek, hogy az a 2-3 év.......
 
  • Tetszik
Reactions: kampfi

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
A svédek gondolhatják úgy, hogy a lízingünk lejáta után a MI gépeinket adják az ukránoknak, mi pedig pici felárért 2 század E-t kapunk, fele-fele Embraer_SAAB gyártásból.... Felvethetnénk ezt mi is, hogy a döntés igen meggyorítaná a csatlakozás ratifikálását, különben, hát, oly sok dolga van a Parlamentnek, hogy az a 2-3 év.......
Ez egy nagyon rossz irány lenne!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and PFZ

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
Fogalmam sincs mi van a mai AM/MLU gépekben, de kétlem, hogy analóg számítógép lenne.
Már a Block 25 idejében is mutasson már alaki nem digitális fő rendszert... Az 1985-ben volt.

Az MLU egy RAKÁS dologra nem lenne képes, ha régi szutyok analóg számítógépe lenne, fizikai képtelenség.
Szia,

"The F-16's Fly-by-Wire control system has evolved over the years from a four channel analog system"

Itt is analogot emleget a 10. oldalon.
Ebben a forumban (aminek az igazsagtartalmat nyilvan nem tudom ellenorzini) kifejezetten azt irjak, hogy a Block 40-ben jelent meg szeriafelszereleskent a digitalis kormanyvezerles.
Ez viszont hivatalos forrasbol: "The single-seat F-16XL aircraft, tail number 849, arrived at the center in 1989 and supported several flight research projects during the 1990s. The aircraft was upgraded with a new Digital Flight Control System (DFCS) in 1997. The DFCS utilized an electronic flight control system coupled with a digital computer, replacing the F-16XL-1's original analog computer."

Arra nem emlekszek, hogy hol/kitol olvastam, hogy az MLU-ban maradt analog, ezert nem lehet olyan terepkoveto modon repulni veluk, mint a modernebbekkel. Most ezt talaltam: "The (former Block-10/-15) F-16 aircraft does not have a digital flight control system, so the system cannot be linked directly to the aircraft's Flight Control System. The pilot will be following the DTS advice manually by flying on the Flight Path Marker in the HUD."
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 544
113
A KORMÁNYVEZÉRLÉS volt az F16An analóg,a harcelektronika digitális.És az eredeti harcrendszer vezérlő számitógépet az MLU programban ki is cserélték.
 
M

molnibalage

Guest
Ez FCS-re igaz lehet. De általános kérdésként lett feltéve az analóg copm.
A Block 25 RCS és SAR radar üzemmódja nem is működne olyannal számtalan egyéb más mellett.
A '80-ad években a jenkik full digitális HAJÓTMŰ vezérlés csináltak, majd akkor pont a még számításigénysebb műveletekhez nem IC alapú dig. CPU-s számítógépet használtak volna? Kevéssé valószínű.

A FCS terén konzervatívabb a felfogás. Lásd F-15. Az F-15SA kapott először FbW-ös FCS-st... Alig negyven évvel az F-15A első felszállása után...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 715
10 655
113
Fogalmam sincs mi van a mai AM/MLU gépekben, de kétlem, hogy analóg számítógép lenne.
Már a Block 25 idejében is mutasson már alaki nem digitális fő rendszert... Az 1985-ben volt.

Az MLU egy RAKÁS dologra nem lenne képes, ha régi szutyok analóg számítógépe lenne, fizikai képtelenség.
Mi az, hogy analóg számítógép? Már az ENIAC is digitális volt. De a mechanikus számológép sem analóg. Esetleg a logarléc...
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 264
8 488
113
A svédek gondolhatják úgy, hogy a lízingünk lejáta után a MI gépeinket adják az ukránoknak, mi pedig pici felárért 2 század E-t kapunk, fele-fele Embraer_SAAB gyártásból.... Felvethetnénk ezt mi is, hogy a döntés igen meggyorítaná a csatlakozás ratifikálását, különben, hát, oly sok dolga van a Parlamentnek, hogy az a 2-3 év.......
A lízing lejárta után a gépeink már biztosan a mi tulajdonunkba kerülnek, így lett módosítva a szerződés, tehát max mi adhatjuk tovább, de remélem Ukrajnának nem adunk mást csak humanitárius segítséget.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 763
113
A lízing lejárta után a gépeink már biztosan a mi tulajdonunkba kerülnek, így lett módosítva a szerződés, tehát max mi adhatjuk tovább, de remélem Ukrajnának nem adunk mást csak humanitárius segítséget.
Sztem a fegyverszünet után igencsak hasznos lenne mind geopolitikai, mind magyar haderőfejlesztési szempontból egy Ringtausch, és még a ruszki érdeket sem sértene annyira, mint ma. T-72 VS. Leopárd; Gripen C VS. Gripen E; BTR vs. Marder.
 
  • Tetszik
Reactions: Giskard
M

molnibalage

Guest
Mi az, hogy analóg számítógép? Már az ENIAC is digitális volt. De a mechanikus számológép sem analóg. Esetleg a logarléc...
Ettől még léteznek kombinált elektronmechanikus és analóg számítógépek.

Lényegében célhardverek voltak, amit számoltak és vezéreltek dolgokat úgy, hogy sem a bemenő, sem a kimenő jel nem digitális volt.
Azért terjed el és nyomta le a digitális számítógép, mert az programozható, kevésbé célhardver.

Egy mai navigációs rendszer szoftverfrissítéssel képessé válhat elég sok mindenre.
Egy régi analóg számítógépes INS fix inputokból számolt, megfelelő sebességgel, de SEMMI MÁSRA nem volt alkalmas és egy full fix keretrendszer volt.
Amihez adtak hozzá helyesbítéseket. Javaslom az F-111A vs F-111F navigációs és fedélzeti rendszerek tanulmányozását.
Minden egyes WSO és pilóta és karbantartó aki használta több változatát, erektált fasszal mesél neked arról, hogy az analóg rendszerek lecserélése mekkora lépés volt úgy, hogy ha ránézel az F-111F kabin és F-111D-re az átlagember nem éri, miről van szó.
Mert az F-111D szép képernyős, az F-111F meg nem volt a legutolsó időkig MFDs. Csak a vas, ami kabin mögött volt, az volt egészen más.

Az ENIAC haszna az volt, hogy mindenféle feladatot is számíthattak vele.
Lőelemtáblázatot, vagy diffegyenleteket az atomprogramhoz.
Egy analóg számítógép az nem ilyen.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and enzo

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Sztem a fegyverszünet után igencsak hasznos lenne mind geopolitikai, mind magyar haderőfejlesztési szempontból egy Ringtausch, és még a ruszki érdeket sem sértene annyira, mint ma. T-72 VS. Leopárd; Gripen C VS. Gripen E; BTR vs. Marder.
Ezeket a cseréket már most is megcsinálhatnánk, mert nem mi adjuk tovább a fegyvereket és az oroszok tudják hogy úgyis küldeni fognak valamit folyamatosan a lengyelek is meg a németek is. Politikailag is elfogadható kompromisszum lenne arcvesztés nélkül. Ja és fontos, hogy a lőszer és alkatrész tartalékokat is elcseréljük, ne nekünk kelljen küldeni utána!
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 715
10 655
113
Ettől még léteznek kombinált elektronmechanikus és analóg számítógépek.

Lényegében célhardverek voltak, amit számoltak és vezéreltek dolgokat úgy, hogy sem a bemenő, sem a kimenő jel nem digitális volt.
Azért terjed el és nyomta le a digitális számítógép, mert az programozható, kevésbé célhardver.

Egy mai navigációs rendszer szoftverfrissítéssel képessé válhat elég sok mindenre.
Egy régi analóg számítógépes INS fix inputokból számolt, megfelelő sebességgel, de SEMMI MÁSRA nem volt alkalmas és egy full fix keretrendszer volt.
Amihez adtak hozzá helyesbítéseket. Javaslom az F-111A vs F-111F navigációs és fedélzeti rendszerek tanulmányozását.
Minden egyes WSO és pilóta és karbantartó aki használta több változatát, erektált fasszal mesél neked arról, hogy az analóg rendszerek lecserélése mekkora lépés volt úgy, hogy ha ránézel az F-111F kabin és F-111D-re az átlagember nem éri, miről van szó.
Mert az F-111D szép képernyős, az F-111F meg nem volt a legutolsó időkig MFDs. Csak a vas, ami kabin mögött volt, az volt egészen más.

Az ENIAC haszna az volt, hogy mindenféle feladatot is számíthattak vele.
Lőelemtáblázatot, vagy diffegyenleteket az atomprogramhoz.
Egy analóg számítógép az nem ilyen.
Ez hivatalosan nem analóg elektronika? Mint a CRT PAL TV? Az is feldolgozza a rádiójelet képpé de nem számítógép.
 
  • Tetszik
Reactions: hendrick
M

molnibalage

Guest
Ez hivatalosan nem analóg elektronika? Mint a CRT PAL TV? Az is feldolgozza a rádiójelet képpé de nem számítógép.
Nem vagyok a téma avatott szakértője, de pl. a régi légvédelmi rendszereknek is analóg számítógépe volt.
Az üzemmód kapcsolók az áramköröket kombinálták, amik kb. fix futtatható programokat jelentenek.
Ha új programot akartál, akkor hardvercsere volt.

Mondom, a korai navigációs rendszerek tudtommal MIND analóg számítógépek volt.
Érzése nehéz megmondani, hogy miért nem számológépeknek hívjuk őket, de attól még azok.
Az analóg számítógép egy létező fogalom. Ezt is annak hívták.

Ezek az alapvető navigációs számításokra voltak huzalozva és semmi mást nem tudtak. De azt valós időben, analóg bejövő jelből.
Mert a sebességet analóg elektromos jellé alakították pl., aztán integráltak, szoroztak, osztottak az áramkörök, ami kiadja a gép vektorát és gögetett pozícióját.
Persze a mérések pontatlansága és maga az analóg számítógép elve miatt volt sodródásuk is rendesen. De az áramkörök megoldották azt, amire a digitális számítógépek nem voltak képesek, mert egyszerűen túl lassúak voltak. Hiába tudtak már flexibilis digitális számítógépet csinálni az Apollonak is több féle célre, de kapacitása nagyon korlátos volt.


De még a hajók tűzvezető rendszerei is voltak ilyenek, a full mechanikus számológépekről áttértek a analóg elektornikusra.

A mai világban levők annyira a digitális világban vannak, hogy egész egyszerűen elvész a szemük elől a múlt, amikor analóg célhardverek voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gafzhu

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 264
8 488
113
Nem vagyok a téma avatott szakértője, de pl. a régi légvédelmi rendszereknek is analóg számítógépe volt.
Az üzemmód kapcsolók az áramköröket kombinálták, amik kb. fix futtatható programokat jelentenek.
Ha új programot akartál, akkor hardvercsere volt.

Mondom, a korai navigációs rendszerek tudtommal MIND analóg számítógépek volt.
Érzése nehéz megmondani, hogy miért nem számológépeknek hívjuk őket, de attól még azok.
Az analóg számítógép egy létező fogalom. Ezt is annak hívták.

Ezek az alapvető navigációs számításokra voltak huzalozva és semmi mást nem tudtak. De azt valós időben, analóg bejövő jelből.
Mert a sebességet analóg elektromos jellé alakították pl., aztán integráltak, szoroztak, osztottak az áramkörök, ami kiadja a gép vektorát és gögetett pozícióját.
Persze a mérések pontatlansága és maga az analóg számítógép elve miatt volt sodródásuk is rendesen. De az áramkörök megoldották azt, amire a digitális számítógépek nem voltak képesek, mert egyszerűen túl lassúak voltak. Hiába tudtak már flexibilis digitális számítógépet csinálni az Apollonak is több féle célre, de kapacitása nagyon korlátos volt.


De még a hajók tűzvezető rendszerei is voltak ilyenek, a full mechanikus számológépekről áttértek a analóg elektornikusra.

A mai világban levők annyira a digitális világban vannak, hogy egész egyszerűen elvész a szemük elől a múlt, amikor analóg célhardverek voltak.
Még 93-ban dolgoztam a seregben, a légvédelemnel olyan orosz számítógépekkel, amiken minden micro chip kb 1 méter x 1 méter volt, volt rajta atom, biológiai és vírus védelem és Ural teherautóra volt szerelve, ellenben 16 kbyte volt a memóriája. Voltak nagyobbak is, mármint fizikai méretben, kb kamion trailer méretben. Ha jól emlékszem ezek voltak a Pori és Kaszta rendszerek.
 
Status
Not open for further replies.