[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
:D
Hát ha csak ennyi.:rolleyes:

Ja ukrajnát is hogy lenyomták szárazföldileg.

Mielőtt leírtad átgondoltad?:D
Hát ha egy akkora böszme ország mint ukrajna 25 % t elfoglaltam, a hátországát szétvertem, azt én sikernek tartom, te lehet hogy nem. Milyen károkat szenvedett ukrajna és oroszország?
Mielőtt leírtad átgondoltad? ;)
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Ez az oroszok szokásos dumája.

1973 -ban, az arab - izraeli háború után kialakult egy vita az egyiptomiak és a szovjetek között. Az egyiptomiak szerint ócskák voltak az orosz vadászgépek, az szovjetek szerint az arab pilótákkal volt a gond. Ezért aztán a szovjetek oda küldték a legújabb vadászgépeiket és szovjet pilótákat. Az izraeliek erről tudomást szereztek, és csapdába csalták az oroszokat. Olyanba, ahol nem tudtak kitérni a légiharc elől. Az eredmény 3 vagy 4 orosz pilóta gépét lelőtték, az izraelieknél pedig egy gép sérült meg, de vissza tudott térni a bázisra. Az orosz pilóták ezután haza utaztak, Egyiptom pedig belátta, hogy szovjet fegyverekkel nem tudja visszaszerezni az elvesztett területeit, és 1978 -ban békét kötött Izraellel.
Az nem zavar hogy vissza szerezte az elfoglalt területei jó részét?
Mekkora vesztesége is volt a zsidóknak az első 3 napban ja megsemmisült a légierejük. Mert szarok voltak az amerikai gépek vagy a zsidó pilóták.
 
  • Vicces
Reactions: Negan

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93
Azért jó sok egyéb területet kellene még fejleszteni, MEGINT oda fogunk jutni, hogy a légierő elvitte az összes pénzünket, Krisssnek meg nem lesz gatyája, benzine, APC-je stb
Megnyugtatok mindenkit nem lesz egyelőle Gliffmadál E!
Bál a +4 gép jönne mál..
A többi csak elmélet, éldeklődés, piackutatás..
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
mert szárazföldön úgy is ledarálnák a Nato
Hát ha egy akkora böszme ország mint ukrajna 25 % t elfoglaltam, a hátországát szétvertem, azt én sikernek tartom

Pròbálj konzekvens maradni.
Amúgy hülyènek fognak nèzni.:oops:

Ha szerinted sikeres a 25 százalèk. :D

Szóval Ukrajna 25 százalèka van meg de az egèsz nato-t ledarálnák.:D:rolleyes:

Te kis zseni.:D

Na puszillak. Hanyagoljuk egymást.;)
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Pròbálj konzekvens maradni.
Amúgy hülyènek fognak nèzni.:oops:

Ha szerinted sikeres a 25 százalèk. :D

Szóval Ukrajna 25 százalèka van meg de az egèsz nato-t ledarálnák.:D:rolleyes:

Te kis zseni.:D

Na puszillak. Hanyagoljuk egymást.;)
hát fuss neki még egyszer. De kiderül nemsokára kinek van lesz igaza és ki fog területileg növekedni és ki fog államként megszűnni. ;)Mindenki megtette a téteket a golyó pedig előbb utóbb megáll és kiderült kinek lett igaza.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 567
34 309
113
mert nem másoltam be a teljes elemzést ami azzal kezdődik, hogy az amerikaiak többszörös túlerőben voltak. Aztán tért ki a két típusra.
És ebböl látszik,kicsi fakabát,hogy mennyire nem érted,amit olvasol.Mert nem számit a légi harc szempontjábol,hogy különben repülőgép összlétszámban az usák mekkors fölényben volt.Csak a légi harc szempontjábol releváns géptipus mennyisége számit.Lényegtelen,hogy a 90 F86 mellett hány F4U vagy F84,B29 volt a hadszintéren.
Különben egy eléggé,khm,"vonalas" elemzést idézel.Ma már az oroszok is elismerik,hogy a háború végéig az észak koreai,és kinai gépekben is javarészt orosz pilóták ültek.
Az utolsó ismert szovjet vs nyugat(zsidó) tervezett légi harc 1970ben volt az "anyagháború" idején.Egyiptomi felségjelzéssel repültek orosz alakulatok (még PVO Su15 század is áttelepitésre került).IAF egy ideig szándékosan kerülte a harcot az oroszokkal,majd végül összecsaptak.Lemosták az oroszokat a pályárol,veszteség nélkül.Szovjetek ezután visszavonták Egyiptombol a vadészpilótáikat.(MiG25 felderitők még ez után is bevetésre kerültek,orosz személyzettel.IAF teljesen tehetetlen volt ekkoriban velük szemben,egy elfogás sem történt.F15 rendszeresitéséig a zsidók csak az öklüket tudták rázni a MiG25R után-de a Sassal már le tudták lőni őket).
 
  • Tetszik
Reactions: Árpicsek and Ocses

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 798
2 383
113
Elgondolkozva Kilián kijelentésén és a korábban már itt kitárgyalt HX finn tender alapján, szerintem jön az a 48 gép és bizony belőle 32 új gripen E lesz. A cseh csoda megvásárlása meg azért kellett, hogy amíg ez kialakul 2024-26 körül akkor már legyen egy kis magyar tapasztalat a repülő gyártásban. A Finneknek ezt ajánlották ugye.

"A svéd Saab pénteken jelentette be ajánlatának tartalmát. Az ajánlat 64 együléses Gripen E vadászgépet és két GlobalEye korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgépet tartalmaz. A kétüléses Gripen F változatok nem szerepelnek az ajánlatban.

- Ezt azért tették, hogy maximalizálják a repülőgépek és fegyverzet számának hatását. Ezt az ügyféllel együtt mérlegelték. A Gripen fejlett automatizáltsága még a háborús idők igényes feladataihoz sem igényel kétüléses vadászgépet" - mondta Magnus Skogberg, a HX projekt programvezetője.

Az ajánlati árat 9 milliárd euró körüli összegre tették, amely 64 vadászgépet, két felderítő repülőgépet, egy nagy fegyvercsomagot, valamint ipari és képzési együttműködést tartalmaz. A fegyverzet a teljes vételár több mint 20%-át teszi ki.

A Gripen fegyvercsomag tartalmazza az európai Meteor levegő-levegő rakétát és a Spear cirkálórakétát. A nagy hatótávolságú fegyver a német Taurus. Skogberg szerint a Finnország által jelenleg használt Amraam levegő-levegő rakéta és JASSM cirkálórakéta adoptálhatók a Gripenbe.

A gyártó a Gripen elektronikai hadviselési képességeit másoknál jobbnak dicséri. Rendelkezésre állnak EAJP radarzavaró konténerek és LADM zavaró rakéták, amelyek például "csalik" létrehozására használhatók. Mindkettő a fejlesztési fázisban van, de Skogberg programvezető szerint a Finnországba szállított repülőgépek mindegyikében szerepelnek majd.

- Minden Gripen repülőgépen van elektronikus hadviselési képesség. Skogberg hangsúlyozza, hogy emiatt nincs szükség speciális gépekre.

A repülőgép navigációs rendszere automatikusan működik, a zavarásra hajlamos GPS nélkül.

A Saab széles körű ipari együttműködési csomagot is kínál. A repülőgépek és hajtóműveik nagy részét Finnországban lehetett gyártani."

És itt a piros a lényeges a cseh csoda szempontjából.

Szerintem a 2 D megy a kiképzőkhöz és 4 C meg jön a 12 C hez.
Tehát lenne 16 C és 32 E plussz a széleskörű ipari együttműködés a svédekkel meg a brazilokkal amihez még a kc 390 is becsatlakozik.
Van egy háttér amire kevesek birtokosak.Szerintem maximum 60 M Euróig tudunk elmenni mi!A többit nem bírjuk , kvázi "E" nem fér bele!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 567
34 309
113
Gyerekek azt javaslom, hogy addig ne álljatok féllàbon amíg több gép lesz véve ennèl. ( már ha ezek megjönnek egyáltalán)

Hivatalosan is visszaléptünk a szegénység bassza a nyomorúságot időszakba....
Mondjuk az tény,hogy a hadműveleti szinten is releváns légierő KM-i viszonylatban 4 századnál kezdődik (most a nálunk hagyományos 12gépes századra gondolok).Probléma még a területvédő légvédelem.Nem lopakodó gépek esetén csak iszonyat magas,és drága felszereléssel,felkészültséggel lehet áttörni.Annyit kéne rá költeni,hogy abbol már az F35 is kijönne-ha lenne rá pénzünk.
Szerencsére azonban kb mindenki igy van ezzel a környékünkön.Én továbbra is azt mondom,hogy mifelénk a tüzérség a csatadöntő fegyvernem,és azt van esélyünk pénzügyileg is jol kiépiteni.(már ha lesz.....).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 812
67 060
113
Magyar űrhajós helyett 2-3 magyar műhold kéne, ez is az ukrán háború tapasztalata.

Debrecenben kár volt elbontani a szovjet fedezékeket, de már 32 Gripen esetén is működhetne a széttelepítés.
8-8 gép Kecskemétre és Pápára, 4-4 pedig Debrecenbe, Lacházára, Ferihegyre és Sármellékre.
Ferihegy kivételével minden máshol a repterek két végénél kellene az odatelepült 4 gépnek 4-4 fedezék, széttagolva a felújítatlan fedezékek közt, melyeknek csak a külső burkolata lenne helyrehozva, megtévesztésül.
Repterenként egy-egy konténer mobil barakkrendszer, víztisztító, tanker állomás, mobil erőmű, fegyveres infrastruktúra, csapat légvédelem 15-50km hatókörrel.
Egy-egy helikopter H145M és alkalmasint H225M SAR feladatra, de ez utóbbi elég országrészenként.
A gépek nem lennének telepítési helyhez kötve, hanem renszeresen rotálódna mindegyik a személyzettel együtt.

A VSz időkben a rövidlábú MiG-21-es frontvadász jellege miatt nálunk a honi légvédelem is frontra zárkózott fel.
Volt irány szerint első és második lépcsős alakulat és a fronthoz közelebb volt a nagyobb potenciál.
A VSz után ez az orientáció a Für Lajos-féle "körkörös védelem" miatt kvázi mindenkitől egyenlő távolságra, az ország közepére súlyozva, Kecskemétre fókuszálódott. Majd a doktrinális megközelítést felváltotta a gazdasági és Taszár, majd Pápa felszámolásával Kecskemétre egyszerűen "rásorvadt" a légvédelmi feladatkör.

Azonban most, az ukrán háború mutatja, hogy a BVR és különösen az extrém hatótávú BVR, a drónveszély és a harctéri ballisztikus rakétás tüzérség korában a harcászati repülőgépek helye már szigorúan a fronttól hátrébb van, reakcióképesség ide, vagy oda. És önveszélyes az állandósult telepítés.
Ha csak szimplán a "körkörös védelmet" veszem alapul, már az is a széttagolt és gyorsan mozgatható és gyorsan orientációt váltani képes légierőt igényli.
A hajózó és műszaki állomány klasszikus honi légvédelmis "kényelmének" kora lejárt.
A harcászati repülés jövője az olyan geográfiájú és geopolitikájú országokban, mint a mienk (kicsi, sík, sűrűn telepített infrastruktúrájú), a "vándorcigány" életmód, ahol az eddig teljesen ismeretlen gyors mobilitás és reagálás válik fontossá.
És ugyanez vonatkozik a helikopterekre és a szállítógépekre egyaránt.

De még ez sem negligálja a fedezékek szükségességét.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 137
9 254
113
A hajózó és műszaki állomány klasszikus honi légvédelmis "kényelmének" kora lejárt.
A harcászati repülés jövője az olyan geográfiájú és geopolitikájú országokban, mint a mienk (kicsi, sík, sűrűn telepített infrastruktúrájú), a "vándorcigány" életmód, ahol az eddig teljesen ismeretlen gyors mobilitás és reagálás válik fontossá.
És ugyanez vonatkozik a helikopterekre és a szállítógépekre egyaránt.
Alapjában háborús időkben egyetértek, jelen helyzetben és ennél is kisebb konflikusveszély esetén nem lenne hajózó aki vállalna ilyen "cigányéletet".. Ugyanakkor ideje van a légvédelme széttagolásának is, mégpedig sok-sok deflektor álcéllal, elsősorban lokátorok és ál- NASAMS :) konténerállványok.. A reptereknél pedig legalább MANPADS vagy MISTRAL .. (mint lengyeleknél, görgöknél, románoknál, hogy ne soroljam tovább..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and alali77

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 643
17 020
113
Magyar űrhajós helyett 2-3 magyar műhold kéne, ez is az ukrán háború tapasztalata.
Ezt nagyon adom! Amit az egész programra elmegy $100millió feléből lehetne egy pár 2-4darabos kis radar flottát gyártatni (lásd Finn ICEYE), másik feléből meg felvitetni. De ha kicsit komolyabb cuccot akarnánk mint mondjuk a Koreaiak gukkere +földi infrastruktúra az is kijöhetne 1db 1m tükrű kb 500kg gukker kb $150-200m-ból.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 903
17 905
113
Gyerekek azt javaslom, hogy addig ne álljatok féllàbon amíg több gép lesz véve ennèl. ( már ha ezek megjönnek egyáltalán)

Hivatalosan is visszaléptünk a szegénység bassza a nyomorúságot időszakba....

Szóval akkor ennyi volt a Zrínyi, amiről tudunk bejön - semmiképp nem gyorsítva - aztán egy darabig annyi.

Az évtized végén lesz egy láncos dandárunk, egy BTR-es dandárunk, egy Gripen századunk/ezredünk, egy NASAMS osztályunk meg pár drón.